Edu-Art

Liszt nyomában a Vándorélet döntősei

2012.07.15. 18:55
Ajánlom
Emlékeznek még a Vándorélet vetélkedőre? A Liszt-év őszén sok száz középiskolást tartottak lázban az online fordulók, míg végül a decemberi döntőn kiderült, melyik csapat vehet részt a weimari jutalomutazáson. A győztes "Kürt utcai zenészek”-kel és felkészítő tanárukkal idéztük fel a vetélkedő pillanatait. VISSZAPILLANTÓ

Fidelio: Miért döntöttetek úgy, hogy jelentkeztek, és hogyan állt össze a csapat?

Sógor Tamás (Sógi): Mi tulajdonképpen egy összeszokott csapat vagyunk, már három éve szerepelünk majdnem ugyanebben a felállásban különböző zenei-műveltségi versenyeken. 2009-ben a Haydn-versenyt, 2010-ben az Erkel-versenyt nyertük meg, 2011-ben pedig a zeneiskolai Liszt-versenyen győztünk. Ezután következett a Vándorélet. (2012 áprilisában pedig a III. Országos Lajtha László Műveltségi és Népdaléneklési Vetélkedőn győztek - a szerk.)

Hudivók Marianna (Tanárnő): A nyíregyházi Vikár Sándor Zeneiskolában nagy hagyománya van a zenei versenyeknek. Annak idején Tarcai Zoltán indította el az első vetélkedőket, aki a nyíregyházi Bessenyei György Tanárképző Főiskola ének tanszékének vezetőjeként, és a megyei Kodály Társaság elnökeként a város zenei életének nagyra becsült irányítója volt, egészen két évvel ezelőtt bekövetkezett haláláig. Jómagam azért szeretek részt venni a vetélkedőkön, mert általában hosszabb ideig tartanak, így jól el tudunk mélyedni a gyerekekkel egy-egy zeneszerző életművében. 

F: Hogyan választottatok magatoknak nevet?

Aranyos János (Jancsi): Sokáig nem jutott eszünkbe semmi jó, végül az utolsó pillanatban döntöttünk úgy, hogy ha már a nyíregyházi zeneiskola a Kürt utcában van, legyünk mi a Kürt utcai zenészek.

F: A jelentkezés 2011. júniusában lezárult, de az első őszi fordulóig nem kaptak a csapatok konkrét feladatokat. A felkészülést elkezdtétek azért?

Sógi: A verseny honlapján a nyár elején már kint voltak a zenehallgatási segédanyagok. Emlékszem, éjjel-nappal azzal voltam elfoglalva, hogy apró részletekre vágjam a kijelölt zeneműveket, hogy minél jobban fel tudjunk készülni a zenefelismerési feladatokra.

Tanárnő: A megyei versenyeken mindig a zenefelismerés a legnehezebb feladat, ezért most is úgy készültünk, hogy a kiadott óriási zenei anyagból bármilyen néhány ütemes részletet felismerjünk.

F:  A Walker-féle Liszt életrajzot akkor még nem is kezdtétek el olvasni?

Szilágyi Boglárka (Bogi): A könyveket csak később kaptuk meg (a szervezők a kiadó jóvoltából elektronikus és papír formátumban is a 124 csapat rendelkezésére bocsátották Alan Walker háromkötetes életrajzát - a szerk.), úgyhogy a nyárra a zeneiskolából kölcsönöztük ki, Sóginak pedig a Tanárnő adta oda a saját példányát.

F: Az online fordulók megoldására egy-egy hét állt rendelkezésre. Kidolgoztatok valamilyen állandó munkamegosztást?

Tanárnő: Sógi és én általában megvártuk a kedd éjfélt, amikor élesedtek a fordulók. Szerdánként egyébként is találkoztunk a zeneiskolában - ahhoz is kellett alkalmazkodnunk, hogy kinek mikor volt órája - és akkor beszéltük meg, hogyan fogjuk felosztani a feladatokat.

Lenyu Tímea (Timi): A tesztet mindig közösen oldottuk meg...

