Edu-Art

Fináléjához érkezett a "Vándorélet"

2011.12.05. 18:00
Ajánlom
A középiskolás Liszt-vetélkedő utolsó, immáron offline fordulója december 10-én lesz a Müpában. Összefoglalónkban felidézzük, mi történt eddig, és azt is eláruljuk, hogy kik jutottak a döntőbe.

A Jeunesses Musicales és a Fidelio Média a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemmel karöltve Kárpát-medencei középiskolás csapatok számára hirdette meg a Liszt Ferenc születésének 200. évfordulója alkalmából szervezett műveltségi vetélkedőt. A verseny témakörei felölelték a 19. század egyik legjelentősebb alakjának zeneszerzői, zongoravirtuózi, karmesteri és zenepedagógusi oldalát, életének meghatározó állomásait és életművének legfontosabb darabjait. A megmérettetésre magyarországi és határon túli középiskolák 14-19 éves diákjaiból álló, 5 fős csapatok jelentkezhettek. A verseny a http://vandorelet.hu weboldalon zajló tíz, Liszt életében fontos szerepet játszó városhoz kapcsolódó online fordulóval kezdődött - végül nem kevesebb, mint 144 csapat jelentkezett, 135 állt a képzeletbeli rajtvonalhoz 2011. szeptember 21-én, s több mint 100 végigjátszotta mind a tíz fordulót.

A "Vándorélet" első fordulójának feladatai Liszt születéséhez, doborjáni gyermekéveihez kapcsolódtak. A középiskolás versenyzők többek között arra is rájöhettek, hogy mi lehet az összefüggés a C/1811 F1 üstökös és Liszt egyik későbbi repertoárdarabja, Beethoven Kreutzer-szonátája között.

Egy titokzatos svájci műgyűjtőnő tűnt föl a színen a vetélkedő második fordulójában, s a csapatok szakvéleményét kérte: vajon történetileg hiteles-e az az 1873-ban készült litográfia, melyen Beethoven átöleli a kis Liszt Ferencet bécsi koncertje után, hogy homlokon csókolja őt. A versenyzők egymásnak részben vagy teljesen ellentmondó eredeti dokumentum alapján fogalmazhatták meg válaszukat, szembesülve a történetírás buktatóival.

A harmadik, párizsi fordulóban a résztvevők eltöprenghettek az ágyú Liszt életében betöltött szerepéről, és sok egyéb mellett arra is fény derült, mi a kapcsolat Stanley Kubrick Ragyogás című horrorfilmje és Berlioz Fantasztikus szimfóniája között.

A vetélkedő negyedik fordulójában Liszt „zarándokéveit" követték nyomon a csapatok. Leszálltak vele Dante „poklába", követték Petrarca nyomában a Parnasszus csúcsaira, s levelet váltottak a Lisztet és Dantét egyaránt nagyra tartó Csajkovszkijjal.

A Pestre érkező ötödik fordulóban a versenyzők a rejtélyes svájci milliomosnő megbízásából bolhaméretű kottafejeket vizsgáltak Barabás Miklós híres Liszt-portréján, s beazonosították az ábrázolt zeneművet. Fény derült arra is, hogy pontosan mi köze a cigányzenének Tom és Jerryhez, pontosabban ahhoz a II. magyar rapszódiához, melyet macska és egér közösen ad elő a rajzfilmsorozat Oscar-díjas epizódjában.

A hatodik, Európa-szerte kalandozó fordulóban a résztvevők 19. századi berlini karikatúrák és egy 1964-es londoni filmtudósítás segítségével szembesülhettek a Liszt-kultusz és a Beatles-kultusz közötti lidérces hasonlóságokkal, hajtóvadászatot folytathattak a Trisztán-akkord után egy Liszt-dalban, a zeneszerző operaparafrázisai kapcsán pedig egy szívszakító dráma részesei lehettek.

A weimarba érkező hetedik fordulóban a versenyzőknek a h-moll szonáta által ihletett, annak zenei karaktereihez és fordulópontjaihoz kötődő történetet kellett írniuk. Találkozhattak továbbá egy olyan 19. századi muzsikussal, akit a h-moll szonáta nem történetírásra, hanem éppenséggel alvásra ihletett - s az ő egyik műve kapcsán megismerhették a "romantikusok háborúja" során Liszt ellenében megfogalmazott zeneesztétikai elveket is.

