Edu-Art

"Ne most sírjál, majd a koncert után!"

2011.11.14. 11:01
Ajánlom
Snétberger Ferenc legújabb, New Generation elnevezésű projektjébe beválasztotta a klasszikus bőgősnek készülő Bodóczki Ernőt is. Őt kérdeztük klasszikusról, jazzról, bőgőről, basszusgitárról.

- Egy nappal azután, hogy a Zenekadémia Szimfonikus Zenekarával hazatértél Bayreuthból, már utaztál is tovább Felsőőrsre, a Snétberger Zenei Központba, ahol a elfelejtettél mindent, amit a klasszikus bőgőről tudsz, és két hétig basszusgitároztál illetve jazzbőgőztél. Hogy bírod a pörgést és az éles váltást?

- Nagyon fárasztó, de már megszoktam. Másodéves vagyok a Zeneakadémián klasszikus bőgőn, nagyon szeretem a klasszikus zenét, de a jazz is közel áll hozzám, sokszor zenélek együtt a jazztanszak diákjaival. Bár nem tanultam jazzbőgőzni, „bohóckodásból" mindig is jazzeltem.

- Miért lettél klasszikus bőgős?

- Úgy kezdődött az egész, hogy éltem-haltam a dobért. Édesapám dobos, a ritmusérzékemet is tőle örököltem. Egész kicsiként már helyettesítettem is őt, és mindenféleképpen dobos akartam lenni. Be is irattak a zeneiskolába, de fél év után abbahagytam. Azért a dobolást a mai napig nagyon szeretem, és ha van időm, szoktam is játszani. A bőgő később véletlenül jött: édesapám egyszer szóba elegyedett egy rokonommal, aki már akkor a konziban bőgőzött. Megkérdezték tőlem, nem akarnék-e én is. Azt se tudtam, mi az a bőgő, de persze azonnal rábólintottam. Az első három évben nem igazán szeretem, de aztán csak bekerültem én is a konzervatóriumba. Ott keztem el komolyabban foglalkozni a hangszerrel.

- Tudtad már konzisként, mihez szeretnél kezdeni?

- Az volt a célom, hogy felvegyenek a Zeneakadémiára - ez akkoriban számomra teljesen lehetetlennek tűnt -, hogy később bekerülhessek egy olyan szimfonikus zenekarba, ahol az állásból egzisztenciát lehet teremteni, és mellette maradna időm a jazzre. Egy átlagos bőgős csak jazzből nem biztos, hogy meg tud élni...

- Jazzt egyáltalán nem is tanultál akkoriban?

- Szinte mindenre magamtól jöttem rá. Nem tanultam jazzelméletet, de nagyon sok jazzt hallgattam, és a klasszikus zenéből próbáltam kikövetkeztetni a jazz harmonizációt. Ha meg épp arra járt egy jazzista, megmutatott ezt-azt. ifj. Tóth Pisti gitáros barátommal - akivel azóta is rendszeresen duózunk - játszottam el legelsőként a bőgőteremben az Ipanemát.

- És a basszusgitár? Minden bőgős, aki szereti a jazzt, előbb-utóbb kézbe veszi?

- A youtube-on nagyon megtetszett Marcus Miller játéka, sokat néztem, aztán leszedtem, és kigyakoroltam. Persze csak titokban, otthon hétvégenként, mert a tanárom, Horváth Elek nem szerette volna, hogy a bőgő rovására menjen a gitározás. Azt sem szerette volna, hogy jazzbőgő szakon folytassam a tanulmányaimat, és örülök a mai napig, hogy rá hallgattam. Ahányszor feljöttünk Pestre kurzusra, vagy meghallgatni a „nagy" akadémista bőgősöket, meg is fogadtam, hogy csak a klasszikusnál fogok maradni. De mindig csábított a jazz világa.

- És hogy kerültél a Snétberger-táborba?

- László Attila, a Jazz Tanszék gitártanárának köszönhetően. Tavaly volt egy improvizációs gyakorlat óra, amire mindig bejártam, ellesni, hogyan csinálják a jazzisták. Nagyon megtetszett neki a bőgőzésem, és ő szólt, hogy lesz ez a tábor, menjek el a meghallgatásra. Azért jelentkeztem, hogy végre tanulhassak jazzt is.

- A táborba aztán levitted a basszusgitárt és a bőgőt is, és ahhoz a Barcza-Horváth Józsefhez jártál...

- ...aki szintén úgy kezdte, hogy klasszikus bőgősként szimfonikus zenekarokban játszott, és csak évekkel később jött rá, hogy a jazzt még jobban szereti, és azt kell csinálnia. Nem tudom, hogy velem is így lesz-e, mindenesetre elsőként én is egy szimfonikus zenekarba szeretnék bekerülni. Aztán hogy jazzbőgős leszek-e... Barcza tanár úrral mindenesetre csak jazzel foglalkoztunk, egyik órán basszusgitároztam, másikon bőgőztem.

- És hogy kerültél be a New Generation projektbe?

- Feri bácsi fiával, Snétberger Tonyval és Horváth Márió zongoristával alakítottunk a táboron belül egy triót, amivel játszottunk a Veszprém Festen is. Egyszer beszállt Feri bácsi is, de csak jóval később, augusztus végén történt, hogy egyszer csak felhívott Berlinből, játszanék-e vele. Teljesen lezsibbadtam, meg sem tudtam szólalni! Mondtam neki, sírok, Tanár Úr, végem van! Erre ő: „Ne most sírjál, majd a koncert után!" Óriási megtiszteltetés, hogy egyáltalán rám gondolt, mert nagyon nagy dolog Snétberger Ferenccel játszani a Müpában.

