Edu-Art

Bemutatkozott a Krulik Kvartett

2011.07.08. 10:57
Ajánlom
Bartók születésének tiszteletére emlékestet tartani júniusban – a zeneszerző hazájában nem meglepő. Egy ifjú muzsikusokból álló vonósnégyes bemutatkozása a kvartett-irodalom egyik legnehezebb darabjával, Bartók 5. vonósnégyesével – nem csupán figyelemfelkeltő, de már-már hitvallás-értékű is.

A zeneakadémistákból újonnan alakult Krulik Kvartett tagjai - Krulik Eszter, Bálint Angéla, Tornyai Péter, Pintér Balázs - bizonyára szívügyüknek tekintik Bartók műveinek előadását. Az együttes névadója és primáriusa, Krulik Eszter repertoárján Bartók szinte minden hegedűs műve szerepel már, ugyanakkor rendszeres közreműködője 20. századi és kortárs zenei hangversenyeknek, a brácsa szólamát játszó Tornyai Péter pedig maga is zeneszerző. Bár a bemutatkozás műsorválasztását minden bizonnyal befolyásolta a hangverseny tematikája, Bartók születésének 130. évfordulója, rendkívüli merészségre vall, hogy a jelen felállásban első alkalommal fellépő vonósnégyes épp a műfaj egyik kései csúcspontjának számító művel próbálta ki magát. Ugyanis a kvartett-játék, mint a hagyományos kamarazenélés legigényesebb formája, rendszerint hosszas összeszokási, csiszolódási folyamatot igényel, ezért igencsak kockázatos Bartók-vonósnégyessel debütálni. Ennek ellenére a Krulik Kvartett sikeresen állta a próbát.

Előbb azonban vegyük szemügyre a műsor első számaként felhangzó Kontrasztokat. Bartók hegedűre, klarinétra és zongorára írott háromtételes műve egyike azon kompozícióinak, amelynek előadásáról szerencsés módon szerzői hangfelvétel maradt fenn, a darab megrendelőinek, Szigeti Józsefnek és Benny Goodmannek a társaságában. Ezért a mű mindenkori előadóinak szinte kötelességszerűen figyelembe kell venniük a partitúra ez úton közvetített szerzői hozzátételeit. A június 5-i hangverseny előadói, Bálint Angéla (hegedű), Bartek Zsolt (klarinét) és Monostori Gábor (zongora) alapos figyelemmel dolgozták ki a mű legapróbb részleteit. Nemes és elegáns volt a "Verbunkos" nyitótémája, fájdalmasan beszédes az I. rapszódia "árvátfalvi kesergőjével" rokon második témája. A "Pihenő" látszólag kiegyensúlyozott nyugalma mögött baljóslatú feszültség gyülekezett, amely feloldódott a "Sebes" sodró lendületű táncfináléjában. Főként ez utóbbi tétel esetében érvényesült hangsúlyozottan az előadók egyéni látásmódja, hiszen fiatalos lendületük, erőteljes, élesen megrajzolt karakterábrázolásaik már-már szétfeszítették a tétel kereteit. Mindhárom előadó magabiztos könnyedséggel és a nehézségeket uraló technikai precizitással játszott, ugyanakkor harmonikus összjátékukkal kiváló kamarapartnereknek bizonyultak.

E csillogó hangversenydarabnál komplexebb erőpróbát jelentett az 5. vonósnégyes előadása. A Bartók alkotói pályájának csúcsán keletkezett mű - különböző szinteken érvényesülő szimmetrikus szerkezeti és összetett tonális alapra épülő bonyolult zenéje - kizárólag nagyon jól képzett muzsikusok kiváltsága lehet. Márpedig a Krulik Kvartett előadását igen magas színvonalú felkészültség és kiváló stílusismeret fémjelezte. Az öttételes zenei folyamat következetesen és gondolatokban gazdag retorikával volt felépítve, egy pillanatra sem engedve lankadni a hallgatók figyelmét. Játszi könnyedséggel oldották meg a legbonyolultabb polifon vagy poliritmikájú részeket, így például a mű középpontjában álló Scherzo aszimmetrikus "bolgáros" alaplüktetését és a fölötte zajló hol játékos, hol vad sodrású szólamait szinte magától értődő természetességgel adták elő. A többéves együttjátszás során elnyerhető teljes összeszokottság és magabiztosság valamelyest mégis éreztette a hiányát, főként a saroktételek „biztonságos" tempóválasztásában. Ellenben a két lassú tétel elmélyült, finomszövésű, "éjszakai" neszekkel tarkított zenéje mélyen átérzett, bensőséges párbeszédként hatott. Élmény volt hallgatni őket.

