Edu-Art

Kamarazene felsőfokon

2015.11.07. 08:10
Ajánlom
Művész és tanítvány együtt lépett színpadra október 20-án a Szent István Zeneművészeti Szakközépiskolában. A 18 éves zongorista Berecz Mihály partnerei Gémes Katalin mezzoszoprán és Nádasdi Kristóf csellista voltak. A dalest jelentőségéről beszélgettünk.

- Kinek az ötlete volt a kamarakoncert?

- Berecz Mihály: Én vetettem fel és nagy örömömre Gémes Katalin azonnal igent mondott. A műsort ő válogatta össze, Schumann és Strauss-dalokat adtunk elő. Nádasdi Kristóf a művésznő növendéke volt ének szakon, így jött az ötlet, hogy ketten is játszunk valamit. Rachmaninov g-moll szonátáját Kristóf választotta.

Berecz Mihály

Berecz Mihály (Fotó/Forrás: Zsugonist Gábor)

- Régen természetes volt, hogy egy zongoraszólista mint kamarapartner is aktív. Ez napjainkban is így van?

- Berecz Mihály: Szerintem egyre inkább szétválik a kettő, ami nem feltétlenül jó. A kamarazenélés nagyon fontos lenne minden egyes szólóművésznek. A zenekari művek sem megfelelőek ennek a kiváltására, hiszen persze tartalmaznak kamarazenei elemeket, de úgy gondolom, hogy az igazi kamarazene ennél sokkal igényesebb és fontosabb feladat. Ezen belül a dalkíséret egy egészen különleges műfaj a zongoristák számára. Alkalmazkodni kell az énekeshez, emellett fontos, hogy a szöveget is jól tudjuk. Általában a daloknál az ének csak egy felszíni réteg; a legtöbb mélység a zongorában jelenik meg. Rendkívül kulturált hangszeres játék kell ahhoz, hogy ez megszülethessen.

Berecz Mihály

Berecz Mihály (Fotó/Forrás: Zsugonist Gábor)

- Mit gondolsz, mi az oka ennek a szétválásának?

- Berecz Mihály: Szerintem a megélhetés. Ha valaki lekísér néhány dalt, akkor hajlamosak elkönyvelni kamarazenésznek, és sajnos sokan úgy gondolják, hogy ez levon a művész értékéből. Pedig éppen ellenkezőleg, a kamarazene sokkal magasabb szintű tudást feltételez. A korrepetitor feladata még a dalkísérettől is különbözik. Az ő dolga operák és zenekari kíséretes művek zongorakíséretes betanítása. Aki dalokat kísér, vagy kamarazenész, annak magasabb fokú képzésben van része.

- Az utóbbi időben a dalest mintha kimenne a divatból.

- Gémes Katalin: A dalciklust kivéve, aminek van egy vezérfonala, minden egyes dal egy külön történet. A rendelkezésre álló két percben kell felépíteni és elmondani a teljes történetet. Olyan, mintha egy operát énekelne az ember két percben, és ez nagyon nehéz. Sokoldalú művészt kíván, nincs az előadó segítségére a jótékony zenekari hangzás, legyetlen zongorával kell kiállni. Ilyenkor minden jobban hallatszik, ami technikailag nem sikerül. Úgy gondolom, hogy az intelligens énekléshez rengeteg dalt és oratóriumot kell tanulni, nemcsak operákat. A daléneklés egészen más embert kíván és sokkal finomabb, bensőségesebb megformálást. Szerintem ez hozzátartozik az operaénekléshez, sőt elősegíti azt.

- Nem könnyű monumentális díszletek, jelmezek, látványeffektek nélkül bevonni a közönséget.

- Gémes Katalin: Tudni kell kapcsolatot teremteni, akár szemkontaktust is. Ha idegen nyelven éneklek, akkor ismerni kell minden szó jelentését. Ha az ember tudja, hogy miről szól a történet, milyen a hangulata, mi a kulcsszavak sava-borsa, akkor már meg lehet teremteni a szükséges légkört, de ez persze sok munka. Tizenöt dalt fejből megtanulni szintén nem könnyű, de a kontaktus szempontjából ez is fontos. Amikor fejből éneklek, akkor könnyebben eljutnak hozzám a közönség visszajelzései. Ahelyett, hogy a kottát nézném, figyelhetem az arcokat, és látom, hogy értjük egymást.

