Edu-Art

A belső elválasztású tizenhatod-mirigy

2011.05.06. 12:36
Ajánlom
Különleges és ritka eseménynek lehetett szem- és fültanúja, aki február 23-án a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola és Gimnázium Ferencsik termébe látogatott: Rados Ferenc, az élő legenda kurzust tartott.

 Aki nem volt ott, sajnálhatja, mert nem fogja megtudni, hogy ki is az a Mrs. Doppelschlag vagy milyen a működése egy belső elválasztású tizenhatod-mirigynek.

A kurzuson elsősorban zongoristák játszottak, de délután volt egy trió is, Csemiczky Miklós darabjával. Amikor egy-egy növendékre beosztott idő lejárt, Wagner Rita ment oda a színpadhoz szólni: „idő van". Egy növendéknél azonban azt válaszolta Rados tanár úr: „Tudom, tudom - csak még nem érti." - mármint a növendék a darabot.

Ha Rados Ferenc tanítására egy nagyon jellemző mondatot kellene mondani, az az, ahogyan megfogalmazza a kifogását: „Nem értem, amit játszol" vagy „Érthető, hogy én mit nem értek?" Amíg a növendék, maga az előadó nem érti a darabot, addig a hallgató sem fogja érteni. Úgy kell tolmácsolni a művet, hogy az is megértse, aki nem ismeri azt, esetleg nem ismeri a kottát sem. A másik tényező, amellyel Rados tanár úr sokat foglalkozott, az a zongorahang, a billentés. Ennek maga Rados Ferenc a legnagyobb mestere, erről a kurzuson résztvevők megbizonyosodhattak, mikor leült a másik zongorához, megmutatni valamit. Nagyon szépen zongorázott: természetesen, magától értődően artikulált, billentett, minden hangnak értelme volt. Sokat foglalkozott a hangok „milyenségével":  „Hogy »néz ki« az a hang? Milyen? Az, hogy hangos, még nem tulajdonság." - említette többször. Egy Szkrjabin Prelűddel kapcsolatban azt mondta a növendéknek: „Ne csak szaglásszon ott az az ujj!"- ez az észrevétele is a billentésre utalt. „A rövid staccato - rossz staccato, annak elvágták élete fonalát.", "De szeretnék, de szeretnék E-dúr lenni!", „A rubato olyan, mint a víz: hol gyorsabb, hol lassabb, de nem áll meg" - az ilyen és ehhez hasonló észrevételek sokkal többet segítenek a növendékeknek, mint az, hogy „itt most hangosan, halkan" vagy „itt most ne játsszál olyan rövid hangokat" és még sorolhatnánk.

A délelőtti kurzuson az egyik növendéknek tizenhatod csoportoknál azt mondta Rados tanár úr, hogy: „ez úgy működik, mint egy belső elválasztású tizenhatod mirigy". Ezek az észrevételek tovább megmaradnak az emberben, mint az, hogy „itt most választgasd el, kisfiam". Amikor délután a triót tanította, olyan intenzitással magyarázta a vonósoknak, hogy mit kell csinálniuk, hogy egy pillanatra azt hittem, mindjárt kikapja a hegedűs kezéből a hangszerét, és megmutatja, hogyan is kell. Persze a zene univerzális. Ilyen nagy tudású embereknél pedig nem korlátozódik egyetlen hangszerre.

A kurzus nem a legideálisabb módja a tanításnak, mert annak igazából négyszemközt kellene zajlania. Egy mesterkurzuson kicsit a növendék is, kicsit a tanár is - még ha akaratán kívül is - produkálni kezdi magát, hiszen közönség előtt történik minden. Bár azt hiszem, Rados Ferencre ez nem volt jellemző. Őt nem érdekli, hogy hol tanít - mesterkurzuson közönség előtt vagy négyszemközt - és kit tanít - gyereket, felnőttet -, csak egy dolog érdekli: a zene. Ezen a mesterkurzuson még a növendékekre sem volt jellemző a „saját magát produkálni akarás", ugyanis annyira érezhető volt mindenkin a lámpaláz, hogy ez legyőzte a hiúságot, a szereplési vágyat. A kurzus mondhatni derűs hangulatú volt. Bár egy kis cinizmus volt a levegőben, mert azért Rados Ferenc Rados Ferenc marad. A közönség pedig nagyon sokat tanult, és még szórakozott is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Miklósa Erika az örökbefogadásról mesélt: Nagyon vártuk ezt a kislányt!

Az operaénekesnő és férje, Csiszár Zsolt a Családvarázs sorozatban mesélt arról, hogy milyen kockázatot jelentett egy olyan csecsemőt magukhoz venni, aki halva született.
Klasszikus

Fáy Miklós: „Nem a zenekar, nem a komponista, hanem maga a szimfónia a főszereplő"

Fáy Miklós hónapról hónapra programokat, könyveket, lemezeket ajánl nyomtatott magazinunk Menjél már című rovatában. Az augusztusi szám tartalmából.
Könyv

Nyáry Krisztián: Nem a politika, hanem az olvasó fogja eldönteni, milyen könyvet vesz a kezébe

A Líra Könyv Zrt. kreatív igazgatója szerint hiába erőlködnek a jobboldali, kormánypárti ideológusok, nem lehet az olvasók nélkül lecserélni az irodalmi kánont. És végső soron nem számít az író politikai beállítottsága, csak az, hogy milyen szöveget írt.
Klasszikus

Előkerült még egy hangfelvétel, amelyen Rahmanyinov játszik Rahmanyinovot

A Szimfonikus táncok című művének zenekari próbái idején a zeneszerző a zongorához ült, hogy demonstrálja, hogyan képzeli a darabot. Ennek a felvétele jelent most meg.
Könyv

950 személy számára állítottak ki igazolást arról, hogy Arany János rokona

Nem várt fordulat az Arany-kutatásban: az egyházi anyagkönyvek vizsgálata alapján akár 2000 élő rokona is lehet a költőnek, igaz, mind oldalági.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Edu-Art gyerek

Kányádi Sándor mesét mond a krumpliról

A televízió hőskorában, amikor a látványláda értéket közvetített, Kányádi Sándor elmondta a Krumplis mesét a Cimbora című tévéműsorban. A műsor nevét azóta alapítvány őrzi, és a Balatonon rendeznek foglalkozásokat a gyerekeknek.
Edu-Art bohóc

Csinálj magadból hivatásos bohócot!

40 év után először indul nappali tagozatos bohócképzés a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskolában érettségizett fiatalok számára. Emellett más, a cirkuszművészettel kapcsolatos felnőtt szakképzésekre is lehet jelentkezni augusztus 21-ig.
Edu-Art interjú

„Nem biztos, hogy csak a szép hangban lehet gyönyörködni”

Fekete Mari zenei vezető, művésztanár, 55 éve tanít zenés színpadi gyakorlatot a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A pályán eltöltött évtizedekről, régről és a máról, énektanításról és tizenkét németül tátogó törpéről beszélgettünk vele.
Edu-Art tünet együttes

Menedzsert és táncosokat keres a Tünet Együttes!

A független hazai kortárs tánc és színházi élet meghatározó társulata keresi legújabb csapattagjait.
Edu-Art müpa

Tehetségkutatót rendez a Müpa

"A föld alól is előkeresi a tehetségeket a Müpa" - avagy ismét megrendezik a rendhagyó, underground tehetségkutatót a Müpa mélygarázsában. A május 10-ig pályázó zenekarok közül a Müpában idén fellépő zenészekből álló szakmai zsűri választja ki az öt nyertest, akik május 26-án önálló koncertet adhatnak a Garázsband Fesztiválon.