Jancsi: ... a többinek pedig mindig a konkrét feladattól függően vagy egyedül nekifeküdt valaki, vagy együtt láttunk hozzá...

Kiss Marcell (Marci): ...és péntek délutánonként, szolfézsóra után ültünk össze megbeszélni a megoldásokat.

F: Volt olyan feladat, amit különösen kedveltetek, vagy egyáltalán nem szerettetek?

Marci: Nekem a képes feladatok tetszettek legjobban. Volt egy feladat, talán egy zongorakészítő műhellyel kapcsolatban, amire órák alatt is alig sikerült rájönnöm.

Bogi: Nekem a La Campanellás feladat maradt meg, aminél a zenerészleteket kellett sorba rakni. Ezzel dolgoztam a legtöbbet, mert sehogy sem jöttek ki a betűk, talán valami probléma is volt a feladattal. Annyiszor hallgattam meg a darabot, hogy egy életre belement a fejembe!

Jancsi: Személy szerint nekem minden feladat egyformán tetszett. A tesztekben persze voltak olyan kérdések, amelyeknél a szívemhez kaptam, hogy én ilyenről biztosan nem olvastam - néha muszáj volt "kilogikázni" a választ. A milliomosnő macskáját viszont egyikünk sem szerette!

Sógi: Én leginkább a fogalmazással kapcsolatos feladatokat oldottam meg, úgyhogy a milliomosnő macskája leginkább rajtam fogott ki. Nem egyszer éjszakába nyúlóan írtuk a fogalmazásokat, amiket kért tőlünk!

F: Melyik forduló volt a kedvencetek?

Jancsi: A weimari. Tényleg nagyon pörgősen kellett mindent csinálni, sok volt az anyag is hozzá, és talán az volt az egyik legnehezebb is.

Sógi: Mivel Liszt weimari korszakáról szól az életrajz teljes második kötete, nagyon tartottunk főleg a teszttől. Nem tudtuk elképzelni, hogy az 500-600 oldalból mire kérdezhet rá a tíz kérdés - az első forduló helyszínéről, Doborjánról ugyanis csak 20 oldal szól. Ehhez képest pont ez a tesztünk lett maximális, azaz tíz pontos.

F: És a döntőről milyen élményeket őriztek?

Bogi: Már az elején éreztük, hogy szerencsénk lesz, mert amikor a pólószíneket sorsolták, Jancsi mondta:  "Na, Bogi, a pirosat húzd" és tényleg azt húztam. Pedig utolsóként jutottunk be a döntőbe.

Timi: De az utolsókból lesznek az elsők! Számomra a legizgalmasabb rész az volt, amikor a másik) csapatok által kitalált tesztkérdések következtek. Kíváncsiak voltunk, mennyire mélyedtek el Liszt életművében a többiek, és hogy mennyire félrevezető válaszokat adnak meg. De nagyon hangulatos volt az egész döntő, különösen az élő zeneszámok.

Jancsi: Igaz, hogy emiatt - na meg mert elég közel ültek a többiek - csendben kellett maradnunk, és rendesen ki sem adhattuk magunkból a feszültségeket. Eléggé hozzá vagyunk már szokva a versenyhelyzetekhez, de elég sokan voltak a közönségben, gyorsan mentek a dolgok, szóval volt izgalom bőven.

Marci: Engem még mindig érdekelne, hogy eredetileg hány Liszt-művet sorolt fel Bogányi Gergely azon a listán, amit a szervezőknek elküldött. Úgy hallottuk, hogy 2-3 oldalas listából lehetett volna választani... 

F: Mi az az epizód vagy vonás, ami a legjobban megfogott titeket Liszt életét tanulmányozva?

Bogi: Engem a legjobban az döbbentett meg, hogy mennyire függött Liszttől a családja gyerekkorában, amikor a koncertjeivel szinte ő tartotta el a szüleit.

Marci: Nekem Lisztnek a cigányokkal kapcsolatos történetei tetszettek legjobban.

Timi: A zeneszerzőkről általában azt gondolnám, hogy teljesen a zenének szentelik az életüket, de Liszt a nőkre is sok időt szánt, és nagyon tudott élni. Ez eléggé meglepett (nevet).

