Edu-Art

Koncert köhögés nélkül

Már szinte állandó beszédtéma koncertek után a köhögés: az emberek, főleg ha unják a műsort, rögtön krákogásba kezdenek. Ezúttal viszont vagy kevesebb volt az olyan, aki csak sznobságból jön el és unalomból köszörüli a torkát, vagy mindenkit annyira lekötött Mehldau és Redman játéka, hogy elfelejtett köhögni. Mindenesetre nagyon színes koncert fültanúi lehettünk november 25-én a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben.

Joshua Redman ugyan muzsikus családba született (apja, Dewey Redman híres tenorszaxofonos), de nem volt egyértelmű, hogy ő is zenész lesz. Először elvégezte a Harvard orvosi karát, majd a Yale-re nyert felvételt jogra, mikor megnyerte a Thelenius Monk Institute jazzszaxofon-versenyét. Ezután sorban jöt­tek a felkérések: olyan híres jazz-zenészekkel játszott együtt, mint Kevin Hays, Christian McBride, Marcus Miller vagy Stevie Wonder. Brad Mehldau legtöbbször trióban játszik; a jazz mellett foglalkoztatja a filmzene is (például a Tágra zárt szemek zenéjét ő írta), és sok komolyzenei elem is felfedezhető játékában.

Mehldau és Redman húsz éve játszanak együtt, bár viszonylag ritkán lépnek közönség elé. Most Brad Mehldau Highway Rider lemeze kapcsán indultak turnéra, melyen vagy teljes zenekarral, vagy trióban, vagy mint most is, csak ketten játszanak. A koncertet Mehldau The Falcon Will Fly Again című száma nyitot­ta, majd Redmantől a Note to Self-et játszották. Saját műveik mellett jazz standard-eket és könnyűzenei feldolgozásokat is hallhattunk, például a Nirvanatól a Smells Like Teen Spirit-et.

Redman felváltva játszott tenor- és szoprán-szaxofonon, mindkettőn egyéni, karakteres hangszínnel. Játékosság és mély szakmai tudás jellemezte, bár néha úgy tűnt, már nem is a közönségnek, hanem saját magának játszik. Mehldau virtuóz balkeze és néha szinte klasszikus játékmódja különösen tetszett, ezen az estén talán inkább az ő stílusa dominált. Érzékenyen reagáltak egymás játékára, egy-egy rövidebb motí­vumot átvettek, saját szólójukba is beleépítették. Mehldau zenélésére különösen jellemző a sokrétű, egyidejű szólamvezetés, emiatt olyan sűrű zongorázást hallottunk, amely egymagában is hosszasan élvezhető.

Nagyon izgalmas volt hallani, hogyan olvadt össze két rendkívül egyedi stílusú művész muzsikálása egy új és különleges zenei világgá. Remélem, hallhatjuk még őket ebben a felállásban.

2010. november 25. 19:30 - Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Brad Mehldau (zongora) - Joshua Redman (szaxofon) duó

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Zseni volt” – Végső nyugalomra helyezték Kocsár Miklóst

Családja, tisztelői, barátai és pályatársai végső búcsút vettek pénteken Kocsár Miklós Kossuth-díjas zeneszerzőtől a budapesti Farkasréti temetőben.
Vizuál

„A komolyzene nem társadalomformáló tényező” – Szilágyi Zsófia és Balogh Máté a Kult50-ben

A Kult50 legújabb videójában Szilágyi Zsófia, az Egy nap című film rendezője, és Balogh Máté kortárs zeneszerző, a film komponistája ült le egymással beszélgetni az Egy nap című filmről, a hétköznapokról és a művészet társadalomformáló erejéről.
Vizuál

Rekordot dönthet Banksy a képviselőket majomként ábrázoló festménnyel

A híres-hírhedt street artist Devolved Parliament című képét, amelyet a Sotheby’s aukciósházban árvereznek el, 2-2,5 millió dollárra becsülik.
Plusz

Ez a 9 éves autista kisfiú fél a hangos zajoktól, de gyönyörűen énekli a Hallelujah-t

A 9 éves Justin Kiely-May videóját azután kapta fel az internet, hogy tökéletesen tisztán elénekelte Leonard Cohen ‘Hallelujah’ című dalát.
Vizuál

Viselnéd ezeket az ékszereket?

Idén szeptemberben ötödik alkalommal rendezik meg a kortárs ékszereket bemutató programsorozat, az Ékszerek Éjszakája, ahol hazai és külföldi ékszertervezők alkotásaival is találkozhatnak az érdeklődők.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Edu-Art gyerek

Kányádi Sándor mesét mond a krumpliról

A televízió hőskorában, amikor a látványláda értéket közvetített, Kányádi Sándor elmondta a Krumplis mesét a Cimbora című tévéműsorban. A műsor nevét azóta alapítvány őrzi, és a Balatonon rendeznek foglalkozásokat a gyerekeknek.
Edu-Art bohóc

Csinálj magadból hivatásos bohócot!

40 év után először indul nappali tagozatos bohócképzés a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskolában érettségizett fiatalok számára. Emellett más, a cirkuszművészettel kapcsolatos felnőtt szakképzésekre is lehet jelentkezni augusztus 21-ig.
Edu-Art interjú

„Nem biztos, hogy csak a szép hangban lehet gyönyörködni”

Fekete Mari zenei vezető, művésztanár, 55 éve tanít zenés színpadi gyakorlatot a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A pályán eltöltött évtizedekről, régről és a máról, énektanításról és tizenkét németül tátogó törpéről beszélgettünk vele.
Edu-Art tünet együttes

Menedzsert és táncosokat keres a Tünet Együttes!

A független hazai kortárs tánc és színházi élet meghatározó társulata keresi legújabb csapattagjait.
Edu-Art müpa

Tehetségkutatót rendez a Müpa

"A föld alól is előkeresi a tehetségeket a Müpa" - avagy ismét megrendezik a rendhagyó, underground tehetségkutatót a Müpa mélygarázsában. A május 10-ig pályázó zenekarok közül a Müpában idén fellépő zenészekből álló szakmai zsűri választja ki az öt nyertest, akik május 26-án önálló koncertet adhatnak a Garázsband Fesztiválon.