Előd

Eötvös Péter és Bartók operáit dicsérik Londonban

2017.10.08. 16:11

Programkereső

Az Armel Operafesztivál a szigetországba is elvitte Eötvös Vértelenül és Bartók A kékszakállú herceg vára című operáját, a Guardian és a Times kritikusai is megnézték őket.

A Pannon Filharmonikusok a 2016-os Armel Operafesztivál díjnyertes darabjával lépett fel Londonban, korábban Avignonban, Pécsett és Budapesten került színre a Bartók-opera, illetve az Eötvös Péter által komponált társopera.

Stephen Pritchard, a Guardian kritikusa szerint a két darab közös jellemzője, hogy szereplők rengeteg titkot rejtenek el egymás elől, és az ebből következő feszültség nagyobb, mint egy thrillerfilm esetén. Ennek a feszültségnek az egyik fő alkotóeleme a 70 fős zenekar volt. A Senza Sangue cselekményében egy nő felismeri egy férfiban apja és testvére gyilkosát, de gyűlölete éppoly erős, mint szexuális vágya a férfi iránt. Az egyórás Kékszakállúban hasonlóképp keveredik a szexualitás és az erőszak.

De micsoda egy óra!

"Bartók ragyogó kottája sugárzik, miközben elmondja ezt a népmesét a szörnyű titkokról és a kimondatlan kegyetlenségtől, Miksch Adrienn engesztelhetetlen Judit, Szabó Bálint pedig keményszívű, acélos Kékszakállú."

A Times kritikusa, Anna Picard azt írta, a Pannon Filharmonikusok játéka Eötvös Péter irányításával pedáns és intenzív volt. "A zenei szövetek nedvesek és szárazak, a parfümök keserűek és édesek, és a félelem és a vágy vadul nyal képen" ebben a darabban.

Talán a Bachtrackon publikáló Chris Garlick ragadta meg a legjobban a két opera lényegét:

Mivel [a két női szereplő] kétségbeesik, ahogy felfedték a férfiak titkát, a titkok fel is emésztik őket.

Szerinte a Senza sangue lenyűgözően tárja fel a vágy klausztrofób jellegét. Az opera, amelynek díszlete Alföldi Róbert rendezésében csak két székből és egy asztalból áll, egyre súlyosodó feszültséggel tárja fel a történetet, és a megoldás nem több, mint a fenyegető megbocsátás. Ahogy a kritikus írja, nagy dolog, ha egy magyar zenekar a nemzet legfontosabb operáját játssza a legnagyobb élő magyar zeneszerző vezényletével. "És senki nem csalódott az előadás egyetlen részletében sem." Garlick külön dicsérte Miksch Adriennt Judit szerepében.

Olvassa el a Fidelio kritikáját az előadásról!