Edu-Art

Magyarország egy fesztiválország

2014.03.12. 18:26
Ajánlom
A Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola legújabb Event menedzsment képzéséről a Magyar Szőlő- és Borkultúra Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatójával, a Magyar Fesztivál Szövetség elnökségi tagjával, Zilai Zoltánnal beszélgettünk.

- Hogyan lesz egy borászból rendezvényszervező?

- Autodidakta módon.  Alapvetően borászmérnök a végzettségem, és a pályám első tíz évében gyakorló borászként is működtem, majd borkereskedelemmel foglalkoztam. Ezzel párhuzamosan huszonkét évvel ezelőtt elindítottunk egy közhasznú alapítványt, amelynek keretében szakmai programokat kezdtünk el szervezni - köztük a mai napig népszerű Budavári Borfesztivállal, ami jelenleg ott van a tíz legnépszerűbb haza fesztivál listáján.

- Mi a különbség egy fesztivál és egy bármilyen más rendezvény között?

- Azt gondolom, hogy egy fesztiválnak alapfeltétele, hogy valamilyen kulturális tartalmat hordozzon - ez az, ami megkülönbözteti a legtöbb rendezvénytől. Elengedhetetlen, hogy a rendezvényszervező tisztában legyen azzal, milyen erős kifejezőeszközökkel rendelkezik a kulturális szféra, mennyire meghatározza az esemény arculatát és közönségét az, hogy milyen kulturális termékeket emel be a programjába.

- A képzésben résztvevő óraadók között több nagy kulturális intézmény vezetőjét is ott találjuk. A fesztiválszervezés tantárgyfelelőseként miért tartotta fontosnak az ő bevonásukat?

- Az oktatók szinte valamennyien kollégák, hiszen tagjai a Fesztivál Szövetségnek, és bár egy részük jelen pillanatban valóban nem csak rendezvényszervezőként dolgozik, munkáik során több fesztivált is sikeresen megszerveztek és lebonyolítottak. A mi missziónk a képzés során az lesz, hogy a fesztiválok világával megismertessük a hallgatókat, tájékozódási támpontokat, információkat adjunk nekik erről a területről. Ez nem kis feladat, így amikor az oktatókat kerestem, arra koncentráltam, hogy minél szélesebb skálából merítve, a legkülönbözőbb stílusú és kategóriájú fesztiváloktól hívjak szakembereket. Itt lesz példának okáért Márta István, a Művészete Völgye alapítója, a Zsolnay Kulturális Negyed igazgatója, Ertl Péter a Nemzeti Táncszínház igazgatója, Bukovinszky Béla, a Hegyalja Fesztiváltól, Borsa Katalin az Öt Templom Fesztiváltól - és még hosszasan sorolhatnánk a névsort.

- Az egyértelmű, hogy a Szigethez fogható könnyűzenei események óriási népszerűségnek örvendenek a külföldiek körében. De mi a helyzet a kisebb, regionális fesztiválokkal?

- Szakmai fórumokon mindannyian azt tapasztaljuk, hogy a fesztiváljaink látogatottsága évről évre nő, ehhez pedig a külföldi vendégek is nagyon jelentősen hozzájárulnak.  Magyarország az elmúlt évek során egy valódi fesztiválország lett. Számtalan vonzó, jó hírű programunk van országszerte, ami turisztikai szempontból sem elhanyagolható fejlődés: a nagyobb városokon kívül sem csak ásványkiállítások és vasúti múzeumok várják a vendégeket, hanem valódi, színvonalas fesztiválok.

- Egy nagyszabású kulturális rendezvény lebonyolítása legalább annyira fontos lehet egy helyi művelődési ház dolgozójának, mint egy országos, nagy fesztiválban gondolkodó pályakezdőnek. Milyen háttérrel kell érkezni ebbe a képzésbe?

