Fidelio: Miért döntöttetek úgy, hogy jelentkeztek, és hogyan állt össze a csapat?
Sógor Tamás (Sógi): Mi tulajdonképpen egy összeszokott csapat vagyunk, már három éve szerepelünk majdnem ugyanebben a felállásban különböző zenei-műveltségi versenyeken. 2009-ben a Haydn-versenyt, 2010-ben az Erkel-versenyt nyertük meg, 2011-ben pedig a zeneiskolai Liszt-versenyen győztünk. Ezután következett a Vándorélet. (2012 áprilisában pedig a III. Országos Lajtha László Műveltségi és Népdaléneklési Vetélkedőn győztek - a szerk.)
Hudivók Marianna (Tanárnő): A nyíregyházi Vikár Sándor Zeneiskolában nagy hagyománya van a zenei versenyeknek. Annak idején Tarcai Zoltán indította el az első vetélkedőket, aki a nyíregyházi Bessenyei György Tanárképző Főiskola ének tanszékének vezetőjeként, és a megyei Kodály Társaság elnökeként a város zenei életének nagyra becsült irányítója volt, egészen két évvel ezelőtt bekövetkezett haláláig. Jómagam azért szeretek részt venni a vetélkedőkön, mert általában hosszabb ideig tartanak, így jól el tudunk mélyedni a gyerekekkel egy-egy zeneszerző életművében.
F: Hogyan választottatok magatoknak nevet?
Aranyos János (Jancsi): Sokáig nem jutott eszünkbe semmi jó, végül az utolsó pillanatban döntöttünk úgy, hogy ha már a nyíregyházi zeneiskola a Kürt utcában van, legyünk mi a Kürt utcai zenészek.
F: A jelentkezés 2011. júniusában lezárult, de az első őszi fordulóig nem kaptak a csapatok konkrét feladatokat. A felkészülést elkezdtétek azért?
Sógi: A verseny honlapján a nyár elején már kint voltak a zenehallgatási segédanyagok. Emlékszem, éjjel-nappal azzal voltam elfoglalva, hogy apró részletekre vágjam a kijelölt zeneműveket, hogy minél jobban fel tudjunk készülni a zenefelismerési feladatokra.
Tanárnő: A megyei versenyeken mindig a zenefelismerés a legnehezebb feladat, ezért most is úgy készültünk, hogy a kiadott óriási zenei anyagból bármilyen néhány ütemes részletet felismerjünk.
F: A Walker-féle Liszt életrajzot akkor még nem is kezdtétek el olvasni?
Szilágyi Boglárka (Bogi): A könyveket csak később kaptuk meg (a szervezők a kiadó jóvoltából elektronikus és papír formátumban is a 124 csapat rendelkezésére bocsátották Alan Walker háromkötetes életrajzát - a szerk.), úgyhogy a nyárra a zeneiskolából kölcsönöztük ki, Sóginak pedig a Tanárnő adta oda a saját példányát.
F: Az online fordulók megoldására egy-egy hét állt rendelkezésre. Kidolgoztatok valamilyen állandó munkamegosztást?
Tanárnő: Sógi és én általában megvártuk a kedd éjfélt, amikor élesedtek a fordulók. Szerdánként egyébként is találkoztunk a zeneiskolában - ahhoz is kellett alkalmazkodnunk, hogy kinek mikor volt órája - és akkor beszéltük meg, hogyan fogjuk felosztani a feladatokat.
Lenyu Tímea (Timi): A tesztet mindig közösen oldottuk meg...
Jancsi: ... a többinek pedig mindig a konkrét feladattól függően vagy egyedül nekifeküdt valaki, vagy együtt láttunk hozzá...
Kiss Marcell (Marci): ...és péntek délutánonként, szolfézsóra után ültünk össze megbeszélni a megoldásokat.
F: Volt olyan feladat, amit különösen kedveltetek, vagy egyáltalán nem szerettetek?
