Edu-Art

Mesterek és tanítványok - minden tekintetben

2012.01.16. 15:10
Ajánlom
Ha az ember orgonakoncertre készül a Müpába, megszokhatta, hogy az érdekes műsor mellé frappáns körítés jár. Hallhattunk már német–francia orgonista párbajt, improvizációkat közönség választotta témára, láttuk Mácsai Pált az aquincumi víziorgona kópiájának „motorjaként”, hogy csak a legzajosabb közönségsikereket említsem. Ám aki november 23-án Christoph Bossert és Szabó Balázs koncertjét hallotta, nemcsak az érdekes képek és történetek miatt fog még nagyon sokáig emlékezni rá.

Különleges időutazásra indultunk mester és tanítványának kalauzolásában, melynek során arra derült fény, mit kezdett Bach muzsikájával az utókor: tanítványa, Kittel és XIX. századi örökösei: a lipcsei Becker, az angol Wesley, de legfőképpen Liszt. Lisztnél időzve kitekinthettünk arra is, hogy mit tanult orgonista barátaitól, tanítványaitól, s mit hagyott rájuk. Nem pusztán Liszt-portrét és Bach-interpretációtörténetet hallottunk, hanem még ízelítőt a Bach-Liszt-Kittel-háromszög érdekes intertextuális kapcsolataiból, ugyanis mindkét utód kölcsönzött témát a mestertől, s Liszt Kitteltől tudtán kívül is: a sokáig Bachnak tulajdonított B-A-C-H fúgatémát (BWV 898).

Az estet Bossert nyitotta egy Bach-kantáta liszti átiratával (Ich hatte viel Bekümmernis), melyben az eredeti dicsőítő zárókórus egymást imitáló, burjánzó szólamai monumentális, masszív tömbök alkotórészeivé váltak. Ezt követte Liszt saját Dante-szimfóniájának orgonára átkomponált változata az idei év nürnbergi versenyének 1. helyezettjétől. Szabó Balázs színes regisztrációval játszott, az orgona redőnyhatását ügyesen kihasználva. A pokol hátborzongató és a Magnificat bensőséges színei nem hagytak hiányérzetet a hallgatóságban, mintha eredetileg is orgonára fogant volna a kompozíció. Az első félidő legnagyobb műve, a fiatalon elhunyt Liszt-tanítvány, Reubke szonátája volt, mely a liszti egytételes formát követi. Bossert érdeme, hogy ezt a nagy formátumú kompozíciót világos építkezés révén egyben tartotta.

A koncert második felének javáról szólva muszáj kiemelnünk az egész hangverseny átgondolt műsor-összeállítását. Az utolsó négy kompozíciónál a múlt és az est vizionális jelenideje, Liszt kora folyamatosan reflektált egymásra. Szinte természetes, hogy a művek rokon témáinak ilyen interakcióját a mechanikus és elektromos traktúrájú játszóasztal, mester és tanítványa közti folyamatos párbeszéd jelenítette meg. Liszt első Weinen, Klagen-reflexióját, Winterberger-féle átiratban, Szabó Balázs játszotta. E praeludiumot még nem az eredeti kantáta zárókorálja fejezte be, mint majd a monumentális liszti variációkat, ám a műsorban rögtön e népének következett Bosserttől a magasból, bachi korálelőjáték formájában. Ismerve a szövegeket, a Weinen, Klagen után e korál hatása minden alkalommal leírhatatlan! Külön élvezet volt még Bossert világos formai tagolását, frazeálását hallgatni. Ezt követte a már említett Kittel-féle B-A-C-H prelúdium és fúga, melynek B záróhangjára Szabó Balázs színben és regiszterben ugyanazzal a B-vel válaszolt, csakhogy az már Liszt B-A-C-H-jának kezdete volt. A koncert egyik legihletettebb momentuma e mű fúgatémájának felépítése volt.

