Edu-Art

Bolyki György: "Énekelni nem csak énekórán lehet"

2010.10.27. 07:21
Ajánlom
Bolyki György a Kaposfest főszervezőjeként, a Bolyki Brothers énekeseként, az Erkel Ferenc Kamarazenekar csellistájaként tevékeny, ismert és elismert muzsikus, de talán kevesen tudják, hogy intenzíven foglalkozik a zenepedagógia problémáival is.

- A Kaposvári Kamarazenei Fesztivál kapcsán adott nyilatkozatában utalt félig-meddig titkos projektjére, a zenei központú tanrendre, ami nem más, mint a Kodály-módszer 21. századi újrafogalmazása. Miért kell modernizálni a Kodály-módszert?

- Már az én gyerekkoromban is a többség számára „ciki" volt az énekóra. Ma még roszabb a helyzet - ha még egyáltalán megtartják azt a heti egy órát. Magam igazi „szent tehénként" tekintek a Kodály-módszerre, de nem az alkalmazására. A Kodály-módszert ugyanis az énekórákon olyan módon próbálják alkalmazni, amely nem kompatibilis a mai, audiovizuális élményeken felnövő, számítógépen játszó, 3D-s filmeket néző gyerekekkel. Olyan hatások érik őket, amelyekhez képest ez a fajta éneklés már nem élmény, ezért nem is tudja lekötni őket. Óriási hiba lenne, ha azért nem tudnánk átadni a mai gyerekeknek a zene örömét, az éneklés személyiségfejlesztő hatását, mert nem találjuk meg azt a közvetítő közeget, amelyben a gyerekek nyelvén megfogalmazható.

- Népdalok helyett könnyűzenei slágereken tanítaná a szolmizációt?

- Nem, semmiképpen, hiszen azok nem sok művészi értékkel bírnak. A népdalok azonban hallhatók és értékesek például Palya Bea előadásában is vagy olyan világzenei hangszerelésekben, amik közelebb hozzák a népzenét a mai gyerekekhez, amit szívesen fogadnak és ami ellenállás nélkül beivódik a lelkükbe. Ez nem azt jelenti, hogy teljesen lecserélném azt a tananyagot, amit eddig használtak, de fel kellene „turbózni" a 21. század jelszintjére, hogy egyáltalán esélye legyen megszólítani a gyerekeket.

- Esetleg multimédiás alkalmazások segítségével?

- Nem hiszek abban, hogy számítógépen kellene zenét tanítani, ez nem technológiai kérdés. Az a tananyag, amelyik abból indul ki, hogy minden gyerek minden iskolában számítógép előtt ül, eleve kudarcra van ítélve. Soha nem lesz erre Magyarországon pénz. A mi tananyagunk néhány százmillió forintból elindítható, és külön szem előtt tartottuk, hogy ugyanazokkal a tanítókkal megvalósítható legyen, akik ma is tanítják az alsósokat. A rendszeres továbbképzések keretein belül az anyag átadható, működtetése nem igényel külön forrásokat, mindössze iskolánként egy-egy CD-lejátszóra van hozzá szükség.

- Mi akkor a módszer titka?

- Nem olyan praktikákra kell gondolni, amik felforgatják a világot. A lényeg az, hogy a gyerekeket össze kell tudni kovácsolni a zene és a közös éneklés segítségével. A Kodály által vizionált „éneklő ország" nem művészeti óhaj, hanem társadalompolitikai célkitűzés. Azok a gyerekek, akik együtt tudnak énekelni, kooperatívak és nem agresszívak. A közös éneklés a legerősebb kapocs ember és ember között, a közösség és az egymáshoz tartozás legmélyebb megélése - legyen szó akár otthoni szórakozásról, zeneakadémiai koncertről vagy a focimeccseken együtt kántáló szurkolók sokaságáról. A számos forrásból finanszírozott, mégis ezer sebből vérző integrált nevelésben is ez a módszer lehetne a titkos fegyver. Racionális érvekkel nem lehet egymás elfogadására és jó magaviseletre rávenni a gyerekeket, ha családjukban vagy az utcán adott esetben éppen az ellenkezőjét tapasztalják. Viszont a racionalitást megkerülve, jobb agyféltekés - azt is mondhatnánk: emocionális - impulzusokon keresztül olyan élményeket lehet adni nekik, amik az otthonról hozott magatartásformákat a tudatalattiban felülírják. Erre pedig a közös zenei élményszerzés a legalkalmasabb és leghatékonyabb módszer.

- Egyrészt tehát a ma divatos világzenei áramlatokkal gazdagítaná az ének-zene tanítást, másrészt szociálpszichológiai készségfejlesztő funkciót adna az énekóráknak?

- Az énekórát természetesen fel kell használni az énektanításra, de heti egy óra semmire sem elég. A zenei központú tanrend lényege az, hogy a gyerekek minden nap énekeljenek 45 percet - de énekelni nem csak énekórán lehet! Nem az énekórák számát kell megnövelni, hanem más órákra kell a zenét bevinni. A szorzótáblát, az ábécét is meg lehet tanulni megzenésítve, elénekelve, sőt, úgy sokkal jobban rögzül. A Kodály-módszerről régen bebizonyosodott, hogy a legjobb fejlesztési módszerek közé tartozik - és nemcsak zenei téren, hanem az érzelmi intelligencia, a logikai készségek fejlesztését tekintve is. Nyilván nem véletlen, hogy amikor Magyarországon gazdasági okokra hivatkozva kivezették a közoktatásból, Japánban éppen akkor vezették be...

