Edu-Art

Gőz László: "Nyitottak vagyunk mindenre"

2013.03.13. 06:58
Ajánlom
Március 23-án nyílik meg új helyén, a IX. kerületi Mátyás utca 8. szám alatt a Budapest Music Center. A vadonatúj zenei központról Gőz Lászlót, a BMC alapítóját, ügyvezető igazgatóját kérdeztük. INTERJÚ

- Mikor és miért fogalmazódott meg az igény az új központra?

- Az elmúlt tizenhét évben elért eredmények mellett rá kellett jönnünk, hogy rengeteg dolog változott a zene világában. A fizikai lemezkiadás (CD) évi 50%-os visszaesést mutat, a koncertlátogatók száma sem nőtt. Új területekkel kell bővítenünk a BMC portfolióját. De talán a legfontosabb, hogy hatvanas éveim felé tartva, szeretném biztonságban tudni az elmúlt tizenhét év munkáját.

- Hogyan esett a választás erre az épületre? Ezen a környéken akart maradni?

- Ez az épület - bár 80%-ban le lett bontva - a vegyes kövezetű falai miatt tökéletesen alkalmas volt az elképzeléseink megvalósítására. Az elmúlt években a Ferencváros nagy fejlődésen ment keresztül. A kerület adottsága, hogy 10 perc távolságban van egymástól és tőlünk is a négy legnagyobb egyetem: Műszaki, Közgazdasági, ELTE Jogi és Bölcsész Kar, arról nem is beszélve, hogy a kerület valóságos kulturális negyeddé vált, hiszen ott van a Müpa, a Nemzeti Színház, és a lassan megnyíló CET.

- De mi a garancia arra, hogy a közönség a BMC-t fogja majd választani?

- Garantálni nem tudunk semmit, csak rajtunk múlik, ha jól csináljuk a dolgunkat, várhatóan sokan lesznek rá kíváncsiak.

- A terv régóta megvan - miért csak most valósulhatott meg?

- A ház magántulajdon, a gazdasági válság miatt csak most kaptunk hitelt, de ez elég időt adott arra, hogy a ház belső logisztikáját nyugodtan megtervezhessük.

- Már a megvalósítás is meglehetősen költséges volt. Hogyan képzelik el a komplexum fenntartását hosszú távon?

- A hitelt - havi 10 millió forint - vissza kell fizetnem, ez 70 éves koromig komoly feladat lesz. Rendelkeztem arról, hogy ha már nem élünk, a ház teljes tartalmával a világra maradjon, ne lehessen eladni, átépíteni, és a funkcióját megváltoztatni. A ház fenntartását illetően tettünk lépéseket a Főváros és a kultusztárca felé, reményeink szerint kapunk működési támogatást, tekintettel arra, hogy számos közfunkciót látunk el.

- Havi 10 millió nem kis pénz. Ha szabad érdeklődni, miből szándékozik visszafizetni?

- Eddig is ennyit költöttünk a könyvtárra, a zenei információs központra és a lemezkiadásra és jó pár kortárs zenei koncertre. A cég a háztól független és a házban rendezett üzleti rendezvényeiből befolyó bevételeiből fedezi majd a banki kölcsön visszafizetését.

- Mi minden lesz tulajdonképpen ebben a sokfunkciós épületben?

- A pincében próbaterem, hangszerraktár, a kiadó CD-raktára, konyha, 150 fős étterem-kávéház, benne jazz klub, ami kétszintes. A földszinten a 350 fős koncertterem a hozzátartozó előtérrel, művészöltözőkkel, stúdió feljátszó helyiségekkel. Az emeleten lesznek az irodák, a hangstúdiók lejátszó helyiségei, Eötvös Péter kurzusintézete és a könyvtár, ami egyben kamarakoncertek és előadások megtartására is alkalmas. A további két szinten van még két rendezvényterem (60 és 120 fős), 11 db kétszemélyes vendégszoba és egy professzori lakás, valamint egy nyitott tetőterasz.

- A márciusi nyitásig több ún. hangoló koncertet is tartanak. Mi garantálja a tökéletes akusztikát?

- December óta négy behangoló koncertet tartottunk a házban, a Concerto Budapest Schubert-Haydn bérlete mellett a Bard College kamarakoncertjét. Az akusztikai elvárásokat Eötvös Péter zeneszerzővel, Erdélyi Péter és Dorozsmai Péter hangstúdió vezetőkkel fogalmaztuk meg, ennek alapján készítette el Fürjes Andor akusztikus. A házban, egy időben akár nyolc helyen is szólhat zene, így az akusztika nemcsak teremakusztikát jelent, hanem épületakusztikát is.

- Milyen programokra számíthatunk? Milyen közönséget céloztak meg?

