Edu-Art

Guessous Majda Mária: "A művészet szabadságra nevel"

2014.07.28. 12:00
Ajánlom
A művészet toleranciára és szabadságra nevel, fejleszti a kreativitást és a fantáziavilágot. Ennél azonban jóval többet nyújt a hátrányos helyzetű kisiskolásoknak, akik a MUS-E program keretein belül heti két művészeti órán vehetnek részt - néhányan Guessous Majda Mária foglalkozásain. INTERJÚ

A félig magyar, félig marokkói Junior Prima Díjas népi ének előadóművésszel jelenlegi feladatairól és a programról beszélgettünk.

- Meglehetősen sűrű időszak van mögötted. Mesélnél arról, mi minden történt veled mostanában?

- Hála Istennek, valóban nem unatkozom: a tanítás mellett sok koncertem, fellépésem van az együtteseimmel (Mesi Trió, Meshinda), illetve szólóénekesként is gyakran lépek fel - egy hónapja például Párizsban, a Sorbonne egyik kórusával volt lehetőségem énekelni. Második lemezünk a trióval nemrég, 2013 decemberében jelent meg ÖröMes címmel, melyen magyar, török és marokkói dalokat éneklek az öröm jegyében. A Meshindával, az indiai zenei együttesemmel pedig még ebben az évben szeretnénk megjelentetni első lemezünket. Szintén fontos nekem, hogy együttműködöm a Panoráma Világklubbal, melynek alapgondolata - hidat teremteni a különböző kultúrák és a magyarság között -, az én életem mozgatórugója is. Így az előző hónapok gyümölcseként megalakult a Panoráma Világklub Marokkói Társklubja, mely nagy örömmel tölt el.

Az éneklés mellett a tanítás tölt be meghatározó szerepet az életemben: a Zeneakadémián óraadóként tanítok népi ének főtárgyat, ami sok szép tapasztalást adott ebben a félévben is. Nagyon szeretek a felnőttek mellett gyerekekkel is foglalkozni, így most már negyedik éve annak, hogy részt veszek a MUS-E programban, mely hátrányos helyzetű kisiskolások nevelését célozza a művészeteken keresztül.

- Mit jelent számodra művészettel nevelni?

- Elsősorban szabadságra nevelést. Olyan szabadságra, ami biztonságot ad, de mégis magasra repít. Ez magában foglalja a fantáziavilág és a kommunikáció fejlesztését: megtanítjuk a gyerekeknek, hogyan tudják a művészet segítségével úgy kifejezni magukat, hogy az kioldja a belső feszültséget és felszínre hozza azt a csodás világot, ami bennük lakozik. Emellett a közösségi alkotás, a közösségben való létezés örömére is rámutatunk. Nagyon intenzív belső munka zajlik a MUS-E foglalkozásokon, illetve azokon a tréningeken, melyek elsősorban nekünk, művészeknek, illetve pedagógusoknak szólnak.

- Azt már régóta tudod, a színpadon hogyan közvetítheted a közönség felé azt a fajta lelki felszabadultságot, ami belőled, illetve a zenédből árad. Mi a helyzet az osztályteremben? Hogyan tudod ezt átadni a MUS-E foglalkozásokon?

- Meg kellett találnom azt a fajta kommunikációs csatornát, amely megkönnyíti a gyerekekkel az alkotómunkát - ez pedig a játék nyelve. A zenén és a játékos fejlesztő feladatokon keresztül igyekszem felszabadítani a fantáziájukat, így akár még "varázslásra" is képesek lesznek. Fontosnak tartom, hogy a "csodavilággal" ne a számítógépes játékokon keresztül találkozzanak, hanem az bennük szülessen meg. A MUS-E órák pedig egy nagyon jó, védett terepet biztosítanak erre, a gyerkőcök a művész vezetésével indulhatnak el a mélyebb önismeret felé vezető úton. 

- Pontosan hogyan zajlik egy-egy MUS-E óra, amit te tartasz?

- Az órát általában bemelegítő játékkal kezdjük, mely az egymásra hangolódást segíti - innen vezetem át őket a főtémánkra. Minden órának van egy kitűzött célja, melyből néha egy hosszabb, több órán átívelő történet kerekedik, melynek szirmait apránként bontjuk ki. A múltkor például egy csodamadár születésének lehettünk tanúi, melyet gazdagon átszőtt a zene. Ez a madár Magyarországról indult más, távoli országokba, hogy megismerje az ott élő embereket, az ő zenei világukat. Így ebben a félévben különböző népek dalait vittem be a harmadikosaimnak, melyeket úgy dolgozunk fel, hogy ők is velem tudjanak énekelni. Természetesen nem az volt a cél, hogy néhány óra alatt 30 dalt megtanuljanak, hanem, hogy ezeken a dallamokon keresztül megismertessem őket a különböző népek kultúrájával, ez által pedig nyitottságra, toleranciára neveljem őket.

