Árpád

Kalandozások a városban

2013.06.04. 14:37

Programkereső

A KvízKaland két éve szervez városfelfedező programokat 6-12 éves gyerekeknek. A kalandozásokon játékkal fűszerezve fedezik fel a várost. Idén először városismereti versenyt is hirdettek iskolás csapatoknak, és nyári napközis táborokba várják a gyerekeket. Rozgonyi Sarolta múzeumpedagógussal, a KvízKaland kitalálójával, a kalandozások vezetőjével beszélgettünk

- Miért a KvízKaland nevet választottad?

- Amikor két évvel ezelőtt kitaláltam, hogy gyerekeknek szervezek szabadidős foglalkozásokat, arra gondoltam, hogy a tanulást játékkal kötöm össze, és olyan nevet kerestem, ami mindkettőt kifejezi. A kvíz tehát a tudáselemet, a kaland pedig a formát jelenti. Mindkettő magában hordozza a játékot is, és együtt adják az élményt, ami a programjaink legfontosabb célja. Ezt fejezi ki a mottónk is: Játszani jó, játszva tanulni öröm.

Rozgonyi Sarolta - KvízKaland
Rozgonyi Sarolta - KvízKaland

- Milyen foglalkozásokat szervezel?

- Szeretnék a szabadidő eltöltésére érdekes és hasznos alternatívát kínálni. Úgy játszani a gyerekekkel, hogy közben megmozgassák a fantáziájukat, fejlődjön a tájékozódási képességük, a nyelvi kifejezőképességük és gazdagodjanak az ismereteik, mégpedig úgy, hogy közben jól érezik magukat. A fő profilunk a városfelfedezés sok játékkal, kvízzel, megfigyeléssel. Időről időre meghirdetünk kalandozásokat egyéni résztvevőknek, ám mivel ezek komplex foglakozások, amelyek több tudásterülethez kapcsolhatók, és különféle kompetenciákat fejlesztenek, a városfelfedező kalandozásokat jó szívvel ajánlom iskolai osztályoknak is. A hangsúlyokat kicsit máshová helyezve nagyon jól működnek születésnapi programként is. Rendezvényeken is igyekszem megjelenni vidám tudáspróbákkal, amelyeket mindig az esemény profiljához igazodva találunk ki, de „helyi" kalandozást is szívesen kidolgozunk. Az idei Múzeumok éjszakáján például a Műcsarnokot és környékét fedezzük fel. A városfelfedezéshez kapcsolódva ősszel helyismereti versenyt is szerveztünk, ami nagyon jól sikerült. Több mint negyven csapat nevezett be a háromfordulós élményközpontú vetélkedőre. Úgyhogy a jövő tanévben ismét meghirdetjük. Idén táborokat is szervezünk, a Sajtóház lesz a bázis, onnan indulva kalandozunk a Ligetben, illetve az Andrássy úton, és az élményekből egy újságot állítunk össze. 

- Merrefelé vezetnek a kalandozásaitok?

- Több bejáratott útvonalunk is van. A Budai Várban például kettő is, az egyik az északi fal alól a polgárvároson vezet keresztül, a másikon a nagy rondella környékét fedezzük fel. Szintén két különböző programot terveztem a Városligetbe, az egyik a képzeletet és a fantáziát mozgatja meg néhány szobor, valamint épületdíszek felfedezésével. Ezt a sétát egy mesébe ágyaztam, ám ahogy haladunk, úgy válnak a gyerekek hallgatóból mesélővé, s az út végére egy közös mese születik. A másikon mozgásos és keresőjátékokkal idézzük meg a magyar történelem néhány epizódját, amelyek a Ligethez vagy környékéhez köthetők. Van egy programunk a Március 15. téri limes bevésésre is, amelyet összekapcsoltam a Nemzeti Múzeum római kori termében egy foglalkozással. De folyamatosan dolgozom ki az újabb útvonalakat.

- Hogyan születik meg egy kalandozás?

- A táskámban mindig ott van egy fényképezőgép és egy jegyzettömb. Gyűjtöm a látnivalókat és a helyszíneket. Viszonylag alap „turista" látnivalókat is érintenek a kalandozások, nem véletlenül. A gyerekek egyáltalán nem ismerik a várost, tízből jó, ha ketten-hárman jártak a Várban, a városi térben végképp nehezen vagy egyáltalán nem tudják elhelyezni, általában fogalmuk sincs, hogy lehet tömegközlekedéssel odajutni. Fontos azonban, hogy ezek nem idegenvezetések. A hangsúly a felfedezésen, a kipróbáláson és beleélésen van. Ha megfigyelünk egy épületet, egy szobrot, egy hidat, egy fát, bármit, kínálják magukat a történelmi események, a személyek, az érdekes sztorik, ám ezek önmagukban még nem keltik fel a gyerekek érdeklődését. Számukra akkor lesz élmény a séta, ha ők maguk lesznek felfedezők, és ha akciókba ágyazzuk a látnivalókat. Éppen ezért minden útvonal „állomásait" úgy válogatom össze, hogy lehessen hozzájuk tevékenységet kapcsolni: kérdéseken, véleményalkotáson, beszélgetésen keresztül vagy alkotó jellegű feladat, játék, szimuláció útján fedezzük fel. Miközben a gyerekek beleélik magukat a játékos felfedezésbe, észrevétlenül megismerik a várost is. Fontos, hogy az ismeret az élményen keresztül épül be, nem tukmálom, nem kérem számon. Ha valamikor valahol eszükbe jut, hogy tényleg, Sacival láttuk ezt vagy azt, akkor elértem, amit szeretnék.

- Mit szólnak mindehhez a gyerekek?
- Akik eddig velünk jöttek, jól érezték magukat. Nem egy visszatérő kalandozónk van. Fokozatosan épül-bővül a kör, akik már ismernek bennünket, és szájról szájra adják a hírünket, ennek nagyon örülök. Reményeim szerint ősztől fix bázisunk is lesz, ahol elindulhat a KvízKaland Városszem-klub.