Edu-Art

Mun Taeguk: "Meg kell érinteni az emberek lelkét"

2014.09.17. 06:58
Ajánlom
A Budapesti Nemzetközi Zenei Versenyek sorában utoljára tíz éve került sor arra, hogy csellisták mérjék össze tudásukat. S bár a döntőbe két magyar is bejutott, a képzeletbeli dobogó legfelső fokára egy dél-koreai versenyző állhatott. Hogy mi volt a titka, az az alábbi beszélgetésből kiderül. INTERJÚ

- Fiatal korod ellenére nem először voltál nyertese nemzetközi versenynek, hiszen egy-egy, Franciaországban és Németországban rendezett megmérettetésen is első helyen végeztél. Mit jelent számodra a Budapesten szerzett díj?

- Ez az elismerés egy nagyobb lépés afelé, hogy mint zenész elérjem a jövőbeli céljaim. Szeretnék szólista lenni, zenekarokkal dolgozni, kamarazenét játszani. Jó lenne olyan embereknek is csellózni, akiknek igazán szükségük van a zenére, akiknek segíteni tudok a játékommal.

- Mi volt a legnehezebb dolog vagy pillanat a verseny közben?

- Nem adódott igazán nagy problémám e néhány nap alatt. Bostonban élek, és nem sokkal a verseny előtt Koreába utaztam pár napra, majd vissza Bostonba koncertezni, és onnan érkeztem Magyarországra. Fizikailag volt nehéz átállni egyik időzónáról a másikra. Egyébként nagyon jól érzem magam itt Budapesten.

- Hogyan készültél fel a versenyre?

- Természetesen sokat gyakoroltam és voltak darabok, amiket több tanárnak is megmutattam a Juilliard Schoolon is. Szerencsére új művet nem kellett tanulnom. Az utóbbi négy-hat hónapot elsősorban a verseny repertoárjának csiszolásával töltöttem, de kis mértékben más művekkel is foglalkoztam.

- Van valamilyen speciális gyakorlási módod?

- Nincs semmilyen trükköm. Sokat és lassan játszom a műveket.

 - Kik voltak azok az emberek, muzsikusok, akik a legnagyobb hatással voltak rád?

- A jelenlegi professzoromtól Laurence Lessertől nagyon sokat tanulok, de minden tanárom, így Young-Rim Yang és Minhye Clara Kim is nagyon fontos számomra. A játékomra nagy hatással van Yo-Yo Ma is. Ő nem gondolja azt, hogy az embereknek csak a klasszikus zenére van szükségük, de sok mindent megpróbál tenni azért, hogy azok is megkedveljék a komoly zenét, akiknek más az ízlésük. A játéka és a hangja nagyon inspirál engem.

- A verseny névadója, Pablo Casals is korának egyik kiemelkedően nagy muzsikusa volt. Mi a leglényegesebb dolog számodra az ő művészetéből?

- A Bach-szvitek nagyon fontosak számomra, mert ez a zene egyedülálló. De bármikor, amikor egy teljes lemezt hallgatok tőle, akkor is néhány másodperc alatt el tudom képzelni az egész darabot. Az, hogy két-három frázisból átlátható az egész zene, minden ötlet és gondolat, ez hihetetlenül nagy dolog. Azt hiszem, ez az oka annak, hogy ilyen nagy csellista volt.

- Hol és mikor lesznek a következő koncertjeid?

- Egyelőre nincs konkrét ütemtervem, így a verseny után hazamegyek Koreába, hogy pihenjek egy kicsit. Végül is egész nyáron gyakoroltam (nevet).

- Hogyan lettél csellista?

- Az édesanyám zongorista, az édesapám pedig karmester és zeneigazgató. Ők hozták a zenét az életembe. Az első hangszerem két évesen a zongora volt. Négy éves voltam, amikor egy pici csellón elkezdtem játszogatni. A fizikai adottságaim megvoltak hozzá. Persze nem emlékszem pontosan, hiszen nagyon kicsi voltam, de a szüleim nagyon meg voltak lepve, hogy mennyire szeretem a csellót, mennyire koncentrálok gyakorlás közben. Aztán elkezdtem komolyabban tanulni, jöttek a kisebb versenyek, majd a New York-i, később a bostoni tanulmányok. A szüleim is utánam jöttek Amerikába. Ekkor dőlt el igazán, hogy ezzel akarok foglalkozni.  Nagyon szeretem és szükségem van arra, hogy zenéljek. Ez az életem.

- Mit tanácsolnál azoknak a fiatal csellistáknak, akik versenyzésre adják a fejüket?

