Edu-Art

"Mintha selyembe csomagolták volna"

2015.08.24. 16:23
Ajánlom
A Várkert Bazárban fejeződött be a Klassz a pArton! programsorozat. Érdi Tamással és édesanyjával, Érdi Szabó Mártával a klasszikus zene népszerűsítéséről, a tehetséggondozásról és régi zenészbarátokról beszélgettünk.

- Az egykori Cimbora tévéműsor nevét ma egy alapítvány őrzi, zenekarából két mai jelentős együttes is alakult. Az alapítvány ma is segíti a fiatal zenészek szakmai fejlődését.

- Érdi Szabó Márta: A Cimbora Alapítvány több mint húsz éves múltra tekint vissza, akárcsak a Danubia Zenekar, melyben még ma is sokan zenélnek az egykori Cimbora táborosok közül. Annakidején fantasztikus lehetőségeket kaptak ezek a gyerekek, Vásáry Tamás, Rico Saccani, Uri Mayer és Berkes Kálmán vezényelte őket, betanító karmestereik pedig azóta már befutott dirigensek, Kesselyák Gergely, Kaposi Gergely és Hamar Zsolt voltak. Rendkívüli elköteleződéssel folyt itt a muzsikálás: sokszor alig lehetett őket bezavarni a Balatonba, olyan lelkesen gyakoroltak, a koncertek sikerét mindennél előbbre tartották. A Cimbora Alapítványnak is köszönhető, hogy megalakultak olyan formációk, mint az Ewald Rézfúvósok és az Accord Quartet, mindkét együttes részt vett az idei Klassz a pArton! fesztiválon. Szinte elkerülhetetlen volt, hogy az Óbudai Danubia Zenekar is színpadra álljon a klasszikus zene népszerűsítése érdekében – és persze némi nosztalgia is vegyült a kettőnk együttműködésébe.

Érdi Tamás

Érdi Tamás (Fotó/Forrás: Érdi-Harmos Réka)

- Hogy vesz részt ebben a folyamatban, Tamás? Miről lehet felismerni egy ígéretes fiatalt?

Érdi Tamás: Támogatóink kérése volt, hogy képviseljem a Cimbora hagyományait, egyrészt, mert magam is ebben a világban nőttem fel, másrészt, mert én is bátoríthatom a zenei pályára készülőket. Egy jó érzékű pedagógus hamar felismeri a tehetséget, én legfeljebb az együttzenélések alkalmával figyelhetem meg ezeknek a fiataloknak a rátermettségét. Volt is erre alkalmam: a közelmúltban Gőz László kért fel, hogy a MOL tehetségkutató programjának nyerteseivel csináljunk egy nyolcrészes koncertsorozatot a BMC-ben. Velük a sorozat befejezése óta is együtt kamarázunk, de felléptünk a Müpában is.

- Sok tanár vallja, hogy a mentorálás folyamatában a mester legalább annyit tanul, mint a tanítvány. Hatnak Önre ezek a fiatalok?

- ÉT: Természetesen van köztünk kölcsönhatás. Meglepett, amikor annak idején Brecht Erika, a zongoratanárnőm elmondta egy rádióinterjúban, hogy sokat tanult abból, hogy engem tanított, mivel az első vak tanítványa voltam. Akkor kísérleteztük ki az újrakomponálás módszerét is, így tettem magamévá a darabokat, Erika pedig azt mondta, a látóknál is be kellene vezetni a metódust. Ami a fiatalokat illeti, azontúl, hogy hatnak rám, sokkal fontosabb, hogy jó velük együtt zenélni.

- A Klassz a pArton célkitűzése, hogy a nyári hangulat részévé tegyék a klasszikus zenét. Magam is láthattam, hogy ez sikerült. Milyen tapasztalataik voltak? Melyek voltak az emlékezetes koncertek?

- ÉSZM: Chopin zenéje egyenesen igényli a csillagfényes, vízparti estéket. Tizenöt koncertet adtunk a Balaton és a Velencei-tó partján, mindet emlékezetesnek mondhatom. Balatonfüreden, amikor felcsendültek a Chopin-zongoraverseny kezdőütemei, a város polgármestere a fülembe súgta, hogy rögtön jön, csak csendre inti a környék vendéglőiben tánczenét bömböltetőket. Célunk volt, hogy visszaszerezzük a klasszikus zene rangját, bebizonyítsuk, hogy szükség van rá. Legalább ezer ember tapsolt Tamásnak aznap este, Oláh Vilmost, aki Mendelssohn hegedűversenyét játszotta, alig engedték le a színpadról.

Érdi Tamás és Érdi Szabó Márta

Érdi Tamás és Érdi Szabó Márta (Fotó/Forrás: Érdi-Harmos Réka)

- Ma már minden hangszóróból szól valami, de megvan még az élőzene varázsa?

- ÉT: Varsóban, a Chopin-szobor alatt mintegy négyezer embernek zongoráztam, augusztus elején Martonvásáron a Nemzeti Filharmonikusokkal léptünk fel. Semmi máshoz nem fogható élőzenei élmények ezek.

- Ugyanakkor sokkal nehezebb lehet egy izgő-mozgó közönség előtt játszani, mint egy vájtfülűekkel megtöltött koncertteremben.

- ÉT: Életem első vizsgáján megtanultam, hogy bármi is történik, folytatni kell. Egy Bach-prelúdiumot játszottam, de a közepén megálltam, a zongora felett tartott kézzel vártam. A tanárnőm szaladt hozzám, rémülten tudakolta, mi történt. „Hát nem hallod a repülőt?” – kérdeztem. „Bachot repülővel?”

