Edu-Art

"Hasonlóképp gondolkodunk a zenéről"

2014.03.10. 14:20
Ajánlom
Március 16-án cseh estet ad a Zeneakadémián a Classicus Ensemble. A műsorról és a kamarazenélés kihívásairól Zétényi Tamást, az együttes csellistáját kérdeztük.

- Három évvel ezelőtt, megalakulásotokkor ti adtátok az egyik utolsó koncertet a felújítás előtt álló Zeneakadémián. Nem gondoltatok hasonló akcióra az újranyitás alkalmából?

- Az csak egy félig-meddig nyilvános "gerillakoncert" volt! Pár nappal karácsony előtt tartottuk, amikor már fűtés se nagyon volt a koromsötét Liszt Ferenc téri épületben, magunknak kellett hangoltatni a zongorákat, szóval eszünkbe se jutott, hogy újra ilyesmivel kísérletezzünk.

A Classicus Ensemble tagjai - Fejérvári Zoltán, Palojtay János, Tornyai Péter és Zétényi Tamás - a Zeneakadémián Dukay Barnabás és Wagner Rita óráin, illetve Csalog Gábor és Arnóth Balázs kurzusain ismerték meg egymást. A Kurtág-művek előadására szakosodott Ludium Ensemble alapító tagjaiként szerzett tapasztalataikat kamatoztatva 2009-ben hozták létre saját együttesüket.

Számos koncertet adtak már Magyarországon és külföldön, a budapesti Közép-Európai Egyetem rezidens művészeiként évek óta rendeznek önálló kamarazenei sorozatot, s a Magyar Rádió is rögzítette már játékukat. Az együttes tagjai számos hazai és nemzetközi versenyen értek el helyezést, és olyan külföldi egyetemeken tökéletesíthették tudásukat, mint a madridi Escuela Superior de Musica Reina Sofía, a salzburgi Mozarteum, a berlini Universität der Künste, a New York Állam-béli Bard College, vagy a stuttgarti zeneakadémia, ahol jelenleg Palojtay János tanul Kirill Gerstein osztályában.

A tagok külföldi elfoglaltságai, illetve a választott repertoár szerint koncertről koncertre változó összetételű együtteshez ezúttal Varga Oszkár (hegedű) csatlakozik. A Zeneakadémia Koncertközpont - hagyományteremtő szándékkal életre hívott,  zeneakadémista növendéknek vagy együttesnek bemutatkozási lehetőséget kínáló - A tehetség kötelez című sorozata keretében megrendezett koncert után pódiumbeszélgetésre várja az érdeklődő közönséget Tóth Endre zenetörténész, valamint a Classicus Ensemble tagjai.

- Akkor többségében kortárs művekből összeállított programmal mutatkoztatok be, március 16-án a Zeneakadémia Solti Termében tartandó estetek műsorát cseh romantikus szerzők műveiből válogattátok össze.

- Ezúttal tényleg nem tűztünk műsorra kortárs darabot, de utánanéztem: megalakulásunk óta nagyjából hasonló arányban játszunk barokk, klasszikus, romantikus, modern és kortárs zenét is. (Ez amúgy meglehetősen ritka bármilyen formációnál.) Ha tehetjük, megpróbálunk a koncertjeinknek tematikát adni, vagy úgy összeválogatni a darabokat a szinte végtelenül széles kamarazenei repertoárból, hogy azok valami módon összekapcsolódhassanak, és a hallgatók számára „reakcióba léphessenek" egymással. Ezúttal a kézzel fogható kapcsolat a szerzők nemzetisége. Lehet, hogy nem kimondottan „közönségmágnes" műsort állítottunk össze, de reméljük, hogy az is sokakat vonz, ha olyasmit játszunk, amit nem hallani nap mint nap. Janáček műveinek tanulmányozása és rendszeres előadása egyébként többünknek, s különösen Fejérvári Zoltán zongoristánknak szívügye.

- Az együttes nevében szereplő Classicus szó jelenti-e azt, hogy a nem klasszikus műfajokkal és stílusokkal való kísérletezéstől elzárkóztok? Ha jól tudom, Péter (Tornyai Péter, a Zeneakadémia zeneszerzés szakos doktorandusz hallgatója, a Classicus Ensemble-ban hegedűn és brácsán játszik - a szerk.) éppen elektronikát is használó művet komponál - igaz, nem a Classicus Ensemble számára.

- Elzárkózásról szó sincs. Legutóbbi koncertünkön cintányéron, fedőkön is játszottunk... szóval a kísérletezésre nyitottak vagyunk, bár valóban az akusztikus zene területén maradva. A hangszerösszeállítás, a fellépési közegünk, és egyéni habitusaink is inkább erre alkalmasak. Egyébként Péter is az akusztikus kamarazene keretein belül használja darabjaiban az elektronikát, az előadás közreműködőinek és idejének virtuális többszörözésének eszközeként.

