Edu-Art

Mun Taeguk: "Meg kell érinteni az emberek lelkét"

2014.09.17. 06:58
Ajánlom
A Budapesti Nemzetközi Zenei Versenyek sorában utoljára tíz éve került sor arra, hogy csellisták mérjék össze tudásukat. S bár a döntőbe két magyar is bejutott, a képzeletbeli dobogó legfelső fokára egy dél-koreai versenyző állhatott. Hogy mi volt a titka, az az alábbi beszélgetésből kiderül. INTERJÚ

- Fiatal korod ellenére nem először voltál nyertese nemzetközi versenynek, hiszen egy-egy, Franciaországban és Németországban rendezett megmérettetésen is első helyen végeztél. Mit jelent számodra a Budapesten szerzett díj?

- Ez az elismerés egy nagyobb lépés afelé, hogy mint zenész elérjem a jövőbeli céljaim. Szeretnék szólista lenni, zenekarokkal dolgozni, kamarazenét játszani. Jó lenne olyan embereknek is csellózni, akiknek igazán szükségük van a zenére, akiknek segíteni tudok a játékommal.

- Mi volt a legnehezebb dolog vagy pillanat a verseny közben?

- Nem adódott igazán nagy problémám e néhány nap alatt. Bostonban élek, és nem sokkal a verseny előtt Koreába utaztam pár napra, majd vissza Bostonba koncertezni, és onnan érkeztem Magyarországra. Fizikailag volt nehéz átállni egyik időzónáról a másikra. Egyébként nagyon jól érzem magam itt Budapesten.

- Hogyan készültél fel a versenyre?

- Természetesen sokat gyakoroltam és voltak darabok, amiket több tanárnak is megmutattam a Juilliard Schoolon is. Szerencsére új művet nem kellett tanulnom. Az utóbbi négy-hat hónapot elsősorban a verseny repertoárjának csiszolásával töltöttem, de kis mértékben más művekkel is foglalkoztam.

- Van valamilyen speciális gyakorlási módod?

- Nincs semmilyen trükköm. Sokat és lassan játszom a műveket.

 - Kik voltak azok az emberek, muzsikusok, akik a legnagyobb hatással voltak rád?

- A jelenlegi professzoromtól Laurence Lessertől nagyon sokat tanulok, de minden tanárom, így Young-Rim Yang és Minhye Clara Kim is nagyon fontos számomra. A játékomra nagy hatással van Yo-Yo Ma is. Ő nem gondolja azt, hogy az embereknek csak a klasszikus zenére van szükségük, de sok mindent megpróbál tenni azért, hogy azok is megkedveljék a komoly zenét, akiknek más az ízlésük. A játéka és a hangja nagyon inspirál engem.

- A verseny névadója, Pablo Casals is korának egyik kiemelkedően nagy muzsikusa volt. Mi a leglényegesebb dolog számodra az ő művészetéből?

- A Bach-szvitek nagyon fontosak számomra, mert ez a zene egyedülálló. De bármikor, amikor egy teljes lemezt hallgatok tőle, akkor is néhány másodperc alatt el tudom képzelni az egész darabot. Az, hogy két-három frázisból átlátható az egész zene, minden ötlet és gondolat, ez hihetetlenül nagy dolog. Azt hiszem, ez az oka annak, hogy ilyen nagy csellista volt.

- Hol és mikor lesznek a következő koncertjeid?

- Egyelőre nincs konkrét ütemtervem, így a verseny után hazamegyek Koreába, hogy pihenjek egy kicsit. Végül is egész nyáron gyakoroltam (nevet).

- Hogyan lettél csellista?

- Az édesanyám zongorista, az édesapám pedig karmester és zeneigazgató. Ők hozták a zenét az életembe. Az első hangszerem két évesen a zongora volt. Négy éves voltam, amikor egy pici csellón elkezdtem játszogatni. A fizikai adottságaim megvoltak hozzá. Persze nem emlékszem pontosan, hiszen nagyon kicsi voltam, de a szüleim nagyon meg voltak lepve, hogy mennyire szeretem a csellót, mennyire koncentrálok gyakorlás közben. Aztán elkezdtem komolyabban tanulni, jöttek a kisebb versenyek, majd a New York-i, később a bostoni tanulmányok. A szüleim is utánam jöttek Amerikába. Ekkor dőlt el igazán, hogy ezzel akarok foglalkozni.  Nagyon szeretem és szükségem van arra, hogy zenéljek. Ez az életem.

- Mit tanácsolnál azoknak a fiatal csellistáknak, akik versenyzésre adják a fejüket?

- Ha azért indulsz egy versenyen, hogy győzz vagy díjat nyerj - ez csak egy dolog legyen a sok közül. Én inkább koncertsorozatnak fogom fel ezt az egészet és az a lényeges számomra, hogy játsszak, hogy zenéljek a zsűrinek és a közönségnek. A versengésnél sokkal fontosabb, hogy jól érezd magad, hogy játssz jól attól a pillanattól kezdve, hogy először a színpadra lépsz. Ne az lebegjen a szemed előtt, hogy helyezést érj el, hanem az, hogy zenélj! Szeretni kell a zenét és beszélni kell a hangokkal úgy, hogy megérintsd az emberek lelkét. Nem csak a technika számít. Ha csak gépiesen lejátszod a hangjegyeket a hangszeren, az nem elég. Még ha a versenyen nem is nyersz, akkor is nyertes vagy azzal, ha át tudod adni a zenédet, az üzenetedet az embereknek. Egy zenésznek ez a legfontosabb.

