Edu-Art

"Az egész dalciklus tele van viccel és humorral"

2011.12.13. 13:20
Ajánlom
A Fészek Művészklub immáron XIV. Új Magyar Művek című hangversenyciklusa első koncertjén 2011. november 23-án az egyik legnagyobb közönségsikert Fekete Gyula idén keletkezett dalciklusa, A csemegepultos dalai aratta, amelyet Gerlóczy Márton A csemegepultos naplója c. regénye ihletett. A mű Rab Gyula tenorhangjára íródott, aki Marton Éva tanítványaként jövőre végez a Zeneakadémia operatanszékén. Az alkotás születéséről a komponistát, Fekete Gyulát és az előadót, Rab Gyulát kérdeztük.

- Fekete Gyula alkotói pályafutására nagy hatást gyakorolt Marton Éva. Melyek művészi együttműködésük főbb állomásai?

Fekete Gyula: Marton Évával először még amerikai tanulmányaim alatt, Chicagóban találkoztam, ahol Brünnhildét énekelte Zubin Mehta vezényletével a Lyric Opera frenetikus sikerű Ring-produkciójában. Kivételes megtiszteltetést jelentett a számomra, amikor a Római láz c. operám egyik főszerepét koncertszerű formában, 2002-ben Rómában és a Ravellói Fesztiválon megszólaltatta.

- A fiatal tenorista, Rab Gyula eddig az Opera Tanszék vizsgaprodukcióiban, többek között Gluck Armidájában és Purcell A tündérkirálynő c. dalművében mutatta meg a tudását a fővárosi közönségnek.

Rab Gyula: Az alapképzésben a Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karán tanultam, Andrejcsik István vezetésével. Hallgatótótársaimmal együtt számos vizsgaprodukcióban vettem részt, köztük olyan egyfelvonásosokban, mint Gluck A rászedett kádi, Haydn Az énekesnő, Mozart A kairói lúd, Schubert Házi háború, és Ravel Pásztoróra, ill. A gyermek és a varázslat c. operái. Előadásainkkal meghívásokat kaptunk a Miskolci Nemzetközi Operafesztiválra és a Kolozsvári Magyar Operába. Erasmus-ösztöndíjamnak köszönhetően fél évig Firenzében folytattam tanulmányaimat. A Zeneakadémián Marton Éva irányításával tavaly fejeztem be az ötödévet énekművész-tanár szakon, és ezzel párhuzamosan kezdtem el az opera-szakot.

- Meséljenek A csemegepultos dalai kelektezéséről, az ősbemutató előkészületeiről!

Fekete Gyula: Mivel alapvetően érdekelnek a vokális műfajok, mint a Zeneakadémia Alkotóművészeti és Zeneelméleti Ismeretek Tanszékének zeneszerzés-tanára, figyelemmel kísérem az Ének- és az Opera Tanszék működését és a fiatal énekes növendékek fejlődését. Nagyon inspiratívnak találtam Gerlóczy Márton A csemegepultos naplója c. regényét, amely jelenetek füzéreként épül fel. Ez adta az ötletet, hogy ezt a zene nyelvén is vissza lehetne adni. Így a ciklusom mind az öt dala külön epizódot, önálló történetet mesél el. A mű olvasása közben a főhős jelleme, karaktere a fiatal tenoristát, Rab Gyulát juttatta eszembe. Gondoltam, habitus szempontjából ideális lenne számára a figura. A regény egy XXI. századi pesti fickó, a regény megírása alatt valóságban is csemegepultoskéntelhelyezkedő író szemével mutatja be környező világunkat. Ennek a valós életérzésnek próbáltam megfelelő zenei kifejezésformát keresni, így találtam meg ezt a könnyed, frivol zenei nyelvet.

