Edu-Art

Kockulni tilos!

2011.05.17. 08:06
Ajánlom
Avagy hogyan avatnak be a kortárs színház rejtelmeibe a Trafóban?

Ahogyan A rózsa neve olvasható szemiotikai alapműként, ám a krimi iránt érdeklődők figyelmét is tökéletesen leköti, úgy Cristina Blanco egyszemélyes előadása sem csupán a jelentéstan szerelmeseire számított. Sőt. A spanyol produkció a Trafóban kifejezetten a kortárs művészetbe történő beavatást célozta, ami akkor, ha figyelembe vesszük, hogy a kamaszok számára a kortárs concept art lila/röhejes lehet, nem kevés rizikót hordozott magában. Ahhoz, hogy jól süljenek el a dolgok, a beavató programra volt szükség. Arra, hogy az iskolában zajló előfoglalkozáson olyan kérdéseket tegyenek fel, olyan játékos feladatokat oldjanak meg, amelyek közelebb visznek az előadás témájához, a Trafóban, a Cuadrado-flecha-persona que corre (Négyzet-nyíl-ember, aki fut) című előadás közben pedig nem érzik idegenül magukat, hanem könnyedén képesek ráhangolódni a látottakra, és megértik a produkció nyelvét.

A fiatal spanyol koreográfus, Cristina Blanco azzal írja újra a hétköznapi életünkben jelen levő táblák, feliratok, piktogramok és egyéb bennünket körülvevő - üner- és interkulturális - jelzések jelentését, hogy friss, naiv szemmel, tekint rájuk. Szabadon játszik az egyezményes jelekkel, amelyek jelentését, érvényességét bátran megkérdőjelezi akár úgy, hogy szó szerint veszi őket. A két pont alá rajzolt félkörrel így lesz a konnektorból mosolygós vagy szomorú arc, a vészkijárat tábla pedig annyira egyszerűen és részletesen leírható, mint ahogyan az előadás címe is teszi, amelyre három éve, a bécsi ImpulsTanz nemzetközi táncfesztiválon, a fiatal kritikusok zsűrijének tagjaként figyelt fel Juhász Dóra, aki a Trafó sajtóreferense és az intézmény beavató programjának felelőse. A program több éve zajlik, félévenként három produkciót néznek meg és dolgoznak fel a résztvevők. A Gundel Károly Vendéglátó-ipari és Idegenforgalmi Szakképző Iskola és a Nemes Nagy Ágnes Humán Szakközépiskola diákjai ebben a félévben Cristina Blanco előtt a Fregoli-szindrómával, Réti Anna darabjával, a Tünet Együttes Nincs ott semmi, avagy alszanak-e nappal az álmok című előadásával kerültek közelebb a kortárs színházhoz.

Cristina Blanco egyébként semmit nem csinált a steril fehér térben, mint marslakóként szemlélődött és játszott felszabadultan: fülhallgatóját bedugta a konnektorba, a konnektort benzinkútnak használta, a szürke ajtókeretet meg autósztrádának, át akart menni a kijárat feliraton, és volt egy futó kalandja egy poroltóval is, melynek gyümölcse sok kis poroltó lett. A diákok ezt kereső, a világot értelmezni akaró a karaktert később, az előadás utáni beszélgetésen - ugyanis nem csupán elő-, de utókezelés is van a hosszan tartó hatás érdekében - úgy definiálták: valaki, aki keresi magát, egy kreatív ember, megfelelési kényszereknek engedelmeskedni akaró ember, kalandéhes, magányos, adrenalinéhes. És egyik meghatározás sem helytelen. Az utókezelés azért nem fájdalmas, mert itt nincs rossz válasz, csak pozitív visszacsatolás arról, hogy a kortárs színház attól is jó, hogy sokféle a megfejtés, hogy a jelentés nagyon személyes. Mindezt pedig a középiskolások kortársai, náluk alig néhány idősebb "animátorok", drámapedagógus-jelöltek teszik (a Nemes Nagy Ágnes Humán Szki-ból), ami Misik Éva, a kilec-tizedikes gundeleseket kísérő tanár szerint megkönnyíti a kommunikációt, felszabadultabbá teszi a gyerekeket. És valóban, gátak nélkül rajzolnak piktogramokat, és eresztik szabadjára fantáziájukat, miközben próbálják megfejteni egymás rajzait, vagy adnak egészen más jelentést egy-egy tárgynak, s lesz a párnából szakáll, a telefonból meg borotva. Nem szégyellősek, mernek játszani, és talán most már a kortárs művészet furcsa műfajaitól sem idegenkednek.