- Az őszi szünetben volt a tábor őszi turnusa, itt készültetek a november 21-i koncertre.

- Nagyon keveset, alig három napot próbáltunk, utána Feri bácsi kiment külföldre, és csak a koncert napján találkozunk újra.

- Mit szóltak a családtagjaid, barátaid, ismerőseid, amikor megláttak a plakáton?

- A szüleim meglepődtek, mert bár mondogatták, hogy „jó, fiam, csináld a jazzt", de azért mindig azt kérdezték először, hogy mi van a klasszikussal. Persze megértik és örülnek, mert az a legfontosabb számukra, hogy induljon be a pályafutásom. Az ismerőseim, akik tudják, hogy nagyon szeretem a jazzt, már régóta azt gondolják, hogy belőlem úgyis jazz-zenész lesz. Én meg lebeszélem őket, hogy nem, akkor is klasszikus, és hogy el szeretnék helyezkedni egy szimfonikus zenekarban. Nem csak azt kell néznem, hogy mit szeretek, hanem azt is, hogy el tudjak tartani egy családot. Hosszú távban gondolkodom.

- És a rövidtávú terveid? Folytatod a jazzt a Snétberger - New Generation koncert után?

- Az álmom, hogy legyen egy gitár-bőgő-ének jazztrióm, és minden héten játsszunk egy kávézóban. Már meg is vannak az emberek rá, de a helyet még keressük.

Bodóczki Ernő 1991. január 14-én született Békésen, fél év ütőzés után 12 évesen kezdett klasszikus bőgőzni a békési zeneiskolában Horváth Eleknél, majd nála is folytatta tanulmányait a békéscsabai Bartók konziban. Jelenleg a Zeneakadémián második évfolyamos, bőgőtanára Kubina Péter, emellett áthallgat a jazz tanszékre, ahol 2011 őszétől felvette a jazzbőgő szakot is Csuhaj Barna Tibornál. A Zeneakadémia Szimfonikus Zenekara mellett játszik a Horváth Márió Trióban és saját csapatában, a BodoGroup-ban, valamint Bayer Friderika zenekarában, és a Varga Tivadar kvartettben.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Meghalt Andy Vajna

A filmipari kormánybiztos hosszú betegség után hunyt el.
Klasszikus

Ez a nagybőgő elfér egy kézitáskában

A nagybőgősnek soha nem könnyű dolog az utazás, ezen segít a TravelBass nevű olasz cég. Persze egy kis trükk van a dologban.
Zenés színház

Sonya Yoncheva: „Mernünk kell élni a lehetőségekkel”

Mimì, Violetta, Tosca vagy Médeia – az operairodalom legjelentősebb női szerepeit énekli a világ legnagyobb színpadain, osztatlan sikerrel. Az Opera idei tematikus évadához kapcsolódó Olasz Estély sztárvendége a Maria Callas utódjaként is emlegetett bolgár szoprán, Sonya Yoncheva.
Zenés színház

Signor Crescendo

Százötven éve hunyt el Gioachino Rossini. Ebből az alkalomból felavatták a zeneszerző mellszobrát a korszerűsítés alatt és állványok mögött álló Operaházban, ahol a dalszínház énekesei kedvenc áriáik előadásával tisztelegtek az olasz mester előtt.
Zenés színház

Feladat sosem találja készületlenül – Misura Zsuzsa születésnapjára

A Liszt Ferenc-díjas szoprán, Misura Zsuzsa 1973-ban kezdte pályafutását a Magyar Állami Operaházban, amelynek örökös tagja. A napokban ünnepelte 75. születésnapját, ennek alkalmából köszöntjük őt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Edu-Art gyerek

Kányádi Sándor mesét mond a krumpliról

A televízió hőskorában, amikor a látványláda értéket közvetített, Kányádi Sándor elmondta a Krumplis mesét a Cimbora című tévéműsorban. A műsor nevét azóta alapítvány őrzi, és a Balatonon rendeznek foglalkozásokat a gyerekeknek.
Edu-Art bohóc

Csinálj magadból hivatásos bohócot!

40 év után először indul nappali tagozatos bohócképzés a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskolában érettségizett fiatalok számára. Emellett más, a cirkuszművészettel kapcsolatos felnőtt szakképzésekre is lehet jelentkezni augusztus 21-ig.
Edu-Art interjú

„Nem biztos, hogy csak a szép hangban lehet gyönyörködni”

Fekete Mari zenei vezető, művésztanár, 55 éve tanít zenés színpadi gyakorlatot a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A pályán eltöltött évtizedekről, régről és a máról, énektanításról és tizenkét németül tátogó törpéről beszélgettünk vele.
Edu-Art tünet együttes

Menedzsert és táncosokat keres a Tünet Együttes!

A független hazai kortárs tánc és színházi élet meghatározó társulata keresi legújabb csapattagjait.
Edu-Art müpa

Tehetségkutatót rendez a Müpa

"A föld alól is előkeresi a tehetségeket a Müpa" - avagy ismét megrendezik a rendhagyó, underground tehetségkutatót a Müpa mélygarázsában. A május 10-ig pályázó zenekarok közül a Müpában idén fellépő zenészekből álló szakmai zsűri választja ki az öt nyertest, akik május 26-án önálló koncertet adhatnak a Garázsband Fesztiválon.