Edu-Art

Desszert mellé Liszt és Paganini

2011.04.23. 09:10
Ajánlom
Milyen atmoszférája lehetett a romantika korában a szalonokban, egy csésze kávé vagy egy szelet sütemény mellett megtartott hangversenyeknek? Beszámolónkból, és a Baráti Kristóf és Hernádi Ákos estjén készült VIDEÓból kiderül.

A Hungarofest KLASSZ Zenei Irodája 2010 óta rendez a Párizsi Nagyáruház mesébe illő, békebeli szecessziós hangulatot árasztó Lotz termében Kávéházi koncertek címmel sorozatot, amelyen kiváló fiatal művészeink szóló-, illetve kamaraestjeit hallhatja a nagyérdemű. Idén a középpontban természetesen a kétszáz éve született Liszt Ferenc áll. Családias hangulatot ébreszt a színpad közelsége, az ablakokon keresztül beáradó fény, amelyet a dúsan aranyozott terem még inkább felerősít - s mégsem sznob sem a légkör, sem a közönség. A kávéskanalak, csészék, kistányérok csörömpölése egyszer csak elcsendesedik, amikor Baráti Kristóf hegedűművész és Hernádi Ákos zongoraművész lépnek a pódiumra...

Először - a meghirdetett program sorrendjét némiképp megcserélve - Liszt Ferenc csekély számúnak mondható hegedűre és zongorára komponált darabjai közül a legjelentősebbet, a Grand Duót játszották el az előadók, amelyet a szerző Charles Philippe Lafont Le Marin című románca nyomán írt. Baráti Kristóf koncentrált, átélt, kifejező játéka magával ragadott mindjárt a koncert elején, Hernádi Ákos pedig kiváló kamarapartnere volt a hegedűsnek, zenélésén érezhető volt, hogy nem akart előtérbe kerülni, noha - egy-két melléütést leszámítva - remek pianistát köszönthettünk személyében. E darabnak - zongorista-zeneszerzőről lévén szó - kifejezetten akadtak olyan passzázsai, ahol Hernádi megcsillogtathatta briliáns zongorázását is. A kissé töredezett, ám sokszínű, számos technikai nehézséget is felvonultató Liszt-kompozíciót sajnos nem teljesen tudták igazán átláthatónak és szervesnek mutatni, de ezt nem feltétlen az előadás kontójára írnám.

Második műsorszámként Robert Schumann op. 28-as Három románca szólalt meg, amelynek elsősorban szólózongora változata ismeretes. A kis darabokban a hegedűs telt, bársonyos hangszínét domborította ki, hangszere valósággal énekelt. A Schumann-darab után az ördög hegedűse, Niccolò Paganini kompozíciói következtek. Az itáliai mesterről tudjuk, hogy Lisztre is nagy hatással volt hangszeres tudása, így joggal került be a Liszt-évnek emléket állító hangverseny műsorába. Elsőként a híres-hírhedt Moto Perpetuo szerepelt Baráti Kristóf és Hernádi Ákos Paganini-blokkjában, amelynek gyors, perpetuum mobile mozgása artikulálva szólalt meg, minden hangnak jelentése volt. Az ezt követő Cantabile áradó, olasz dallamosságát stílusosan adták elő a művészek, Baráti különös kisugárzással adta elő a darabot. Ezután szintén slágerdarab következett, amelyet ma már inkább Liszt Paganini-etűdök sorozatából ismer a közönség, de a Paganini-féle hegedűs verzió is előkerül időnként: a La Campanellában könnyed, virtuóz vonókezeléséről adott számot a hegedűjátékos, s még a humor sem hiányzott muzsikálásából. Utolsó műsorszámként hangzott el az egy húrra írt Rossini-parafrázis, a Mózes-fantázia, talán itt mutathatta meg leginkább Baráti Kristóf színgazdag zenélését, a darabot igazán életteli előadásban hallhattuk.