Jancsi: Igen, ott vannak például az Olga Janinás történetek. Ha én lettem volna Liszt helyében, nem tudtam volna olyan higgadt és emberi maradni...

Sógi: Amit Liszt életéből a legtanulságosabbnak találtam, hogy sikerei, millió rajongója ellenére megmaradt alázatosnak és vallásosnak, megőrizte emberi méltóságát. Számomra ezért igazán csodálatra méltó.

F: Melyik Liszt-művet hallgattátok meg a legtöbbször és a legszívesebben? Van esetleg kedvencetek?

Tanárnő: Szolfézsóra keretében nagyon sok művet feldolgoztunk. Ahogy következtek a feladatok, próbáltam mindig az azokban szereplő művekből diktandót, olvasnivalót feladni. A kései zongoradarabokat például nagyon szerettük.

Jancsi: Az én kedvencem a h-moll szonáta, pedig nem szeretem a hosszú zeneműveket. De a h-moll szonáta hiába fél óra, akárhányszor végig tudtam hallgatni anélkül, hogy kicsit is meguntam volna. Sőt, az első oldalát már el is tudom zongorázni.

Marci: Nekem a II. magyar rapszódia nagyon régi kedvencem volt. De miután elkezdődött a verseny, a kötelező művek között szereplő Wallenstadti tónál annyira megtetszett, hogy megszereztem a kottáját, és elkezdtem megtanulni.

Timi: Nyolcadikos korom óta a Les Préludes áll hozzám a legközelebb a Liszt-művek közül.

Bogi: A Les Préludes-t én is szeretem, de kedvencet nem igazán tudnék kiemelni. Amit kipróbáltam otthon, az a már emlegetett La Campanella, de enyhén szólva nem ment, úgyhogy félretettem. A Gyászgondolák is nagyon tetszettek.

Sógi: Egyértelműen a h-moll szonáta és az A-dúr zongoraverseny a legkedvesebb Liszt-műveim, de műfajonként legalább 2-3 darabot tudnék mondani. Kellemes meglepetés volt például megismerkedni a Hunok csatája című szimfonikus költeménnyel. Egyszer pedig előfordult, hogy elalvás előtt negyedórán át azon töprengtem: melyik Liszt-lemezt tegyem fel, mert nem tudtam a kedvenceim között választani.

F: Utolsó kérdés: ha lesz legközelebb is hasonló vetélkedő, és megfeleltek a jelentkezés feltételeinek, indultok?

Mind: Persze!


Jancsi a gimnázium második osztályát végezte el, 8 éve csellózik és 6 éve zongorázik. Ha a zenei pályát választaná, zenetudományi vagy cselló szakra felvételizne, ha pedig mégsem, akkor közgazdaságtant szeretne tanulni.

Marci most megy a gimnázium második osztályába, kilenc éve zongorázik és 2 éve orgonál. Régi álmát félretéve mégsem pilóta lenne, hanem a műszaki egyetemen szeretne hangtechnikát tanulni.

Timi harmadikos gimnazista volt, az ELTE német szakára készül, mert EU-tolmács szeretne lenni, ha ez nem jönne össze, a közigazgatásban tudná elképzelni magát. Hat év után abbahagyta a fuvolázást, mert a gimnázium és a Cantemus kórus mellett nem tudta volna a saját maga által elvárt színvonalon folytatni a hangszert.

Bogi is a Cantemus kórusokban énekel, kilenc éve zongorázik, 7 évig fuvolázott, újabban pedig gitározik a saját örömére. Idén érettségizett, és bár sokáig eszébe sem jutott, hogy zenei pályára menjen, a debreceni egyetem zeneművészeti karára jelentkezett karvezetés szakra.

Sógi a gimnázium harmadik osztályát végezte el, 7 éve zongorázik, és a Zeneakadémiára szeretne felvételizni zenetudományi szakra. Titkos álma pedig az, hogy az Operaházban karmester lehessen.