A nyolcadik, római forduló alaposan körbejárta Liszt Via Crucisát, bemutatta az egyházzene korabeli dilemmáit, s egyebek mellett hangfelvételen kiadatlan Liszt-ritkaságot és virtuális római barangolást is kínált.

Weimar és Róma után a "Vándorélet" vetélkedő kilencedik fordulója az idős Liszt életében meghatározó harmadik városba, Budapestre vezette a csapatokat. A titokzatos svájci műgyűjtőnő macskája ismét fölugrott az asztalra, hogy gazdája iratait összekeverve újabb detektívmunkát szerezzen a csapatoknak, ezúttal épp a Történelmi arcképekkel kapcsolatban.

Az utolsó online forduló Liszt halálának helyszínén, Bayreuthban játszódik. A versenyzők a gyászos esemény körülményein és sajtóvisszhangján kívül megismerkedhetnek a komponista (második) vejének bayreuthi operaházával, valamint azzal a rejtelmes párbeszéddel, melyet az idős Liszt "jövőbehalló" stílusa és az utókor haladó zenéje folytat egymással.

Az online fordulókról számokban: 49 feladat, 100 tesztkérdés 400 lehetséges válasszal, az elolvasandó szövegek teljes terjedelme szóközzel nagyjából 300.000 karakter. A meghallgatandó zene - Liszt mellett Beethoven, Schubert, Ries, Paganini, Schumann, Brahms, Rossini, Berlioz, Wagner, Verdi, Berg, Ravel és Bartók művei - összesen több mint ötórányi terjedelmű volt, továbbá 27 európai város nevezetességeit is megismerték a versenyzők. A feladatok egyébként már nem titkosak: a vetélkedő teljes anyaga megtekinthető (és „önkiszolgáló" üzemmódban végig is játszható) a vandorelet.hu oldalon. 

Néhány reakció a csapatoktól és a felkészítő tanároktól: „A tesztek okoztak leginkább nehézséget... Azért egy mezőgazdasági, közgazdasági, informatikai szakközépiskolától, úgy gondoljuk, nem kis teljesítmény a 80% feletti, ráadásul csak 9-10. évfolyamon heti 1 órában van énekóra..."; „Nagyon jó csapat kovácsolódott össze, sokat nevettünk, teáztunk, vitáztunk, szóval jól éreztük magunkat."; „Örültem annak, hogy a gyerekeknek is tetszettek a feladatok, lelkesen szervezték egymás között, hogy ki mit csináljon, szinte minden este ment a chat a facebook-on, hogy kinek van még szüksége segítségre, ki készült el, stb. Azt hittem, már elegük lesz a sokadik héten, de nem így lett. Küzdeni akarás nem szűnt, és egyre rutinosabban vették az akadályokat."; „Várjuk a következő versenykiírást - nagy szükség lenne rá, mert ilyen tekintetben az ének eléggé mostohagyermek."

Az online fordulókat követő élő budapesti döntő 2011. december 10-én a Müpa Fesztivál Színházában, ahová meghívást kapott az elődöntők során legjobbnak bizonyult hat csapat: név szerint a Bogányi (Nyíregyháza),  gLisztando (Vasvár),  Kozmopolita (Szolnok),  Kürt utcai zenészek (Nyíregyháza), Uzoni Muzsikusok (Salgótarján), WE-RÓ-BU (Budapest). Döntőbe ugyan nem jutottak, de a kreatív feladatokban csodálatosan teljesítettek a kolozsvári és nagyenyedi csapatok.

A döntőben az izgalmas feladatok mellett olyan kiváló zenészek színesítik produkciójukkal az eseményt, mint Bogányi Gergely, Zsoldos Bálint, vagy a Zeneakadémia népzene szakos hallgatói. A döntő zsűrijében dr. Batta András, a Liszt Ferenc Zeneakadémia rektora, Bogányi Gergely zongoraművész, dr. Domokos Zsuzsanna, a Liszt Ferenc Emlékmúzeum és Kutatóközpont igazgatója, Farkas Zoltán - a Bartók Rádió intendánsa és dr. Hamburger Klára zenetörténész, az MTA doktora foglalnak helyet, a szakmai tartalom felelőse és egyben a döntő műsorvezetője - Becze Szilvia, a Bartók Rádió műsorvezetője oldalán - Fazekas Gergely zenetörténész lesz. A döntővel kapcsolatos további érdekességek megtalálhatók a verseny honlapján. Ha  egészen közelről szeretné figyelemmel kísérni a döntőt, és megismerkedne a furfangos feladatokat kiötlő és a több mint száz csapat válaszait fáradhatatlanul javító játékmesterekkel, ide kattintva akár belépőt is nyerhet.

