Edu-Art

Devich Gergely: "Magamnak szeretnék bizonyítani"

2014.05.25. 06:58
Ajánlom
A tizenöt éves Devich Gergely már számos versenygyőzelmet tudhat maga mögött, együtt játszott többek közt Kocsis Zoltánnal és Maxim Rysanovval, vezényelt már neki Fischer Iván, megtöltötte a Művészetek Palotája nagy koncerttermét, május 26-31. között pedig az ő képviseletével vesz részt hazánk az Ifjú Zenészek Eurovízióján, Kölnben. A csellistájának tehetségénél talán csak az alázata az elbűvölőbb. INTERJÚ

- Izgulsz a verseny miatt?

- Színpadra lépéskor, játék előtt van bennem izgalom, de most még nem. Lélekben már készülök a jövő heti első fordulóra, de egyelőre még az előttem álló legfontosabb feladatra, a gyakorlásra koncentrálok. Egy nagyobb koncert vagy verseny előtt két-három héttel ugyanis belövöm magamnak, hogyan lehetek csúcsformában, mire a színpadra lépek. Úgy kell ezt elképzelni, mint a sportolóknál: az időzítés nagyon fontos.

- Ezt hogy érted?

- Gyakorláskor egy időre mindig félreteszem a darabokat, hogy érjenek, aztán újra előveszem őket - nagyon sok múlik az ütemezésen. A lényeg, hogy a színpadra lépéskor már összeérjen bennem az adott darab.

- Haydn-, Liszt-, Bartók- és Saint-Saens-művekkel készülsz az Ifjú Zenészek Eurovíziós Versenyére. A műveket mi alapján választottátok ki?

- Mindenképpen fontos volt, hogy legyen magyar darab a repertoárban. Ugyanakkor arra is törekedtünk, hogy minél változatosabb, több műfajt felvonultató műsort mutassunk be: elhangzik majd egy Haydn-menüett, ami egy kis "poén-darab", Liszt Ferenc Szerelmi álmok című darabjának zongora-cselló átirata egy lassúbb, romantikus mű, Bartóktól a Román népi táncok ezzel szemben egy ízig-vérig dinamikus darab. Egyedül a döntőt illetően volt megkötve a kezünk, ide ugyanis egy ötperces, eredeti zenekari darabbal kell készülni - így esett végül a választás Saint-Saens Allegro appassionatójára.

- Gondolom, az sem volt utolsó szempont, hogy a Liszt-, illetve a Bartók-darabot már többször játszottad koncerten is.

- Ez így van. A Szerelmi álmok nagyon fontos mű az életemben: játszottam az Országos Friss Antal Gordonkaversenyen 2011-ben, egy évre rá pedig a Kaposfesten, Kocsis Zoltánnal adtam elő, de egy nemzetközi versenyen is eljátszottam már - amellett pedig, hogy benne van a kezemben, nagyon szeretem is. A Bartók-darabot szintén az országos zeneiskolai versenyen mutattam be, a Saint-Saens-művet és a Haydn-menüettet pedig régebben tanultam, koncerten viszont még nem játszottam.

- Nem is szerettél volna valami újjal készülni?

- Valamilyen szinten a biztosra szerettünk volna menni, hiszen viszonylag későn, március környékén érkezett meg a felkérés, hogy idén én képviseljem hazánkat a versenyen - nem volt sok időm, necces lett volna új darabot bevállalni. Külföldön, azokban az országokban, ahol volt nemzeti előválogatás, jóval korábban elkezdtek készülni a versenyzők, több idejük volt valami új betanulására is. Nekem hozzájuk képest más volt a felkészülésem, ez az oka annak, hogy a műsorom most nem a legnehezebb, talán nem is feltétlenül tükrözi a jelenlegi tudásomat - de nem ez a fontos. Arra törekszem, hogy a darabokat, amelyekkel készülök, jól játsszam el.

- Ha jól tudom, nagy részük nem csellóra és zongorára íródott...

- Érdekes, de így van: amit az elődöntőben játszom, az mind átirat. A menüett Haydn C-dúr hegedűszonátájának az utolsó tétele, Piatti írta át, Bartók Román népi táncai is először zongorára születtek, ahogyan Liszt Szerelmi álmok darabja is, amelyet egy Cassado-átiratban játsszuk édesanyámmal, Kovalszki Máriával, aki a zongorán kísér az első fordulóban. Egyedül a Saint-Saens-mű eredeti - igaz, ezt is először zongorakísérettel komponálta, csak azután írt zenekari kíséretet hozzá.

- Két éve, 2012-ben már felléptél a Művészetek Palotájában, van tehát tapasztalatod a tekintetben, hogy milyen egy nagy koncertteremben, hatalmas tömeg előtt zenekarral és karmesterrel játszani. Most, a döntőben viszont szabadtéri színpadon kell majd zenélned. Miben igényel ez másfajta felkészülést?