- Részt vesz az együttes Péter új műveinek kipróbálásában-alakításában?

- Bennem mindig felmerül, hogy ha valaki véletlenül produkál egy nem szokványos effektust a hangszerén, vajon vissza fog-e köszönni valamelyik következő Tornyai-opuszban... (nevet)

- Sok fiatal, Zeneakadémián végzett klasszikus zenész vesz részt crossover, vagy kifejezetten populáris produkcióban - Bella Máté zeneszerző épp a Fool Moonnak írt dalával hívta fel magára a figyelemet.

- Magam is játszom például a Krétakör legutolsó Korrupció című előadásában, Dargay Marcell írta a zenéjét, remek produkció, nagyon élvezem. Ún. könnyűzenét egyébként - konzis koromhoz képest, amikor szinte csak azt hallgattam - már szinte egyáltalán fogyasztok. Rendszeresen járok viszont jazzkoncertekre, nagy rajongója vagyok például Gadó Gábornak vagy Dresch Mihálynak.

- És a Classicus Ensemble zeneakadémiai koncertjére is elmennél? Komolyra fordítva, kiknek szánjátok a műsorotokat?

- Azokat szeretnénk elcsábítani, akik évek-évtizedek óta bérlettel járnak szimfonikus koncertekre, hogy legalább egyszer tapasztalják meg, mennyire közvetlen és átélhető tud lenni a kamarazene. Ha csak egy részük jön el másodszorra, már nyert ügyünk van!


Az interjút a Szent István Király Zeneművészeti Szakközépiskola "zenei újságírás" óráján résztvevő diákok készítették.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Kovács János az Operaház korrepetitorainak munkáját méltatta

"Szívből gratulálok nagyszerű billentyűs kollégáimnak" - írja.
Színház

Zongoraművésznek taníttatták, mégis inkább édesanyja nyomdokaiba lépett – Voith Ági 75 éves

Már debütáló előadása, A kaktusz virága megmutatta komikusi és zenei tehetségét, partnere pedig későbbi férje, Bodrogi Gyula volt. Március 17-én ünnepli hetvenötödik születésnapját Voith Ági Jászai Mari-díjas színésznő. 
Plusz

Látott már kottaírógépet?

Az 1950-es évekbeli találmány soha nem terjedt el széles körben, furcsa alakjával azonban ma már zene- és dizájntörténeti ritkaság.
Klasszikus

Egy piros játékzongorával kezdődött a karrierje

A Zeneakadémia nagytermében ad szólóestet Nyikolaj Luganszkij, az ünnepelt orosz zongoraművész.
Könyv

Kukorelly Endre egymillió forintot ajánlott fel a Baumgarten-díj visszaállítására

Az író közösségi finanszírozásból javasolja a díj felélesztését, reagálva a nemzeti ünnepen kiosztott állami kitüntetések körüli visszásságokra.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Edu-Art gyerek

Kányádi Sándor mesét mond a krumpliról

A televízió hőskorában, amikor a látványláda értéket közvetített, Kányádi Sándor elmondta a Krumplis mesét a Cimbora című tévéműsorban. A műsor nevét azóta alapítvány őrzi, és a Balatonon rendeznek foglalkozásokat a gyerekeknek.
Edu-Art bohóc

Csinálj magadból hivatásos bohócot!

40 év után először indul nappali tagozatos bohócképzés a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskolában érettségizett fiatalok számára. Emellett más, a cirkuszművészettel kapcsolatos felnőtt szakképzésekre is lehet jelentkezni augusztus 21-ig.
Edu-Art interjú

„Nem biztos, hogy csak a szép hangban lehet gyönyörködni”

Fekete Mari zenei vezető, művésztanár, 55 éve tanít zenés színpadi gyakorlatot a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A pályán eltöltött évtizedekről, régről és a máról, énektanításról és tizenkét németül tátogó törpéről beszélgettünk vele.
Edu-Art tünet együttes

Menedzsert és táncosokat keres a Tünet Együttes!

A független hazai kortárs tánc és színházi élet meghatározó társulata keresi legújabb csapattagjait.
Edu-Art müpa

Tehetségkutatót rendez a Müpa

"A föld alól is előkeresi a tehetségeket a Müpa" - avagy ismét megrendezik a rendhagyó, underground tehetségkutatót a Müpa mélygarázsában. A május 10-ig pályázó zenekarok közül a Müpában idén fellépő zenészekből álló szakmai zsűri választja ki az öt nyertest, akik május 26-án önálló koncertet adhatnak a Garázsband Fesztiválon.