Edu-Art

"A Hamlet egyfajta terápia volt számomra"

2013.11.25. 15:00
Ajánlom
Tavaly márciusban mutatta be a Hamletet az Ódry Színpad. Zsótér Sándor számos előadást és vendégszereplést megélt rendezése kapcsán a Színház- és Filmművészeti Egyetem növendékével, Bach Katával beszélgettünk. INTERJÚ

- Milyen volt Zsótér Sándorral dolgozni?

- Ő volt az első rendező, aki kurzust tartott az osztályunknak. Már nagyon vártam, hogy dolgozhassak vele. Jó volt két és fél év után egy új ember új perspektíváit látni. Ezért kudarc volt, hogy a próbafolyamat végéig a számat sem tudtam kinyitni, gyakorlatilag nem lehetett érteni, amit beszélek, ami a frusztrációim csimborasszója volt tanár úr nagy örömére. Kitartó küzdelmet folytattunk, én magammal, ő velem. De egyikünk sem adta fel.

- Szóval ez volt az első "mélyvíz"?

- Igen. Ez az első vizsgánk, amely színházi előadásként is megállja a helyét. De azóta Horváth Csaba tanár úr rendezésében létrehoztuk a Vérnász című előadást is. Az egyetemen nekem ez a két kurzus hasonlított ahhoz, ahogy a színházak próbafolyamatait elképzelem, vagy ahogyan magamat elképzeltem a színházban. Mindkét próbafolyamat alatt nagyon konkrét, hasznosítható dolgokat tanultam tőlük a színészetről, és a mondataik még most is itt zakatolnak a fejemben.

- Ahhoz képest, hogy azt mondod, először meg sem tudtál szólalni, elég sok feladatod van a Hamletben.

- Igen. Például zongorán is kísérem az osztálytársaimat.

- Te vagy az első Hamlet az előadásban. Hogy alakult ki ez a váltott szereposztás? Már az olvasópróbán ez volt a felállás?

- Igen. A vizsgáinkban általában váltva játszottuk a szerepeket, hogy minél többféle karakterben kipróbálhassuk magunkat, a Hamletben is így van. De ebben az esetben már a váltott szereposztás mögött is rendezői koncepció áll, ahogy a jelmezekben vagy a helyszínekben is (a néző vándorol). Így lett ez az első olyan vizsgánk, amely színházi előadásként is megállja a helyét. Az olvasópróbán Zsótér tanár úr felolvasta nekünk az egész darabot, és a jelenetek elején mindig mondta, hogy ki kit fog játszani. Amikor Opheliát először mondta, még azt hittem, hogy azt is váltva fogjuk eljátszani.

- De azt egyedül csinálod végig.

- Igen. A női szerepeket nem váltjuk, így én viszem végig Opheliát és Era (Szabó Erika - a szerk.) Gertrúdot. Zsótér tanár úr jelenleg a Vígszínház Házi színpadán Elfriede Jelinek Téli utazását rendezi, amelyben Era és én is részt veszünk. A kettő közt nincs összefüggés, de azt hiszem, Era nevében is mondhatom, hogy nagyon örülünk, hogy újra együtt dolgozhatunk a tanár úrral.

- Sejtetted, hogy Ophelia szerepét kapod?

- Nem. Engem meglepett az is, hogy a Vérnászban a Menyasszonyt játszhatom. A pokol sok bugyrát megjártam az egyetem első három évében, s egészen torz kép alakult ki bennem saját magamról, de a szereposztásnál biztosan sok múlik a színészpalánta alkatán, személyiségén, amelyek az egyetemen csak átalakulnak, de nem tűnnek el.

- Illenek rád ezek a szerepek.

- Áldás, hogy ezeken dolgozhatok. Ophelia és a Menyasszony is klasszikus naiva szerepek. Zsótér tanár úr a Hamlet próbák elején azonban felhívta a figyelmemet arra, hogy ne egy bűntelen, ártatlan, véleménytelen lányt játsszak, akit csak sajnálhat a néző is.

- Hogyan valósult ez meg?

