Edu-Art

Fináléjához érkezett a "Vándorélet"

2011.12.05. 18:00
Ajánlom
A középiskolás Liszt-vetélkedő utolsó, immáron offline fordulója december 10-én lesz a Müpában. Összefoglalónkban felidézzük, mi történt eddig, és azt is eláruljuk, hogy kik jutottak a döntőbe.

A Jeunesses Musicales és a Fidelio Média a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemmel karöltve Kárpát-medencei középiskolás csapatok számára hirdette meg a Liszt Ferenc születésének 200. évfordulója alkalmából szervezett műveltségi vetélkedőt. A verseny témakörei felölelték a 19. század egyik legjelentősebb alakjának zeneszerzői, zongoravirtuózi, karmesteri és zenepedagógusi oldalát, életének meghatározó állomásait és életművének legfontosabb darabjait. A megmérettetésre magyarországi és határon túli középiskolák 14-19 éves diákjaiból álló, 5 fős csapatok jelentkezhettek. A verseny a http://vandorelet.hu weboldalon zajló tíz, Liszt életében fontos szerepet játszó városhoz kapcsolódó online fordulóval kezdődött - végül nem kevesebb, mint 144 csapat jelentkezett, 135 állt a képzeletbeli rajtvonalhoz 2011. szeptember 21-én, s több mint 100 végigjátszotta mind a tíz fordulót.

A "Vándorélet" első fordulójának feladatai Liszt születéséhez, doborjáni gyermekéveihez kapcsolódtak. A középiskolás versenyzők többek között arra is rájöhettek, hogy mi lehet az összefüggés a C/1811 F1 üstökös és Liszt egyik későbbi repertoárdarabja, Beethoven Kreutzer-szonátája között.

Egy titokzatos svájci műgyűjtőnő tűnt föl a színen a vetélkedő második fordulójában, s a csapatok szakvéleményét kérte: vajon történetileg hiteles-e az az 1873-ban készült litográfia, melyen Beethoven átöleli a kis Liszt Ferencet bécsi koncertje után, hogy homlokon csókolja őt. A versenyzők egymásnak részben vagy teljesen ellentmondó eredeti dokumentum alapján fogalmazhatták meg válaszukat, szembesülve a történetírás buktatóival.

A harmadik, párizsi fordulóban a résztvevők eltöprenghettek az ágyú Liszt életében betöltött szerepéről, és sok egyéb mellett arra is fény derült, mi a kapcsolat Stanley Kubrick Ragyogás című horrorfilmje és Berlioz Fantasztikus szimfóniája között.

A vetélkedő negyedik fordulójában Liszt „zarándokéveit" követték nyomon a csapatok. Leszálltak vele Dante „poklába", követték Petrarca nyomában a Parnasszus csúcsaira, s levelet váltottak a Lisztet és Dantét egyaránt nagyra tartó Csajkovszkijjal.

A Pestre érkező ötödik fordulóban a versenyzők a rejtélyes svájci milliomosnő megbízásából bolhaméretű kottafejeket vizsgáltak Barabás Miklós híres Liszt-portréján, s beazonosították az ábrázolt zeneművet. Fény derült arra is, hogy pontosan mi köze a cigányzenének Tom és Jerryhez, pontosabban ahhoz a II. magyar rapszódiához, melyet macska és egér közösen ad elő a rajzfilmsorozat Oscar-díjas epizódjában.

A hatodik, Európa-szerte kalandozó fordulóban a résztvevők 19. századi berlini karikatúrák és egy 1964-es londoni filmtudósítás segítségével szembesülhettek a Liszt-kultusz és a Beatles-kultusz közötti lidérces hasonlóságokkal, hajtóvadászatot folytathattak a Trisztán-akkord után egy Liszt-dalban, a zeneszerző operaparafrázisai kapcsán pedig egy szívszakító dráma részesei lehettek.

A weimarba érkező hetedik fordulóban a versenyzőknek a h-moll szonáta által ihletett, annak zenei karaktereihez és fordulópontjaihoz kötődő történetet kellett írniuk. Találkozhattak továbbá egy olyan 19. századi muzsikussal, akit a h-moll szonáta nem történetírásra, hanem éppenséggel alvásra ihletett - s az ő egyik műve kapcsán megismerhették a "romantikusok háborúja" során Liszt ellenében megfogalmazott zeneesztétikai elveket is.

A nyolcadik, római forduló alaposan körbejárta Liszt Via Crucisát, bemutatta az egyházzene korabeli dilemmáit, s egyebek mellett hangfelvételen kiadatlan Liszt-ritkaságot és virtuális római barangolást is kínált.

Weimar és Róma után a "Vándorélet" vetélkedő kilencedik fordulója az idős Liszt életében meghatározó harmadik városba, Budapestre vezette a csapatokat. A titokzatos svájci műgyűjtőnő macskája ismét fölugrott az asztalra, hogy gazdája iratait összekeverve újabb detektívmunkát szerezzen a csapatoknak, ezúttal épp a Történelmi arcképekkel kapcsolatban.

Az utolsó online forduló Liszt halálának helyszínén, Bayreuthban játszódik. A versenyzők a gyászos esemény körülményein és sajtóvisszhangján kívül megismerkedhetnek a komponista (második) vejének bayreuthi operaházával, valamint azzal a rejtelmes párbeszéddel, melyet az idős Liszt "jövőbehalló" stílusa és az utókor haladó zenéje folytat egymással.

