Edu-Art

Kupper András: "A Kodály-módszert frissítenénk fel a venezuelai tapasztalatokkal"

2012.08.05. 16:10
Ajánlom
Egyre többet hallani az El Sistema zenekarpedagógiai módszer magyarországi bevezetéséről. A folyamat egyik fő motorját, Kupper András parlamenti képviselőt először a venezuelai mintáról és a hazai viszonyokról kérdeztük.

- Eldőlt már, hogy mi lesz a hazai program neve, Szimfónia Program, Kodály 2.0, vagy esetleg El Kodály néven vezetik be a köztudatba a magyar El Sistemát?

- A külföldi adaptációk  is követik azt a gyakorlatot, hogy az iskolák és zenekarok hálózatát, valamint az ott folyó szakmai munkát valamilyen szervezet koordinálja. Nemcsak Venezuelában, de több helyütt, ahol a módszert átvették, egy alapítvány vállalta magára a szervezési feladatokat. Mi is létrehoztunk egy alapítványt, a neve Symphonia. Hivatalos elnevezése egyelőre csak az alapítványnak van. Amikor elindul az oktatás, és a hálózatba szervezett iskolákban felcsendül a muzsika, és amikor a gyerekzenekarok elkezdenek a közönségnek játszani, akkor ennek a szervezeti működésnek lehetséges elnevezése lesz a Szimfónia Program. A módszer neve azonban, amit a tanárok az oktatásban és a zenei képzésben használnak - meglévő tudásunkra és hagyományainkra alapozva - lehet akár Kodály 2.0 is. Persze szeretnénk, ha a név is kifejezné a program lényegét, de egyelőre nem ez a legfontosabb feladat az előkészítésben.

- Az El Sistema mintaadó szociális programjáról a Heti Válasz hasábjain nemrégiben megjelent cikkben a következők állnak: a zenekar "a társadalom ideális leképeződése, ahol az individualizmust felülírja a közösségi lét, s ahol mindenkinek megvan a jól körülhatárolt feladata". Igenám, de ez a leírás csak a gyerekekre érvényes. Amiről nem esik szó, pedig még az El Sistema propaganda-filmjeiből is kitűnik, hogy a hatékony tömegzenekari munka nagyon is határozott vezetést igényel a zenetanárok és a zenekarvezetők részéről. Sőt, nem nehéz belelátni az egyenruhába öltöztetett gyereksereg élén álló El Sistema-nevelésű sztárkarmester alakjába, vagy a zenekar névválasztása (ne felejtsük, Simón Bolívar megítélése korántsem egyértelmű) mögé a latin-amerikai - és Közép-Kelet-Európában sem ismeretlen - "Erős Vezető"-kultusz árnyoldalait. Ez is a társadalom ideális leképeződésének volna tekintendő?

- Én ebből nem csinálnék politikai, vagy ideológiai kérdést. Egy zenekarban is, a társadalomban is vannak olyanok, akik mellékszólamokat játszanak, amelyekről csak akkor szerzünk tudomást, amikor hiányoznak. A teljességhez ezek is kellenek. A társadalom sincs el vezető nélkül, hiszen egy nagy rendszer működését határozott személyiségek tudják csak irányítani. Ez nem egyenlő az ön által említett jelenséggel. A fontos az, hogy mindenki megtalálhassa a tehetségéhez illő feladatot és szerepet egy közös produkció létrehozásában.

- Az El Sistema másik alapelve, hogy ,"tömegek zenélnek tömegeknek". Bár a klasszikus zene művelői hajlamosak megfeledkezni róla, a tömegzenélés a mai Magyarországon is működik, méghozzá az amatőr könnyűzenekarok lévén, amelyek támogatására az egyik előző kormányzat széleskörű - és széles körben vitatott - fejlesztési programot (PANKK) is hirdetett. Nem gondolják, hogy egy alapvetően könnyűzenei program sokkal könnyebben találna utat a - nem csak - hátrányos helyzetű fiatalokhoz?

