Edu-Art

A belső elválasztású tizenhatod-mirigy

2011.05.06. 12:36
Ajánlom
Különleges és ritka eseménynek lehetett szem- és fültanúja, aki február 23-án a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola és Gimnázium Ferencsik termébe látogatott: Rados Ferenc, az élő legenda kurzust tartott.

 Aki nem volt ott, sajnálhatja, mert nem fogja megtudni, hogy ki is az a Mrs. Doppelschlag vagy milyen a működése egy belső elválasztású tizenhatod-mirigynek.

A kurzuson elsősorban zongoristák játszottak, de délután volt egy trió is, Csemiczky Miklós darabjával. Amikor egy-egy növendékre beosztott idő lejárt, Wagner Rita ment oda a színpadhoz szólni: „idő van". Egy növendéknél azonban azt válaszolta Rados tanár úr: „Tudom, tudom - csak még nem érti." - mármint a növendék a darabot.

Ha Rados Ferenc tanítására egy nagyon jellemző mondatot kellene mondani, az az, ahogyan megfogalmazza a kifogását: „Nem értem, amit játszol" vagy „Érthető, hogy én mit nem értek?" Amíg a növendék, maga az előadó nem érti a darabot, addig a hallgató sem fogja érteni. Úgy kell tolmácsolni a művet, hogy az is megértse, aki nem ismeri azt, esetleg nem ismeri a kottát sem. A másik tényező, amellyel Rados tanár úr sokat foglalkozott, az a zongorahang, a billentés. Ennek maga Rados Ferenc a legnagyobb mestere, erről a kurzuson résztvevők megbizonyosodhattak, mikor leült a másik zongorához, megmutatni valamit. Nagyon szépen zongorázott: természetesen, magától értődően artikulált, billentett, minden hangnak értelme volt. Sokat foglalkozott a hangok „milyenségével":  „Hogy »néz ki« az a hang? Milyen? Az, hogy hangos, még nem tulajdonság." - említette többször. Egy Szkrjabin Prelűddel kapcsolatban azt mondta a növendéknek: „Ne csak szaglásszon ott az az ujj!"- ez az észrevétele is a billentésre utalt. „A rövid staccato - rossz staccato, annak elvágták élete fonalát.", "De szeretnék, de szeretnék E-dúr lenni!", „A rubato olyan, mint a víz: hol gyorsabb, hol lassabb, de nem áll meg" - az ilyen és ehhez hasonló észrevételek sokkal többet segítenek a növendékeknek, mint az, hogy „itt most hangosan, halkan" vagy „itt most ne játsszál olyan rövid hangokat" és még sorolhatnánk.

A délelőtti kurzuson az egyik növendéknek tizenhatod csoportoknál azt mondta Rados tanár úr, hogy: „ez úgy működik, mint egy belső elválasztású tizenhatod mirigy". Ezek az észrevételek tovább megmaradnak az emberben, mint az, hogy „itt most választgasd el, kisfiam". Amikor délután a triót tanította, olyan intenzitással magyarázta a vonósoknak, hogy mit kell csinálniuk, hogy egy pillanatra azt hittem, mindjárt kikapja a hegedűs kezéből a hangszerét, és megmutatja, hogyan is kell. Persze a zene univerzális. Ilyen nagy tudású embereknél pedig nem korlátozódik egyetlen hangszerre.

A kurzus nem a legideálisabb módja a tanításnak, mert annak igazából négyszemközt kellene zajlania. Egy mesterkurzuson kicsit a növendék is, kicsit a tanár is - még ha akaratán kívül is - produkálni kezdi magát, hiszen közönség előtt történik minden. Bár azt hiszem, Rados Ferencre ez nem volt jellemző. Őt nem érdekli, hogy hol tanít - mesterkurzuson közönség előtt vagy négyszemközt - és kit tanít - gyereket, felnőttet -, csak egy dolog érdekli: a zene. Ezen a mesterkurzuson még a növendékekre sem volt jellemző a „saját magát produkálni akarás", ugyanis annyira érezhető volt mindenkin a lámpaláz, hogy ez legyőzte a hiúságot, a szereplési vágyat. A kurzus mondhatni derűs hangulatú volt. Bár egy kis cinizmus volt a levegőben, mert azért Rados Ferenc Rados Ferenc marad. A közönség pedig nagyon sokat tanult, és még szórakozott is.

