Valér

"Az élmény befogadása belső nyugalmat kíván"

2013.05.02. 07:22

Programkereső

A húszéves Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok MeseMuzsika címmel iskoláskorú gyermekeknek szóló sorozatot indított az A38 Hajó kiállítóterében. Az első sikeres program után az együttes alapítója, Szászné Réger Judit a képzeletet felszabadító mese és zene élményéről, valamint a program létrejöttéről mesélt a Bóbitának. INTERJÚ

- Hogyan kapcsolódott az 1992-ben alapított Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok profiljába a zenei nevelés?

- Egészen sajátos dolog, ahogy egy kamarazenekar kialakul, hiszen a tagjai mindig valamilyen idea köré rendeződve állnak össze egy csoporttá. Mi húsz év alatt egy vegyes kis társaságból abszolút professzionális zenekarrá váltunk, melynek a koncertjeit a Bartók Rádió rendszeresen felveszi és közvetíti. A zenekart nagyon nyitott és szociálisan érzékeny muzsikusok alkotják, ezért a mi eredeti ideánkba beletartozott az is, hogy nemcsak hangversenytermekben, hanem - a közönségnevelés szándékával - iskolákban is adunk koncerteket. Eleinte Budapest különböző iskoláiba mentünk, később ez a nyolcadik kerületre korlátozódott, mert az ottani iskolák vannak a legnehezebb helyzetben. Én magam hegedűtanár vagyok, és több mint negyven éve dolgozom a Józsefvárosi Zeneiskolában tanszékvezetőként. Ott személyesen is megtapasztalom, hogyan változtak meg a gyerekek az elmúlt húsz év alatt.

- Milyen változásokat érzékel?

- Nemcsak a gyerekek, az iskolarendszer is megváltozott. Visszaszorult a Kodály-módszer, és ezzel együtt eltűnt az a bizonyos zenei nevelés is, amit Kodály már a gyermek megfoganásának első napjától elképzelt. Sajnos, az derült ki a felvételiken, hogy a gyerekek többsége nem tud elénekelni egy dalt, és szóban is nehezen fejezi ki magát. A zenekarral sokat jártunk a kerület hátrányos helyzetű iskoláiba, és kerestük a módját, hogy mivel lehetne a hátrányokkal induló gyerekeket az érzelmeikre és a képzeletükre hatva megnyitni és fejleszteni.

- Az A38-on életre hívott MeseMuzsika programnak tehát már voltak előzményei az iskolákban?

- Igen, a MeseMuzsika alapötletét már szeptemberben elkezdtem megvalósítani. Pressing Lajos népmese-elemzései gyújtották be az agyamat, ennek kapcsán jutott eszembe, hogy a meséket valamiképp kombinálni kellene a zenével. A zenehallgatást ugyanis a mesehallgatáshoz és meseértéshez hasonló folyamatnak tartom, mindkettő belső nyugalmat és koncentrációt kíván a befogadótól. A mesékkel és a hagyományos énekóráktól eltérő zenei tapasztalatokkal a gyerek képzeletvilágát, a kreativitását lehet játékba hozni még az olyan diákoknál is, akik egyébként más területen rosszul teljesítenek. A foglalkozások során kiderült, hogy szívesen vesznek részt a játékban, és az annyira megmozgatja őket, hogy még a szűkös szókészlettel rendelkező gyerek is mesét akar mondani. Alkalmanként mozgással egybekötött ritmikai játékok is társultak mindehhez. A zenedarabok előadása után muzsikusaink hangszerbemutatót tartottak, így a gyerekek közvetlen közelből vehették szemügyre a megszólaltatott eszközöket. Az ilyen foglalkozásokon sokkal inkább felszabadulnak, mint a kötöttebb keretek között zajló tanórákon.

MeseMuzsika - Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok - A38 hajó
MeseMuzsika - Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok - A38 hajó

- A Mesemuzsikában tehát a zene és a mese élménye kapcsolódik össze. Hogyan lett az A38 a műsorok helyszíne?

- Az egyik fő szponzorunknak, a Magyar Fejlesztési Banknak - ahol sok zeneszerető ember dolgozik -, megtetszett ez a programötlet. Ők ajánlották a helyszínt. Az A38 Hajó remek adottságokkal rendelkezik, szó szerint mesés helyszín. Csodás a Dunán lebegni és közben érezni a folyó áramlását, ráadásul mindennek erős, pozitív szimbolikája van.

- Milyen részekből áll össze a műsor, milyen tematikára építették fel a programsorozatot?

- A programot mindig egy figyelemre hangoló, rövid zenedarabbal kezdjük, amit kis összefoglaló követ arról, hogy milyen területeket fogunk érinteni. A programsorozat elején abból az alapkérdésből akartam kiindulni, hogy mi a hang. A legkisebb egységig és egészen az ősemberig megyünk vissza, amikor még nem volt semmi, csak a természet. Ugyanis a zene a madárhangból ered, amelyben már megjelennek a szabályszerű hangközök és a hangrendszer. A két közreműködő, Berecz András és Szőke Szabolcs régi barátunk - ők állandó vendégei lesznek a MeseMuzsikának. Mivel a hangszertörténetet az alapoktól kezdjük, ezért Szőke Szabolcs az első alkalomra a legkezdetlegesebb, egyhúros hangszereit hozta el és azokon szemléltette, hogyan lehet rajtuk hangot képezni. Ezt követte Berecz András, aki lenyűgöző módon érti azt a mesevilágot, amellyel én a zenét ötvözni szeretném. Bármikor képes olyan mesét előadni, amely illik az adott helyhez és szituációhoz. Ez alkalommal egy remek történettel azt példázta, hogy a zene  csak akkor tölti be hivatását, ha lélek szól belőle. Zenekarunk ezután játszotta el Boccherini Éjszakai őrjárat Madridban című darabját, mely nemcsak elmesélt egy történetet, hanem a vonósjáték sokféle lehetőségét is bemutatta. A közönség korosztályát nem határoztuk meg előre. Többségében három és tíz év közötti gyerekek jöttek el, ami a zenei fogékonyság szempontjából a legjobb életkor. Felnőtt kísérőikkel együtt, láthatóan nagyon élvezték a műsort.

MeseMuzsika - Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok - A38 hajó
MeseMuzsika - Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok - A38 hajó

- Miben tér el ez a családi zenei program más - például a MüPa által kínált - gyerekeknek szóló műsoroktól?

- Az egyik legfontosabb, hogy egy lépésről-lépésre építkező hangszertörténeti áttekintést kapnak, amiben a zenei elvet érthetik meg. A másik fontos tényező, maga a mese, ami ebben a kombinációban újdonságnak számít.

- Mennyire interaktív a program?

- A gyerekek kérhetnek, hozzászólhatnak, kérdezhetnek, és a műsor után minden hangszert kipróbálhatnak. Szőke Szabolcs tanítgatta is őket, a végén alig akarták őt hazaengedni. A gyerekek nagyon nyitottak, és az őket elkísérő felnőttek is. Egy-egy ilyen alkalom még a tehetségkutatásra is alkalmas: a múltkor, például, egy négyéves kisfiú olyan profin húzta a vonót, hogy a szüleit is meglepte vele.