- Milyen élmény volt a közös munka? Tanultak egymástól?

- Berecz Mihály: A művésznő éneklésének köszönhetően úgy érzem, jobban össze tudom foglalni a nagy dallamíveket, és szebbek lettek a legatoim. Sokat tanultam tőle arról is, hogy hogyan lehet tartalommal megtölteni a lassú tempót.

- Gémes Katalin: Misi fantasztikus ember. Szívből drukkolok neki, de szerintem nincs is erre szüksége. Sokat fogunk még hallani róla. Gyakran mondogatta, hogy ő mennyit tanult a közös munka során, de én is rengeteget tanultam. Elképesztő, hogy ilyen fiatalon ilyen érzékeny legyen valaki. Fiatalságának köszönhetően tisztán és nyitottan csodálkozik rá a darabok szépségére. Mielőtt elkezdtünk próbálni, ő persze kigyakorolta a zongorakíséretet, és érződött, hogy számára minden akkordnak megvan az értelme. A saját elképzeléseit össze tudta hangolni az enyémekkel. Együtt lélegzett velem. Örülök, hogy kitalálta ezt a dalestet, és dolgozhattam vele.

Gémes Katalin

Gémes Katalin

- Ön is foglalkozik diákokkal. Mikor lett az életének része a tanítás?

- Gémes Katalin: Négy éve tanítok a Szent István Zeneművészeti Szakközépiskolában. Előtte egy évig magánórákat adtam. Nagyon megszerettem már az első hónapban, hogy itt zenészek vannak, egy nyelvet beszélünk. A tanításból én is sokat profitálok, hiszen ahhoz, hogy a növendék jobban énekeljen, meg kell fogalmaznom, hogy én mit csinálok pontosan. Ez először nehéz, főleg az énektanításnál. A mi hangszerünk a torkunkban van. A saját testemmel kell megmutatni, hogy a velem szemben álló másik ember mit csináljon az ő saját testével. Talán még a hangszertanításnál is fontosabb, hogy megtanuljunk egy nyelvet beszélni.

- Lesz folytatása a koncertnek?

- Berecz Mihály: Igen, tervezzük. Még egy dalestet szeretnénk a második félévben, amikor a művésznőnek és nekem is több időnk lesz. Még nincs konkrét terv, de elképzelhető, hogy Schubert, esetleg Mozart vagy Brahms műveiből fogjuk összeállítani a műsort. A dalirodalom nagyon gazdag. A repertoáron most csak német dalok szerepeltek, de ott vannak például az orosz vagy a francia művek, amelyek között szintén sok izgalmas dolog rejlik.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.
Vizuál

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Edu-Art gyerek

Kányádi Sándor mesét mond a krumpliról

A televízió hőskorában, amikor a látványláda értéket közvetített, Kányádi Sándor elmondta a Krumplis mesét a Cimbora című tévéműsorban. A műsor nevét azóta alapítvány őrzi, és a Balatonon rendeznek foglalkozásokat a gyerekeknek.
Edu-Art bohóc

Csinálj magadból hivatásos bohócot!

40 év után először indul nappali tagozatos bohócképzés a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskolában érettségizett fiatalok számára. Emellett más, a cirkuszművészettel kapcsolatos felnőtt szakképzésekre is lehet jelentkezni augusztus 21-ig.
Edu-Art interjú

„Nem biztos, hogy csak a szép hangban lehet gyönyörködni”

Fekete Mari zenei vezető, művésztanár, 55 éve tanít zenés színpadi gyakorlatot a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A pályán eltöltött évtizedekről, régről és a máról, énektanításról és tizenkét németül tátogó törpéről beszélgettünk vele.
Edu-Art tünet együttes

Menedzsert és táncosokat keres a Tünet Együttes!

A független hazai kortárs tánc és színházi élet meghatározó társulata keresi legújabb csapattagjait.
Edu-Art müpa

Tehetségkutatót rendez a Müpa

"A föld alól is előkeresi a tehetségeket a Müpa" - avagy ismét megrendezik a rendhagyó, underground tehetségkutatót a Müpa mélygarázsában. A május 10-ig pályázó zenekarok közül a Müpában idén fellépő zenészekből álló szakmai zsűri választja ki az öt nyertest, akik május 26-án önálló koncertet adhatnak a Garázsband Fesztiválon.