Rab Gyula: Mint fiatal hallgató számára, hatalmas lehetőséget és megtiszteltetést jelentett, hogy egy ma élő zeneszerző számomra komponálja a művét. Ez olyan, mint ha valaki az újszülött gyermekét bízná rám, hogy vigyázzak rá. Az igen élvezetes felkészülési folyamat alatt az énekóráimon Marton Éva művésznővel, Fekete Gyulával és Alter Katalin tanárnővel közösen formálódott az alkotás. Az egész dalciklus tele van viccel és humorral. Egy könnyed hangot kívánó könnyed személyiséget kellett életre keltenem. A szerző elképzelése szerint a bel-canto éneklés hagyományait kellett alapul vennem, és külön felhívta a figyelmemet amagyar szöveg formálására, hogy tisztán, érthetően szólaljon meg a szöveg. A regény írójával, Gerlóczy Mártonnal is találkoztam, miután a nyáron többször is elolvastam a könyvet. Kíváncsi voltam a szerző személyiségére, aki íróként úgy határozott, egy éven keresztül árusítóként dolgozik. Ez a kettősség végigvonul a művön: attól ő még író, hogy csemegepult mögött áll.

- December elsején is különleges koncertre került sor: a Régi Zeneakadémia koncerttermében Fekete Gyula műveiből adtak elő válogatást az Ének Tanszék növendékei. A Csemegepultos-dalok mellett felhangzott a Római láz c. opera duettje is, Marton Éva két tanítványa, Jakab Ildikó és Ambrus Orsolya tolmácsolásában.

Fekete Gyula: A koncert első felében koncertpódiumon szólaltak meg a dalaim, dalciklusaim, a második részben pedig a Színház- és Filmművészeti Egyetemen idén végzett fiatal tehetséges rendező, Kovács Dániel állította színpadra szcenírozott formában dalaimat és két operám, a Római láz és az Egy anya története részleteit.

Rab Gyula: A Fekete Gyula-eseten három dalt énekeltem szcenírozva A csemegepultos dalaiból, néhány nappal korában pedig szintén a Régi Zeneakadémián Marton Éva művésznő tanítványainak estjén alakítottam Alfrédet J. Strauss A denevér c. operettjének I. felvonásában. Mindkét feladat énektechnikailag maximális felkészültséget követelt meg, és agy koncentrációt igényelt a stílusváltás.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.
Színház

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Zenés színház

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Edu-Art gyerek

Kányádi Sándor mesét mond a krumpliról

A televízió hőskorában, amikor a látványláda értéket közvetített, Kányádi Sándor elmondta a Krumplis mesét a Cimbora című tévéműsorban. A műsor nevét azóta alapítvány őrzi, és a Balatonon rendeznek foglalkozásokat a gyerekeknek.
Edu-Art bohóc

Csinálj magadból hivatásos bohócot!

40 év után először indul nappali tagozatos bohócképzés a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskolában érettségizett fiatalok számára. Emellett más, a cirkuszművészettel kapcsolatos felnőtt szakképzésekre is lehet jelentkezni augusztus 21-ig.
Edu-Art interjú

„Nem biztos, hogy csak a szép hangban lehet gyönyörködni”

Fekete Mari zenei vezető, művésztanár, 55 éve tanít zenés színpadi gyakorlatot a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A pályán eltöltött évtizedekről, régről és a máról, énektanításról és tizenkét németül tátogó törpéről beszélgettünk vele.
Edu-Art tünet együttes

Menedzsert és táncosokat keres a Tünet Együttes!

A független hazai kortárs tánc és színházi élet meghatározó társulata keresi legújabb csapattagjait.
Edu-Art müpa

Tehetségkutatót rendez a Müpa

"A föld alól is előkeresi a tehetségeket a Müpa" - avagy ismét megrendezik a rendhagyó, underground tehetségkutatót a Müpa mélygarázsában. A május 10-ig pályázó zenekarok közül a Müpában idén fellépő zenészekből álló szakmai zsűri választja ki az öt nyertest, akik május 26-án önálló koncertet adhatnak a Garázsband Fesztiválon.