- Egyértelműen a kamarazene lesz a profilunk, hiszen a fővárosban ez az első, kifejezetten kamarazenére készült terem. Az állítható magasságú alapszínpad 50 négyzetméter, persze bővíthető, de az már a közönség számának csökkenésével jár. A ház koncertéletét - állandó programtámogatás híján - egyelőre a befogadott koncertek határozzák meg, de ez várhatóan hamar megváltozik. Aki a BMC-t ismeri, tudja, hogy közel áll hozzánk a kortárs zene, jazz, de nyitottak vagyunk az ifjúsági koncertektől a zenetörténeti előadásokig mindenre.

- Milyen saját produkciók várhatók?

- Évente 2-3 nagyobb nemzetközi kurzust tervezünk, remélhetőleg ez 8-10 koncertet is kivált. Szeretnénk tematikus sorozatokat elindítani, akár kortárs, akár klasszikus zenéről van szó. Ilyenek például a hangszerek köré épülő sorozatok, a legfiatalabb magyar előadóktól az ismertebbeken keresztül a külföldi művészekig. Szeretnénk bevezetni, hogy minden előadás előtt legyen ingyenes zenei (történeti, életrajzi, darabelemzési) előadás a könyvtárban.

5EBE0708-A0BD-412C-BC7F-905E36665118

Az audiorendszer analóg kábelekkel készült - Bejárás a Budapest Music Center épületében 2013. január 13-án

- Milyen nagyágyúkat szándékozik meghívni?

- Ezt csak és kizárólag az anyagi háttér szabja meg, bárki jön el, a koncertje ilyen kis befogadóképességű teremben nem lehet rentábilis. Egy októberi koncert már biztos, kétestés koncertet ad az Ensemble Modern, Eötvös Péter vezényletével.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Miranda Liu három órán át játszott a zenekarnak, míg megkapta a koncertmesteri széket

Tizenkilenc évesen vált a legfiatalabb hazai koncertmesterré, igaz, meg is dolgozott érte. Miranda Liu még mindig csak huszonkettő, de már kvartettalapító, most pedig egy új kamarazenei fesztivált szervez az ősz beköszöntekor. Ez lesz a New Millennium.
Könyv

Ernest Hemingway ritkán látott családi fotói

Felépítette saját mítoszát: síelt, horgászott, vadászott, bikaviadalokat látogatott, szenvedélyesen érdekelte a háború és fáradhatatlanul kereste a személyes boldogságot. A Nobel-díjas amerikai író, akinek tárgyilagos szikár stílusát sokan próbálják utánozni azóta is, 1899. július 21-én született.
Klasszikus

Barokk randevú Gödöllőn

A barokk zenének ad otthont augusztusban a Gödöllői Királyi Kastély, ahol Bach egyik ritkán játszott világi kantátájának színpadi változata és Vivaldi a-moll kettősversenye is elhangzik.
Vizuál

Aki pestiesítette a párizsi divatot

Egyszerű másoló, remek divatérzékű üzletasszony vagy tervezőzseni? Rotschild Klára szalonja a luxust jelentette a harmincastól a hetvenes évekig. Simonovics Ildikó mesélt arról, milyen kihívás összegyűjteni a még megmaradt ruhákat, dokumentumokat és kibogozni a valóságot a legendák és pletykák közül.
Jazz/World

Tényleg segít a zenehallgatás a koncentrációban?

Miért segítene? Miért lenne jobb az agyunknak, ha egy dolog helyett rögtön kettőre kellene figyelnie: a zenére és arra, amit csinálsz?

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Edu-Art gyerek

Kányádi Sándor mesét mond a krumpliról

A televízió hőskorában, amikor a látványláda értéket közvetített, Kányádi Sándor elmondta a Krumplis mesét a Cimbora című tévéműsorban. A műsor nevét azóta alapítvány őrzi, és a Balatonon rendeznek foglalkozásokat a gyerekeknek.
Edu-Art bohóc

Csinálj magadból hivatásos bohócot!

40 év után először indul nappali tagozatos bohócképzés a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskolában érettségizett fiatalok számára. Emellett más, a cirkuszművészettel kapcsolatos felnőtt szakképzésekre is lehet jelentkezni augusztus 21-ig.
Edu-Art interjú

„Nem biztos, hogy csak a szép hangban lehet gyönyörködni”

Fekete Mari zenei vezető, művésztanár, 55 éve tanít zenés színpadi gyakorlatot a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A pályán eltöltött évtizedekről, régről és a máról, énektanításról és tizenkét németül tátogó törpéről beszélgettünk vele.
Edu-Art tünet együttes

Menedzsert és táncosokat keres a Tünet Együttes!

A független hazai kortárs tánc és színházi élet meghatározó társulata keresi legújabb csapattagjait.
Edu-Art müpa

Tehetségkutatót rendez a Müpa

"A föld alól is előkeresi a tehetségeket a Müpa" - avagy ismét megrendezik a rendhagyó, underground tehetségkutatót a Müpa mélygarázsában. A május 10-ig pályázó zenekarok közül a Müpában idén fellépő zenészekből álló szakmai zsűri választja ki az öt nyertest, akik május 26-án önálló koncertet adhatnak a Garázsband Fesztiválon.