Edu-Art

Bartók – elődök, kortársak, követők

2011.04.13. 13:40
Ajánlom
Ezzel a mottóval rendezik meg a Nemzetközi Bartók Szeminárium és Fesztivált Szombathelyen 2011. július 8-18. között.

A komoly műhelymunka mellett a szombathelyi Nemzetközi Bartók Szeminárium vonzereje, hogy hangulatos fesztivál események: koncertek, filmvetítés, kirándulás, szabadtéri programok kapcsolódnak hozzá. A szeminárium középpontjában természetesen mindig a Bartók-életmű egy-egy lényegi eleme áll. A téma ennek megfelelően változatos, az előző években fókuszban volt már a zenés színpad, a távol-kelet vagy az improvizáció. 2011-ben pedig a „Bartók - elődök, kortársak, követők" mottóval indul útjára a rendezvény

A program tehát nemcsak a Bartók utáni zenét állítja a középpontba, hanem azoknak a zeneszerzőknek a művészetével is foglalkozik, akik Bartókra nagy hatást gyakoroltak: Liszt, Debussy, Richard Strauss. A professzorok ennek megfelelően állították össze az elemezendő, gyakorlásra váró kurzusanyagot.

Pauk György, a hegedű kurzus vezetője minden jelentkezőtől elvárja, hogy játsszon egy Bach-tételt és valamit Bartóktól. A kurzus repertoárjára egy-egy különleges témát keres Bartók mellé. „Tavaly ilyen volt a francia repertoár, amit szeretek, és tudom, Magyarországon nem nagyon játsszák. Sajnos sok mindent nem játszanak, cseh műveket sem. Idén a két nagy romantikustól, Brahmstól három, Schumanntól pedig két szonátát választottam. - mondta el. De kiemelte Richard Strauss Esz-dúr szonátáját is. - Nálam Londonban, a Királyi Akadémián minden gyerek játssza. Egész korai mű (1887), és amikor vesszük, a növendékeknek először meg kell hallgatniuk A rózsalovagot, amit ugyan huszonhárom évvel később komponált, de néhány motívum már a szonátában megjelenik. Elbűvölően szép, de nehéz, nagyon nagy harminc perces darab. Érdekes a kurzus anyagából a második Schumann szonáta, a d-moll is, ami szintén ritkán hangzik el, mert nem hegedűszerű."

Peskó Zotán, a karmester kurzus professzora is hasonlóképpen gondolkodik az anyagról: „Idén hosszan fogok beszélni a Faust-szimfóniáról, amit én Liszt egyik legnagyobb művének tartok. Hiszen nemcsak Liszt életművében kiemelkedő jelentőségű, hanem motívumkezelésében a kortársakra és az utódokra is rendkívüli hatással volt. Bartók például a h-moll szonáta mellett a XIX. század legnagyszerűbb alkotásának tartotta. Szeretnék rávilágítani, hogy egy-egy motívumot milyen különbözőképpen formál át a zeneszerző, véleményem szerint ennek az elemzésére most szükség van." Érdekes - véli -, hogy e Liszt-szimfónia két szélső tételének elrajzolt, eltorzított Faust-arca, mint kompozíciós megoldás, hogyan él tovább a Két kép című Bartók műben, ami ugyancsak a kurzus anyaga, sőt a Hegedűversenyben is. 

Az elődök és kortársak hatásának elemzése nemcsak a kurzusok anyagában, a hangversenyek műsorán és a zenetudományi előadásokban egyaránt megmutatkozik. A párbeszéd jelentősége a Bartók-kutatásban címmel rendeznek tudományos konferenciát. Idén tehát a kutatás és az előadóművészet összefüggése a fő téma - gazdag részletekkel. A zenei előadói gyakorlat összefüggését, a stílus- és notációs kérdéseket, korai hangfelvételeket vizsgálják és elemzik. A konferencián az 1961-ben, fél évszázada alapított Bartók Archívum munkatársainak két hosszabb ideje előkészületben lévő vállalkozását, Somfai László angol nyelven készülő tematikus Bartók-műjegyzékét és Bartók kompozícióinak előkészületben lévő kritikai összkiadását is bemutatják.

