Edu-Art

Mezriczky László: "A lényeg a kliséktől való elszakadás"

2012.09.18. 10:35
Ajánlom
Javában zalik a BKF Kreatív Event Menedzser képzésére jelentkezők számára meghirdetett Mutasd magad lelKEM! pályázat. A zsűri munkájáról és a kulturális marketingkommunikáció rejtelmeiről az MRSZ, és egyben a zsűri elnökét kérdeztük.

- A Magyar Reklámszövetség (MRSZ) elnökeként vezeti a "Mutasd magad lelKEM!" pályázat zsűrijét. A jelentkezők számára nem kisebb a feladat, mint a WAMP-on felállítandó Port.hu színpadot és programját megtervezni. Egy ennyire kreatív pályázat felkelti még a szakma krémjének is a figyelmét?

- Ha nem keltené fel, az nagy baj lenne! Fura kettősséget érzek a szakmában. Egyrészt a reklám sem vonhatta ki magát a gazdasági rossz hangulat által generált depresszióból, hiszen a kevesebb munka, a kisebb megrendelések, a "csökkenés-menedzsment" nem túl lelkesítőek. Ugyanakkor szerencsére a kreativitást nem lehet csak úgy leállítani, az időről időre "kijön" az emberből, pláne, ha erre apropó is adódik. Így személy szerint minden ilyen lehetőséget, alkalmat nagyon fontosnak tartok és üdvözlök. 

- Az Arts & Business Kft. által szervezett Kreatív Event Menedzser képzésre jelentkezők számára meghirdetett pályázattal kapcsolatos egyik leglényegesebb elvárás az "újszerű, ötletes megközelítés", a szervezők egy kommentjében pedig az olvasható: "mi lenne az, ami újszerűvé, egyedivé tenné a PORT.hu és a WAMP együttműködését, hogyan nyilvánulhatna ez meg látványban, hangban, bármilyen kreatív művészeti tevékenységben". Minden jó ötlet feltétlenül új is kell legyen a kreatív iparban?

- Az alapkérdés a "mihez képest". Mihez képest jó, vagy új egy ötlet. A retro, a nosztalgiahullám például azért tud divatot teremteni újra és újra, mert az emberi emlékezet halványul, és folyamatosan rá lehet csodálkozni elfeledett megközelítésekre, megoldásokra. Ez valahol része annak, ahogy az  emberiség életben tartja, továbbviszi hagyományait. Tehát a kreatív nem feltétlenül lehet csak új dolog. 

- Banálisnak tűnő kérdés, de a szaknyelvet nem ismerők számára korántsem nyilvánvaló, mit is takar az előbb emlegetett, és a Budapesti Kommunikációs Főiskola KEM-képzésének nevében is megtalálható kreatív szó. Hiszen, ha jól sejtem, jóval többre utal, mint a találékonyság...

- A kreativitás alkotóképességet, teremtőképességet jelent, és mint ilyen, nagyon tág fogalom. Kreativitásnak gondolok például egy új üzleti modellt is, vagy egy addig nem használt folyamatot, ha az előremutató. Hajnalmosak vagyunk a kreativitást művészeti fogalomnak tekinteni, pedig annál sokkal több van benne. És ha így nézem, szabad a pálya! A lényeg az újszerűségen, a kliséktől, modellektől való elszakadás képességén van. Fontos azonban, hogy mindez egy adott célt szolgáljon, ne legyen öncélú.

- A zsűri, amelynek Ön az elnöke, először a szeptember 10-i határidőig beérkezett pályázatokat minősítette, majd a döntős pályázók "védését", azaz nyilvános, élő prezentációját értékeli majd szeptember 22-én 11.00-16.00 óra között a BKF-en. Milyen szempontok alapján lehet összehasonlítani és értékelni a versenyzőket?

- Minden zsűrizés szubjektív dolog, ezért is áll több tagból a zsűri. Engem biztosan más dolog fog majd meg, mint kollégáimat, és az lesz igazán érdekes, ha ezen majd jól összevitatkozunk. A magam részéről fontosnak tartom a prezentáció minőségét és az üzleti, gazdasági cél elérésének szem előtt tartását, hiszen az életben is mindig el kell tudni adni az ötletet, a koncepciót. De ugyanígy fontos az egyediség, az ötlet minősége. Komplex feladat tehát a döntés.  

- "A marketingkommunikáció legizgalmasabb kihívása, hogy úgy jussunk be a megcélzott ügyfél, célcsoporti 'egyed' figyelmének középpontjába, hogy a magunkkal vitt tartalmat ott le is pakolhassuk, vagyis elérjük vele agyának megfelelő, vásárlási döntést befolyásoló részét" - írta korábban az itbusiness.hu-n vezetett blogján. Ha most egy pillanatra a pályázatban szereplő rendezvény kulisszái mögé tekintünk: egy hasonló esemény vagy fesztivál melyik résztvevő számára lehet a leghatékonyabb reklám? A fellépők, a helyszín, vagy a névadó szponzor profitálhat legtöbbet belőle?

- Minden rendezvény egy találkozási lehetőség. Keresünk olyan közös témát, ami érdekelheti azokat, akik nekem fontosak, igyekszünk a tartalmat izgalmas logika mentén felállítani, és mindezt vonzó módon becsomagolni és meghirdetni. Aztán reméljük, hogy mindenki eljön, akire számítottunk. Egy rendezvény tehát egy közösségi aktus, ahol a találkozás az elsődleges cél. Hogy aztán a találkozásból beszélgetés, üzlet, vagy éppen unatkozás lesz-e, az a részvevőkön is múlik. Úgy vélem tehát, hogy leginkább az érintetteken (szponzorok, vendégek, támogatók, előadók) múlik, hogy mit vihetnek haza értékként a nap végén, ez pedig a hozzáállásuktól függ.

