Edu-Art

Korhű sopron huszonhetedszerre

2011.04.08. 09:17
Ajánlom
2011. június 18-25. között huszonhetedszer elevenednek meg Sopron korhű díszletei között a reneszánsz, barokk és klasszika zenéi, táncai, hangversenyei, báljai. Huszonhetedik nyár, hogy a környék koncerttermeiben a világ legnevesebb historikus zenészei fordulnak meg; hogy nemcsak fellépnek, hanem mesterkurzusok vezetőiként az alapoktól a legmagasabb szintre juttatják növendékeiket, továbbképezve immár több generáció magyar és külföldi régizenészeit.

Két éve a 25. évfordulót ünnepelte a fesztivál és a szervező Filharmónia Budapest Nonprofit Kft., az idei év más szempontból különleges öröm. Ősszel végre elindul a Zeneakadémia régizenei képzése, így a Régi Zenei Napok, amely sokáig az egyetlen nemzetközi szintű régizenei fórumunk lehetett, ettől az évtől kezdve egymást támogathatja a Zeneakadémiai tanszékkel. Az Akadémiára jelentkező hallgatók előképezhetik magukat a mindkét helyen oktató tanároknál, az ott már hallgató, majd ott végzett növendékek számára intenzív kiegészítést jelenthet a nyári kurzus, a zenetanárok, más érdeklődők pedig szorosabb kapcsolatot találhatnak az egyetemi tanszékkel.

Különleges az idei év amiatt is, hogy a kurzusok közös tematikája a bécsi klasszika lesz. Nekünk ez a korszak kicsit talán többet is jelent, mint egyszerűen egy időszakot a régizene hatalmas repertoárjából. Fertőd-Eszterháza révén, a fertődi Haydn-fesztiválok fényében, az Operaház utóbbi Haydn-opera előadásai után, illetve a fesztivál egyik oszlopa, Vashegyi György és együttese számtalan Haydn-produkciója alapján joggal érezhetjük, hogy a Haydn-játék egyik specialitásunk lehet, amely még számos lehetőséget rejt számunkra. Az idei hegedűkurzus vezetője, sok éve visszatérő mestere, Simon Standage is egyetért ezzel, és lelkesedéssel beszél a Régi Zenei Napok programjainak több éven át helyszínt adó fertődi kastéllyal kapcsolatos élményeiről: „Csodálatos Eszterházán játszani, csodálatos élmény ugyanabban a teremben koncertezni, ahol Haydn járt. Hiszen Haydn számára ez abszolút központi jelentőségű helyszín, ahol az élete nagy részét leélte, ahova számos előadást tervezett, és ahova számos művét írta. Aki itt játszik, közelebb kerül Haydn személyiségéhez is." Standage kurzusán egyébként a bécsi klasszikusok mellett Bach, és a hegedűművész által a 18. század francia hegedűirodalmának legnagyobbjának tartott Leclair művei lesznek soron. Hogy miért épp ez a két szerző, az alighanem Standage előadásából fog kiderülni. Előadásának sokak számára talán rejtélyes címe - „The Mixed Style" - ugyanis a barokk két fő stílusát, az olaszt és franciát szintetizálni kívánó későbarokk zeneirodalomra utal, amelyre Bach és Leclair művei kiváló példák.

Az amerikai Malcolm Bilson szintén régi vendége a fesztiválnak, a magyar közönség pedig már évtizedek óta ismerheti magyarországi fellépéseiről is. Idei fortepiano-kurzusa tematikájául az 1760-1820 közötti korszakot, vagyis a fesztivál mottóját jelentő bécsi klasszika korát jelölte ki, de előadást is tart „Performing the score" címmel. Jó hír ráadásul a hegedűsöknek és billentyűsöknek, hogy most egymás tanáraitól aktív résztvevőként is tanulhatnak. Régen felvetődött, hogy a különböző hangszereken folyó párhuzamos kurzusok egymással kapcsolatba kerüljenek. Simon Standage és Malcolm Bilson idén közös projektet is vezet, ennek keretében a hegedűsök és billentyűsök Mozart és Beethoven hegedű-zongora szonátáit kamaraszámként mindkét mestertől tanulhatják. A kamarakurzust emellett Vashegyi György tartja: a hegedűsökön, billentyűsökön és énekeseken kívül ezen a fúvósok és lantosok is aktív jelentkezőként vehetnek részt.

A hegedű és billentyűs kurzus mellett idén az énekesek kapnak lehetőséget. A két világhírű szopránnal, Nancy Argentával és Ingrid Attrottal már tavaly megismerkedhetett a Régi Zenei Napok közönsége. Sőt, az egyébként rendkívül széles, a barokktól a 20. századig is ívelő repertoárral rendelkező Argentától 2003-ban éppen egy bécsi klasszikus dalestet hallhattak a Tavaszi Fesztivál látogatói. Az idei kurzus anyaga még a tavalyinál is szélesebb: Purcelltől Schubertig opera-, oratóriumáriákat, kantátákat és dalokat egyaránt hozhatnak az aktív résztvevők, Nancy Argenta pedig a barokk stílusba ígér bevezetést előadásában.