A kurzusoknak nemcsak visszatérő hallgatói vannak, hanem olyan mesterei, akiknek a kedvéért szívesen jönnek vissza a növendékek. Tihanyi László nemcsak a karmester kurzusban professzortársa Peskó Zoltánnak. Wilheim András és Fabio Nieder olasz származású zeneszerző, zongoraművész és karmester mellett a zeneszerző aspiránsok képzésében is részt vállal. A zongoristák „túlsúlya" a szemináriumon is megmutatkozik, számukra külön kurzust szerveznek Eckhardt Gábor, illetve Nagy Péter vezetésével. Meláth Andrea, aki a karmester kurzus munkáját segíti, énekes képzést is vezet. Kim Kashkashian örmény származású, Detroitban született brácsaművész szívesen látott vendége a magyar koncerttermeknek, többször fellépett Budapesten. Most növendékeket fogad Szombathelyen. Jacques Zoon holland fuvolaművész Geoffrey Gilbert és Adorján András mellett szerzet kurzusvezetői gyakorlatot. A találkozás vele nemcsak a fuvolára írt darabok miatt izgalmas, hangszerkészítő lévén az instrumentumról tud mély ismereteket átadni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Elhunyt Fenyves Márk mozdulatművész

A táncos-koreográfus, a magyar mozdulatművészet jelenkori képviselőinek egyike 45 évesen tragikusan fiatalon távozott. Úttörő munkásságával és az Orkesztika Alapítvánnyal élő örökséget hagyott maga után.
Könyv

„Az irodalmi életrajzok poposítása tudatos volt, a reflektorfénybe kerülés nem” – Interjú Nyáry Krisztiánnal

A virtuális és a valódi közösségi terekről, a papíralapú könyv mai napig tartó létjogosultságáról és az egy éve nyitott Magvető Caféról is kérdeztük a KULT50 magazin hasábjain Nyáry Krisztiánt, a Líra kreatív igazgatóját.
Könyv

Könyvtáros osztag kutatja fel a könyveket, amikre csak halványan emlékeznek az olvasók

Előfordult már, hogy egyszerűen nem tudott kiverni a fejéből egy könyvet? Néhány részletére emlékezett, de a címre vagy a szerzőre egyáltalán nem. A New York-i Közkönyvtár a legképtelenebb esetekben is próbál segíteni.
Színház

„Egy fantasztikus korszaknak bukkantam a nyomára” – interjú Szikora Jánossal

Idén már hatodik alaklommal rendezi meg a Koronázási Szertartásjátékot a Vörösmarty Színház igazgatója. Az augusztus 18-i bemutató apropóján Szikora János beszélt a kezdetekről, az idei év újdonságairól és a darab nemzeti öntudatformáló szerepéről.
Vizuál

Banksy nem örült neki, hogy kiállítást rendeztek a műveiből az oroszok

A graffitiművész Banksy tudta és hozzájárulása nélkül rendeztek munkáiból kiállítást Moszkvában. A művész kifogásolta, hogy elveivel ellentétben a tárlat látogatóinak még fizetniük is kell, mint mondta, ő sohasem kérne pénzt az emberektől, akik látni akarják a képeit.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Edu-Art gyerek

Kányádi Sándor mesét mond a krumpliról

A televízió hőskorában, amikor a látványláda értéket közvetített, Kányádi Sándor elmondta a Krumplis mesét a Cimbora című tévéműsorban. A műsor nevét azóta alapítvány őrzi, és a Balatonon rendeznek foglalkozásokat a gyerekeknek.
Edu-Art bohóc

Csinálj magadból hivatásos bohócot!

40 év után először indul nappali tagozatos bohócképzés a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskolában érettségizett fiatalok számára. Emellett más, a cirkuszművészettel kapcsolatos felnőtt szakképzésekre is lehet jelentkezni augusztus 21-ig.
Edu-Art interjú

„Nem biztos, hogy csak a szép hangban lehet gyönyörködni”

Fekete Mari zenei vezető, művésztanár, 55 éve tanít zenés színpadi gyakorlatot a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A pályán eltöltött évtizedekről, régről és a máról, énektanításról és tizenkét németül tátogó törpéről beszélgettünk vele.
Edu-Art tünet együttes

Menedzsert és táncosokat keres a Tünet Együttes!

A független hazai kortárs tánc és színházi élet meghatározó társulata keresi legújabb csapattagjait.
Edu-Art müpa

Tehetségkutatót rendez a Müpa

"A föld alól is előkeresi a tehetségeket a Müpa" - avagy ismét megrendezik a rendhagyó, underground tehetségkutatót a Müpa mélygarázsában. A május 10-ig pályázó zenekarok közül a Müpában idén fellépő zenészekből álló szakmai zsűri választja ki az öt nyertest, akik május 26-án önálló koncertet adhatnak a Garázsband Fesztiválon.