Az alkalomnak - amely egyben az opera műfajának nagy reformereként is ismert Christoph Willibald Gluck születésének 300. évfordulója is volt - Gluck munkássága, újító szellemiségének jelentősége adta meg az alaphangját. A kerekasztal-beszélgetésre felkért, az opera- és a balett műfaját képviselő, vagy értő szakemberek: Marton Éva világhírű szopránénekesnő, M. Tóth Géza rendező, a Színház- és Filmművészeti Egyetem rektora, Juronics Tamás, a Szegedi Kortárs Balett Kossuth-díjas művészeti vezetője, Herner Dániel, a Színház.hu portál igazgatója, László Ferenc kritikus és Ókovács Szilveszter áttekintették és elemezték a magyarországi opera- és tánckritika hagyományait és helyzetét, beszélgettek a kritika szerepéről a közéletben.
A szakmai beszélgetés végén a Fidelio, a Színház.hu és az Opera közös bejelentést tett: kritikaíró pályázatot hirdetnek. A 35 év alatti pályázóktól az Opera 2014/15-ös évadnyitó bemutatója nyomán várnak egy-egy írást. A 2014. szeptember 13-i dátum kettős premierrel várja a közönséget: Mascagni: Parasztbecsület és Leoncavallo: Bajazzók című művét Georges Delnon rendezi, karmester: Pinchas Steinberg. A két új rendezéssel és azok zenei megvalósításával foglalkozó írásokat szakmai zsűri bírálja el, melynek döntése alapján a legjobb anyagot beküldő pályázók nevezését fogadják be.
A pályázat 2014. október 1-jén, a zene világnapján indul, résztvevői jegyet igényelhetnek az Operaház és az Erkel Színház előadásaira (maximum 3 előadás/hó). Az elkészült kritikákat a Fidelio.hu közli, az írások a Színház.hu-ról is elérhetők lesznek. Az Opera magazin a 2014/15-ös évad 2., 3., 4. és 5. számában egy-egy kiválasztott kritikát utánközöl. A rendszer nyitott más médiumok és zenei, tánc-, zenésszínház profilú kulturális intézmények irányában is, amennyiben azok jelentős díjat, illetve megjelenési lehetőséget ajánlanak a pályázat résztvevői számára. A kiírók folyamatosan fogadják az együttműködési javaslatokat.
A kritikákat a Fidelio közönségszavazásra bocsátja, emellett a zsűri értékeli a legjobb írásokat. A közönségszavazás és a zsűri értékelése alapján a legjobb kritika díját havonta ítélik oda. A pályázat fődíja: a nyertes részt vehet a társulattal az Opera 2015-ös japán turnéján, amelyről tudósít.
A kiírás alapvető célja, hogy teret biztosítson az operával, a balettel és egyéb színpadi zenés- és táncműfajokkal foglalkozó elemző igényű és magas szakmai színvonalú kritikai írásoknak. A Fidelio különdíja: a következő színházi szezonban (2015/16) a nyertes a Fidelio állandó kritikusa lesz, írásait a kritikusnak járó honoráriummal ellentételezik.
A pályázat ideje alatt a megjelentetett írásokért a szerzők honoráriumot nem kapnak. A pályázat kiírásáról, a jelentkezés feltételeiről, a szakmai zsűri tagjairól a fidelio.hu, a szinhaz.hu, valamint az opera.hu oldalakon olvashatnak bővebben az érdeklődők.
A pályázat a színházi szezon végéig tart (június 30.).
A szakmai beszélgetés moderátora Ókovács Szilveszter volt, a Magyar Állami Operaház főigazgatója és a Kritikám alul című kötet szerzője. A Helikon Kiadó gondozásában most megjelent könyv ajánlója:
"Van, aki szerelmes a klasszikus zenébe. Mint Ókovács Szilveszter.
Évekkel ezelőtt kezdett el kritikákat írni klasszikus zenét tartalmazó CD-kről, és meg sem állt 365-ig. Minden napra egy CD. Vagy DVD.
Olyan, mint egy zenei tudástár. És mégis friss, érdekes anyag arról, mit érdemes hallgatni az újra és újra feldolgozott Mozart vagy Donizetti vagy Wagner vagy Bartók művek közül.
Sokféle és érzékeny "olvasatok" ezek, mini kritikák, melyek egy kritikakötet-szimfóniává állnak össze."