Edu-Art

Guessous Majda Mária: "A művészet szabadságra nevel"

2014.07.28. 12:00
Ajánlom
A művészet toleranciára és szabadságra nevel, fejleszti a kreativitást és a fantáziavilágot. Ennél azonban jóval többet nyújt a hátrányos helyzetű kisiskolásoknak, akik a MUS-E program keretein belül heti két művészeti órán vehetnek részt - néhányan Guessous Majda Mária foglalkozásain. INTERJÚ

A félig magyar, félig marokkói Junior Prima Díjas népi ének előadóművésszel jelenlegi feladatairól és a programról beszélgettünk.

- Meglehetősen sűrű időszak van mögötted. Mesélnél arról, mi minden történt veled mostanában?

- Hála Istennek, valóban nem unatkozom: a tanítás mellett sok koncertem, fellépésem van az együtteseimmel (Mesi Trió, Meshinda), illetve szólóénekesként is gyakran lépek fel - egy hónapja például Párizsban, a Sorbonne egyik kórusával volt lehetőségem énekelni. Második lemezünk a trióval nemrég, 2013 decemberében jelent meg ÖröMes címmel, melyen magyar, török és marokkói dalokat éneklek az öröm jegyében. A Meshindával, az indiai zenei együttesemmel pedig még ebben az évben szeretnénk megjelentetni első lemezünket. Szintén fontos nekem, hogy együttműködöm a Panoráma Világklubbal, melynek alapgondolata - hidat teremteni a különböző kultúrák és a magyarság között -, az én életem mozgatórugója is. Így az előző hónapok gyümölcseként megalakult a Panoráma Világklub Marokkói Társklubja, mely nagy örömmel tölt el.

Az éneklés mellett a tanítás tölt be meghatározó szerepet az életemben: a Zeneakadémián óraadóként tanítok népi ének főtárgyat, ami sok szép tapasztalást adott ebben a félévben is. Nagyon szeretek a felnőttek mellett gyerekekkel is foglalkozni, így most már negyedik éve annak, hogy részt veszek a MUS-E programban, mely hátrányos helyzetű kisiskolások nevelését célozza a művészeteken keresztül.

- Mit jelent számodra művészettel nevelni?

- Elsősorban szabadságra nevelést. Olyan szabadságra, ami biztonságot ad, de mégis magasra repít. Ez magában foglalja a fantáziavilág és a kommunikáció fejlesztését: megtanítjuk a gyerekeknek, hogyan tudják a művészet segítségével úgy kifejezni magukat, hogy az kioldja a belső feszültséget és felszínre hozza azt a csodás világot, ami bennük lakozik. Emellett a közösségi alkotás, a közösségben való létezés örömére is rámutatunk. Nagyon intenzív belső munka zajlik a MUS-E foglalkozásokon, illetve azokon a tréningeken, melyek elsősorban nekünk, művészeknek, illetve pedagógusoknak szólnak.

- Azt már régóta tudod, a színpadon hogyan közvetítheted a közönség felé azt a fajta lelki felszabadultságot, ami belőled, illetve a zenédből árad. Mi a helyzet az osztályteremben? Hogyan tudod ezt átadni a MUS-E foglalkozásokon?

- Meg kellett találnom azt a fajta kommunikációs csatornát, amely megkönnyíti a gyerekekkel az alkotómunkát - ez pedig a játék nyelve. A zenén és a játékos fejlesztő feladatokon keresztül igyekszem felszabadítani a fantáziájukat, így akár még "varázslásra" is képesek lesznek. Fontosnak tartom, hogy a "csodavilággal" ne a számítógépes játékokon keresztül találkozzanak, hanem az bennük szülessen meg. A MUS-E órák pedig egy nagyon jó, védett terepet biztosítanak erre, a gyerkőcök a művész vezetésével indulhatnak el a mélyebb önismeret felé vezető úton. 

- Pontosan hogyan zajlik egy-egy MUS-E óra, amit te tartasz?

- Az órát általában bemelegítő játékkal kezdjük, mely az egymásra hangolódást segíti - innen vezetem át őket a főtémánkra. Minden órának van egy kitűzött célja, melyből néha egy hosszabb, több órán átívelő történet kerekedik, melynek szirmait apránként bontjuk ki. A múltkor például egy csodamadár születésének lehettünk tanúi, melyet gazdagon átszőtt a zene. Ez a madár Magyarországról indult más, távoli országokba, hogy megismerje az ott élő embereket, az ő zenei világukat. Így ebben a félévben különböző népek dalait vittem be a harmadikosaimnak, melyeket úgy dolgozunk fel, hogy ők is velem tudjanak énekelni. Természetesen nem az volt a cél, hogy néhány óra alatt 30 dalt megtanuljanak, hanem, hogy ezeken a dallamokon keresztül megismertessem őket a különböző népek kultúrájával, ez által pedig nyitottságra, toleranciára neveljem őket.