És vajon milyen lenne egy soproni régizenei hét historikus táncok nélkül? Mára nyilván elképzelhetetlen: Széll Rita több, mint húsz éve minden évben tart kurzust reneszánsz és barokk táncokból kezdődnek, haladóknak, aktív hangszeres résztvevőknek és csak a tánckurzusra járóknak egyaránt, a hét fénypontja pedig mindig a historikus bál. Széll Rita, aki nemcsak tánctörténész, hanem csembalóművész is, saját tapasztalatából tudja, milyen fontos megismerni egy előadóművésznek azt a mozgáskultúrát, amely annak idején egy egységet képezett a zenével: „Nekem meggyőződésem, hogy aki megismeri ezeknek a régi táncoknak a gyakorlatát, másképp, vagy jobban kell, hogy zenéljen, mert másfajta megközelítést kap. Annak a zenésznek, aki kipróbálja, a fizikumával megéli ezeket a lépéseket, sokkal konkrétabb elképzelése lesz az artikulációról, lélegzésről, arról, hogy mi fér a zenei szabadságba. A legérdekesebb, hogy rájön arra, hogy nagyon sok minden, hiszen ha táncot muzsikálunk, akkor is lehetünk szabadok, csak megvannak a határok, hogy mi között." Lelkes szavainál jobb kedvcsinálót pedig aligha mondhatnánk:„Azt hiszem, nemcsak én, hanem bárki aki a fesztiválra eljött, nagyon sok barátot, ismerőst szerzett itt. Ha nem is foglalkozik valaki régi zenével, egyszer az életben meg kell ezt nézni. Itt például egy zongorista, aki soha nem is akar mondjuk a Fitzwilliam virginal bookból játszani, másféle szemléletet fog tanulni. Másféle, színesebb hangokat fog tudni kicsalni a zongorából attól, hogy odaült a csembaló vagy fortepiano elé, vagy csak meghallgatott előadásokat, és rádöbbent arra, hogy mennyivel aprólékosabban lehet művekhez hozzányúlni."

További információ ide kattintva érhető el.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Sajgál Erika: A legtöbb ötven fölötti nő most ébred rá a saját erejére

A Rózsavölgyi Szalonban csaknem két éve fut sikerrel a Szívhang, Hárs Anna darabja. A történet három ötvenes barátnőről szól, akik az egyetemen évfolyamtársak voltak, és azóta is összetartanak. A Hédit alakító Sajgál Erikával beszélgettünk.
Színház

Felkavaró vízió a modern nőkről – Alföldi Róbert legújabb rendezése a Pesti Színházban

Október 5-én tartják Wéber Kata Egy nő anatómiája című darabjának magyarországi ősbemutatóját a Pesti Színházban, amelynek alapján Mundruczó Kornél nagy sikerű filmje, a Pieces of a Woman készült.
Jazz/World

Mácsai Pál lesz az utolsó ember a Földön? – új klippel jelentkezik a Platon Karataev

2025 elején jelenik meg a Platon Karataev zenekar negyedik stúdióalbuma, Napkötöző címmel. A lemez második, Nem felelhet című single-jéhez a zenekar frontembere, Balla Gergely koncepciójából Topolánszky Tamás Yvan írt és rendezett klipet.
Klasszikus

Gabriela Scherer: „Bensőséges pillanatokban az ember nem lehet túl hangos”

Első alkalommal jár Budapesten az utóbbi években egyre több nagy operaházban feltűnő svájci szoprán, Gabriela Scherer. Számos német és olasz hősnő után most a földöntúli Szent Erzsébet szerepében hallhatjuk, október 9-én, a Liszt Ünnep nyitókoncertjén.
Színház

Peller Károly a Veres 1 Színház előadásának legfontosabb titkát őrzi

Az emberi kapcsolatok összetettségére és törékenységére hívja fel a figyelmet Alexandre de La Patellière és Matthieu Delaporte Hogyan nevezzelek? című darabja. A nagy sikerű francia filmből készített előadást a tízéves Veres 1 Színház, amely jubileumát Peller Károly debütálásával ünnepli.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Edu-Art gyerek

Kányádi Sándor mesét mond a krumpliról

A televízió hőskorában, amikor a látványláda értéket közvetített, Kányádi Sándor elmondta a Krumplis mesét a Cimbora című tévéműsorban. A műsor nevét azóta alapítvány őrzi, és a Balatonon rendeznek foglalkozásokat a gyerekeknek.
Edu-Art bohóc

Csinálj magadból hivatásos bohócot!

40 év után először indul nappali tagozatos bohócképzés a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskolában érettségizett fiatalok számára. Emellett más, a cirkuszművészettel kapcsolatos felnőtt szakképzésekre is lehet jelentkezni augusztus 21-ig.
Edu-Art interjú

„Nem biztos, hogy csak a szép hangban lehet gyönyörködni”

Fekete Mari zenei vezető, művésztanár, 55 éve tanít zenés színpadi gyakorlatot a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A pályán eltöltött évtizedekről, régről és a máról, énektanításról és tizenkét németül tátogó törpéről beszélgettünk vele.
Edu-Art tünet együttes

Menedzsert és táncosokat keres a Tünet Együttes!

A független hazai kortárs tánc és színházi élet meghatározó társulata keresi legújabb csapattagjait.
Edu-Art müpa

Tehetségkutatót rendez a Müpa

"A föld alól is előkeresi a tehetségeket a Müpa" - avagy ismét megrendezik a rendhagyó, underground tehetségkutatót a Müpa mélygarázsában. A május 10-ig pályázó zenekarok közül a Müpában idén fellépő zenészekből álló szakmai zsűri választja ki az öt nyertest, akik május 26-án önálló koncertet adhatnak a Garázsband Fesztiválon.