- Ne keverjünk össze két különböző dolgot. Arról beszélgetünk, hogyan tanulnak meg zenélni a gyerekek. Ettől pedig teljesen eltérő kérdés az, hogy azok számára, akik már közel kerültek a hangszeres zenéléshez, milyen támogatási rendszert dolgoz ki egy kormányzat. A mi programunkban nem a zenei tudás a cél, hanem az integráció. A zene révén tudunk segíteni a hátrányos helyzetű gyerekeknek.

- Ha már a szóba került a támogatás, talán nem túlzás kijelenteni, hogy az El Sistema sikerét - és a rendszer fenntartására szánt óriási összegek folyósítását - az szavatolja Venezuelában, hogy erős politikai támogatást élvez. Lehet-e itthon is politikai akarat hasonló léptékű fejlesztésre?

- Azon dolgozom, hogy meglegyen, és a jelek szerint jól haladok. Az igazi kihívást azonban az jelenti, hogy a politikai akarat ne egy politikai oldalhoz kötődjön, hanem független legyen ciklusoktól, aktuális hatalmi viszonyoktól. A remélt eredmények ugyanis a teljes társadalomra hatnak, hiszen nem kisebb a tét, mint a szegénység csapdájába került gyerekek felzárkóztatása, "pályára állítása".

- A venezuelai program csaknem negyven éve indult, támogatottsága és sikere nem hogy csökken, hanem egyre nő. A hazai viszonyokat ismerve, hogyan tartja elképzelhetőnek, hogy kormányokon és EU-s költségvetési ciklusokon átívelő, stabilan finanszírozható projektté nője ki magát a kezdeményezés?

- A siker a záloga a projekt jövőjének. Bíztató, hogy egyre többen veszik át a venezuelai példát, így már nemcsak egy latin-amerikai minta áll rendelkezésre, hanem a már négy éve működő Sistema Scotland révén a módszer átvételéről, adaptációjáról is van hasznosítható tapasztalat. Azt gondolom tehát, hogy egyre erősebb lesz a módszer európai lobbija is. 

- Mindig hangsúlyozzák, hogy az El Sistema nem a venezuelai kultuszminisztérium, hanem a szociális tárca büdzséjéből finanszírozódik. A hazai viszonyok között mire számít? Mintha arra célzott volna korábbi prezentációjában, hogy három államtitkártól is kedvező választ kapott.

- Sőt, azt kell mondjam, hogy nem találkoztam olyannal, aki  - ha vette a fáradtságot, hogy megismerje a programot - elutasította volna. Természetes, hogy ebben az esetben, ahol egyszerre van szó iskolai oktatásról, zenei nevelésről, szociális problémák kezeléséről, társadalmi integrációról, ahol a bevezetéshez és később a működtetéshez komoly emberi és anyagi feltételeket kell biztosítani, biztos támogatással kell rendelkeznünk. Arra számítok, hogy ez a támogatható program komoly esélyt kap a kibontakozásra, a magyarországi működésre.

- Az előbb a skót szervezetet említette. Tartják a kapcsolatot a venezuelaiakkal is, vagy az ötletgazdáktól függetlenül szabadon lehet átalakítani, továbbgondolni a pedagógiai programot? A magyar változat lehetséges nevei arra engednek következtetni, hogy a Kodály-módszerre is odafigyelnek.

- Fogalmazhatunk úgy, hogy mi a Kodály-módszert frissítenénk fel a venezuelai tapasztalatokkal. Nem feledkezhetünk meg saját hagyományainkról, és nem hagyhatjuk veszni a Kodály-módszer ismerőinek és művelőinek hihetetlen nagy tapasztalatát. Mindazonáltal nem bonyolítanám túl a dolog elméleti részét. Egyszerűen van egy kulcs ahhoz, hogy minden gyermek egyenlő esélyt kapjon a boldog felnőtt korra. Nem franchise vagy licenc kérdése a módszer bevezetése, hanem szándék és szakértelem kell hozzá. Olyan pedagógusok kellenek, akik szeretettel és tudással tudják képviselni azt, amit a világban először Venezuelának sikerült társadalmi méretekben megvalósítania. A kereteket, a hálózat működését, a pedagógiai program megalkotását és folyamatos finomhangolását pedig jól kell menedzselni. A képlet egyszerűnek tűnik, de végeredményben az a sorsdöntő, hogy mi történik majd a zeneteremben, mit tudunk adni azoknak a gyerekeknek, akik kapaszkodóra vágynak. Ezt semmilyen formai konstrukció nem biztosítja, az csak esélyt adhat a programnak, nem többet. Minden, ami ennél több, vagyis a lényeg az elhivatott zenepedagógusokon múlik. Nekünk az a dolgunk, hogy megtaláljuk őket és minden feltételt megteremtsünk, ahhoz, hogy dolgozzanak.