- Mikor kezdett el az ének-zene oktatás megreformálásán dolgozni?

- Édesanyám és feleségem zeneterapeuta, mindketten óvodás és iskolás korú gyerekekkel foglalkoznak. Az általuk hosszú évek alatt felhalmozott tudást öt évvel ezelőtt kezdtük el abból a szempontból vizsgálni és fejleszteni, hogy miként lehet az iskolai tanrendszerbe illeszteni. Maga a tudományos háttérmunka még régebb óta folyik, csaknem hét évvel ezelőtt, multinacionális cégek számára zenés metodikájú tréningeket tartó csapatommal kezdtünk el dolgozni rajta.

- Milyen megvalósulási esélyeit látja a reform-tantervnek?

- A zenei központú tanrenddel egy probléma van: nagyon kevés pénzbe kerül bevezetni, ezért keveseknek „éri meg". Az előző kormányzati ciklusban kétszer próbálkoztam az előterjesztésével, de mindkétszer kudarcot vallottam. A zenei központú tanrend tudományos hátterét bemutató anyag el sem jutott odáig, hogy az illetékesek megvitassák, mert senkinek nem fűződött hozzá anyagi érdeke. A kidolgozáshoz, konkrét tanmenetté lebontásához mintegy tíz hónapnyi munka van még hátra. Remélem, mire elkészülünk, megnyílnak előttünk a kapuk, és elindulhatnak a próbaévfolyamok.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Ütős napunk volt tegnap Miskolcon. Délután stand-up, este pedig a várva várt idei népopera: a RockGiovanni. Nevettünk, izgultunk, elámultunk, ünnepeltünk, kutyagoltunk, fáztunk... És persze jól el is fáradtunk. De megérte.
Klasszikus

87 évesen elhunyt Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

A világhírű orosz karmester több ízben járt Magyarországon is. Több mint félszáz művet írtak neki kortárs zeneszerzők.
Klasszikus

Daganatos betegségből gyógyuló sorstársainak gyűjt a Virtuózok döntőse

Lukács Gergely tavaly a döntőig jutott a Virtuózok tehetségkutató műsorban. A tubaművész most egy fontos ügy érdekében kéri közönségének támogatását. A rákból felépült művész a Démétér ház daganatos betegségből gyógyuló lakóinak szeretne segíteni, akik ugyanazt a nehéz utat járják végig, amit egykor ő.
Színház

Székely Krisztát, Kováts Adélt és a kolozsvári társulatot is díjazta a POSZT

A XVIII. Pécsi Országos Színházi Találkozó szakmai, színész- és közönségzsűrije idén is döntött a fesztivál díjairól. A Kolozsvári Állami Magyar Színházé a legjobb előadásnak járó elismerés, a Fidelio támogatásával átadott legjobb 30 év alatti színésznőnek járó díjat Szakács Hajnalka vehette át. Íme a díjazottak listája!
Zenés színház

DaCapo: lehet kétszer is érdekes ugyanaz a produkció?

Ismerik azt a keserédes érzést, amikor felvirrad egy várva várt esemény utolsó napja? Ezzel ébredtünk ma Miskolcon immár túl operabáron, régi keresztény hagyományokat idéző felvonuláson, és a RockGiovanni második előadásán is.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Edu-Art bohóc

Csinálj magadból hivatásos bohócot!

40 év után először indul nappali tagozatos bohócképzés a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskolában érettségizett fiatalok számára. Emellett más, a cirkuszművészettel kapcsolatos felnőtt szakképzésekre is lehet jelentkezni augusztus 21-ig.
Edu-Art interjú

„Nem biztos, hogy csak a szép hangban lehet gyönyörködni”

Fekete Mari zenei vezető, művésztanár, 55 éve tanít zenés színpadi gyakorlatot a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A pályán eltöltött évtizedekről, régről és a máról, énektanításról és tizenkét németül tátogó törpéről beszélgettünk vele.
Edu-Art tünet együttes

Menedzsert és táncosokat keres a Tünet Együttes!

A független hazai kortárs tánc és színházi élet meghatározó társulata keresi legújabb csapattagjait.
Edu-Art müpa

Tehetségkutatót rendez a Müpa

"A föld alól is előkeresi a tehetségeket a Müpa" - avagy ismét megrendezik a rendhagyó, underground tehetségkutatót a Müpa mélygarázsában. A május 10-ig pályázó zenekarok közül a Müpában idén fellépő zenészekből álló szakmai zsűri választja ki az öt nyertest, akik május 26-án önálló koncertet adhatnak a Garázsband Fesztiválon.
Edu-Art oktatás

Felszabadulni a mozgásban

Harmadik éve működik a Budapesti Fesztiválzenekar projektje, a TérTáncKoncert. A Hősök terén látható látványos előadás mögött nehéz, de élményekkel teli munka van. A Fidelio a tértáncosok egyik vidéki regionális találkozóján járt.