Edu-Art

Alastair Creamer: "A művészetekben rejlő kreativitás az élet számos területén felhasználható"

2012.03.21. 10:00
Ajánlom
Március 29-én tartják a második Arts&Business konferenciát "Új utak 2012 kreatív menedzserek nemzetközi konferenciája" címmel, melyen az egyik vezető brit kreatív ügynökség társalapítója a művészetről mint a vállalati kultúra motorjáról ad elő.

- A 1999-ben megálmodott, először az Unilevernél sikerre vitt, és azóta világszerte alkalmazott képzési programjuk, a Catalyst a vezetőképzés és a vállalati tréningek sablonos világába hozza be a művészetek kreativitását. A kommunikáció, az érzelmi intelligencia, az esztétikai érzékenyéség és manuális készségek csiszolásán kívül a különböző művészeti ágakból kölcsönzött módszereket alkalmazó tréningek kiterjednek a digitális világ impulzusaira való fogékonyság fejlesztésére is.  Mi a program sikerének kulcsa?

- A kezdetekben a Catalyst programot munkahelyi tréningek során alkalmaztuk, tehát a humánerőforrás területén felhasznált kezdeményezésként funkcionált. Ekkor még fennállt annak a veszélye, hogy kizárólagosan marketinges céllal tekintenek majd a programra, márpedig mi sokkal többet szerettünk volna: hozzáférhetővé tenni az emberi kreativitásban rejlő potenciálokat az angol üzleti szféra valamennyire területén. A program a későbbiekben olyannyira elnyerte az ügyvezető igazgató és a testület szimpátiáját, hogy a képzéseken és a workshopokon maguk is aktívan részt vettek. A sikerhez nem utolsósorban természetesen sok időre is szükség volt: két évbe tellett, mire kinőtte magát a program és futótűzként végigjárta az üzleti élet szegmenseit. De hozzáteszem, ezt a tüzet gondosan kellett ápolni az első 18 hónapban.

- Az üzleti vagy a művészeti szféra felől kapta az inspirációt újszerű programjuk kidolgozásához?

- Végezettségemet tekintve zenész vagyok. Zongorán és hegedűn tanultam. De már 21 évesen elhatároztam, hogy pályát váltok. Nem szerettem volna hivatásos zenészként folytatni, úgy éreztem, vannak bennem más felfedezésre váró kreatív energiák is. Mostanság leginkább festek és írok, mert úgy érzem, ezek azok tevékenységek, melyekben a leginkább ki tudom élni az alkotásra való hajlamaimat. Hiszek abban, hogy ahhoz, hogy önmagunk legyünk, egyben kreatív csatornáikat is meg kell találnunk, és ki is kell bontakoztatnunk magunkban. A művészetekben rejlő energiatöbbletet ugyanis később az élet bármely területén a segítségünkre lehet. Nem kell rögtön a zenére gondolni, ezek a tevékenységek a legkülönbözőbb formát is ölthetik: ilyen például az öltözködés, a főzés, a tánc, a színház vagy az irodalom is.

- Ön szerint miért érheti meg az üzleti világ szereplőinek a művészeti tevékenységgel való foglalatoskodás, és hogyan válik egyáltalán ez hasznukra a menedzsereknek?

- A művészeteken keresztül rengeteg olyan kreatív képesség fejleszthető, amit aztán később a munkánk során is nagy hasznunkra válhat. Az, hogy miként építesz fel magadban egy koncepciót, és hogyan teszed minél koherensebbé, az, hogy hogyan tudsz kihelyezkedni a saját nézőpontodból és a rád váró kihívásra egészen különböző szemszögekből tekinteni, hogy miként tudsz megnyílni és önmagad lenni a munkádban vagy épp az, hogy minél nagyobb figyelemmel és odaadással végezd a munkád, ezek mind olyan képességek, melyeket az ember a művészeti tevékenységek során szinte tudatlanul fejleszt magában.

Az üzleti vezetők ebből úgy profitálhatnak a leginkább, ha ezt a megközelítést beépítik a vállalatvezetés szemléletmódjába és. A sikeres vezetők ugyanis tisztában vannak azzal, hogy a szervezet, amit irányítanak, folyamatosan új kihívások elé állítja őket. És ahhoz, hogy ezzel az állandó dinamizmussal lépést tudjanak tartani, a széleskörű gondolkodás mellett szakértelemre, valamint olyan támogató, megerősítő háttér-hálóra van szükségük, amelyben a művészeteknek mindenképp helyet kell kapniuk.

- Miképp hozhat változást a Catalyst program egy vállalkozás szervezeti kultúrájában?

- A Catalyst rávilágított és bizonyos esetekben kérdőre is vonta a vállalati kultúra azon gyengeségeit, melyek leggyakrabban az értékek és az elvek gyakorlati megvalósításának a hiányából fakadnak. Minden vállalatnak ugyanis realisztikus és ösztönző-támogatató irányítási elvek sorozatán kell alapulnia, melyeket az üzleti alapelvekben, a vállalati kultúra értékeiben is ki kell fejezni. De nem elég ezek irányelveket a szervezeten belül definiálni, hanem folyamatosan artikulálni kell őket a kommunikáció során, hogy a valós gyakorlatba is beépüljenek. És itt jönnek képbe azok a programok, mint amilyen a Catalyst is, melyekkel már befolyással bírhatnak a vállalati kultúrára is. Önmagában ez a program viszont még nem elég egy új kultúra kialakításához, amit elérhet, az mindössze annyi, hogy ösztönzi a vezetőséget arra, hogy az előre lefektetett értékek szerint működtessék a vállalatot a mindennapi gyakorlatban és, hogy ezt az alkalmazottakkal való kommunikáció szintjén is megjelenítsék.

