Valér

Titokzatos dolgok a tetőtérből

2013.09.24. 07:03

Programkereső

A Budapest Bábszínházban október 8-án mutatják be a Marék Veronika közkedvelt meséiből készült Boribon és Annipanni című kisgyerekeknek szóló előadást. Az első rendezését bemutató Ellinger Edina bábszínésszel beszélgettünk.

- Eddig téged bábszínészként ismerhetett meg a közönség, emellett tanítasz az egyetemen. Két éve azt nyilatkoztad, még csak készülődsz arra, hogy egyszer rendezzél. Mi hozta meg a váltást?

- Két éve azt éreztem, hogy akkor fogok tudni először rendezni, ha lesz egy olyan téma, mese, akármi, ami annyira magával ragad, hogy azt meg akarjam valósítani színpadon. Ez pedig egészen eddig nem történt meg. A motivációmat egyértelműen táplálta az, hogy pici gyerekeim vannak, akik sok mesét látnak, hallgatnak, így volt ez a Boribon-történetekkel is, ami ráadásul még az én gyerekkoromra is visszanyúlik. Amikor Lili lányom hároméves volt, elkezdtük neki ezeket a könyveket megvenni és mesélni. Közben megismertük a Tallér Zsófi által komponált Boribon muzsikál lemezt, amit Mórocz Adri kollégám (akkor még egyetemi hallgató) énekelt fel. Mi az ő koncertjére mentünk el, onnantól kezdve pedig másfél évig rendszeresen szóltak a Boribon-dalok a kocsiban és otthon is. Ez a lemez Fonogram- díjat is nyert, mi nagyon szerettük a dalokat, majd Mórocz Adri leszerződött a Budapest Bábszínházhoz, és mindez együtt juttatta eszembe, hogy színpadra állítanám a meséket. Azt éreztem, hogy a legnagyobb őrültség lenne, ha nem használnám ki ezt a kiváló „csillagállást".

Ellinger Edina
Ellinger Edina

- A zenei anyag és a főszereplő tehát adott volt. Hogyan állt össze a csapat többi része?

- Egyértelmű volt, hogy a díszletet Lisztopád Krisztinával szeretném megterveztetni, akivel korábban a Pettson és Finduszban dolgoztunk együtt. Meczner János, a Bábszínház igazgatója, aki nagyon támogatott az ötletemben, azt kérte, hogy az előadás készüljön a nagy színpadra. Azt gondoltam, hogy ez a színpad méretei miatt hatalmas kihívás lesz. De Lisztopád Kriszti csak annyit mondott, mikor megkérdeztem: ez izgalmas lesz. Nagyon bízom benne, és a vizuális világában. Tavaly nyáron kezdtem el a meséket összefűzni a dalokkal, amit aztán a Bábszínház kiváló dramaturgjának, Gimesi Dórinak adtam át. Dóri az összefűzött mesékhez és Marék Veronika szövegvilágához egyszerű, finom humorú stílust talált, és írta meg a szövegkönyvet. Fontos volt, hogy Marék Veronika, aki egyébként végigkövette az egyes alkotási fázisokat, már elsőre megszerette a szövegkönyvet.

- Különleges enteriőrt látunk majd a színpadon. Vizuálisan mi volt az elképzelésed a Boribonhoz?

- Mivel Annipanni egy élő kislány, ezért olyan díszletet kellet kitalálnunk, amiben ő tud mozogni és játszani. Lisztopád Krisztihez az volt az első kérésem, hogy olyan gyerekszobát tervezzen, hogy a nézőtéren ülő gyerekek azt érezzék: „én fel akarok oda menni". Erre ő dobta be az ötletet, hogy csináljunk egy vintage gyerekszobát, ez pedig nekem nagyon tetszett. A Boribon-könyveknek van egy erős vizualitása, amit hűen őriznek is. Mi most ezen egy kicsit továbbmentünk, és teremtettünk egy a saját szövegkönyvünkhöz való boribon-világot. Ez egy tetőtéri gyerekszobában van. Fontosnak éreztük, hogy a helyszín fent legyen az éghez közel, mert a „toronyszobában"mindig titokzatos dolgok történnek. Így a gyerekek számára fontos periodikát, a napszakok váltakozását is meg tudjuk mutatni a csillagos ég megjelenítésével. Úgy érzem, hogy a szöveghez és a zenéhez méltó gyönyörű díszlet született.