Edu-Art

"A Bartók-Szeminárium hangulata semmihez sem hasonlítható"

2012.03.06. 17:44
Ajánlom
Idén nyáron is megrendezik a szombathelyi Nemzetöközi Bartók Szeminárium és Fesztivált, valamint a Régi Zenei Napokat, utóbbit ezúttal a fertődi Esterházy-kastélyban. Tapasztalatokról és tervekről kérdeztük a rendezvények menedzserét, Széll Ágnest és a fesztiváligazgatót, Igric Györgyöt.

- Hogyan értékelnétek a tavalyi Bartók Fesztivált? Mi az, amivel a leginkább elégedettek vagy­tok, és miben vártok többet az idei évtől?

- Széll Ágnes: A tavalyi fesztivál igazán sikeresnek mondható, hiszen minden koncertje különleges és nagyon magas színvonalú volt, ráadásul mind telt ház előtt zajlott. Úgy látjuk, az utóbbi években a fesztivál nemzetközi ismertsége és presztízse nagyon erős, hiszen például a 2010. évi nemzetközi Zenetudományi Konferenciára a világ minden részéből eljöttek a legrangosabb Bartók-kutatók Szombathelyre. Az idei évben örülnénk viszont, ha mesterkurzusainkon több magyar fiatal venne részt.

-Milyen volt a tavalyi szeminárium visszhangja?

SzÁ: Tapasztalataink szerint a fiatal résztvevők elégedettek voltak a kurzusokkal, hiszen olyan nagyszerű professzorokkal dolgozhattak, akiktől a konkrét kurzusanyag kidolgozásán túl hosszú távú szakmai iránymutatást is kaphattak. A szeminárium­nak van egy semmihez sem hasonlítható hangulata is, ami nem csak szakmailag inspiráló, de a közös munkának és a kiegészítő programoknak (kirándu­lás, táncház stb.) köszönhetően számos barátság, szerelem szövődött már az elmúlt évtizedekben a világ minden részéről ideérkező fiatalok között.

- Visszatérő és új professzorok is tartanak kurzust a szemináriumon. Kiket hívtatok vissza, és mi alapján választottátok ki az újakat?

SzÁ: A Bartók Fesztiválhoz évek óta szorosan kötődik néhány emblematikus művész, akik egyben a fesz­tivál rangját is biztosítják, többek között Pauk György hegedűművész, a Royal Academy megbecsült pro­fesszora, vagy Peskó Zoltán, világhírű karmester. A szervezők, azaz a Filharmónia számára nagy megtisz­teltetés ezeknek a világhírű professzoroknak a ragasz­kodása és lelkesedése. Visszatérő vendégprofesszor Rohmann Imre, a salzburgi Mozarteum tanára, Lakatos György fagottművész és Tihanyi László zeneszerző-karmester, de mellettük évről-évre igyekszünk olyan külföldi művész-professzorokat is meghívni, akiknek tevékenysége kapcsolódik Bartók Béla életművéhez, illetve az új zenéhez. Örömünkre szolgál, hogy elfogadta meghívásun-kat Louis Andriessen, híres holland zeneszerző, illetve Fabio Nieder zeneszerző-tanár és Steffen Schleiermacher német zongoraművész, John Cage műveinek avatott tolmácsolója. Az idén különleges­ségként cimbalom mesterkurzust is hirdetünk, a kivé­teles és sokoldalú művésznő, Farkas Rózsa vezetésével.

- Milyen szempontok alapján állítjátok össze a fesztiválkoncertek műsorát? Kik várhatók idén mint fellépők?

SzÁ: Az idei fesztiválkoncertek tematikus összekötő szála a zenétől elválaszthatatlan tánc, mely a legkülönfélébb megjelenési formáiban mutatkozik meg a koncertekhez kapcsolódva. Önálló programso­rozattal tisztelgünk a 100 évvel ezelőtt született John Cage művészete előtt, és egy teljes napot szentelünk a cimbalomnak. A fesztivál-koncerteken fellépnek a kurzusvezető professzorok, valamint Howard Williams, Monica Germino, az Amadinda Ütőegyüttes, táncművészek és fiatal előadóművészek is.