Mindezekkel gazdagodva otthon a koncertjáró - mikor az est plakátjára utólag rápillant - már csak egy mosollyal nyugtázza, hogy a művészek: tanítvány és mester keresztneveinek kezdete is szellemi ősük családnevét rejti:

Liszt és Bach - Christoph Bossert és Szabó Balázs orgonaestje

2011. november 23. 19:30. Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Műsor: J. S. Bach-Liszt: Bevezetés és fúga az Ich hatte viel Bekümmernis című kantátából; Liszt: Bevezetés, fúga és Magnificat a Dante-szimfóniából; J. S. Bach-Becker: Kanonikus fúga c-mollban két manuálra és pedálra a Cäcilia-gyűjteményből; Reubke: c-moll szonáta a 94. zsoltár szavaira; S. Wesley: Bevezetés J. S. Bach nagy Esz-dúr fúgájához két előadó számára (1813); Liszt-Winterberger: Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen - praeludium (1859); J. S. Bach: 2. Neumeister-korál - Was Gott tut das ist wohlgetan, BWV 1116; J. S. Bach: B-dúr prelúdium és fúga a B-A-C-H témára, BWV 898; Liszt: B-A-C-H prelúdium és fúga.

Házigazda: Fassang László

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Jön az Üvegcipő, az Apák és fiúk, Spiró György Kádár-darabja - Évadot zárt a Katona

Kilenc bemutatóval készül a 2021/2022-es évadra a fővárosi Katona József Színház, amelynek társulata két új taggal bővül ősztől. Az idei szezon utolsó új online előadásaként a Mennyekbe vágtató prolibuszt mutatják be június 22-én.
Színház

Öt új bemutató lesz idén Gyulán

A Gyulai Várszínházban az elmúlt években láthatóan egyre nagyobb figyelmet fordítanak a saját bemutató előadásokra, még ha többnyire, szükségszerűen, más színházakkal koprodukcióban is hozzák létre azokat. Ráadásul minden évben kortárs magyar szerzők műveiből készült ősbemutatót, sőt ősbemutatókat is tartanak. Idén öt új bemutatóval várják a nézőket, és közülük három lesz ősbemutató.
Zenés színház

Figaro3 – Mozart, Rossini, Milhaud operái és a családállítás

Figaro3 címmel különleges színházi élményt ígérő produkciót mutat ben az Opera, Dömötör András rendezésében. A bemutatót június 26-án tartják az Eiffel Műhelyházban, és ezzel párhuzamosan élő közvetítés formájában az Opera Otthonra sorozatban.
Színház

Ian McKellen újra Hamletet játszik

A biztonságos távolságtartást figyelembe véve kezdik el játszani Sean Mathias rendezését június 21-én, melynek címszerepét Ian McKellen játssza.
Klasszikus

Bogányi Gergely szólójával tér vissza a Müpa színpadára a MÁV Szimfonikus Zenekar

Június 24-én Ligeti András vezényletével a MÁV Szimfonikus Zenekar Bartók, Schumann és Csajkovszkij műveit tolmácsolja, a zeneszerző és zongoravirtuóz Bogányi Gergely szólójával.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Edu-Art gyerek

Kányádi Sándor mesét mond a krumpliról

A televízió hőskorában, amikor a látványláda értéket közvetített, Kányádi Sándor elmondta a Krumplis mesét a Cimbora című tévéműsorban. A műsor nevét azóta alapítvány őrzi, és a Balatonon rendeznek foglalkozásokat a gyerekeknek.
Edu-Art bohóc

Csinálj magadból hivatásos bohócot!

40 év után először indul nappali tagozatos bohócképzés a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskolában érettségizett fiatalok számára. Emellett más, a cirkuszművészettel kapcsolatos felnőtt szakképzésekre is lehet jelentkezni augusztus 21-ig.
Edu-Art interjú

„Nem biztos, hogy csak a szép hangban lehet gyönyörködni”

Fekete Mari zenei vezető, művésztanár, 55 éve tanít zenés színpadi gyakorlatot a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A pályán eltöltött évtizedekről, régről és a máról, énektanításról és tizenkét németül tátogó törpéről beszélgettünk vele.
Edu-Art tünet együttes

Menedzsert és táncosokat keres a Tünet Együttes!

A független hazai kortárs tánc és színházi élet meghatározó társulata keresi legújabb csapattagjait.
Edu-Art müpa

Tehetségkutatót rendez a Müpa

"A föld alól is előkeresi a tehetségeket a Müpa" - avagy ismét megrendezik a rendhagyó, underground tehetségkutatót a Müpa mélygarázsában. A május 10-ig pályázó zenekarok közül a Müpában idén fellépő zenészekből álló szakmai zsűri választja ki az öt nyertest, akik május 26-án önálló koncertet adhatnak a Garázsband Fesztiválon.