Mun Taeguk 1994-ben Dél-Koreában született. Csellózni már négy éves korában elkezdett. Első tanára Young Rim Yang volt majd később, New York-ba való költözése után a Julliard School Pre-School részlegének tanulója lett ösztöndíjasként Minhye Clara Kim irányítása alatt. Jelenleg Laurence Lesser ösztöndíjas tanítványaként a New England Conservatory hallgatója. Nyertese volt a III. André Navarra Nemzetközi Csellóversenynek és Oldenburg-i Competition for Young People rendezvénynek. Díjakat nyert még a Johansen Nemzetközi Versenyen, az Irving M. Klein Nemzetközi Vonós Versenyen és a 6.  Nemzetközi Csajkovszkij Fiatal Zenészek Versenyén. Játszott neves koreai zenekarokkal valamint a Toulouse-i Szimfonikusokkal. 2014-ben a Busan Music Festival-on szerepelt és a fiatal muzsikusokat bemutató sorozatban szóló estet adott a párizsi Louvre Múzeumban.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Elhunyt Krzysztof Penderecki lengyel zeneszerző

Nyolcvanhat éves korában, hosszú és súlyos betegség után vasárnap elhunyt Krzysztof Penderecki neves lengyel zeneszerző, a kortárs zene kiemelkedő alakja - közölte a lengyel sajtó.
Vizuál

Rosszkedvű? – Vígjátékok karantén idejére

Nem a valóság elől menekülünk, egyszerűen csak szeretnénk egy kicsit jobban érezni magunkat. Ezért nézünk vígjátékokat és ezért ajánljuk őket. Szubjektív filmajánlónkban az HBO Go klasszikus és közelmúltbeli vígjátékaiból válogattunk.
Plusz

Hatezer műsort tesz közzé ingyenesen az MTVA

A NAVA, a Rádióarchívum és az M3 is ingyenessé tette tartalmainak egy részét, hogy komolyzene, hangoskönyvek, tévéfilmek és sorozatok által biztosítsák az igényes otthoni szórakozást.
Színház

Molnár Piroska: „A színházak nem köthetnek ki végleg az online térben”

A Kossuth-díjas színművész, a Nemzet Színésze azt mondja, hogy most is minden nap körbetelefonálják egymást Pogány Judittal és Csomós Marival, ki hogy van. Bizakodnak. Molnár Piroska arról is beszél, hogy ez a rendkívüli helyzet komoly lelki és szellemi erőpróba is, egy mentális maraton, ezért óvatosan kell bánnunk az energiáinkkal. Ő türelmes, de azért már nagyon hiányoznak neki a kollégák.
Színház

A Színházi világnapon indult az Ülj mellém! beszélgetéssorozat

A kultúra és a sport tehetségeit ülteti egy asztal mellé Fodor Annamária színművész és a Molnár Andrea táncművész új online beszélgetéssorozata. Az Ülj mellém! első adásában Udvaros Dorottya, Miklós Edit és Bercsényi Péter beszélgetnek. 

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Edu-Art gyerek

Kányádi Sándor mesét mond a krumpliról

A televízió hőskorában, amikor a látványláda értéket közvetített, Kányádi Sándor elmondta a Krumplis mesét a Cimbora című tévéműsorban. A műsor nevét azóta alapítvány őrzi, és a Balatonon rendeznek foglalkozásokat a gyerekeknek.
Edu-Art bohóc

Csinálj magadból hivatásos bohócot!

40 év után először indul nappali tagozatos bohócképzés a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskolában érettségizett fiatalok számára. Emellett más, a cirkuszművészettel kapcsolatos felnőtt szakképzésekre is lehet jelentkezni augusztus 21-ig.
Edu-Art interjú

„Nem biztos, hogy csak a szép hangban lehet gyönyörködni”

Fekete Mari zenei vezető, művésztanár, 55 éve tanít zenés színpadi gyakorlatot a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A pályán eltöltött évtizedekről, régről és a máról, énektanításról és tizenkét németül tátogó törpéről beszélgettünk vele.
Edu-Art tünet együttes

Menedzsert és táncosokat keres a Tünet Együttes!

A független hazai kortárs tánc és színházi élet meghatározó társulata keresi legújabb csapattagjait.
Edu-Art müpa

Tehetségkutatót rendez a Müpa

"A föld alól is előkeresi a tehetségeket a Müpa" - avagy ismét megrendezik a rendhagyó, underground tehetségkutatót a Müpa mélygarázsában. A május 10-ig pályázó zenekarok közül a Müpában idén fellépő zenészekből álló szakmai zsűri választja ki az öt nyertest, akik május 26-án önálló koncertet adhatnak a Garázsband Fesztiválon.