- Az Ön által vezetett Magyar Reklámszövetség honlapján is megtalálhatók a "Mutasd magad lelKEM!"-hez hasonló kreatív pályázatok. Ezek szerint a szervezet és az oldal nemcsak a kreatív szakma profijait szólítja meg?

- A Magyar Reklámszövetség immár 37 éve a marketingkommunikáció meghatározó szervezete. Három szektorban (média, megbízói, ügynökségi) és 10 tagozatban a legkülönfélébb szakemberek, cégek, vállalkozások keresik a közös célokat, a boldogulást, a tanulási lehetőségeket, vagy éppen az együttlétet. Ennek aktuális negnyilvánulási formája a szeptember 18-21 között megrendezésre kerülő ReklámFeszt, amely (a történelemben először) a legszélesebb szakmai együttműködésben jött létre 10 szövetség összefogásával, az MRSZ mentorkodásában. Ez a rendezvény sok tekintetben válasz arra, miről is szól ma a szakma, és ebben hol található meg az MRSZ.    

- Utolsó kérdés: mit javasol azoknak az érdeklődőknek, akik nem indultak, vagy nem járnak sikerrel a pályázaton?

- Egyértelmű: hajrá, előre! Ha valaki komolyan gondolja magát, előbb utóbb megtalálja az érvényesülés útját!

A PORT.hu s a BKF Kreatív Evenet Menedzsment szakirányú továbbképzési szak közös, Mutasd magad lelKEM! pályázatának döntőjét 2012. szeptember 22-én 11:00 óra és 16:00 óra között rendezik meg a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola Főépületében (1148 Budapest, Nagy Lajos király újta 1-9.). Aki ellátogat a rendezvényre és ott regisztrál, majd pedig beiratkozik a KEM képzésre, az ingyen megkapja az Új utak a művészeti menedzsmentben c. könyvet, amely tankönyv a képzés gerincét képezi majd!

Programkereső

Legolvasottabb

Könyv

Igazi művész a hamis próféták világában – új életrajzi könyv jelenik meg David Lynchről

Októberben vehetik kézbe a magyar olvasók Ian Nathan könyvét, amely részletesen mutatja be az idén januárban elhunyt filmrendező, festő, fényképész, David Lynch munkásságát és életét. A kötet a Troubadour Books gondozásában jelenik meg, Illés Róbert fordításában.
Színház

A Kean nyerte az Underground Nemzetközi Színházi Fesztivál nagydíját

Az Aradi Kamaraszínház Kean című előadása fesztivál-nagydíjat nyert az Underground Nemzetközi Színházi Fesztiválon. Az Aradi Kamaraszínház tagja, Harsányi Attila színművész három előadást játszott a seregszemlén.
Könyv

Krimi határok nélkül – regénypályázatot hirdetett a Prae Kiadó

A Prae Kiadó ismét felhívást fogalmaz meg magas színvonalú krimik, kizárólag regények írására. A kiadó által gondozott Krimi Ma sorozat célja a hazai, szépirodalmi igénnyel megírt krimi kínálatának bővítése, az iránta való érdeklődés élénkítése. A pályázat nyílt.
Klasszikus

Bach a falumúzeumban – zalai orgonán készült felvétel a barokk mester műveiből

Mátyás István orgonaművész a jelenleg a zalacsébi templomban található, hányattatott sors után megmentett hangszeren rögzítette Johann Sebastian Bach olyan műveit, amelyek kisebb méretű orgonán is játszhatók.
Plusz

Egy csipetnyi Párizs Budapesten – ingyenes utcabál a Francia Intézet előtt

Anaïs Rosso francia művész, valamint Lakatos Mónika és FolkTriója is fellép július 12-én a Francia Intézet által szervezett ingyenes eseményen, ahol kulturális és gasztronómiai programokkal várják az érdeklődőket.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Edu-Art gyerek

Kányádi Sándor mesét mond a krumpliról

A televízió hőskorában, amikor a látványláda értéket közvetített, Kányádi Sándor elmondta a Krumplis mesét a Cimbora című tévéműsorban. A műsor nevét azóta alapítvány őrzi, és a Balatonon rendeznek foglalkozásokat a gyerekeknek.
Edu-Art bohóc

Csinálj magadból hivatásos bohócot!

40 év után először indul nappali tagozatos bohócképzés a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskolában érettségizett fiatalok számára. Emellett más, a cirkuszművészettel kapcsolatos felnőtt szakképzésekre is lehet jelentkezni augusztus 21-ig.
Edu-Art interjú

„Nem biztos, hogy csak a szép hangban lehet gyönyörködni”

Fekete Mari zenei vezető, művésztanár, 55 éve tanít zenés színpadi gyakorlatot a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A pályán eltöltött évtizedekről, régről és a máról, énektanításról és tizenkét németül tátogó törpéről beszélgettünk vele.
Edu-Art tünet együttes

Menedzsert és táncosokat keres a Tünet Együttes!

A független hazai kortárs tánc és színházi élet meghatározó társulata keresi legújabb csapattagjait.
Edu-Art müpa

Tehetségkutatót rendez a Müpa

"A föld alól is előkeresi a tehetségeket a Müpa" - avagy ismét megrendezik a rendhagyó, underground tehetségkutatót a Müpa mélygarázsában. A május 10-ig pályázó zenekarok közül a Müpában idén fellépő zenészekből álló szakmai zsűri választja ki az öt nyertest, akik május 26-án önálló koncertet adhatnak a Garázsband Fesztiválon.