Bartók Gergely: "Még ma is Házy Erzsébet az abszolút Manon!"

A legendás szoprán halálának harmincadik évfordulóján a nagyközönség előtt eddig ismeretlen fotórelikviákat bemutató kötettel gazdagodott a Házy-irodalom. A Házy Erzsébet művészete szerepei tükrében című kiadvány szerkesztőjét az énekesnő etalonnak számító Manon-alakításáról, és a kutatómunka részleteiről is kérdeztük. INTERJÚ

- Házy művészete iránti érdeklődésedet - mint sokan másokét is - az a bizonyos Manon Lescaut-lemezfelvétel keltette fel, melyben Ilosfalvy Róbert és Melis György működött közre, és Lamberto Gardelli dirigált. Pontosan mi volt az, ami megfogott az alakításában?

- Úgy gondolom, nem egyedi eset az enyém, sokak számára még ma is Házy Erzsébet az abszolút Manon! Ha létezik az említett szerepben tökéletes hang- és szerepformálás, akkor elfogultság nélkül mondhatom, hogy az övé az volt. A Gardelli- és az Erdélyi-dirigálta Manon Lescaut-felvétek pedig a mai napig etalonok számomra! Házy Manonját hallgatva az ember nem csupán a magyar operajátszás egykori aranykorából kap esszenciát, hanem egy olyan énekes-egyéniségre is rátalál, akinek minden alakítása egyedi és utánozhatatlan. Házy valódi ütőkártyája volt szakmájának, a rá kiosztott szerepek majd' mindegyikével tökéletesen tudott azonosulni Purcelltől egészen Poulenc-ig.

Bartók Gergely

- Milyen archívumokat, forrásokat használtál a kötet szerkesztésekor?

- Természetesen nem fogtam volna bele ebbe a munkába, ha nem lett volna alkalmam egy olyan gazdag képanyag átválogatására, amelyet tiszta forrásból és a legnagyobb bizalommal biztosított számomra egy szintén énekművész-barát. Házy Erzsébet élete utolsó harmadának legfontosabb szereplőjétől, de a művésznő egykori kollégáitól is rengeteg segítséget kaptam. A fotók egy részét saját gyűjteményemből, a kötet másik részét - a nagyközönség számára eddig javarészt ismeretlen fotórelikviákat - pedig a már említett hagyatékokból válogattam össze, amit a végén egy szereplistával egészítettem ki.

- A kötetben az Operaház örökös tagja, Kasza Katalin drámai szoprán énekesnő verseivel is találkozhatunk. Több költemény megírásának dátuma alapján arra következtetünk, hogy voltak olyan írások, melyek külön erre az alkalomra születhettek.

- Kasza művésznő versei már jóval korábban megszülettek, minthogy a kiadvány ötlete egyáltalán szóba jött volna. A legendás Wagner-heroina és Házy pályája több ponton is találkozott, ezek közül a legmaradandóbbak talán az edinburghi Vérnász-produkciók, majd a 70-es évek végén a Salome-előadások voltak. Az album előkészületei során az a megtiszteltetés ért, hogy Kasza Katalin megajándékozott a verseivel. A kötethez egyébként Házy egykori barátai és pályatársai is kedveskedtek pár sorral. Például Virginia Zeani, Komlóssy Erzsébet, Barlay Zsuzsa vagy Szokolay Sándor.

Házy Erzsébet (forrás: Bartók Gergely: Házy Erzsébet művészete szerepei tükrében)

- Az album megjelenéséhez kapcsolódóan tavaly szeptemberben egy emlékhangversenyt is szerveztél másodmagaddal az ELTÉn, melyen az Operaház neves énekesei - köztük például Fodor Beatrix, Schöck Atala és Kiss B. Attila is közreműködött. A koncerthez - akárcsak a memoáralbum kiadásához is - szorosan kapcsolódik a Belcanto Operabarátok Magyarországi Társasága. Hogyan jött létre az együttműködés köztetek?

- A Belcanto Társaság már évek óta szervez olyan gálaesteket és koncerteket, melyeken elhunyt vagy még élő énekművészek előtt tiszteleg. Korábban Ágay Karoláról, előtte Melis Györgyről emlékeztek meg. A társaság elnökével, a szintén operaénekes Clementis Tamással úgy döntöttünk, a jubileumi évben Házy Erzsébet művészete előtt is megemlékezünk. Az együttműködés azonban nem állt meg itt: 2013 márciusában Barlay Zsuzsa mezzoszopránnal beszélgetünk majd a Fészek Klubban, szeptemberben pedig Komlóssy Erzsébet 80. születésnapjának apropóján szervezünk gálaestet, és ezzel párhuzamosan esedékes egy; a művésznő pályáját bemutató memoáralbum összeállítása is.

Bartók Gergely: Házy Erzsébet művészete szerepei tükrében

A Házy Erzsébet művészete szerepei tükrében című album magánkiadásban jelent meg, és már csak korlátozott példányszámban érhető el, a Belcanto Operabarátok Magyarországi Társaságán keresztül, az Operashopban valamint a Concerto Hanglemezboltban.

 

Olvasson tovább!

Böngésszen kulcsszavak segítségével!

A témához csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá. Kattintson ide a belépéshez! Regisztrálni itt tud.

Kiemelt cikkeink

Nem szeret szmokingban játszani

Bohém légy-ott (forrás: Gilvesy Pincészet)

A Miles Davis együttesében is megfordult szaxofonos, Rick Margitza pezsdíti fel a Budapest Jazz Club nyári programját augusztus 5-én.

Betörtek a Polgár Galériába

A Petőfi Sándor utcai galériából értékes ékszereket és karórákat vittek el a fal megbontásával bejutott rablók.

Ők a Színikritikusok Díja idei várományosai

Philharmonie de Paris

A Színházi Kritikusok Céhe idén 34. alkalommal nyújtja át az előző évad legkiemelkedőbb színházi teljesítményeit díját.

Holokauszt Salzburgban: élet vagy színház?

Július 28-án tartották a világpremierjét az operának, melyet egy német-zsidó származású festőművész, Charlotte Salomon élete ihletett.

Norvégiába utazik a Purcell Kórus

Ötvenkettedik alkalommal rendezik meg a norvégiai St. Olav Fesztivált, amelyre meghívást kapott a Purcell Kórus is

Variációk népmesére

Bohém légy-ott (forrás: Gilvesy Pincészet)

A Zirano Színház Babszem Jankó című előadásában a mesélők maguk is folyamatosan alakítják a történetet. KRITIKA

"Nagyon várom a felelősségteljes munkákat"

A Grencsó Kollektíva vendége Mezei Szilárd - Opus Jazz Club (fotó: Zipernovszky Kornél)

Nevet változtatott a Honvéd Táncegyüttes és turnéra indul a Székely Dózsa György című tánckrónikájával. Zsuráfszky Zoltánt kérdeztük. INTERJÚ

Programkereső

MIT HOL
 -TÓL   -IG 

Tisztelt olvasóink!

Megváltozott fórumszabályzatunk értelmében a jövőben a cikkektől független témák indítására nem lesz lehetőség. Megértésüket köszönjük.

A Fidelio szerkesztősége