Az interjú második részében az El Sistema és a magyar zeneiskolai rendszer lehetséges kapcsolódási pontjairól, valamint a Symphonia Alapítvány irányításával elsőként elinduló monori kísérletről kérdeztük Kupper Andrást. A folytatás várhatóan egy hét múlva jelenik meg.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Nagy neveket rendez Török Ferenc a Vígszínházban

A Bella Figura című darabot mutatja be online a Vígszínház Török Ferenc rendezésében. A 21. századi párkapcsolatokról és emberi viszonyokról szóló előadás premierjét február 27-én, szombaton láthatja a közönség.
Színház

Újabb 26 oktató mondott fel az SZFE-n az őszi félév végén

A Színház- és Filmművészeti Egyetem további 26 oktatója mondott fel, Vidnyánszky Attila pedig interjút adott, és sikertelen liberális támadásról és fájó kijózanodásról beszélt, és állította, hogy többen jelentkeztek az egyetemre, mint tavaly.
Zenés színház

Először neveztek ki női zeneigazgatót Szentpétervár történelmi színházában

A szentpétervári Mihajlovszkij Színház zeneigazgatója lett Alevtina Ioffe, aki több rangos német színházban is bemutatkozott már. Ilyen magas pozíciót még nem kapott női dirigens Oroszországban.
Klasszikus

A főváros értéket lát a Budapesti Tavaszi Fesztiválban, és meg fogja menteni

Miután kiderült, a kormány nem segíti a fővárost a Budapesti Tavaszi Fesztivál finanszírozásában, megkérdeztük a feleket, mi lesz a fesztiválok sorsa: azoké, amelyek most bukkanóra hajtanak, és azoké, amelyek most alakulnak. Úgy tűnik, az elválás inkább békés.
Klasszikus

Elhunyt Magyar Gábor gordonkaművész

Életének 60. évében, 2021. február 23-án súlyos betegség után elhunyt Magyar Gábor, az Opera Zenekar gordonkaművésze.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Edu-Art gyerek

Kányádi Sándor mesét mond a krumpliról

A televízió hőskorában, amikor a látványláda értéket közvetített, Kányádi Sándor elmondta a Krumplis mesét a Cimbora című tévéműsorban. A műsor nevét azóta alapítvány őrzi, és a Balatonon rendeznek foglalkozásokat a gyerekeknek.
Edu-Art bohóc

Csinálj magadból hivatásos bohócot!

40 év után először indul nappali tagozatos bohócképzés a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskolában érettségizett fiatalok számára. Emellett más, a cirkuszművészettel kapcsolatos felnőtt szakképzésekre is lehet jelentkezni augusztus 21-ig.
Edu-Art interjú

„Nem biztos, hogy csak a szép hangban lehet gyönyörködni”

Fekete Mari zenei vezető, művésztanár, 55 éve tanít zenés színpadi gyakorlatot a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A pályán eltöltött évtizedekről, régről és a máról, énektanításról és tizenkét németül tátogó törpéről beszélgettünk vele.
Edu-Art tünet együttes

Menedzsert és táncosokat keres a Tünet Együttes!

A független hazai kortárs tánc és színházi élet meghatározó társulata keresi legújabb csapattagjait.
Edu-Art müpa

Tehetségkutatót rendez a Müpa

"A föld alól is előkeresi a tehetségeket a Müpa" - avagy ismét megrendezik a rendhagyó, underground tehetségkutatót a Müpa mélygarázsában. A május 10-ig pályázó zenekarok közül a Müpában idén fellépő zenészekből álló szakmai zsűri választja ki az öt nyertest, akik május 26-án önálló koncertet adhatnak a Garázsband Fesztiválon.