- Mit tanácsolna azoknak a menedzsereknek, akik nyitottak a művészi módszerek alkalmazására, de még csak most indulnak el ezen az úton?

- Azt tanácsolnám nekik, merjenek bátrak lenni. Még azok is, akik közvetlenül nem érintkeznek a hétköznapokban a művészetekkel, legyenek nyitottak, vágjanak bele és fedezzék fel a bennük rejlő művészi ösztönöket, hogy megtapasztalhassák, miként szabadítja fel a kreativitás az üzletben megszokott, hagyományos gondolkodásmódot, hogyan fejleszti az intellektuális és érzelmi intelligenciát, és nem utolsósorban, miként tekinthetünk rá ki nem merülői inspirációforrásként!

Ha kíváncsi Alastair Creamer módszerének további részleteire,  jelentkezzen a március 29-én a Brit Nagykövetségen "Új utak 2012 - kreatív menedzserek nemzetközi konferenciája" címmel tartandó rendezvényre. A konferencia a művészeti kreativitás gazdasági potenciáljait vizsgálja, és azt, hogy az üzleti életben nélkülözhetetlen szervezőelv, eredményorientáltság és projektszemlélet miként hasznosítható kulturális-kreatív szférában olyan területeken, mint a közönségfejlesztés, a finanszírozás, a programmenedzsment és az irányítás. A konferencia előadóiról, részletes programjáról, valamint a jelentkezés feltételeiről minden információ megtalálható a rendezvényt szervező Arts & Business Kft. honlapján. Jelentkezni március 28-ig lehet!

Programkereső

Legolvasottabb

Vizuál

5+1 filmújdonság könnyű nyári estékre

Régen volt ilyen bőséges kínálat nyáron a mozikban, sőt őszre is számos filmbemutatót ígérnek a forgalmazók. Könnyű, nyári estékhez gyűjtöttünk össze néhány új filmet, amelyeket a kertmozik műsorán is érdemes keresgetni.
Zenés színház

„Azért dolgozunk, hogy értéket teremtsünk” – amerikai turnéra készül az Operettissima

Egyedülálló nemzetközi együttműködés jött létre az Operettissima és a legnagyobb amerikai közszolgálati televízió, a PBS között, melynek eredményeképpen egy stream koncerten, valamint egy nagyszabású turné keretében ismertethetik meg az alkotók az operettet a helyi közönséggel.
Vizuál

Nagyszabású Cézanne- és szürrealista tárlat nyílik a Tate-ben

Cézanne alkotásai mellett a Surrealism Beyond Borders (Határok nélküli szürrealizmus) című kiállításon a szürrealisták világába nyerhetnek betekintést a látogatók, de az egyik legjelentősebb brit kortárs művészeti díj, a Turner nyerteseinek műveit is bemutatják – adta hírül a The Guardian.
Tánc

Augusztusban Miskolcon táncol a világ

Augusztus 24. és 28. között rendezik meg a tavaly elhalasztott Horizont Nemzetközi Kortárstánc Fesztivált Miskolcon. A hazai és nemzetközi táncvilág legkülönlegesebb produkció érkeznek Miskolci Nemzeti Színház színpadára, de nem maradnak el a hagyományos kísérőprogramok sem.
Klasszikus

Ismeretlen ismerősök: Mexikó klasszikus zeneszerzői

María Granillo Reflejos-Tükröződések című művét hallgatva úgy érzékeltem, hogy ez az alkotás számos kulturális utalást vet fel. Jó példája ez a mexikói zeneszerzők tradícióból inspirálódó, de szüntelen az új hangzásokat kereső alkotói szemléletének.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Edu-Art gyerek

Kányádi Sándor mesét mond a krumpliról

A televízió hőskorában, amikor a látványláda értéket közvetített, Kányádi Sándor elmondta a Krumplis mesét a Cimbora című tévéműsorban. A műsor nevét azóta alapítvány őrzi, és a Balatonon rendeznek foglalkozásokat a gyerekeknek.
Edu-Art bohóc

Csinálj magadból hivatásos bohócot!

40 év után először indul nappali tagozatos bohócképzés a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskolában érettségizett fiatalok számára. Emellett más, a cirkuszművészettel kapcsolatos felnőtt szakképzésekre is lehet jelentkezni augusztus 21-ig.
Edu-Art interjú

„Nem biztos, hogy csak a szép hangban lehet gyönyörködni”

Fekete Mari zenei vezető, művésztanár, 55 éve tanít zenés színpadi gyakorlatot a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A pályán eltöltött évtizedekről, régről és a máról, énektanításról és tizenkét németül tátogó törpéről beszélgettünk vele.
Edu-Art tünet együttes

Menedzsert és táncosokat keres a Tünet Együttes!

A független hazai kortárs tánc és színházi élet meghatározó társulata keresi legújabb csapattagjait.
Edu-Art müpa

Tehetségkutatót rendez a Müpa

"A föld alól is előkeresi a tehetségeket a Müpa" - avagy ismét megrendezik a rendhagyó, underground tehetségkutatót a Müpa mélygarázsában. A május 10-ig pályázó zenekarok közül a Müpában idén fellépő zenészekből álló szakmai zsűri választja ki az öt nyertest, akik május 26-án önálló koncertet adhatnak a Garázsband Fesztiválon.