Marci: Nekem a képes feladatok tetszettek legjobban. Volt egy feladat, talán egy zongorakészítő műhellyel kapcsolatban, amire órák alatt is alig sikerült rájönnöm.
Bogi: Nekem a La Campanellás feladat maradt meg, aminél a zenerészleteket kellett sorba rakni. Ezzel dolgoztam a legtöbbet, mert sehogy sem jöttek ki a betűk, talán valami probléma is volt a feladattal. Annyiszor hallgattam meg a darabot, hogy egy életre belement a fejembe!
Jancsi: Személy szerint nekem minden feladat egyformán tetszett. A tesztekben persze voltak olyan kérdések, amelyeknél a szívemhez kaptam, hogy én ilyenről biztosan nem olvastam - néha muszáj volt "kilogikázni" a választ. A milliomosnő macskáját viszont egyikünk sem szerette!
Sógi: Én leginkább a fogalmazással kapcsolatos feladatokat oldottam meg, úgyhogy a milliomosnő macskája leginkább rajtam fogott ki. Nem egyszer éjszakába nyúlóan írtuk a fogalmazásokat, amiket kért tőlünk!
F: Melyik forduló volt a kedvencetek?
Jancsi: A weimari. Tényleg nagyon pörgősen kellett mindent csinálni, sok volt az anyag is hozzá, és talán az volt az egyik legnehezebb is.
Sógi: Mivel Liszt weimari korszakáról szól az életrajz teljes második kötete, nagyon tartottunk főleg a teszttől. Nem tudtuk elképzelni, hogy az 500-600 oldalból mire kérdezhet rá a tíz kérdés - az első forduló helyszínéről, Doborjánról ugyanis csak 20 oldal szól. Ehhez képest pont ez a tesztünk lett maximális, azaz tíz pontos.
F: És a döntőről milyen élményeket őriztek?
Bogi: Már az elején éreztük, hogy szerencsénk lesz, mert amikor a pólószíneket sorsolták, Jancsi mondta: "Na, Bogi, a pirosat húzd" és tényleg azt húztam. Pedig utolsóként jutottunk be a döntőbe.
Timi: De az utolsókból lesznek az elsők! Számomra a legizgalmasabb rész az volt, amikor a másik) csapatok által kitalált tesztkérdések következtek. Kíváncsiak voltunk, mennyire mélyedtek el Liszt életművében a többiek, és hogy mennyire félrevezető válaszokat adnak meg. De nagyon hangulatos volt az egész döntő, különösen az élő zeneszámok.
Jancsi: Igaz, hogy emiatt - na meg mert elég közel ültek a többiek - csendben kellett maradnunk, és rendesen ki sem adhattuk magunkból a feszültségeket. Eléggé hozzá vagyunk már szokva a versenyhelyzetekhez, de elég sokan voltak a közönségben, gyorsan mentek a dolgok, szóval volt izgalom bőven.
Marci: Engem még mindig érdekelne, hogy eredetileg hány Liszt-művet sorolt fel Bogányi Gergely azon a listán, amit a szervezőknek elküldött. Úgy hallottuk, hogy 2-3 oldalas listából lehetett volna választani...
F: Mi az az epizód vagy vonás, ami a legjobban megfogott titeket Liszt életét tanulmányozva?
Bogi: Engem a legjobban az döbbentett meg, hogy mennyire függött Liszttől a családja gyerekkorában, amikor a koncertjeivel szinte ő tartotta el a szüleit.
Marci: Nekem Lisztnek a cigányokkal kapcsolatos történetei tetszettek legjobban.
Timi: A zeneszerzőkről általában azt gondolnám, hogy teljesen a zenének szentelik az életüket, de Liszt a nőkre is sok időt szánt, és nagyon tudott élni. Ez eléggé meglepett (nevet).
Jancsi: Igen, ott vannak például az Olga Janinás történetek. Ha én lettem volna Liszt helyében, nem tudtam volna olyan higgadt és emberi maradni...