Felkészítő tanáruk, Hudivók Marianna a Nyíregyházi Zeneiskola szolfézstanára, emellett összhangzattant és zeneelméletet, valamint egyházzenét is tanít, főként továbbképzősöknek, illetve azoknak, akik zeneiskolai keretek közül felvételiznek a zeneművészeti egyetemekre. 

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Hét új bemutatóval készül a Radnóti Színház a következő évadra

A Radnóti Miklós Színház megtartotta évadzáró társulati ülését a Tesla Labor udvarán, melyen elbúcsúztatták a járványhelyzet miatti "mostoha évadot" és nyilvánosságra hozták a 2021|2022-es szezon új premierjeit.
Klasszikus

"Gyógyuljunk a zene erejével!” - Évadot hirdetett a Nemzeti Filharmonikusok

A Nemzeti Filharmonikusok "Vidd tovább a dallamot!" szlogennel hirdette meg a 2021/2022-es évadot, melyben megtalálható hét színes műsort kínáló bérlet, egy régóta sikeres, közkedvelt beavató koncertsorozat és több izgalmasnak ígérkező bérleten kívüli hangverseny is.
Plusz

Jankovics Marcell előtt tisztelegnek az idei Fiatalok Szabadtéri Fesztiváljának résztvevői

Július 30-án elstartol a FISSZ FESZT, Dunakeszi családi fesztiválja, melyen megemlékeznek a nemrégiben elhunyt Jankovics Marcell Kossuth-díjas filmrendezőről is. A szervezők a tavalyi évhez hasonlóan ezúttal is változatos programkínálattal, érdekes táncművészeti és színházi előadásokkal, valamint klasszikus és könnyűzenei koncertekkel várják az érdeklődőket.
Könyv

Pilinszky csendje - Juhász Anna a Lírástudók vendége

A könyvesboltok újdonságai között segít eligazodni a Líra Könyv és a Fidelio irodalmi podcastjának legújabb része. A friss könyvajánlókat és tartalmas beszélgetéseket kínáló műsor házigazdája Szabó T. Anna, az adás vendége Juhász Anna, irodalmár.
Vizuál

A nagy Gambrinus-nyomozás – 10 érdekesség az újjászületett biedermeier portréról

Hogyan vészelte át az elmúlt évszázadokat, és ki volt az alkotója annak a 19. századi festménynek, amely a sörkészítők patrónusát, Gambrinus királyt ábrázolja? A különleges alkotás is látható lesz június 26-án, a Múzeumok Éjszakáján a Dreher Sörmúzeumban.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Edu-Art gyerek

Kányádi Sándor mesét mond a krumpliról

A televízió hőskorában, amikor a látványláda értéket közvetített, Kányádi Sándor elmondta a Krumplis mesét a Cimbora című tévéműsorban. A műsor nevét azóta alapítvány őrzi, és a Balatonon rendeznek foglalkozásokat a gyerekeknek.
Edu-Art bohóc

Csinálj magadból hivatásos bohócot!

40 év után először indul nappali tagozatos bohócképzés a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskolában érettségizett fiatalok számára. Emellett más, a cirkuszművészettel kapcsolatos felnőtt szakképzésekre is lehet jelentkezni augusztus 21-ig.
Edu-Art interjú

„Nem biztos, hogy csak a szép hangban lehet gyönyörködni”

Fekete Mari zenei vezető, művésztanár, 55 éve tanít zenés színpadi gyakorlatot a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A pályán eltöltött évtizedekről, régről és a máról, énektanításról és tizenkét németül tátogó törpéről beszélgettünk vele.
Edu-Art tünet együttes

Menedzsert és táncosokat keres a Tünet Együttes!

A független hazai kortárs tánc és színházi élet meghatározó társulata keresi legújabb csapattagjait.
Edu-Art müpa

Tehetségkutatót rendez a Müpa

"A föld alól is előkeresi a tehetségeket a Müpa" - avagy ismét megrendezik a rendhagyó, underground tehetségkutatót a Müpa mélygarázsában. A május 10-ig pályázó zenekarok közül a Müpában idén fellépő zenészekből álló szakmai zsűri választja ki az öt nyertest, akik május 26-án önálló koncertet adhatnak a Garázsband Fesztiválon.