Programkereső

Legolvasottabb

Tánc

Október 21-én búcsúztatják Novák Tatát

A Nemzet Művésze címmel kitüntetett, Kossuth- és Erkel Ferenc-díjas magyar koreográfusról nyilvános búcsún emlékezhetnek meg tisztelői, az Erkel Színházban rendezett megemlékezésen.
Könyv

Per Petterson: Tizennyolc évesen azt gondoltam, ha nem válok íróvá, boldogtalan ember leszek

Per Petterson a PesText vendégeként érkezett Budapestre szeptember végén, a programsorozat előtt beszélgettünk vele írói indulásáról, gyermekkoráról, valóság és emlékezet furcsa viszonyáról, valamint az önmagukat megíró regényekről.
Plusz

Grecsó Krisztián tart rendhagyó tárlatvezetést a Közlekedési Múzeum kiállításán

A Magyar Műszaki és Közlekedési és Múzeum Mivel megyünk? – Energiamix a közlekedésben címmel nyitotta meg idén szokásos éves időszaki kiállítását. Október 16-án az ismert író a tárlat ihlette szövegeivel kalauzolja végig a látogatókat.
Klasszikus

Találkozások – zeneszerző-kapcsolódásokra fókuszál az Orosz Zenei Fesztivál

Hatodik alkalommal rendezik meg három városban az Orosz Zenei Fesztivált Szabó Marcell zongoraművész művészeti vezetésével. A program idén a Találkozások témakörére épül, a fesztivált végigkísérők abba tekinthetnek be, hogyan hatottak egymásra a művészek.
Vizuál

A kortárs magyar festészet három generációjának művei töltik meg a Pesti Vigadó tereit

Október 13. és november 24. között lesz látható az Élő Magyar Festészet című nagykiállítás a Pesti Vigadóban. A megnyitón három szakmai díjat is átadnak majd.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Edu-Art gyerek

Kányádi Sándor mesét mond a krumpliról

A televízió hőskorában, amikor a látványláda értéket közvetített, Kányádi Sándor elmondta a Krumplis mesét a Cimbora című tévéműsorban. A műsor nevét azóta alapítvány őrzi, és a Balatonon rendeznek foglalkozásokat a gyerekeknek.
Edu-Art bohóc

Csinálj magadból hivatásos bohócot!

40 év után először indul nappali tagozatos bohócképzés a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskolában érettségizett fiatalok számára. Emellett más, a cirkuszművészettel kapcsolatos felnőtt szakképzésekre is lehet jelentkezni augusztus 21-ig.
Edu-Art interjú

„Nem biztos, hogy csak a szép hangban lehet gyönyörködni”

Fekete Mari zenei vezető, művésztanár, 55 éve tanít zenés színpadi gyakorlatot a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A pályán eltöltött évtizedekről, régről és a máról, énektanításról és tizenkét németül tátogó törpéről beszélgettünk vele.
Edu-Art tünet együttes

Menedzsert és táncosokat keres a Tünet Együttes!

A független hazai kortárs tánc és színházi élet meghatározó társulata keresi legújabb csapattagjait.
Edu-Art müpa

Tehetségkutatót rendez a Müpa

"A föld alól is előkeresi a tehetségeket a Müpa" - avagy ismét megrendezik a rendhagyó, underground tehetségkutatót a Müpa mélygarázsában. A május 10-ig pályázó zenekarok közül a Müpában idén fellépő zenészekből álló szakmai zsűri választja ki az öt nyertest, akik május 26-án önálló koncertet adhatnak a Garázsband Fesztiválon.