Edu-Art

Konyicska Renáta: "A színpadon érzem magam igazán otthon"

2011.08.30. 16:11
Ajánlom
Még húszéves sincs, de rendszeres fellépője az Esztergomi Liszt Hétnek, és számos versenygyőzelmet tudhat magáénak. Az ifjú pianista hölgytől azt is megkérdeztük, milyen Lisztet játszani nőként.

-  Negyedszerre léptél fel az esztergomi Liszt-fesztiválon - hogy emlékszel vissza a mögötted álló koncertekre?

-  Nagy megtiszteltetésnek érzem, hogy immáron negyedik alkalommal vehettem részt a fesztiválon, amely nem jöhetett volna létre a lelkes szervezők - Esztó Zsuzsa, Eckhardt Mária, Paul Merrick és Reményi Károly -  munkája nélkül. A Liszt Hétre évről évre híres művészek fogadják el a meghívást, így a színvonal igen magas. 2008-ban Esztó Zsuzsa növendékeként a szervezőbizottság bizalmat szavazott nekem, így az Esztergomi Szimfonikus Zenekarral Liszt Magyar Fantáziáját játszhattam. A következő évben ismét lehetőséget kaptam, ekkor Grieg a-moll zongoraversenyét adtam elő szintén az esztergomi zenekarral. Tavaly pedig  - a Chopin év kapcsán  - egy Liszt és Chopin műveiből összeállított műsorral készültem. A bicentenárium évében nem volt kérdéses a műsorválasztás, Liszt Esz-dúr zongoraversenye került műsorra. Remélem, hogy ez a sorozat folytatódik a jövőben is.

-  Liszt saját ujjaira, technikájára, erejére szabott zongoraművei máig megizzasztják a legjobb kondícióban lévő férfi előadókat is. Fiatal hölgyként hogy lehet megbirkózni a Liszt-művekkel?

-  Nehéz a kérdés is...  Amikor egy művet tanulok, nem a technikai nehézségekkel foglalkozom elsősorban. Ha kialakul a pontos elképzelésem az előadandó műről, akkor a technikai akadályok legyőzése is könnyebbé válik, mert tudom mit akarok elérni, tudom az irányt. Ugyanakkor sokszor érzem azt, hogy bizonyos művek időt igényelnek. Néha éveket. Ez nem azt jelenti, hogy évekig nem játszom őket, hanem azt, hogy  csak egy bizonyos idő után következik be az a változás, amit után a művet sajátomnak érzem. Másrészt a nagy dinamikát nem erővel, hanem gyorsasággal igyekszem elérni és azt vallom, hogy elég szenvedéllyel, elszántsággal és kitartással minden lehetséges.

-  Lisztnek számos hölgy tanítványa volt, a nők körülrajongták egész életében. Bár tudjuk, hogy nem minden Lisztről terjesztett pletyka igaz, azért valljuk be, a zenéje is épp elég „macsó". Milyen érzés modern nőként Liszttel foglalkozni?

- Nem hiszem, hogy az a lényeg, hogy az előadó férfi-e vagy nő. Egy jó előadó képes magán felülkerekedni, és "beilleszkedni" az előadandó mű közegébe. Akárcsak egy színész. Mondok egy példát: ha én a mindennapi életben visszahúzódó vagyok, de este épp az Esz-dúr zongoraversenyt játszom, akkor úgy kell kiállnom a színpadra, mint a legbátrabb, legelsöprőbb valaki. Liszt zenéje rendkívül sokrétű, így egy előadó a saját világához közel álló műveket választhatja ki. Magam a rapszódiáktól a vallásos művekig ki szeretnék próbálni mindent.

-  Van egyébként zongoraművésznő példaképed?

- Igen, természetesen: Fischer Annie. Olyan hangot tudott kicsalni a zongorából, amely énekelt és szárnyalt, játéka igaz, őszinte és természetes volt. Nagyon sajnálom, hogy nem hallhattam őt élőben. Szerencsém volt viszont megismerni Rév Lívia zongoraművésznőt, akit szintén példaképemnek tekintek. Több kurzusán részt vettem, az ő jelmondatát - „muzsikálj szívből!" - szeretném én is követni.

-  Néhány nap múlva kezdődik a nemzetközi Liszt-verseny. Figyelemmel kíséred majd?

