Előd

Dubóczky Gergely: "Csak kortárs zene létezik!"

2017.10.08. 10:07 Módosítva: 2017-10-08 11:31:02

Programkereső

Sokkal könnyebb átadni magunkat egy zenemű világának, mint ahogy azt a hallgatók elképzelik, vallja Dubóczky Gergely, aki a kortárs muzsikáról is mesélt egy, az Opera-Világon megjelent interjúban.

Október 6-án pénteken újra látható a Budapesti Operettszínházban a Kreatív kapcsolatok, Beischer-Matyó Tamás operája. Dubóczky Gergely karmester felidézte, hogy beugrással került a produkcióba. "Már bőven zajlottak a próbák a miskolci bemutatóra, amikor szóltak nekem" - mondta. - "Kamaraoperáról beszélünk, aminek modern és izgalmas a témája, az előadás rendezője pedig Székely Kriszta (...). Mindössze négyszereplős a darab, a partitúra pedig hihetetlen stíluskavalkádot tartalmaz: ugyanúgy van benne Puccini, mint tangó vagy éppen jellegzetes musicales fordulatok."

Dubóczky sokat foglalkozik kortárs zenével, de úgy véli, nem szükséges nagy különbséget tenni kortárs és régebbi között.

Van egy bonmot, miszerint csak kortárs zene van; egy előadás csak akkor jó, ha aktuális.

Együttesével, a Budapest Sound Collective-vel úgynevezett komponált koncertprogramokat alkotnak, arra biztatják a hallgatót, hogy merüljön el a darabokban. "Minden zenemű a saját szabályai szerint épít föl egy világot – és arra rá lehet csatlakozni. Ez sokkal kevésbé bonyolult, mint amennyire általában félnek tőle."

Az OperaVilág arra is rákérdezett, hogy mit gondol a karmester az alkalmazott és az abszolút zene viszonyáról a színház esetén. Dubóczky nem szeret különbséget tenni. "A színháznak Gesamtkunst jellege van: az az ideális, ha ezek összeforrnak."

Felidézte azt is, milyen volt Esterházy Péterrel dolgozni Haydn  A Megváltó hét szava a keresztfáncímű művén. "Haydn úgy komponálta az eredeti zenekari változatot, hogy az egyes tételek közé prózai szövegek kerüljenek, (...) s ezért kérdeztem meg Esterházy Pétert, hogy nem volna-e kedve a már meglévő helyekre új szöveget írni. Igent mondott, (...)

így a két évszázados különbség dacára is szerzőpárossá válhatott ez a két zseni."

A teljes interjú az Opera-Világ honlapján olvasható.