Edu-Art

Benkő Szabolcs: "Embert próbáló feladat a Bartók konzi vezetése"

2013.01.09. 07:19
Ajánlom
Új igazgató áll 2012 szeptembertől a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem gyakorlóiskolája, a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola élén.

Dr. Benkő Szabolcs gordonka szakon diplomázott a Zeneakadémián, majd az ELTE Állam-és Jogtudományi Karán szerzett jogi doktorátust. 2005 és 2012 között a győri Richter János Zeneművészeti Szakközépiskola, Általános Iskola, Alapfokú Művészetoktatási Intézmény és Kollégium igazgatója volt. Az intézményvezetőt céljairól, terveiről kérdezte a Figaro riportere.

- Hét évig Győrben volt a konzervatórium igazgatója. Miért pályázott a Bartók Konzi igazgatói posztjára?

-Ez az iskola nagy kihívást jelent szá­momra. Nagyon magas színvonalú az oktatás, az én szememben mindig is ez volt a csúcsminőség. Az in­tellektuális közeg és a tanári kar egyedülálló az ország­ban, az intézmény kiemelkedő versenyeredményekkel büszkélkedhet. Régen ennyi elég is volt: a Bartók Konzi a legjobb tanárokkal. Mára viszont felnőtt az iskola mellé a konkurencia, és ha választania kell egy növendéknek, nem biztos, hogy csak a szakmai szempon­tokat veszi figyelembe; azt is nézi, lehet-e hangszert kölcsönözni, van-e kollégium, milyen a számítógépes ellátottság, stb. Meg kell felelnie a modern kor kihívá­saira ennek a több mint 170 éves intézménynek, hogy a hagyományokhoz hűen, az átalakulások közepette is egyedülálló vezető szerepet tölthessen be. Győrben jól éreztem magam, nagyon jól alakultak a körülmények. Az épületet belül szépen felújítottuk, a homlokzati rekonstrukció már az utódomra maradt. A győri konzi ugyanolyan típusú iskola, mint a Bartók, bár létszámában nagyobb és összetettebb, mert egy­ben alapfokú művészetoktatási intézmény és zenei általános iskola is. A Bartók Konzit igazgatóként úgy látom, hogy nem olyan összetett, bonyolult a szerkeze­te, mint a győri iskoláé, viszont inkább embert próbáló feladat a vezetése.

- Fő célkitűzései között szerepel a tehetséggondo­zás, a gyakorlóiskolai szerep megerősítése és önálló arculat kialakítása. Hogy kívánja megvalósítani ezeket?

- A klasszikus értelemben vett tehetséggondo­zás megvalósul az egyéni főtárgy órák keretében, de a művészi pályán sok minden másra is szükség van: kommunikációs és nyelvi kompetenciákra, gazdasági és informatikai ismeretekre. Ezekben szeretnénk fejleszteni a gyerekeket, ilyen értelemben tágítva a tehetséggondozás kereteit. Mivel középfokon egyedül a Bartók Konzi gyakorlóiskola, nagyon fontos, hogy ezt a szerepet ne csak megőrizzük, hanem kibővítsük és tovább is fejlesszük. A Zeneakadémia Pedagógiai tanszékével már tárgya­lunk ez ügyben. Szeretnénk a hospitáló növendékek­nek komplex tudást adni, a zenei tudás mellett olyan "földhözragadt", gyakorlatias ismereteket, amiket a tanári pályán alkalmazni tudnak majd: hogyan kell például naplót kitölteni, órarendet készíteni.

Az önálló arculat a mai világban virtuális dolgot jelent: sokszor tapasztalom, hogy amelyik cégnek jó az internetes kommunikációja, az nyerő helyzetben van. Mi színvonalában nagyon erős oktatási profilt tudunk kínálni, ez azonban az utóbbi időben nem ka­pott elegendő reklámot. Hírt kell adnunk magunkról, az iskolában folyó minőségi munkáról a világhálón, jól meghirdetett programok által, és a médiában való megjelenéssel - ami most is történik. Szakmai profilunk, amit megismertetni szeretnénk, négy fő részből áll. Ezek közül a felvételizőknek a professzionális főtárgyoktatás a legfontosabb. Emellett kifejezett erősségünk a kamarazene oktatása, amit a Zeneakadémiával együttműködve szeretnénk tovább erősíteni, a régi magyar kamarazenei tradíci­ókhoz hűen, egyben új utakat is keresve. A konziban zajló kortárszene-oktatás középfokon egyedülálló, most jött létre egy külön projektcsapat, ami kortárs kamarazenével fog foglalkozni. A negyedik elem pedig, amit szeretnénk minél inkább előtérbe helyezni, a jazz tanszak, ami nagyon kevéssé ismert - főleg ahhoz képest, milyen magas színvonalon működik. Nekem győri igazgatóként a létezéséről sem volt tudo­másom.

- Milyen események, projektek várhatóak a jövőben?

- A következő évben tervezünk egy komplett Konzi Napot, ami a középfokú zeneoktatással foglalkozik majd, és amit szeretnénk vezető szerepet betöltő isko­laként szervezni. A helyszínt még keressük, mert lehet, hogy az érdeklődők száma meghaladja az épület be­fogadóképességét. Tervezzük még, hogy a jövőben az együttesekkel koncentráltabban jelenünk meg. Idén a hivatalos budapesti október 23-i megemlékezésre a mi kórusunkat kérték fel, ami nagyon nagy megtisztel­tetés. Szeretnénk szerepelni a Budapesti Tavaszi Fesz­tiválon és a Café Budapest Kortárs Művészeti Feszti­válon is, amelyek a főváros kiemelt rendezvényei, így nagy nyilvánosságot biztosíthatnak a konzinak. Nagyon érdekes programot szervezünk a Bösendorfer céggel, amire versenygyőztes gyerekeket várunk. Azt szeretnénk, hogy megismerkedjenek egy jó minő­ségű hangszerrel és a mi zongora oktatásunk egyedül­állóan magas színvonalával. A rendezvényről DVD-fel­vétel is készül majd. Tavasszal pedig kortárs zenei estet rendezünk, egy háromórás performanszot a tanulók közreműködésével. A szervezést és a diákok felkészí­tését olyan tanárok végzik, akiknek muzsikusként gya­korlatuk van a kortárs zene előadásában: Holló Aurél, Horn András és Romos Zsolt.