A hálásan tapsoló közönség ráadás formájában kapta meg jutalmát. Először Pablo de Sarasate Andalúziai románcának szenvedélyes tolmácsolásával gazdagították a művészek élményeinket, majd „lapozási malőr" miatt megismételték a Moto Perpetuót (egyébként nem lett jobb, mint első eljátszásakor). Az estet pedig mi mással is lehetett volna megkoronázni, ha nem Bachhal? A h-moll partita Double tételének ihletett előadásával ért véget Baráti Kristóf és Hernádi Ákos kávéházi koncertje a Lotz teremben. A hangulat, a terem és a darabok által nyújtott impressziók alapján bátran javasolhatom: aki csak teheti, hallgassa meg a következő Kávéházi koncertek egyikét!  

 

Programkereső

Legolvasottabb

Jazz/World

Szívbemarkoló énekléssel mondott végleg búcsút a színpadnak a 93 éves kubai ikon, Omara Portuondo Budapesten – VIDEÓ

A kubai zene élő legendája, a 93 éves Omara Portuondo az előzetes tervek szerint Budapesten adta volna élete utolsó koncertjét október 6-án a Papp László Sportarénában, ám egészségügyi állapota miatt erre végül nem kerülhetett sor.
Vizuál

A bronzkor csodája – bárki megcsodálhatja a 3000 éves Somló-hegyi nyakéket a Nemzeti Múzeumban

A Nyakék a késő bronzkorból címmel megnyitott kamaratárlat a Nemzeti Múzeum Széchényi-termében látogatható. A bronzkor csodájára a Somló-hegyen bukkantak rá a múzeum régészei idén nyáron, a kincsleletet tartalmazó korsó felnyitásáról videó is készült.
Vizuál

Világsztárok alakjában látható Mucsi Zoltán a közelmúltban megnyílt ingyenes kiállításon

Ingyenes kiállítás nyílt a Freyler Art Galériában, amelyben a Mucsi Zoltánról korábban naptárként megjelent fotósorozat további képei láthatók. A színművész ismert emberek és fiktív karakterek bőrébe bújva látható.
Klasszikus

Kínai és dél-koreai győzelemmel zárult a IV. Liszt Ferenc Nemzetközi Zongoraverseny

A döntőt a New York-i Carnegie Hall nagytermében tartották. A szervezők szerint a verseny idén újabb mérföldkőhöz ért el, és minden korábbinál nagyobb közönségnek sikerült átadni Liszt Ferenc zenéjét.
Klasszikus

Öt nem operai mű Vajda János születésnapjára

Vajda János Kossuth-díjas zeneszerző 1949. október 8-án született Miskolcon. A kerek évforduló alkalmából az operáival nagy népszerűségre szert tevő komponista további művei közül ajánlunk néhány különösen szépet.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Edu-Art gyerek

Kányádi Sándor mesét mond a krumpliról

A televízió hőskorában, amikor a látványláda értéket közvetített, Kányádi Sándor elmondta a Krumplis mesét a Cimbora című tévéműsorban. A műsor nevét azóta alapítvány őrzi, és a Balatonon rendeznek foglalkozásokat a gyerekeknek.
Edu-Art bohóc

Csinálj magadból hivatásos bohócot!

40 év után először indul nappali tagozatos bohócképzés a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskolában érettségizett fiatalok számára. Emellett más, a cirkuszművészettel kapcsolatos felnőtt szakképzésekre is lehet jelentkezni augusztus 21-ig.
Edu-Art interjú

„Nem biztos, hogy csak a szép hangban lehet gyönyörködni”

Fekete Mari zenei vezető, művésztanár, 55 éve tanít zenés színpadi gyakorlatot a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A pályán eltöltött évtizedekről, régről és a máról, énektanításról és tizenkét németül tátogó törpéről beszélgettünk vele.
Edu-Art tünet együttes

Menedzsert és táncosokat keres a Tünet Együttes!

A független hazai kortárs tánc és színházi élet meghatározó társulata keresi legújabb csapattagjait.
Edu-Art müpa

Tehetségkutatót rendez a Müpa

"A föld alól is előkeresi a tehetségeket a Müpa" - avagy ismét megrendezik a rendhagyó, underground tehetségkutatót a Müpa mélygarázsában. A május 10-ig pályázó zenekarok közül a Müpában idén fellépő zenészekből álló szakmai zsűri választja ki az öt nyertest, akik május 26-án önálló koncertet adhatnak a Garázsband Fesztiválon.