Idén kiemelt figyelmet fordítottunk a roma kultúrának, de a gyerekek ízelítőt kaphattak a francia, török, indiai és a marokkói zenei hagyományból is. A dalokon keresztül nem csak távoli kultúrákkal kerülhettek kapcsolatba, hanem számtalan élethelyzettel is találkozhattak, melyeket különböző módon, szituációs gyakorlatokon keresztül dolgoztunk fel. Az egymásra való odafigyelés, az elfogadás ugyanakkor mindig fontos része ezeknek a játékoknak.

- Szerinted miben rejlik a program ereje?

- A program ereje az alkotásban, a játékban, a közösségben rejlik. Azért tartom varázslatosnak, mert amellett, hogy készségfejlesztő, nyitottságra, befogadásra és nem utolsó sorban toleranciára nevel, mindezt pedig a művészetek eszközével teszi: a képzőművészet, a tánc és a színház ugyanúgy megjelenik benne, mint a zene. Jó látni, hogy a színes, összetett feladatokat mennyire élvezik a gyerekek, és hogyan nyílik ki szépen lassan az elméjük a világra. De nem csak nekik, hanem nekünk, művészeknek is hihetetlenül fontos ez a program - én nagyon otthon érzem magam benne.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Díjakkal ismerte el művészei munkáját az Operaház

A 2017/18-es évad zárásaként a Csillagóra Gálaesten az intézmény legrangosabb kitüntetéseit adták át, először jutalmazva Balett- és Énekkari Kamaraművészt is.
Klasszikus

Horgas Eszter és Vásáry Tamás Budapest díszpolgára lett

A kitüntetés posztumusz díjazottja Burger Barna fotóművész és Hazay István Kossuth-díjas geodéta, az MTA tagja.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Jazz/World

„Rockopera, csak nem rock és nem opera”

Izgalmas programzenei kísérletbe fogott a Premecz Mátyás Hammond orgonista vezette, idén 10 éves Kéknyúl Band: a bűnügyi filmek világát idézik meg a Müpa színpadán június 20-án, olyan vendégszólistákkal, mint Palya Bea és Sena. Erről kérdeztük Premecz Mátyást.
Jazz/World

Gyönyörű örmény népdalfeldolgozással jelentkezik az Antal Gábor Trió

Nem sokkal a megalakulásuk után máris nemzetközi versenyről hozta el a fődíjat a trió, akiknek örmény népzenéből ihletett új szerzeménye most a Fidelión debütál. Cikkünkben a zenekar történetéről és terveikről is mesélnek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Edu-Art bohóc

Csinálj magadból hivatásos bohócot!

40 év után először indul nappali tagozatos bohócképzés a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskolában érettségizett fiatalok számára. Emellett más, a cirkuszművészettel kapcsolatos felnőtt szakképzésekre is lehet jelentkezni augusztus 21-ig.
Edu-Art interjú

„Nem biztos, hogy csak a szép hangban lehet gyönyörködni”

Fekete Mari zenei vezető, művésztanár, 55 éve tanít zenés színpadi gyakorlatot a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A pályán eltöltött évtizedekről, régről és a máról, énektanításról és tizenkét németül tátogó törpéről beszélgettünk vele.
Edu-Art tünet együttes

Menedzsert és táncosokat keres a Tünet Együttes!

A független hazai kortárs tánc és színházi élet meghatározó társulata keresi legújabb csapattagjait.
Edu-Art müpa

Tehetségkutatót rendez a Müpa

"A föld alól is előkeresi a tehetségeket a Müpa" - avagy ismét megrendezik a rendhagyó, underground tehetségkutatót a Müpa mélygarázsában. A május 10-ig pályázó zenekarok közül a Müpában idén fellépő zenészekből álló szakmai zsűri választja ki az öt nyertest, akik május 26-án önálló koncertet adhatnak a Garázsband Fesztiválon.
Edu-Art oktatás

Felszabadulni a mozgásban

Harmadik éve működik a Budapesti Fesztiválzenekar projektje, a TérTáncKoncert. A Hősök terén látható látványos előadás mögött nehéz, de élményekkel teli munka van. A Fidelio a tértáncosok egyik vidéki regionális találkozóján járt.