- Ha azért indulsz egy versenyen, hogy győzz vagy díjat nyerj - ez csak egy dolog legyen a sok közül. Én inkább koncertsorozatnak fogom fel ezt az egészet és az a lényeges számomra, hogy játsszak, hogy zenéljek a zsűrinek és a közönségnek. A versengésnél sokkal fontosabb, hogy jól érezd magad, hogy játssz jól attól a pillanattól kezdve, hogy először a színpadra lépsz. Ne az lebegjen a szemed előtt, hogy helyezést érj el, hanem az, hogy zenélj! Szeretni kell a zenét és beszélni kell a hangokkal úgy, hogy megérintsd az emberek lelkét. Nem csak a technika számít. Ha csak gépiesen lejátszod a hangjegyeket a hangszeren, az nem elég. Még ha a versenyen nem is nyersz, akkor is nyertes vagy azzal, ha át tudod adni a zenédet, az üzenetedet az embereknek. Egy zenésznek ez a legfontosabb.

Mun Taeguk 1994-ben Dél-Koreában született. Csellózni már négy éves korában elkezdett. Első tanára Young Rim Yang volt majd később, New York-ba való költözése után a Julliard School Pre-School részlegének tanulója lett ösztöndíjasként Minhye Clara Kim irányítása alatt. Jelenleg Laurence Lesser ösztöndíjas tanítványaként a New England Conservatory hallgatója. Nyertese volt a III. André Navarra Nemzetközi Csellóversenynek és Oldenburg-i Competition for Young People rendezvénynek. Díjakat nyert még a Johansen Nemzetközi Versenyen, az Irving M. Klein Nemzetközi Vonós Versenyen és a 6.  Nemzetközi Csajkovszkij Fiatal Zenészek Versenyén. Játszott neves koreai zenekarokkal valamint a Toulouse-i Szimfonikusokkal. 2014-ben a Busan Music Festival-on szerepelt és a fiatal muzsikusokat bemutató sorozatban szóló estet adott a párizsi Louvre Múzeumban.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

10 érdekesség a ma 75 éves Marton Éváról

Június 18-án ünnepli hetvenötödik születésnapját Marton Éva Kossuth-díjas operaénekes, a Magyar Szent István-rend birtokosa, a Corvin-lánc kitüntetettje, a nemzet művésze.
Zenés színház

DaCapo: lehet kétszer is érdekes ugyanaz a produkció?

Ismerik azt a keserédes érzést, amikor felvirrad egy várva várt esemény utolsó napja? Ezzel ébredtünk ma Miskolcon immár túl operabáron, régi keresztény hagyományokat idéző felvonuláson, és a RockGiovanni második előadásán is.
Zenés színház

Spontán, közös énekléssel zárult a miskolci operafesztivál

Dupla gálakoncerttel, utcabállal, remek hangulatban ért véget tegnap este a 18. Bartók Plusz. A friss Kossuth-díjas Sümegi Eszter még meg is énekeltette a Miskolci Nemzeti Színház közönségét.
Vizuál

Frida Kahlo személyes tárgyai a Victoria és Albert Múzeumban

A Frida Kahlo: Making Her Self Up (Hogyan építette fel magát Frida Kahlo) című kiállítás több mint 200 tárgyat mutat be a művész mexikóvárosi szülőházából, a Kék Házból, ahol 1954-ben, 47 éves korában meghalt. Festményei július elején Budapestre érkeznek.
Vizuál

Makulátlan pálya - a színész, akinek minden filmjét Oscarra jelölték

Marlon Brando? Daniel Day-Lewis? Esetleg Jack Nicholson? Valószínűleg ők ugranak be először, ha minden idők legjobb színészére gondolunk. Pedig a legtökéletesebb filmográfiája valószínűleg John Cazale-nak volt - ehhez azonban sajnos korai halála is hozzájárult.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Edu-Art bohóc

Csinálj magadból hivatásos bohócot!

40 év után először indul nappali tagozatos bohócképzés a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskolában érettségizett fiatalok számára. Emellett más, a cirkuszművészettel kapcsolatos felnőtt szakképzésekre is lehet jelentkezni augusztus 21-ig.
Edu-Art interjú

„Nem biztos, hogy csak a szép hangban lehet gyönyörködni”

Fekete Mari zenei vezető, művésztanár, 55 éve tanít zenés színpadi gyakorlatot a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A pályán eltöltött évtizedekről, régről és a máról, énektanításról és tizenkét németül tátogó törpéről beszélgettünk vele.
Edu-Art tünet együttes

Menedzsert és táncosokat keres a Tünet Együttes!

A független hazai kortárs tánc és színházi élet meghatározó társulata keresi legújabb csapattagjait.
Edu-Art müpa

Tehetségkutatót rendez a Müpa

"A föld alól is előkeresi a tehetségeket a Müpa" - avagy ismét megrendezik a rendhagyó, underground tehetségkutatót a Müpa mélygarázsában. A május 10-ig pályázó zenekarok közül a Müpában idén fellépő zenészekből álló szakmai zsűri választja ki az öt nyertest, akik május 26-án önálló koncertet adhatnak a Garázsband Fesztiválon.
Edu-Art oktatás

Felszabadulni a mozgásban

Harmadik éve működik a Budapesti Fesztiválzenekar projektje, a TérTáncKoncert. A Hősök terén látható látványos előadás mögött nehéz, de élményekkel teli munka van. A Fidelio a tértáncosok egyik vidéki regionális találkozóján járt.