S bár a döntőig még hátravan néhány nap, egy díj már gazdára talált: a vetélkedő weboldala, a http://vandorelet.hu/  a jubileumi „Az év honlapja" versenyen e-learning kategóriában különdíjat kapott!

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

„Barátom nem volt a sötét nyomor napjaiban” – Izsó Miklós színházi szabadságharcai

Trianon után sok erdélyi magyar művész menekült a román üldöztetések elől az anyaországba. De arra is volt példa, hogy egy magyar állampolgárságú színész-rendező önként vállalta, hogy Kolozsvárott marad és a magyarság szellemi fennmaradásáért küzd. Izsó Miklós nevét mégsem őrzik sem szobrok, sem emléktáblák. Pedig színészpedagógusként olyan nagyságokat adott a magyar színháztörténetnek, mint Kiss Manyi vagy Tompa Pufi.
Színház

Jön az Üvegcipő, az Apák és fiúk, Spiró György Kádár-darabja - Évadot zárt a Katona

Kilenc bemutatóval készül a 2021/2022-es évadra a fővárosi Katona József Színház, amelynek társulata két új taggal bővül ősztől. Az idei szezon utolsó új online előadásaként a Mennyekbe vágtató prolibuszt mutatják be június 22-én.
Színház

Ian McKellen újra Hamletet játszik

A biztonságos távolságtartást figyelembe véve kezdik el játszani Sean Mathias rendezését június 21-én, melynek címszerepét Ian McKellen játssza.
Zenés színház

Figaro3 – Mozart, Rossini, Milhaud operái és a családállítás

Figaro3 címmel különleges színházi élményt ígérő produkciót mutat ben az Opera, Dömötör András rendezésében. A bemutatót június 26-án tartják az Eiffel Műhelyházban, és ezzel párhuzamosan élő közvetítés formájában az Opera Otthonra sorozatban.
Színház

Öt új bemutató lesz idén Gyulán

A Gyulai Várszínházban az elmúlt években láthatóan egyre nagyobb figyelmet fordítanak a saját bemutató előadásokra, még ha többnyire, szükségszerűen, más színházakkal koprodukcióban is hozzák létre azokat. Ráadásul minden évben kortárs magyar szerzők műveiből készült ősbemutatót, sőt ősbemutatókat is tartanak. Idén öt új bemutatóval várják a nézőket, és közülük három lesz ősbemutató.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Edu-Art gyerek

Kányádi Sándor mesét mond a krumpliról

A televízió hőskorában, amikor a látványláda értéket közvetített, Kányádi Sándor elmondta a Krumplis mesét a Cimbora című tévéműsorban. A műsor nevét azóta alapítvány őrzi, és a Balatonon rendeznek foglalkozásokat a gyerekeknek.
Edu-Art bohóc

Csinálj magadból hivatásos bohócot!

40 év után először indul nappali tagozatos bohócképzés a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskolában érettségizett fiatalok számára. Emellett más, a cirkuszművészettel kapcsolatos felnőtt szakképzésekre is lehet jelentkezni augusztus 21-ig.
Edu-Art interjú

„Nem biztos, hogy csak a szép hangban lehet gyönyörködni”

Fekete Mari zenei vezető, művésztanár, 55 éve tanít zenés színpadi gyakorlatot a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A pályán eltöltött évtizedekről, régről és a máról, énektanításról és tizenkét németül tátogó törpéről beszélgettünk vele.
Edu-Art tünet együttes

Menedzsert és táncosokat keres a Tünet Együttes!

A független hazai kortárs tánc és színházi élet meghatározó társulata keresi legújabb csapattagjait.
Edu-Art müpa

Tehetségkutatót rendez a Müpa

"A föld alól is előkeresi a tehetségeket a Müpa" - avagy ismét megrendezik a rendhagyó, underground tehetségkutatót a Müpa mélygarázsában. A május 10-ig pályázó zenekarok közül a Müpában idén fellépő zenészekből álló szakmai zsűri választja ki az öt nyertest, akik május 26-án önálló koncertet adhatnak a Garázsband Fesztiválon.