Edu-Art

"Hagyományteremtő kezdeményezés kelt életre"

2012.05.21. 14:32
Ajánlom
A Zeneakadémia régi zenei életének aktualitásairól készített INTERJÚt Vashegyi Györggyel a Figaro.

- A Zeneakadémián e tanévnek az egyik nagy eseménye volt az ön által vezetett Haydn-projekt. Milyen szempontok ihlették ennek a megszervezését?

- A több igen jó és érdekes régi zene fesztivál mellett különösen a zeneakadémisták figyelmébe ajánlom a Régizene Szakcsoport által szervezett mesterkurzusokat, melyek minden zeneakadémista számára nyitottak. Ezen kívül az idei tanévben megszerveztük a Haydn-kurzust is, melyben a Zeneakadémia kórusa és zenekara működik közre, továbbá kapcsolódik hozzá a magánénekesek, a karvezetők és karmesterek mesterkurzusa, és végül a május 14-i koncert zárta a programot. A kurzus központi műve az Évszakok című oratórium, ami az európai zenetörténet egyik csúcsa. Hozzám személyesen is nagyon közel áll, talán még jobban, mint a Teremtés. A projekt egyik nagy célja az volt, hogy mindenki megismerje ezt a csodálatos zenét. A másik cél, hogy az amúgy egymástól igen elszigetelten dolgozó különböző hangszeresek, énekesek, karmesterek egy ilyen nagy mű előadásában közösen vegyenek részt. Fontos, hogy ez minden közreműködőnek élményt adjon, illetve lehetőséget a különlegesen tehetségeseknek, hogy már egyetemi tanulmányaik alatt megmutathassák a tudásukat.

- Ebben a tanévben indult el a Zeneakadémián a régizene-képzés, melynek keretében több mesterkurzust is megrendeztek. Milyenek a tapasztalatok közel egy tanév távlatából?

- Nagyon régi történet a magyarországi régizene-képzés szükségessége. Emlékszem, hogy már 1991-ben az akkori rektor, Soproni tanár úr a Muzsikában megjelent cikkében foglalkozott a régizene-képzés szükségességével, sőt a megvalósítást illetően konkrét tervekről beszélt. Aztán a Zeneakadémia (önhibáján kívül) nagyon nehéz időket élt meg, és az eredeti funkciók ellátására sem volt mindig képes. Én idén pont 20 éve tanítok az intézményben: a régizene-képzés szükségessége folyamatosan kérdés volt, de sajnos mindig voltak komolyabb gondok. 10 évvel ezelőtt az volt már valós veszély, hogy a Zeneakadémia egyszer csak a szó szoros értelmében a fejünkre omlik, és ez vet véget mindennek. Most persze sok nehézséggel jár ez a felújítás, de mégis hatalmas dolog, hogy egyáltalán megvalósul. Ebben a mostani nehéz helyzetben döntött úgy a rektor úr, hogy elindítjuk a képzést, mégpedig fölülről kezdve, mint mesterképzést. Minden kezdet nehéz (például Lipcsében is 6-7 év kellett egy ilyen kezdeményezés sikeréhez), de a legfontosabb, hogy elkezdtük! Ez erősen nemzetközi kitekintésű szakcsoport, ilyen mértékig talán egyedül az intézményben. Négy hangszerrel indultunk el, fuvolával, oboával, hegedűvel és fortepianóval: mindegyik hangszert egy-egy külföldön élő, nemzetközileg elismert vezetőprofesszor (Kertész Ildikó, Tábori Péter, Simon Standage és Malcolm Bilson) tanítja mesterkurzusok formájában, illetve mindegyiküknek van segédprofesszor munkatársa, aki Magyarországon él, de szintén külföldön tanult. 2011 szeptemberében öt MA-hallgatóval indultunk el: célunk, hogy minél inkább hassunk a Zeneakadémia életére, hogy például egy modern hegedűs társhangszerként is fölvehesse a barokk hegedűt. Nagy öröm, hogy 2012 szeptemberétől elindul a historikus csembaló mesterképzés is. A képzés sajátosságából adódóan ebben a tanévben 8 mesterkurzus jött létre, illetve van egy historikus zenetörténet című tantárgy, ahol világszínvonalú előadások hallhatók. Ezek mindenki számára nyitottak. Elsősorban azt kínáljuk, hogy közvetlen módon lehet átvenni a tudást olyan fantasztikus professzoroktól, akik a saját szakterületükön a világ élvonalában vannak (mind a hangszerjátékban, mind a zenei tudást illetően). Én mindegyik előadást végigülöm, és rengeteget tanulok belőlük!

