Edu-Art

Korszakváltás

2015.02.17. 13:49
Ajánlom
A 65. születésnapját ünneplő Kovács Sándor zenetudós, zenetörténész két ciklus után adja át tankszékvezetői székét a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen. INTERJÚ

- Természetesen az egyetemi élet szempontjából legfontosabbnak tűnő hír az, hogy januártól már nem tölti be tanszékvezetői posztját. Hogyan tekint vissza erre az időszakra? Milyennek találja a vezetése előtti és a tervei megvalósítása közbeni tanszéket?

- Mivel két ciklust letöltöttem már, ezért törvény szerint nem lehetek tovább tanszékvezető. Úgy gondolom, hogy ez az időszak bizonyos értelemben eredményes volt. Olyan reformot vezettünk be, melynek lényege, hogy egyszerre többen járnak órára, tehát a zenetörténeti alaptárgyakat mindhárom évfolyam vegyesen látogatja.  Így garantált a magasabb létszám, az én időmben viszont még előfordult, hogy négy emberből állt egy osztály, ha abból kettő megbetegedett, egy lógott, akkor egy diáknak tartott a tanár órát. Ezt megpróbáltam kiküszöbölni, és így sikerült. Mikor én kezdtem az iskolát, akkor a tanszék kétévente indult, összesen tizenegy hallgató volt, most ez a szám húszon felül van, és én ezt eredménynek könyvelem el.

- Mennyire kell közös munkára gondolni, ha egy tanszéken tanszékvezetőváltás történik? Itt leginkább ön és Péteri Lóránt kapcsolatára gondolok.  Hogyan segítette őt eddigi munkájában, és milyen gondolatok végeredményeképp lett az Ön utódja?

- Lórántot nem nagyon kellett segíteni. Tanítottam őt jó pár évvel ezelőtt, akkor is kiváló növendék volt, ezután Angliában végezte a doktori iskolát, itt szerezte doktorátusát, nagyon meg lehet benne bízni, nem is jöhetett más szóba. Már csak azért sem, mert ő a rangidős utánam.

- Ha nemcsak az elmúlt pár évre gondol vissza, hanem az 1977 óta tartó tanári pályafutására is, akkor beszélhetünk-e megnevezhető különbségről a régebbi és mostani diákok között?  Milyennek találja a merítést, valamint a már felvett hallgatók munkájának mélységét, alázatát?

- Döntő különbséget nem látok. Mindig voltak gyengébbek, és mindig voltak szorgalmas diákok.  Régen jobban tudott németül az ifjúság (persze mindenki oroszul tanult, de oroszul senki nem tudott), angolul nem tudtak semmit. Most németül nem tudnak semmit, angolul általában igen. Ha mondjuk a 70-es évek végén, 80-as évek elején bevittem a Bibliát mondjuk Bach-kantáták vagy  -assiók miatt, és olvastam, akkor  nagy  csend  lett,  most  nem  lesz  nagy  csend. De az arány mindig ugyanaz, a mai ifjúság se nem rosszabb, se nem jobb, mint a régi.

- Amint az köztudott, rengeteg platformon munkálkodik: a Doktori Iskolát vezeti, tanított és igazgatott Miskolcon, a Bartók Rádió Új zenei újság című műsorának felelős szerkesztője, rendszeresen publikál. Mit ajánl a most tevékenykedni kezdő zenészeknek, zenetudósoknak? Nevezhető ez a több lábon állás küldetéstudatnak?

- Azt gondolom, hogy muszáj több lábon állni. Jó, hogy én, mint egyetemi tanár kapok egy tisztességes fizetést, pláne, mint a doktori iskola vezetője, de úgy látom, hogy aki manapság csak tanít, az nem él meg belőle. És ezért a zenetudósoknak mindenféle képességeket ki kell fejleszteniük magukban. Persze mindenkinek másra van képessége, van, aki kutató alkat, van, aki népszerűsítő, ismeretterjesztő alkat, és persze van, akiben több erény is érvényesül.

- Úgy gondolom, hogy a publikum mindig is szeretett belelátni egy zenész, zenetudós zenén kívüli életébe. Ön mit csinál, mikor „nem csinál semmit"?

- Nos, olyankor a semmit csinálom. Szeretek kirándulni, menetrendeket tanulmányozok, nagyon szeretem a buszok és vonatok menetrendjeit, valamint állatbarát is vagyok.  Különböző állatkerteket járok, nagyon szeretem az elefántokat. (Csak úgy mellesleg jegyzem meg, hogy Nyíregyházán hat elefánt van.)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Plusz

Művészettel az orvostanhallgatók kiégése ellen

Empatikusabbak, jobb a kapcsolatuk a betegekkel, kevésbé hajlamosak a depresszióra és jobban bírják a terhelést – egy kutatás szerint a művészeti és humán tárgyak ilyen hatással vannak a diákokra. Ehhez pedig az is elég, ha zenét hallgatnak, nem muszáj maguknak is játszani valamilyen hangszeren.
Zenés színház

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Tánc

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Edu-Art bohóc

Csinálj magadból hivatásos bohócot!

40 év után először indul nappali tagozatos bohócképzés a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskolában érettségizett fiatalok számára. Emellett más, a cirkuszművészettel kapcsolatos felnőtt szakképzésekre is lehet jelentkezni augusztus 21-ig.
Edu-Art interjú

„Nem biztos, hogy csak a szép hangban lehet gyönyörködni”

Fekete Mari zenei vezető, művésztanár, 55 éve tanít zenés színpadi gyakorlatot a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A pályán eltöltött évtizedekről, régről és a máról, énektanításról és tizenkét németül tátogó törpéről beszélgettünk vele.
Edu-Art tünet együttes

Menedzsert és táncosokat keres a Tünet Együttes!

A független hazai kortárs tánc és színházi élet meghatározó társulata keresi legújabb csapattagjait.
Edu-Art müpa

Tehetségkutatót rendez a Müpa

"A föld alól is előkeresi a tehetségeket a Müpa" - avagy ismét megrendezik a rendhagyó, underground tehetségkutatót a Müpa mélygarázsában. A május 10-ig pályázó zenekarok közül a Müpában idén fellépő zenészekből álló szakmai zsűri választja ki az öt nyertest, akik május 26-án önálló koncertet adhatnak a Garázsband Fesztiválon.
Edu-Art oktatás

Felszabadulni a mozgásban

Harmadik éve működik a Budapesti Fesztiválzenekar projektje, a TérTáncKoncert. A Hősök terén látható látványos előadás mögött nehéz, de élményekkel teli munka van. A Fidelio a tértáncosok egyik vidéki regionális találkozóján járt.