- Ez teljesen új lesz számomra. Most még csak találgatni tudok, milyenek lesznek a körülmények, amelyekhez alkalmazkodni kell. A komolyzenében mindig több forgatókönyvvel kell számolni. Az ember egyedül úgy készülhet fel, ha minél többféleképpen megtanulja a darabot: lesz mondjuk egy olyan verziója, ahol nagyobb hangon játszik, illetve egy olyan, ahol kevésbé.

- Magyarország eddig kétszer nevezett a versenybe: 1994-ben Faragó Márk zongorista, 2000-ben Rácz Ödön nagybőgős képviselte hazánkat. Mindketten bejutottak a döntőbe. Te milyen eredményre számítasz?

- Most nincs elődöntő, csak első forduló, mindenki lehetőséget kap a zenekari döntőben is, és a teljesítményt összeadja a zsűri. Nekem már az hatalmas megtiszteltetés, hogy Magyarországot képviselhetem. Az eredményt illetően nincsenek elképzeléseim, egy célom van, hogy a jelenlegi tudásomhoz mérten jó teljesítményt nyújtsak mindkét fordulóban. Elsősorban magamnak szeretnék bizonyítani, az pedig, hogy a zsűri melyik helyet ítéli meg nekem, valahol kicsit mindegy is. A jövővel amúgy is viszonylag keveset foglalkozom, inkább arra koncentrálok, hogy minél jobban megtanuljak gordonkázni, azt pedig meglátjuk, hogy a mostani munka később mire lesz elég (nevet).


Az Ifjú Zenészek Eurovíziós Versenyén tizennégy ország indít különböző hangszereken játszó húsz év alatti muzsikusokat, akik két fordulóban mérettetnek meg. Az első forduló az interneten követhető, míg a május 31-i döntőt a közmédia élőben közvetíti.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Elmezavara miatt nem ítélik el a zongoraművész volt feleségét, aki megölte két gyermeküket

 Egy texasi bíró hétfőn elmezavara miatt nem találta bűnösnek két kislányuk meggyilkolásában Vagyim Holodenko ukrán zongoraművész volt feleségét.
Vizuál

Így áll most a Liget-projekt – galéria

Töprengett mostanában azon, hogy haladhat a munka a Városligetben és a múzeumokban? Képek és átadási időpontok a cikkben.
Vizuál

Már biztos: mozifilm lesz a Downton Abbey-ből

Hosszú találgatás után most megerősítették, hogy filmváltozat készül az angol sorozatból. A hírek szerint az eredeti szereplőgárda tagjai is visszatérnek.
Zenés színház

Frankó Tünde: „Kedves pikantériát ad...”

Egy művésznek az a legfontosabb, hogy a törekvéseiben a színháza partner legyen - állítja Frankó Tünde. A Palotakoncertek fellépőit bemutató sorozatunkban a népszerű primadonna válaszolt kérdéseinkre.
Klasszikus

Piknik Beethovennel a kastélyparkban, a zene szárnyán Párizsba és Londonba

Július 21-én szombaton este és július 22-én vasárnap délelőtt újra piknikkoncertek a kismartoni Esterházy-kastély parkjában.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Edu-Art gyerek

Kányádi Sándor mesét mond a krumpliról

A televízió hőskorában, amikor a látványláda értéket közvetített, Kányádi Sándor elmondta a Krumplis mesét a Cimbora című tévéműsorban. A műsor nevét azóta alapítvány őrzi, és a Balatonon rendeznek foglalkozásokat a gyerekeknek.
Edu-Art bohóc

Csinálj magadból hivatásos bohócot!

40 év után először indul nappali tagozatos bohócképzés a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskolában érettségizett fiatalok számára. Emellett más, a cirkuszművészettel kapcsolatos felnőtt szakképzésekre is lehet jelentkezni augusztus 21-ig.
Edu-Art interjú

„Nem biztos, hogy csak a szép hangban lehet gyönyörködni”

Fekete Mari zenei vezető, művésztanár, 55 éve tanít zenés színpadi gyakorlatot a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A pályán eltöltött évtizedekről, régről és a máról, énektanításról és tizenkét németül tátogó törpéről beszélgettünk vele.
Edu-Art tünet együttes

Menedzsert és táncosokat keres a Tünet Együttes!

A független hazai kortárs tánc és színházi élet meghatározó társulata keresi legújabb csapattagjait.
Edu-Art müpa

Tehetségkutatót rendez a Müpa

"A föld alól is előkeresi a tehetségeket a Müpa" - avagy ismét megrendezik a rendhagyó, underground tehetségkutatót a Müpa mélygarázsában. A május 10-ig pályázó zenekarok közül a Müpában idén fellépő zenészekből álló szakmai zsűri választja ki az öt nyertest, akik május 26-án önálló koncertet adhatnak a Garázsband Fesztiválon.