- Elnézve a tantervet azt látom, hogy egy nagyon széles merítést tesz lehetővé ez a képzés, meg merném kockáztatni, hogy bárki jöhet, akit érdekel a rendezvényszervezés valamelyik szegmense - legyen szó turisztikai, vendéglátó-ipari vagy épp kulturális érintettségről. A célunk, hogy mindvégig egy színvonalas, átfogó és komplex képzést nyújtsunk, ami éppúgy hasznosítható egy helyi művelődési ház dolgozója számára, mint egy országos nagy fesztiválokban gondolkodó pályakezdőnek. Reményeink szerint mindenki meg fog találni valamit, ami új, amivel azelőtt még nem találkozott és amit a későbbiekben hasznosítani tud majd.

- Önnek személy szerint miért tartja fontosnak ezt a képzést?

- Óriási közhely, mégis napról napra igazolódni látszik, hogy az embernek tanulnia kell, ameddig csak tud, képezni kell magát, különben pillanatok alatt lemarad és elévülnek az ismeretei. Másik oldalról pedig - és itt akár a saját példámat is hozhatnám - nagyon sokat számít ebben a szakmában, hogy az ember valódi tapasztalatokkal rendelkezzen. Számtalan váratlan és egyedi helyzet tud előállni, amikor nagyon sok múlik azon, hogy az embernek milyen a kommunikációja, ezt pedig csak élesben lehet elsajátítani. A Fesztivál Szövetség részéről pedig még annyit mindenképp hozzá kell tennem, hogy mi már erre a félévre felajánljuk hallgatóinknak, hogy dolgozzanak velünk a nyári fesztiválokon, jöjjenek el és nézzék meg, hogyan néz ki egy munkanapunk. Azt gondolom, hogy mindezzel együtt egy nagyon komplex, értékes képzést tudunk majd nyújtani.

Felkeltettük az érdeklődését? A képzésről bővebb információkat találhat a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola hivatalos honlapján. A szakmai órák március 22-én kezdődnek, addig még van lehetőség a jelentkezésre.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Plusz

Művészettel az orvostanhallgatók kiégése ellen

Empatikusabbak, jobb a kapcsolatuk a betegekkel, kevésbé hajlamosak a depresszióra és jobban bírják a terhelést – egy kutatás szerint a művészeti és humán tárgyak ilyen hatással vannak a diákokra. Ehhez pedig az is elég, ha zenét hallgatnak, nem muszáj maguknak is játszani valamilyen hangszeren.
Zenés színház

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Tánc

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.
Tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Edu-Art bohóc

Csinálj magadból hivatásos bohócot!

40 év után először indul nappali tagozatos bohócképzés a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskolában érettségizett fiatalok számára. Emellett más, a cirkuszművészettel kapcsolatos felnőtt szakképzésekre is lehet jelentkezni augusztus 21-ig.
Edu-Art interjú

„Nem biztos, hogy csak a szép hangban lehet gyönyörködni”

Fekete Mari zenei vezető, művésztanár, 55 éve tanít zenés színpadi gyakorlatot a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A pályán eltöltött évtizedekről, régről és a máról, énektanításról és tizenkét németül tátogó törpéről beszélgettünk vele.
Edu-Art tünet együttes

Menedzsert és táncosokat keres a Tünet Együttes!

A független hazai kortárs tánc és színházi élet meghatározó társulata keresi legújabb csapattagjait.
Edu-Art müpa

Tehetségkutatót rendez a Müpa

"A föld alól is előkeresi a tehetségeket a Müpa" - avagy ismét megrendezik a rendhagyó, underground tehetségkutatót a Müpa mélygarázsában. A május 10-ig pályázó zenekarok közül a Müpában idén fellépő zenészekből álló szakmai zsűri választja ki az öt nyertest, akik május 26-án önálló koncertet adhatnak a Garázsband Fesztiválon.
Edu-Art oktatás

Felszabadulni a mozgásban

Harmadik éve működik a Budapesti Fesztiválzenekar projektje, a TérTáncKoncert. A Hősök terén látható látványos előadás mögött nehéz, de élményekkel teli munka van. A Fidelio a tértáncosok egyik vidéki regionális találkozóján járt.