Az utánpótlás-nevelés erre a félévre véget ért, de jövőre tovább folytatódik. A 2011/2012-es tanév őszi félévére vonatkozó beavatós pályázatot néhány héten belül kiírják - a program és a pályázat feltételei megtalálhatók lesznek a http://beavato.freeblog.hu  oldalon, további információ pedig a beavato@trafo.hu email-címen kapható.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

A férfi, aki tipográfiailag is vicces – Kőhalmi Zoltán a Kult50-ben

A férfi, aki megölte a férfit, aki megölt egy férfit – avagy 101 hulla Dramfjordban frappáns című kötetével tette meg első lépését Kőhalmi Zoltán az irodalmi életben. A humorát eddig elsősorban a színpadon és a címlapon bizonyító stand-upos formabontó könyvet hozott létre.
Jazz/World

Elhunyt Juliette Gréco, akinek Boris Vian, Albert Camus és Jean-Paul Sartre írt dalszöveget

Kilencvenhárom éves korában szerdán meghalt Juliette Gréco, a francia sanzon nagyasszonya, Léo Ferré, Jacques Prévert és Serge Gainsbourg dalainak előadója - közölte családja az AFP francia hírügynökséggel.
Zenés színház

A New York-i Metropolitan Operaház lemondta az egész szezont

Közel 140 éves történelmében először lemondta egész szezonját a New York-i Metropolitan Operaház (Met), amely csak jövő szeptemberben nyitja meg ismét kapuit a közönség előtt.
Jazz/World

Újabb rangos elismerést gyűjtött be a készülőben lévő Magyar Zene Háza

A világ legjobb zenei célú ingatlanfejlesztéseként díjazták a Liget Budapest projekt keretében épülő Magyar Zene Házát a világ egyik legrangosabb zenei-szakmai találkozójának megmérettetésén, az amerikai Music Cities Awardson.
Vizuál

Fedezd fel Frida Kahlo életének helyszíneit!

Lehet-e még újat mondani arról a nőről, aki az életét és az érzéseit ilyen mélységben tárta a nyilvánosság elé, aki saját személyét is a művészete részévé változtatta? Az ikonikus képzőművészek életét bemutató filmek sorában ezúttal a mexikói festőművésznő nyomában járunk.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Edu-Art gyerek

Kányádi Sándor mesét mond a krumpliról

A televízió hőskorában, amikor a látványláda értéket közvetített, Kányádi Sándor elmondta a Krumplis mesét a Cimbora című tévéműsorban. A műsor nevét azóta alapítvány őrzi, és a Balatonon rendeznek foglalkozásokat a gyerekeknek.
Edu-Art bohóc

Csinálj magadból hivatásos bohócot!

40 év után először indul nappali tagozatos bohócképzés a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskolában érettségizett fiatalok számára. Emellett más, a cirkuszművészettel kapcsolatos felnőtt szakképzésekre is lehet jelentkezni augusztus 21-ig.
Edu-Art interjú

„Nem biztos, hogy csak a szép hangban lehet gyönyörködni”

Fekete Mari zenei vezető, művésztanár, 55 éve tanít zenés színpadi gyakorlatot a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A pályán eltöltött évtizedekről, régről és a máról, énektanításról és tizenkét németül tátogó törpéről beszélgettünk vele.
Edu-Art tünet együttes

Menedzsert és táncosokat keres a Tünet Együttes!

A független hazai kortárs tánc és színházi élet meghatározó társulata keresi legújabb csapattagjait.
Edu-Art müpa

Tehetségkutatót rendez a Müpa

"A föld alól is előkeresi a tehetségeket a Müpa" - avagy ismét megrendezik a rendhagyó, underground tehetségkutatót a Müpa mélygarázsában. A május 10-ig pályázó zenekarok közül a Müpában idén fellépő zenészekből álló szakmai zsűri választja ki az öt nyertest, akik május 26-án önálló koncertet adhatnak a Garázsband Fesztiválon.