-  Természetesen figyelemmel követem majd, nagyon magasnak ígérkezik a színvonal. Rengeteg jelentkező van, két évfolyamtársam, illetve idősebb ismerőseim is indulnak a Zeneakadémiáról. Lesz kiért izgulni, kinek drukkolni! Sokan kérdezték tőlem, hogy miért nem indultam én is. Nos, az a helyzet, hogy a h-moll szonáta nincs még a repertoáromon. Természetesen meg szeretném tanulni, ez nem is kérdés, de csak akkor szeretném, amikor már úgy érzem, hogy készen állok rá fizikailag és lelkileg egyaránt. Őszintén remélem, hogy egy következő Liszt versenyen már én is megmérettethetem magam.

-  Liszt mellett mely szerzők művei szerepelnek a repertoárodon?

-  Igyekszem minél több stílust és minél több zeneszerző műveit megismerni és játszani, nagyon fontos a változatos repertoár számomra. Jelenleg Bach, Mozart, Beethoven, Schubert, Schumann, Chopin,Grieg,  Rachmaninoff,Debussy,Dohnányi, Bartók műveit játszom, de a kortárs művekre is nyitott és kíváncsi vagyok. 

-  Tavaly ősszel beválogattak a Zeneakadémia tehetséggondozó programjába, melynek nyertesei „nemzetközi megjelenésük előkészítéseként csoportos képzésen vehetnek részt". Mit jelent ez konkrétan?

-  Nem kifejezetten zenei képzésről van szó, hanem olyan ismereteket szerzünk, melyek kifejezetten a karrierépítéshez nyújthatnak segítséget. Ilyen például a „kultúra kommunikáció", a színpadi mozgás, a beszédtechnika, a tárgyalási ismeretek, a stresszkezelés, a jogi ismeretek és még sorolhatnám. Minden hónapban egy hétvégén vannak órák reggeltől estig. Az előadásokat kiváló szakemberek - Devich János, Hollós Máté, Horvát János, Kepes András, Kovács Géza, Suhai Gábor, Szinetár Miklós és sokan mások -  tartják, akikkel lehetőségünk van személyesen beszélgetni, kérdezni és figyelni őket. Az első féléven vagyunk túl, számomra ez a képzés egy önismereti kurzus is volt.

-  Hogyan alakul a közeli és távolabbi jövőd?

- A tanulásról szól az életem jelenleg, zongora tanulmányaimat Baranyay László Tanár Úr osztályában folytatom, szeptembertől leszek másodéves. Rendszeresen játszom Esztergomban, illetve a XVIII. kerületben, novemberben és decemberben pedig épp az előbb említett képzés biztosít számunkra bemutatkozó koncerteket a Művészetek Palotájában. A koncertek mellett manapság elengedhetetlen a versenyeken való részvétel, terveim között így ez is szerepel. A távolabbi jövő... nem tudom. Az élet majd eldönti; egy biztos, hogy játszani, zenélni szeretnék, mert a színpadon érzem magam igazán otthon.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.
Színház

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Zenés színház

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Edu-Art gyerek

Kányádi Sándor mesét mond a krumpliról

A televízió hőskorában, amikor a látványláda értéket közvetített, Kányádi Sándor elmondta a Krumplis mesét a Cimbora című tévéműsorban. A műsor nevét azóta alapítvány őrzi, és a Balatonon rendeznek foglalkozásokat a gyerekeknek.
Edu-Art bohóc

Csinálj magadból hivatásos bohócot!

40 év után először indul nappali tagozatos bohócképzés a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskolában érettségizett fiatalok számára. Emellett más, a cirkuszművészettel kapcsolatos felnőtt szakképzésekre is lehet jelentkezni augusztus 21-ig.
Edu-Art interjú

„Nem biztos, hogy csak a szép hangban lehet gyönyörködni”

Fekete Mari zenei vezető, művésztanár, 55 éve tanít zenés színpadi gyakorlatot a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A pályán eltöltött évtizedekről, régről és a máról, énektanításról és tizenkét németül tátogó törpéről beszélgettünk vele.
Edu-Art tünet együttes

Menedzsert és táncosokat keres a Tünet Együttes!

A független hazai kortárs tánc és színházi élet meghatározó társulata keresi legújabb csapattagjait.
Edu-Art müpa

Tehetségkutatót rendez a Müpa

"A föld alól is előkeresi a tehetségeket a Müpa" - avagy ismét megrendezik a rendhagyó, underground tehetségkutatót a Müpa mélygarázsában. A május 10-ig pályázó zenekarok közül a Müpában idén fellépő zenészekből álló szakmai zsűri választja ki az öt nyertest, akik május 26-án önálló koncertet adhatnak a Garázsband Fesztiválon.