Sógi: Amit Liszt életéből a legtanulságosabbnak találtam, hogy sikerei, millió rajongója ellenére megmaradt alázatosnak és vallásosnak, megőrizte emberi méltóságát. Számomra ezért igazán csodálatra méltó.
F: Melyik Liszt-művet hallgattátok meg a legtöbbször és a legszívesebben? Van esetleg kedvencetek?
Tanárnő: Szolfézsóra keretében nagyon sok művet feldolgoztunk. Ahogy következtek a feladatok, próbáltam mindig az azokban szereplő művekből diktandót, olvasnivalót feladni. A kései zongoradarabokat például nagyon szerettük.
Jancsi: Az én kedvencem a h-moll szonáta, pedig nem szeretem a hosszú zeneműveket. De a h-moll szonáta hiába fél óra, akárhányszor végig tudtam hallgatni anélkül, hogy kicsit is meguntam volna. Sőt, az első oldalát már el is tudom zongorázni.
Marci: Nekem a II. magyar rapszódia nagyon régi kedvencem volt. De miután elkezdődött a verseny, a kötelező művek között szereplő Wallenstadti tónál annyira megtetszett, hogy megszereztem a kottáját, és elkezdtem megtanulni.
Timi: Nyolcadikos korom óta a Les Préludes áll hozzám a legközelebb a Liszt-művek közül.
Bogi: A Les Préludes-t én is szeretem, de kedvencet nem igazán tudnék kiemelni. Amit kipróbáltam otthon, az a már emlegetett La Campanella, de enyhén szólva nem ment, úgyhogy félretettem. A Gyászgondolák is nagyon tetszettek.
Sógi: Egyértelműen a h-moll szonáta és az A-dúr zongoraverseny a legkedvesebb Liszt-műveim, de műfajonként legalább 2-3 darabot tudnék mondani. Kellemes meglepetés volt például megismerkedni a Hunok csatája című szimfonikus költeménnyel. Egyszer pedig előfordult, hogy elalvás előtt negyedórán át azon töprengtem: melyik Liszt-lemezt tegyem fel, mert nem tudtam a kedvenceim között választani.
F: Utolsó kérdés: ha lesz legközelebb is hasonló vetélkedő, és megfeleltek a jelentkezés feltételeinek, indultok?
Mind: Persze!
Jancsi a gimnázium második osztályát végezte el, 8 éve csellózik és 6 éve zongorázik. Ha a zenei pályát választaná, zenetudományi vagy cselló szakra felvételizne, ha pedig mégsem, akkor közgazdaságtant szeretne tanulni.
Marci most megy a gimnázium második osztályába, kilenc éve zongorázik és 2 éve orgonál. Régi álmát félretéve mégsem pilóta lenne, hanem a műszaki egyetemen szeretne hangtechnikát tanulni.
Timi harmadikos gimnazista volt, az ELTE német szakára készül, mert EU-tolmács szeretne lenni, ha ez nem jönne össze, a közigazgatásban tudná elképzelni magát. Hat év után abbahagyta a fuvolázást, mert a gimnázium és a Cantemus kórus mellett nem tudta volna a saját maga által elvárt színvonalon folytatni a hangszert.
Bogi is a Cantemus kórusokban énekel, kilenc éve zongorázik, 7 évig fuvolázott, újabban pedig gitározik a saját örömére. Idén érettségizett, és bár sokáig eszébe sem jutott, hogy zenei pályára menjen, a debreceni egyetem zeneművészeti karára jelentkezett karvezetés szakra.
Sógi a gimnázium harmadik osztályát végezte el, 7 éve zongorázik, és a Zeneakadémiára szeretne felvételizni zenetudományi szakra. Titkos álma pedig az, hogy az Operaházban karmester lehessen.
Felkészítő tanáruk, Hudivók Marianna a Nyíregyházi Zeneiskola szolfézstanára, emellett összhangzattant és zeneelméletet, valamint egyházzenét is tanít, főként továbbképzősöknek, illetve azoknak, akik zeneiskolai keretek közül felvételiznek a zeneművészeti egyetemekre.