- Lehet már tudni valamit a népzenei és jazzeseményekről?

SzÁ: Az elmúlt évi sikeres táncház alapján az idén is tervezünk népzenei estet a Zeneakadémia nép­zene szakos hallgatóival és a Táncművészeti Egyetem néptánc szakos növendékeivel. A jazz hangverse­nyünk a cimbalom napjához kapcsolódik, melyre Lukács Miklós Quintettjét hívtuk meg.

- 28. alkalommal rendezitek meg a Régi Zenei Napokat, ám idén Sopron helyett Fertődön. Mi indokolja a helyszínváltást, és hogyan esett a választás éppen a fertődi Esterházy-kastélyra?

Igric György: Magyarország legnagyobb, legszebb és leghíresebb barokk kastélyának felújítása az idén fontos fordulóponthoz érkezik, elkészülnek és eredeti szépségükben láthatók azok a reprezentatív termek, melyek annak idején Joseph Haydn működésének színterei voltak. Ez a zenetörténeti helyszín méltó környezetet biztosíthat az ország első és legrangosabb historikus zenei fesztiválja számára. A kastély tulaj­donosai szívesen fogadják a fesztivált, mi pedig azt reméljük, hogy a helyszínváltás még vonzóbbá teszi a mesterkurzusokat és a fesztivál-koncerteket.

műveinek avatott tolmácsolója. Az idén különleges­ségként cimbalom mesterkurzust is hirdetünk, a kivé­teles és sokoldalú művésznő, Farkas Rózsa vezetésével.

- Számos neves külföldi művész is érkezik a fesztiválra. Kik ők, és hogyan esett rájuk a választás?

IGy: A közreműködők egy része visszatérő vendég, például Simon Standage és Nancy Argenta. Eric Boosgraf fiatal holland furulyaművész, komoly világ­karrier útján halad, Nicolas Parle ausztrál csembaló-művész pedig Simon Standage kamarapartnereként vált ismertté. A magyar Pro Art Quartett az ország (és talán a világ) legkiválóbb rézfúvós szólistáiból áll, az Orfeo Zenekar és Purcell Kórus, valamint a Capella Savaria pedig a Régi Zenei Napok rezidens együtte­seinek tekinthetők.

- Mi alapján állítottátok össze a fesztiválhoz kapcsolódó mesterkurzusok tematikáját?

IGy: A helyszínváltozástól függetlenül a fesztivál elsősorban továbbra is barokk orientációjú. Ezen belül a mesterkurzusok tematikái a professzorok javaslatai alapján alakulnak ki, minden évben különbözőképpen, változatos módon.

- Kiket hívtatok tanítani? Kiket és miért emelnél ki közülük? Vannak visszajáró professzorok is?

IGy: A vendégprofesszorok közül Malcolm Bilson, Simon Standage és Barthold Kuijken rendszeresen visszatérő kurzusvezetőink. Nancy Argenta legutóbbi kurzusa óriási élmény volt, ezért nagy örömünkre szolgál, hogy újra elfogadta meghívásunkat. Vashegyi György kamarazenei kurzusa nagy érdeklődés mellett zajlik, és Széll Rita hosszú évek óta visszatérő historikus tánckurzusa is a Régi Zenei Napok elválaszt-hatatlan tartozéka.

- Vannak már esetleg elképzeléseitek a jövő nyári fesztiválok programjait illetően?

IGy: Mindkét fesztivál esetében több évre előre tervezünk, a Bartók Fesztivál esetében 2015-ig számos konkrét tervünk van (amelyekben hangsúlyos szerep vár Eötvös Péterre), a Régi Zenei Napok tervei között pedig ismét szerepel többek között Malcolm Bilson és Barthold Kuijken visszahívása.