- Év eleje óta valósultak már meg bizonyos infrastrukturális változások: újra üzemel a büfé, megújult a Ferencsik-terem.

- Ez részben az iskolát segítő Nemzeti Zenede Alapítványnak köszönhető, amivel nagyon jó az együttműködés. A vonószenekar őszi hangversenykör­útjának útiköltségét és az idén nyolcadszor megrende­zett Őszi Zenei Tábort is jelentős összeggel támogat­ta. Ez utóbbi egy országosan egyedülálló rendezvény, rendkívül jó ötlet, és legnagyobb örömünkre idén volt eddig a legmagasabb részvétel. Itt mutattuk be a konzi új honlapjának tervezetét. Adtunk be pályázatokat is, de a szakképzési hozzájárulásból már tudtunk beszerezni hangszereket. A büfére azért volt már nagy szükség, hogy délelőtt zárt térben legyenek a gyerekek, ne kelljen kimász­kálni. A vagyonbiztonság miatt is fontos, hogy az épületbe ne járkáljon ki-be akárki, ezért állítjuk újra üzembe a beléptető rendszert, amit a szülők kifeje­zetten igényeltek. Úgy kezdtem a munkámat, hogy minden évfolyammal találkoztam, megkérdeztem a gyerekek véleményét. Azt gondolom, hogy ugyan más oldalról, de szülők, tanárok és diákok egyaránt szerették volna, hogy rendezettebben menjenek a dolgok, ebbe az irányba sikerült már határozott lépéseket tenni. Ez nem poroszos fegyelmet jelent, inkább bizonyos kereteket, amin belül a konzi szabad szellemisége érvényesülni tud. József Attilával szólva: "Jöjj el, szabadság! Te szülj nekem rendet!"

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Generációk csellista példaképe: 75 éves lenne Jacqueline du Pré

Tragikusan fiatalon hunyt el, de egyetlen évtized alatt beírta nevét a legfontosabb modern előadóművészek közé. Jacqueline du Pré inspiráció sokak számára ma is, egykori hangszerén pedig magyar művész játszik.
Könyv

75 éve verték halálra az Utas és holdvilág szerzőjét

Hetvenöt éve, 1945. január 27-én halt meg Szerb Antal. 1968-ban Balfon emlékművet avattak, amelyen az író szavai olvashatók: „A szabadság nemcsak egy nemzet magánügye, hanem az egész emberiségé is.”
Klasszikus

Bionikus kesztyűben újra képes zongorázni a brazil zongoraművész

Több mint 20 év után ismét képes mindkét kezével zongorázni Joao Carlos Martins brazil zongoraművész, Johann Sebastian Bach zenéjének egyik legnevesebb előadója.
Jazz/World

Ilyen volt Chick Corea fellépése a Grammy-díjátadón (és itt a nyertesek listája)

Grammy-díjat nyert Caroline Shaw és Jennifer Higdon szerzői albuma, de Chick Corea és Esperanza Spalding is. A gála legnagyobb nyertese viszont a 18 éves Billie Eilish.
Könyv

Szabó Magda Abigéljét ajánlja a New York Times

A múlt héten jelent meg az itthon közkedvelt regény angol fordítása, melyet a kiadó Jane Austen és J.K.Rowling műveihez hasonlít.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Edu-Art gyerek

Kányádi Sándor mesét mond a krumpliról

A televízió hőskorában, amikor a látványláda értéket közvetített, Kányádi Sándor elmondta a Krumplis mesét a Cimbora című tévéműsorban. A műsor nevét azóta alapítvány őrzi, és a Balatonon rendeznek foglalkozásokat a gyerekeknek.
Edu-Art bohóc

Csinálj magadból hivatásos bohócot!

40 év után először indul nappali tagozatos bohócképzés a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskolában érettségizett fiatalok számára. Emellett más, a cirkuszművészettel kapcsolatos felnőtt szakképzésekre is lehet jelentkezni augusztus 21-ig.
Edu-Art interjú

„Nem biztos, hogy csak a szép hangban lehet gyönyörködni”

Fekete Mari zenei vezető, művésztanár, 55 éve tanít zenés színpadi gyakorlatot a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A pályán eltöltött évtizedekről, régről és a máról, énektanításról és tizenkét németül tátogó törpéről beszélgettünk vele.
Edu-Art tünet együttes

Menedzsert és táncosokat keres a Tünet Együttes!

A független hazai kortárs tánc és színházi élet meghatározó társulata keresi legújabb csapattagjait.
Edu-Art müpa

Tehetségkutatót rendez a Müpa

"A föld alól is előkeresi a tehetségeket a Müpa" - avagy ismét megrendezik a rendhagyó, underground tehetségkutatót a Müpa mélygarázsában. A május 10-ig pályázó zenekarok közül a Müpában idén fellépő zenészekből álló szakmai zsűri választja ki az öt nyertest, akik május 26-án önálló koncertet adhatnak a Garázsband Fesztiválon.