 

130 éve született Bartók Béla

2011. június 5. 18:00

Fuga Budapesti Építészeti Központ

Km.: Krulik Eszter, Bálint Angéla (hegedű), Tornyai Péter (brácsa), Pintér Balázs (cselló), Bartek Zsolt (klarinét), Monostori Gábor (zongora)

Bartók: Kontrasztok; V. vonósnégyes

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Az egyetlen Bach-darab, amit Glenn Gould utált

Mindig kerülte, hogy játszania kelljen ezt a darabot, egyszer, egy tévéműsorban meggyőzték, hogy tegye meg mégis. Nem volt benne öröme.
Vizuál

Elhunyt a művész, aki épületeket csomagolt be és emberek ezreinek segített vízen járni

84 évesen, május 31-én New York-i otthonában elhunyt Christo. A tájépítész és térművész, valamint felesége és alkotótársa, Jeanne-Claude nevéhez olyan műalkotások fűződtek, mint 1985-ben a párizsi Pont Neuf és 1995-ben a berlini Reichtstag becsomagolása vagy egy olasz tavon úszósétány építése.
Plusz

Komolyan kellett volna venni, amiről a Joker szólt

Thomas Wayne-nek nem kell félnie, hogy orrba vágja Arthur Flecket, hiszen pénze van. A Joker kivételes, egymilliárd dolláros közönségsikere és a jelenlegi amerikai zavargások egy narratívában illeszthetők. Vélemény.
Klasszikus

Igor Levit 16 óra után befejezte 20 órásra tervezett zongoramaratonját

A művész Erik Satie francia zeneszerző Vexations című művét tervezte előadni, a legendás zongoradarab teljes verziója 20 órás.
Könyv

Istencsapás, embercsapás

Vámos e hónapban is megmondja, mit érdemes elolvasni. Most értelemszerűen a karanténból, online.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Edu-Art gyerek

Kányádi Sándor mesét mond a krumpliról

A televízió hőskorában, amikor a látványláda értéket közvetített, Kányádi Sándor elmondta a Krumplis mesét a Cimbora című tévéműsorban. A műsor nevét azóta alapítvány őrzi, és a Balatonon rendeznek foglalkozásokat a gyerekeknek.
Edu-Art bohóc

Csinálj magadból hivatásos bohócot!

40 év után először indul nappali tagozatos bohócképzés a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskolában érettségizett fiatalok számára. Emellett más, a cirkuszművészettel kapcsolatos felnőtt szakképzésekre is lehet jelentkezni augusztus 21-ig.
Edu-Art interjú

„Nem biztos, hogy csak a szép hangban lehet gyönyörködni”

Fekete Mari zenei vezető, művésztanár, 55 éve tanít zenés színpadi gyakorlatot a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A pályán eltöltött évtizedekről, régről és a máról, énektanításról és tizenkét németül tátogó törpéről beszélgettünk vele.
Edu-Art tünet együttes

Menedzsert és táncosokat keres a Tünet Együttes!

A független hazai kortárs tánc és színházi élet meghatározó társulata keresi legújabb csapattagjait.
Edu-Art müpa

Tehetségkutatót rendez a Müpa

"A föld alól is előkeresi a tehetségeket a Müpa" - avagy ismét megrendezik a rendhagyó, underground tehetségkutatót a Müpa mélygarázsában. A május 10-ig pályázó zenekarok közül a Müpában idén fellépő zenészekből álló szakmai zsűri választja ki az öt nyertest, akik május 26-án önálló koncertet adhatnak a Garázsband Fesztiválon.