Idén kiemelt figyelmet fordítottunk a roma kultúrának, de a gyerekek ízelítőt kaphattak a francia, török, indiai és a marokkói zenei hagyományból is. A dalokon keresztül nem csak távoli kultúrákkal kerülhettek kapcsolatba, hanem számtalan élethelyzettel is találkozhattak, melyeket különböző módon, szituációs gyakorlatokon keresztül dolgoztunk fel. Az egymásra való odafigyelés, az elfogadás ugyanakkor mindig fontos része ezeknek a játékoknak.

- Szerinted miben rejlik a program ereje?

- A program ereje az alkotásban, a játékban, a közösségben rejlik. Azért tartom varázslatosnak, mert amellett, hogy készségfejlesztő, nyitottságra, befogadásra és nem utolsó sorban toleranciára nevel, mindezt pedig a művészetek eszközével teszi: a képzőművészet, a tánc és a színház ugyanúgy megjelenik benne, mint a zene. Jó látni, hogy a színes, összetett feladatokat mennyire élvezik a gyerekek, és hogyan nyílik ki szépen lassan az elméjük a világra. De nem csak nekik, hanem nekünk, művészeknek is hihetetlenül fontos ez a program - én nagyon otthon érzem magam benne.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Ön mit szól a legújabb budapesti Sisi-szoborhoz?

Új, egész alakos szobrot kapott Sisi, azaz Erzsébet királyné a Madách téren, ám felmerül néhány kérdés az alkotással kapcsolatban.
Klasszikus

Nyolc percen át ünnepelték Kurtág operáját, a zeneszerző rádión hallgatta az előadást

Nyolc percig tapsolta Kurtág György első operájának ősbemutatóját a Scala milánói operaház közönsége csütörtök este - számolt be a Corriere della Sera olasz napilap a többnyire szakmai közönség előtt tartott előadásról.
Könyv

A nő, aki beleszületett az irodalomba, és azóta is benne él – Szabó T. Anna

Első novelláskötetét, a Töréstesztet egyfajta katalizátornak szánta, hogy begyújtson valamit, akkor is, ha fáj, hiszen nem lehet megúszni. Szabó T. Anna Kult50-ben megjelent portréja.
Tánc

Lélegzetelállító klippel tér vissza a Polunyin-Hozier páros

Az ukrán balettművész öt évvel ezelőtt az ír zenész Take Me To Church című zenéjére készült David LaChapelle-videoklipben robbant be a köztudatba. Most ismét összeálltak egy remekműre.
Klasszikus

Miért nem vették fel a Zeneakadémiára ezt a tehetséges zongoristát?

Ezt kérdezte a legendás Leon Fleisher, amikor először találkozott Érdi Tamással. A torontói Királyi Konzervatórium zongora tanszakán látássérültként is elfogadták a fiatalember jelentkezését, ezt a napot örökíti meg a következő szemelvényünk a zongoraművészről szóló könyvből.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Edu-Art gyerek

Kányádi Sándor mesét mond a krumpliról

A televízió hőskorában, amikor a látványláda értéket közvetített, Kányádi Sándor elmondta a Krumplis mesét a Cimbora című tévéműsorban. A műsor nevét azóta alapítvány őrzi, és a Balatonon rendeznek foglalkozásokat a gyerekeknek.
Edu-Art bohóc

Csinálj magadból hivatásos bohócot!

40 év után először indul nappali tagozatos bohócképzés a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskolában érettségizett fiatalok számára. Emellett más, a cirkuszművészettel kapcsolatos felnőtt szakképzésekre is lehet jelentkezni augusztus 21-ig.
Edu-Art interjú

„Nem biztos, hogy csak a szép hangban lehet gyönyörködni”

Fekete Mari zenei vezető, művésztanár, 55 éve tanít zenés színpadi gyakorlatot a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A pályán eltöltött évtizedekről, régről és a máról, énektanításról és tizenkét németül tátogó törpéről beszélgettünk vele.
Edu-Art tünet együttes

Menedzsert és táncosokat keres a Tünet Együttes!

A független hazai kortárs tánc és színházi élet meghatározó társulata keresi legújabb csapattagjait.
Edu-Art müpa

Tehetségkutatót rendez a Müpa

"A föld alól is előkeresi a tehetségeket a Müpa" - avagy ismét megrendezik a rendhagyó, underground tehetségkutatót a Müpa mélygarázsában. A május 10-ig pályázó zenekarok közül a Müpában idén fellépő zenészekből álló szakmai zsűri választja ki az öt nyertest, akik május 26-án önálló koncertet adhatnak a Garázsband Fesztiválon.