Az online fordulókról számokban: 49 feladat, 100 tesztkérdés 400 lehetséges válasszal, az elolvasandó szövegek teljes terjedelme szóközzel nagyjából 300.000 karakter. A meghallgatandó zene - Liszt mellett Beethoven, Schubert, Ries, Paganini, Schumann, Brahms, Rossini, Berlioz, Wagner, Verdi, Berg, Ravel és Bartók művei - összesen több mint ötórányi terjedelmű volt, továbbá 27 európai város nevezetességeit is megismerték a versenyzők. A feladatok egyébként már nem titkosak: a vetélkedő teljes anyaga megtekinthető (és „önkiszolgáló" üzemmódban végig is játszható) a vandorelet.hu oldalon. 

Néhány reakció a csapatoktól és a felkészítő tanároktól: „A tesztek okoztak leginkább nehézséget... Azért egy mezőgazdasági, közgazdasági, informatikai szakközépiskolától, úgy gondoljuk, nem kis teljesítmény a 80% feletti, ráadásul csak 9-10. évfolyamon heti 1 órában van énekóra..."; „Nagyon jó csapat kovácsolódott össze, sokat nevettünk, teáztunk, vitáztunk, szóval jól éreztük magunkat."; „Örültem annak, hogy a gyerekeknek is tetszettek a feladatok, lelkesen szervezték egymás között, hogy ki mit csináljon, szinte minden este ment a chat a facebook-on, hogy kinek van még szüksége segítségre, ki készült el, stb. Azt hittem, már elegük lesz a sokadik héten, de nem így lett. Küzdeni akarás nem szűnt, és egyre rutinosabban vették az akadályokat."; „Várjuk a következő versenykiírást - nagy szükség lenne rá, mert ilyen tekintetben az ének eléggé mostohagyermek."

Az online fordulókat követő élő budapesti döntő 2011. december 10-én a Müpa Fesztivál Színházában, ahová meghívást kapott az elődöntők során legjobbnak bizonyult hat csapat: név szerint a Bogányi (Nyíregyháza),  gLisztando (Vasvár),  Kozmopolita (Szolnok),  Kürt utcai zenészek (Nyíregyháza), Uzoni Muzsikusok (Salgótarján), WE-RÓ-BU (Budapest). Döntőbe ugyan nem jutottak, de a kreatív feladatokban csodálatosan teljesítettek a kolozsvári és nagyenyedi csapatok.

A döntőben az izgalmas feladatok mellett olyan kiváló zenészek színesítik produkciójukkal az eseményt, mint Bogányi Gergely, Zsoldos Bálint, vagy a Zeneakadémia népzene szakos hallgatói. A döntő zsűrijében dr. Batta András, a Liszt Ferenc Zeneakadémia rektora, Bogányi Gergely zongoraművész, dr. Domokos Zsuzsanna, a Liszt Ferenc Emlékmúzeum és Kutatóközpont igazgatója, Farkas Zoltán - a Bartók Rádió intendánsa és dr. Hamburger Klára zenetörténész, az MTA doktora foglalnak helyet, a szakmai tartalom felelőse és egyben a döntő műsorvezetője - Becze Szilvia, a Bartók Rádió műsorvezetője oldalán - Fazekas Gergely zenetörténész lesz. A döntővel kapcsolatos további érdekességek megtalálhatók a verseny honlapján. Ha  egészen közelről szeretné figyelemmel kísérni a döntőt, és megismerkedne a furfangos feladatokat kiötlő és a több mint száz csapat válaszait fáradhatatlanul javító játékmesterekkel, ide kattintva akár belépőt is nyerhet.

S bár a döntőig még hátravan néhány nap, egy díj már gazdára talált: a vetélkedő weboldala, a http://vandorelet.hu/  a jubileumi „Az év honlapja" versenyen e-learning kategóriában különdíjat kapott!

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.
Színház

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Zenés színház

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Edu-Art gyerek

Kányádi Sándor mesét mond a krumpliról

A televízió hőskorában, amikor a látványláda értéket közvetített, Kányádi Sándor elmondta a Krumplis mesét a Cimbora című tévéműsorban. A műsor nevét azóta alapítvány őrzi, és a Balatonon rendeznek foglalkozásokat a gyerekeknek.
Edu-Art bohóc

Csinálj magadból hivatásos bohócot!

40 év után először indul nappali tagozatos bohócképzés a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskolában érettségizett fiatalok számára. Emellett más, a cirkuszművészettel kapcsolatos felnőtt szakképzésekre is lehet jelentkezni augusztus 21-ig.
Edu-Art interjú

„Nem biztos, hogy csak a szép hangban lehet gyönyörködni”

Fekete Mari zenei vezető, művésztanár, 55 éve tanít zenés színpadi gyakorlatot a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A pályán eltöltött évtizedekről, régről és a máról, énektanításról és tizenkét németül tátogó törpéről beszélgettünk vele.
Edu-Art tünet együttes

Menedzsert és táncosokat keres a Tünet Együttes!

A független hazai kortárs tánc és színházi élet meghatározó társulata keresi legújabb csapattagjait.
Edu-Art müpa

Tehetségkutatót rendez a Müpa

"A föld alól is előkeresi a tehetségeket a Müpa" - avagy ismét megrendezik a rendhagyó, underground tehetségkutatót a Müpa mélygarázsában. A május 10-ig pályázó zenekarok közül a Müpában idén fellépő zenészekből álló szakmai zsűri választja ki az öt nyertest, akik május 26-án önálló koncertet adhatnak a Garázsband Fesztiválon.