Edu-Art

Koncert köhögés nélkül

Már szinte állandó beszédtéma koncertek után a köhögés: az emberek, főleg ha unják a műsort, rögtön krákogásba kezdenek. Ezúttal viszont vagy kevesebb volt az olyan, aki csak sznobságból jön el és unalomból köszörüli a torkát, vagy mindenkit annyira lekötött Mehldau és Redman játéka, hogy elfelejtett köhögni. Mindenesetre nagyon színes koncert fültanúi lehettünk november 25-én a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben.

Joshua Redman ugyan muzsikus családba született (apja, Dewey Redman híres tenorszaxofonos), de nem volt egyértelmű, hogy ő is zenész lesz. Először elvégezte a Harvard orvosi karát, majd a Yale-re nyert felvételt jogra, mikor megnyerte a Thelenius Monk Institute jazzszaxofon-versenyét. Ezután sorban jöt­tek a felkérések: olyan híres jazz-zenészekkel játszott együtt, mint Kevin Hays, Christian McBride, Marcus Miller vagy Stevie Wonder. Brad Mehldau legtöbbször trióban játszik; a jazz mellett foglalkoztatja a filmzene is (például a Tágra zárt szemek zenéjét ő írta), és sok komolyzenei elem is felfedezhető játékában.

Mehldau és Redman húsz éve játszanak együtt, bár viszonylag ritkán lépnek közönség elé. Most Brad Mehldau Highway Rider lemeze kapcsán indultak turnéra, melyen vagy teljes zenekarral, vagy trióban, vagy mint most is, csak ketten játszanak. A koncertet Mehldau The Falcon Will Fly Again című száma nyitot­ta, majd Redmantől a Note to Self-et játszották. Saját műveik mellett jazz standard-eket és könnyűzenei feldolgozásokat is hallhattunk, például a Nirvanatól a Smells Like Teen Spirit-et.

Redman felváltva játszott tenor- és szoprán-szaxofonon, mindkettőn egyéni, karakteres hangszínnel. Játékosság és mély szakmai tudás jellemezte, bár néha úgy tűnt, már nem is a közönségnek, hanem saját magának játszik. Mehldau virtuóz balkeze és néha szinte klasszikus játékmódja különösen tetszett, ezen az estén talán inkább az ő stílusa dominált. Érzékenyen reagáltak egymás játékára, egy-egy rövidebb motí­vumot átvettek, saját szólójukba is beleépítették. Mehldau zenélésére különösen jellemző a sokrétű, egyidejű szólamvezetés, emiatt olyan sűrű zongorázást hallottunk, amely egymagában is hosszasan élvezhető.

Nagyon izgalmas volt hallani, hogyan olvadt össze két rendkívül egyedi stílusú művész muzsikálása egy új és különleges zenei világgá. Remélem, hallhatjuk még őket ebben a felállásban.

2010. november 25. 19:30 - Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Brad Mehldau (zongora) - Joshua Redman (szaxofon) duó

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

Egyik húzza a másikat – Almási Miklós bejegyzése

Valami titkos versenyfélének tűnhet az a csoporthatás, ahogy a klasszikus zene korszakos alakjai egymás mellett és által jutottak el a csúcsig. Almási Miklós Széchenyi-díjas esztéta, filozófus, esszéíró vendégcikke.
Plusz

Szabó T. Anna: „Elkötelezem magam az irodalommal. Mindörökké.”

Egy 1988-ból származó naplórészletet osztott meg néhány nappal ezelőtt közösségi oldalán Szabó T. Anna költő.
Plusz

Cate Blanchett Virág Emesétől tanult zongorázni a Tár című filmhez

A színésznő egy fiktív női karmestert alakít a Todd Field által rendezett életrajzi filmben. A figura életre keltéséhez karmesteri és zongoratanulmányokat is folytatott, ez utóbbit Virág Emese segítségével.
Plusz

Hátborzongatóan szép történet áll Bereményi Géza legnépszerűbb dalszövege mögött

A Kossuth-díjas művészt egy rádióműsorban kérdezték halhatatlanságról és a Nagy utazás című számáról, válaszul azonban az egyik legkedveltebb Cseh Tamás-dal, a Csönded vagyok keletkezésének történetét osztotta meg, amelynek versszakaiban valójában párbeszédet folytat egy elhunyt fiúval.
Zenés színház

Nézze vissza Mundruczó Kornél müncheni Lohengrin-rendezését!

December 3-án mutatta be a Bajor Állami Opera Wagner Lohengrinjét Mundruczó Kornél rendezésében. Az előadást a színház saját streamingfelülete és a BR-Klassik is közvetítette, ahol vissza is nézhető a produkció.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Edu-Art gyerek

Kányádi Sándor mesét mond a krumpliról

A televízió hőskorában, amikor a látványláda értéket közvetített, Kányádi Sándor elmondta a Krumplis mesét a Cimbora című tévéműsorban. A műsor nevét azóta alapítvány őrzi, és a Balatonon rendeznek foglalkozásokat a gyerekeknek.
Edu-Art bohóc

Csinálj magadból hivatásos bohócot!

40 év után először indul nappali tagozatos bohócképzés a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskolában érettségizett fiatalok számára. Emellett más, a cirkuszművészettel kapcsolatos felnőtt szakképzésekre is lehet jelentkezni augusztus 21-ig.
Edu-Art interjú

„Nem biztos, hogy csak a szép hangban lehet gyönyörködni”

Fekete Mari zenei vezető, művésztanár, 55 éve tanít zenés színpadi gyakorlatot a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A pályán eltöltött évtizedekről, régről és a máról, énektanításról és tizenkét németül tátogó törpéről beszélgettünk vele.
Edu-Art tünet együttes

Menedzsert és táncosokat keres a Tünet Együttes!

A független hazai kortárs tánc és színházi élet meghatározó társulata keresi legújabb csapattagjait.
Edu-Art müpa

Tehetségkutatót rendez a Müpa

"A föld alól is előkeresi a tehetségeket a Müpa" - avagy ismét megrendezik a rendhagyó, underground tehetségkutatót a Müpa mélygarázsában. A május 10-ig pályázó zenekarok közül a Müpában idén fellépő zenészekből álló szakmai zsűri választja ki az öt nyertest, akik május 26-án önálló koncertet adhatnak a Garázsband Fesztiválon.