- Zsótér tanár úr azt mondta, hogy Opheliához az a kulcsmondat vezet, amikor édesapja, Polonius megkérdezi, hogy elhiszi-e azt, amiről Hamlet biztosítja. Elhiszi-e Hamlet szerelmi vallomásait, s a lány azt válaszolja: "Én nem tudom, hogy miben higgyek, apám." Vagyis a lány befolyásolható, megingatható, és ettől a pillanattól kezdve, ha dönteni kell, nem Hamlet mellett dönt, elárulja saját szerelmét. Persze ki mondana ellent az apjának - aki ugye természetesen jót akar - vagy egy királynak? Ilyen hatalmi pozíciót már el sem tudunk képzelni, visszautasítanánk két fontos embert, akik az ország jövője érdekében csak egy ártatlan randevút szeretnének kihallgatni, csak csendben ott szeretnének ülni a másik asztalnál, semmi több?! Én már lehet, hogy visszautasítanám, mert játszottam Opheliát, és nem akarok megőrülni. A Vérnász Menyasszonya egy teljesen másfajta társadalomban, egy másik kultúrában ugyanazt a bűnt követi el, szintén az apa nyomása alatt. A neki és a társadalomnak való megfelelés kényszeréből, rosszkor és rossz döntést hoz, hezitál, a becsületét félti, míg a saját érzéseit és megérzéseit elfojtja, vagy azokkal ellentétesen cselekszik.

- Számodra miről szól a Hamlet?

- Azt hiszem a saját felnőtté válásomról - már ha lesz ilyen - vagy legalábbis az elmúlt három évemről szól, amely alatt hasonló dolgokra döbbentem rá, mint Hamlet. Hogy az élet nem igazságos, nem logikus, nem cselekszik mindenki becsületesen, és a "gonosz" nem tenyerét dörzsölgetve hunyorog, hanem azt mondja: "végy minket úgy, mint új apádat; lássa a világ, hogy trónunkhoz legközelebb te állsz, s mint legédesebb apa fiát, én nem kevésbé példás szeretettel halmozlak el." Opheliaként pedig szól a saját bűneimről, rossz döntéseimről, titkaimról, amelyekkel elszámolok magamnak. Talán, legalább az előadás ideje alatt tisztul a bennem felhalmozódott gyűlölet és őrület, így elmondhatjuk. hogy a Hamlet egyfajta terápia volt számomra.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Díjakkal ismerte el művészei munkáját az Operaház

A 2017/18-es évad zárásaként a Csillagóra Gálaesten az intézmény legrangosabb kitüntetéseit adták át, először jutalmazva Balett- és Énekkari Kamaraművészt is.
Klasszikus

Horgas Eszter és Vásáry Tamás Budapest díszpolgára lett

A kitüntetés posztumusz díjazottja Burger Barna fotóművész és Hazay István Kossuth-díjas geodéta, az MTA tagja.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Jazz/World

„Rockopera, csak nem rock és nem opera”

Izgalmas programzenei kísérletbe fogott a Premecz Mátyás Hammond orgonista vezette, idén 10 éves Kéknyúl Band: a bűnügyi filmek világát idézik meg a Müpa színpadán június 20-án, olyan vendégszólistákkal, mint Palya Bea és Sena. Erről kérdeztük Premecz Mátyást.
Jazz/World

Gyönyörű örmény népdalfeldolgozással jelentkezik az Antal Gábor Trió

Nem sokkal a megalakulásuk után máris nemzetközi versenyről hozta el a fődíjat a trió, akiknek örmény népzenéből ihletett új szerzeménye most a Fidelión debütál. Cikkünkben a zenekar történetéről és terveikről is mesélnek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Edu-Art bohóc

Csinálj magadból hivatásos bohócot!

40 év után először indul nappali tagozatos bohócképzés a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskolában érettségizett fiatalok számára. Emellett más, a cirkuszművészettel kapcsolatos felnőtt szakképzésekre is lehet jelentkezni augusztus 21-ig.
Edu-Art interjú

„Nem biztos, hogy csak a szép hangban lehet gyönyörködni”

Fekete Mari zenei vezető, művésztanár, 55 éve tanít zenés színpadi gyakorlatot a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A pályán eltöltött évtizedekről, régről és a máról, énektanításról és tizenkét németül tátogó törpéről beszélgettünk vele.
Edu-Art tünet együttes

Menedzsert és táncosokat keres a Tünet Együttes!

A független hazai kortárs tánc és színházi élet meghatározó társulata keresi legújabb csapattagjait.
Edu-Art müpa

Tehetségkutatót rendez a Müpa

"A föld alól is előkeresi a tehetségeket a Müpa" - avagy ismét megrendezik a rendhagyó, underground tehetségkutatót a Müpa mélygarázsában. A május 10-ig pályázó zenekarok közül a Müpában idén fellépő zenészekből álló szakmai zsűri választja ki az öt nyertest, akik május 26-án önálló koncertet adhatnak a Garázsband Fesztiválon.
Edu-Art oktatás

Felszabadulni a mozgásban

Harmadik éve működik a Budapesti Fesztiválzenekar projektje, a TérTáncKoncert. A Hősök terén látható látványos előadás mögött nehéz, de élményekkel teli munka van. A Fidelio a tértáncosok egyik vidéki regionális találkozóján járt.