Programkereső

Legolvasottabb

Vizuál

„És tudod, ő Tóbiás” - mozikban a Tobi színei 

Bakony Alexa személyes, őszinte és rendkívül érzékeny dokumentumfilmje a család megtartó erejéről mesél. Középpontjában a 16 éves transznemű Tobi és támogató édesanyja, Éva kapcsolata áll, de a történet messze túlfeszíti a ráhúzott LMBTQ-perspektívát. Lebilincselő felnövéstörténetet látunk.
Könyv

Nem a kutya a hibás - Esterházy Miklós és Kovács Dóra a Lírástudók vendégei

A könyvesboltok újdonságai között segít eligazodni a Líra Könyv és a Fidelio irodalmi podcastja. A friss könyvajánlókat és tartalmas beszélgetéseket kínáló műsor házigazdája Szabó T. Anna, az adás vendége Esterházy Miklós és Kovács Dóra, akik Az új kutyád című kötetükről mesélnek.
Klasszikus

Zongorabillentyűzetet formázó virágkompozíció Cziffra György tiszteletére

A Cziffra György-emlékév keretében különleges virágkompozíciót készített a FŐKERT Nonprofit Zrt a Szent István Parkba.
Klasszikus

Herboly Domonkos: „Még jobban megbecsüljük a közönséget”

Megpróbáltatásokkal teli koncertévad van mögöttünk, ami az ország első számú együtteseit is próbára tette, szakmailag és lelkileg egyaránt. A Nemzeti Filharmonikusok főigazgatójával, Herboly Domonkossal beszélgettünk a tapasztalatokról és a következő évadra vonatkozó terveikről.
Zenés színház

"Science fictionszerű fantáziatúra" – Dömötör András a Figaro³ című előadásról

Tematikus évadot hirdetett a Magyar Állami Operaház A Francia Múzsa Szezonja címmel, amelynek záró darabja a Beaumarchais Figaro-trilógiájának (A sevillai borbély, a Figaro házassága és A bűnös anya) operaváltozataiból készült, Figaro³ című előadás. A produkció rendezőjét, Dömötör Andrást kérdeztük.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Edu-Art gyerek

Kányádi Sándor mesét mond a krumpliról

A televízió hőskorában, amikor a látványláda értéket közvetített, Kányádi Sándor elmondta a Krumplis mesét a Cimbora című tévéműsorban. A műsor nevét azóta alapítvány őrzi, és a Balatonon rendeznek foglalkozásokat a gyerekeknek.
Edu-Art bohóc

Csinálj magadból hivatásos bohócot!

40 év után először indul nappali tagozatos bohócképzés a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskolában érettségizett fiatalok számára. Emellett más, a cirkuszművészettel kapcsolatos felnőtt szakképzésekre is lehet jelentkezni augusztus 21-ig.
Edu-Art interjú

„Nem biztos, hogy csak a szép hangban lehet gyönyörködni”

Fekete Mari zenei vezető, művésztanár, 55 éve tanít zenés színpadi gyakorlatot a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A pályán eltöltött évtizedekről, régről és a máról, énektanításról és tizenkét németül tátogó törpéről beszélgettünk vele.
Edu-Art tünet együttes

Menedzsert és táncosokat keres a Tünet Együttes!

A független hazai kortárs tánc és színházi élet meghatározó társulata keresi legújabb csapattagjait.
Edu-Art müpa

Tehetségkutatót rendez a Müpa

"A föld alól is előkeresi a tehetségeket a Müpa" - avagy ismét megrendezik a rendhagyó, underground tehetségkutatót a Müpa mélygarázsában. A május 10-ig pályázó zenekarok közül a Müpában idén fellépő zenészekből álló szakmai zsűri választja ki az öt nyertest, akik május 26-án önálló koncertet adhatnak a Garázsband Fesztiválon.