- Tervezik a tanszakot további hangszerekkel bővíteni?

- Hogyne! Feltétlenül szükség lesz majd csellóra és gambára (lehetőleg úgy, hogy ugyanaz a külföldi tanár tanítsa e két hangszert), fagottra és furulyára - és még sok másra. De amíg ez megvalósul, addig is nagy szeretettel ajánlom minden zeneakadémista hallgatónak a szakcsoport már működő programjait, hiszen rendkívül értékes tudást szerezhetnek itt - véleményem szerint végső soron csak ez számít.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

25 éve halt meg Róna Viktor, aki még Nurejevvel is jó barátságot ápolt

Adottságai egyáltalán nem predesztinálták a balettművész-pályára, szorgalmának köszönhetően mégis világhírnévre tett szert az 1994. január 15-én elhunyt Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas balettművész, aki Rudolf Nurejev pályájának is meghatározó alakja volt.
Klasszikus

Gyönyörű Bach-klipet forgatott Yo-Yo Ma

A világ 36 helyszínére viszi el Yo-Yo Ma Bach-csellószvitjeit. Íme a projekt lenyűgöző első klipje.
Klasszikus

Ez az első élvonalbeli vonósnégyes, amelyben többségben vannak a nők

Az Artemis Quartetből kilépett két tag, nők érkeztek a helyükre. Ilyenkor felvetődik a kérdés: miért a férfiak uralják a kamarazenét?
Klasszikus

Az Óbudai Danubia mutathatja be Kurtág György operáját itthon

Előreláthatóan 2020-ban. Jövőbeli terveiről tájékoztatta a sajtót Óbuda 25 éves zenekara.
Tánc

Februárban megnyit a Nemzeti Táncszínház várva várt új épülete

Négy év bizonytalan helyzet után február 15-én a Budapest Táncfesztivállal egybekötve adják át a nagyközönségnek az intézmény új épületét a Millenáris Parkban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Edu-Art gyerek

Kányádi Sándor mesét mond a krumpliról

A televízió hőskorában, amikor a látványláda értéket közvetített, Kányádi Sándor elmondta a Krumplis mesét a Cimbora című tévéműsorban. A műsor nevét azóta alapítvány őrzi, és a Balatonon rendeznek foglalkozásokat a gyerekeknek.
Edu-Art bohóc

Csinálj magadból hivatásos bohócot!

40 év után először indul nappali tagozatos bohócképzés a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskolában érettségizett fiatalok számára. Emellett más, a cirkuszművészettel kapcsolatos felnőtt szakképzésekre is lehet jelentkezni augusztus 21-ig.
Edu-Art interjú

„Nem biztos, hogy csak a szép hangban lehet gyönyörködni”

Fekete Mari zenei vezető, művésztanár, 55 éve tanít zenés színpadi gyakorlatot a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A pályán eltöltött évtizedekről, régről és a máról, énektanításról és tizenkét németül tátogó törpéről beszélgettünk vele.
Edu-Art tünet együttes

Menedzsert és táncosokat keres a Tünet Együttes!

A független hazai kortárs tánc és színházi élet meghatározó társulata keresi legújabb csapattagjait.
Edu-Art müpa

Tehetségkutatót rendez a Müpa

"A föld alól is előkeresi a tehetségeket a Müpa" - avagy ismét megrendezik a rendhagyó, underground tehetségkutatót a Müpa mélygarázsában. A május 10-ig pályázó zenekarok közül a Müpában idén fellépő zenészekből álló szakmai zsűri választja ki az öt nyertest, akik május 26-án önálló koncertet adhatnak a Garázsband Fesztiválon.