- ÉSZM: Lőrinczy György mondta, amikor háborogtam, amiért tapsoltak a tételek között, hogy örüljek neki, ezek az emberek nem koncertlátogatók, de valóban tetszett nekik a muzsika. Bakonybélben egy idős asszony megvallotta, most hall ilyen zenét először, és úgy érzi, mintha selyembe csomagolták volna a lelkét.

- Szabadi Vilmos, Kertesi Ingrid, Győri Noémi, Madaras Gergely – olyan művészek léptek fel a programsorozatban, akikért rangos koncerttermek előtt áll sorban a közönség. Mi győzte meg őket, hogy fellépjenek Önöknél?

- ÉSZM: Rost Andrea és Keszei Borbála mondott csupán nemet, mivel éppen Japánban tartózkodtak.

- ÉT: Szinte mindenkivel kamaráztam már a meghívottak közül, nagy öröm volt a találkozás. Kertesi Ingriddel a zeneakadémiai emlékeket idéztük fel, kedvencünket, Kodály Nausikaa című dalát játszottuk ráadásként Velencén. Hámori Mátéval még akkor ismerkedtünk össze, mikor Vásáry Tamás asszisztense volt, s most nagy sikerünk volt Balatonfüreden. A zenekarban (az Óbudai Danubia Zenekar – a szerk.) néhányan ott ültek azok közül, akikkel a Parlamentben is együtt játszottam jó húsz évvel ezelőtt.

- Tamás, Ön már rengeteg hazai iskolát felkeresett, hogy a gyerekeket is beavassa a klasszikus zenébe, most a nyaralókon volt a sor. Vannak hasonló terveik a jövőben?

- ÉSZM: Még a tengerentúlon, az USA-ban és Kanadában kapott rá Tamás a gyerekeknek való zenélésre, ahol művészeti iskolák diákjait ismertette meg Bartókkal és Kodállyal. Ezrek vettek részt ezeken a koncerteken, utána pedig alig győztünk válaszolni a kérdéseikre. Ezen a nyáron is rengeteg fiatal hallgatott, és bizonyára ők is megélték, hogy így, klasszikus zenét hallgatva, klassz a parton!

- ÉT: Felemelő érzés, ha lecsendesíthetek egy látszólag megfékezhetetlennek tűnő gyerekcsapatot. Mozart és társai, s hozzájuk kötődő történetek rendszeresen elbűvölik őket. Meggyőződésem, hogy sokkal nagyobb figyelmet kell fordítanunk a fiatalok klasszikus zenei nevelésére. Csak ismételni tudom, Mozart nélkül lehet élni, de nem érdemes.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Veszélyben van a szimfonikus zenekar intézménye?

Számos veszély fenyegeti a szimfonikus zenekarokat, de ha túlélik, az biztos, hogy a jövő zenekara nem olyan lesz, mint a mai. Fischer Iván szerint ideje megreformálni a zenekarok működését, hogy megfeleljen a következő generációk korszakának.
Klasszikus

Rácz Ödön nagybőgős rekordot döntött A dongóval

Rimszkij-Korszakov eredetileg hegedűre és zongorára írt darabját már majd' minden hangszercsoport képviselői eljátszották, most egy extra gyors nagybőgő verziót mutatunk. Videó!
Színház

Kállai Ferenc, az egyik legsokoldalúbb magyar színész

Tíz éve, 2010. július 11-én halt meg Kállai Ferenc Kossuth-díjas színész, a nemzet színésze. 
Vizuál

Elárverezik Katharine Hepburn Howard Hughesnak írott szerelmesleveleit

Hughes és Hepburn romantikus kapcsolata másfél évig tartott. Nem házasodtak össze, de szerelmi történetük nagy port kavart annak idején Hollywoodban, és a 2004-ben bemutatott Aviátor című filmben is megörökítették.
Jazz/World

Kiütötték a Fonó falát!

A kényszerű koncertszünetben elkészült a Fonó új, szabadtéri színpada!

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Edu-Art gyerek

Kányádi Sándor mesét mond a krumpliról

A televízió hőskorában, amikor a látványláda értéket közvetített, Kányádi Sándor elmondta a Krumplis mesét a Cimbora című tévéműsorban. A műsor nevét azóta alapítvány őrzi, és a Balatonon rendeznek foglalkozásokat a gyerekeknek.
Edu-Art bohóc

Csinálj magadból hivatásos bohócot!

40 év után először indul nappali tagozatos bohócképzés a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskolában érettségizett fiatalok számára. Emellett más, a cirkuszművészettel kapcsolatos felnőtt szakképzésekre is lehet jelentkezni augusztus 21-ig.
Edu-Art interjú

„Nem biztos, hogy csak a szép hangban lehet gyönyörködni”

Fekete Mari zenei vezető, művésztanár, 55 éve tanít zenés színpadi gyakorlatot a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A pályán eltöltött évtizedekről, régről és a máról, énektanításról és tizenkét németül tátogó törpéről beszélgettünk vele.
Edu-Art tünet együttes

Menedzsert és táncosokat keres a Tünet Együttes!

A független hazai kortárs tánc és színházi élet meghatározó társulata keresi legújabb csapattagjait.
Edu-Art müpa

Tehetségkutatót rendez a Müpa

"A föld alól is előkeresi a tehetségeket a Müpa" - avagy ismét megrendezik a rendhagyó, underground tehetségkutatót a Müpa mélygarázsában. A május 10-ig pályázó zenekarok közül a Müpában idén fellépő zenészekből álló szakmai zsűri választja ki az öt nyertest, akik május 26-án önálló koncertet adhatnak a Garázsband Fesztiválon.