- 2016. január 1-jén nagy változás állt be az intézmény életében: az egykori Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola egyetemi rangot kapott. Milyen kihívások és változások elé állítja ez az Arts & Business szakot?
- Az alapítástól kezdődően szakunkat a művészeti marketing és menedzsment felsőoktatás presztízs jellegű, üzleti képzéseként pozícionáltuk, amely a művészet és az üzleti világ szimbiózisának teljes spektrumát átöleli. A szak presztízsét tovább erősítette az egyetemmé válás, valamint a Metropolitan nemzetközi irányba történő aktív elmozdulása is. Ezzel párhuzamosan szakunkat is átalakítottuk. Az Arts & Business 2016-tól az egyetem executive MBA, azaz prémium üzleti képzéseihez tartozik.
- 2008-ban indult útjára az Arts & Business képzés. Mennyiben változott meg az évek során a kezdeti koncepció?
- A kezdeti koncepció – a marketing értelmezése a kultúrában, valamint az üzleti szemlélet megértetése és kialakítása a hallgatókban – mára annyiban változott, hogy az executive MBA elvárásoknak megfelelően erősítettük az üzleti jellegű ismereteket az oktatásban. A jelenlegi képzésben jóval hangsúlyosabb szerepet kapnak például az üzleti tervezés, a stratégiaalkotás, a marketing menedzsment és a projektmenedzsment ismeretek.
- Követik a már végzett hallgatók pályáját? Mi a tapasztalatuk, milyen arányban sikerül elhelyezkedniük szakmában?
- Az elmúlt évek alatt hét évfolyam végzett szakunkon, a hallgatók jó részével aktív kapcsolatot tartunk. A tavalyi év folyamán indítottuk el Arts & Business Klubunkat, amelynek célja, hogy különböző eseményekre építve összehozza a hallgatókat, oktatókat és a téma iránt érdeklődőket. Végzett hallgatóink többsége egyébként már a szakmában dolgozik, és nemcsak Magyarországon, hanem például az Arts & Business szülőhazájában, az Egyesült Királyságban is találkozhatunk volt hallgatónkkal.
- A szakmai partnereik között olyan meghatározó kulturális intézményeket is ott találhatunk, mint a Müpa. Milyen lehetőségeket biztosít ez a hallgatók számára?
- Hallgatóink az órák közel 30%-át külső helyszíneken töltik. Ezt nem csupán az inspirálódás érdekében teszik, hanem azért, hogy a gyakorlatban is megismerhessék, és megérthessék a művészeti intézmények, vállalkozások működését. Ugyanakkor ez lehetőség is, hiszen olyan kulisszatitkokba avatják be őket, amelyeket a mindennapi ember nem lát, nem láthat. Emellett lehetőségük van fakultatívan részt venniük különböző programokon is.
- A kezdetek óta nagy hangsúlyt fektetnek a gyakorlatközpontú oktatásra. Van esetleg olyan konkrét projekt, aminek a megvalósításában a leendő hallgatók már biztosan részt vehetnek?
- Az előző évfolyamokkal, iskolán kívüli időben szerveztünk különböző művészeti projekteket, például a Szépművészeti Múzeumban, illetve a Westend Szemirámisz tetőkertjén. Képzésünk órarendjébe most beemeltük a gyakorlati projektmunkát: az első két félévben összesen 40 kontaktóra áll majd rendelkezésre kulturális projekt tervezésére és szervezésére. Az elképzelésekről nem szeretnék itt beszélni, de elárulhatom, hogy a korábbiakhoz hasonló színvonalú projekteket szeretnénk a hallgatókkal közösen megvalósítani.