Edu-Art

Nem könnyű Mozartot énekelni

2015.12.27. 19:16
Ajánlom
Tarjányi Tamás, a Bonni Operaház tagja három éve vezeti az ének tanszakot a Crescendo Nyári Akadémián. Decemberben a Magyar Állami Operaházban Don Ottavio szerepében hallhattuk. Mozartról és a Crescendóról kérdeztük.

- Decemberben háromszor énekelted Budapesten Don Ottavio szerepét a Don Giovanniból. Milyen a kapcsolatod a szereppel?

Tarjányi Tamás

Tarjányi Tamás

– Don Ottavióként 2013-ban debütáltam, épp akkor, amikor újranyitott az Erkel Színház, ami nagy megtiszteltetés volt. Azóta már Bonnban is énekeltem a szerepet, most pedig nagy öröm, hogy újra hazai pályán léphettem színpadra.

– Nemcsak mint énekes tevékenykedsz, hanem mesterkurzust is vezetsz a Crescendo Nyári Akadémián. Fontosnak tartod, hogy Mozart is szerepeljen a jelentkező fiatalok repertoárján?

– Rendszeresen dolgozunk Mozart-jeleneteken a fiatalokkal, és nem árulok el nagy titkot, ha azt mondom, Mozartot énekelni nem könnyű, de a hangnak mindig jót tesz, és az énektanulás szempontjából is rendkívül fontos. Nagyon sokat lehet belőle tanulni, nemcsak technikailag, hanem a karakterformálás és zenei megvalósítás szempontjából is. Mozart alapvető szükséglet egy énekes számára.

– Milyen terveid vannak a 2016-os Crescendo Akadémiát illetően?

– A már hagyománnyá vált dalkurzus és operajelenetek workshop mellett a 2016-os Nyári Akadémiát Shakespeare munkásságának szenteljük, hiszen jövőre esedékes halálának 400. évfordulója. Az ének tanszakon belül az eddigi évekhez hasonlóan elindítjuk tehát a dalkurzust – terveink szerint Shakespeare itt is domináns szerepet fog játszani. Az operajelenetek kurzust pedig két részre választjuk. Az egyik részben különböző operajeleneteken dolgozunk majd a növendékekkel, a másikban pedig Shakespeare darabjai alapján készült operákból válogatunk jeleneteket: Purcell, Rossini, Nicolai, Verdi, Britten, Gounod egy-egy művének részletét fogjuk színpadra vinni. A tematikának megfelelően a minden énekes többféle stílusú operában is kipróbálhatja magát, persze a hangi adottságainak megfelelően. A kiváló énektanárok és korrepetitorok segítségével a két hét alatt nagyon szép eredmények születtek eddig is, remélhetőleg a 2016-os Crescendo Nyári Akadémián is folytatjuk ezt a hagyományt.

Tarjányi Tamás

Tarjányi Tamás

– Mit lehet tudni a tanári karról? Mire számíthatnak az ifjú tehetségek?

– Tavaly a Nyári Akadémia 180 diákjából 40 énekes hallgató volt, mondhatjuk tehát, hogy ez a legnépesebb tanszak, így többszörösen fontos, hogy csodálatos művésztanárokat hívjunk évről évre. 2016-ban Meláth Andrea, Szabóki Tünde és Bretz Gábor fog majd kurzust tanítani. Timothy Bentch, aki a Crescendo művészeti igazgatója szintén foglalkozik majd a hallgatókkal.

– Aktív énekesként, mi az a saját tapasztalat, tudás, amit hasznosítani tudsz a fiatalokkal való közös munka során?

– Fontos megemlítenem, hogy én a Nyári Akadémia ének tanszakának koordinálásáért és az operajelenetek kurzus vezetéséért, illetve operajelenetek rendezéséért vagyok felelős, nem tanítok éneket, és egyelőre nem is szeretnék, mivel én magam is a tanulás fázisában vagyok. Színészként is végeztem, az aktív énekesi pályát néhány éve kezdtem el, és még elevenen él bennem jó néhány dolog, amit a színpadon a munka közben tanultam meg. Többek között ezeket a tapasztalatokat próbálom megosztani a hallgatókkal.

Tarjányi Tamás

Tarjányi Tamás

– Mi a legfontosabb, amit egy kéthetes intenzív kurzus keretében át kell és lehet adni a hallgatóknak?

– Az egyik legfontosabb, hogy elérjem, hogy az énekeseknek legyen mondandójuk egy-egy jelenettel és szereppel. Ahhoz pedig, hogy merjenek és akarjanak közölni, elengedhetetlen, hogy tisztában legyenek minden pillanatban azzal, hogy miről énekelnek, és éljenek a zenei megformálás lehetőségeivel. Az idő rövidsége és a munka intenzitása ellenére minden esetben megpróbálunk bensőséges hangulatot kialakítani, amiben jókedvvel dolgozik tanár és diák egyaránt. Fontos számomra továbbá az is, hogy a Nyári Akadémia nemcsak szellemi, hanem lelki feltöltődést is jelent a résztvevőknek.

Olvasson tovább a Crescendo Akadémiáról.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Miért írt új befejezést az Orfeóhoz Fischer Iván?

Valami nem stimmel Monteverdi Orfeójával. Fischer Iván több mint negyven éve ezt érzi, és most tett is érte, hogy ne így legyen: új befejezést írt hozzá. Hogy miért volt erre szükség?
Klasszikus

5 zongoraművész, aki megmutatta, mit jelent a női energia a színpadon

Tudta, hogy Schumann felesége egymaga is zenetörténetet csinált? És hogy Fischer Annie véreskezű diktátorral is szóba állt, hogy megmentse egy ismerősét? Összeszedtünk néhányat a legvagányabb és legbátrabb zongoraművésznők közül.
Vizuál

Online térképen böngészhetőek híres emberek egykori otthonai

Mindig is érdekelt egy utadba eső épület története? Esetleg az izgatott, hogy hol éltek a magyar kultúra ismert alakjai? A Lechner Tudásközpont két online térképével órákra le fogod foglalni magad.
Színház

Mácsai Pál: „Az egypercesek nem csak intellektuális sziporkák”

Egy nemrégiben tartott irodalmi beszélgetés egyik vendége Örkény István „magyar hangjának” nevezte Mácsai Pált. Az Azt meséld el, Pista! című monológot huszonhárom éve adja elő a legkülönbözőbb helyszíneken. A Zsidó Művészeti Napokra is Örkény-esttel készül.
Vizuál

Ingyen nézhetőek a Cirko filmjei online

A négyzet, a Táncterápia, a Férfiak fecskében, vagy személyes kedvencünk, a Tű, cérna, szerelem is bekerültek a Cirko Film új online videotékájába, ahol március 30-ig az is kényelmesen mozizhat, aki valami miatt nem jut el a moziba.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Edu-Art gyerek

Kányádi Sándor mesét mond a krumpliról

A televízió hőskorában, amikor a látványláda értéket közvetített, Kányádi Sándor elmondta a Krumplis mesét a Cimbora című tévéműsorban. A műsor nevét azóta alapítvány őrzi, és a Balatonon rendeznek foglalkozásokat a gyerekeknek.
Edu-Art bohóc

Csinálj magadból hivatásos bohócot!

40 év után először indul nappali tagozatos bohócképzés a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskolában érettségizett fiatalok számára. Emellett más, a cirkuszművészettel kapcsolatos felnőtt szakképzésekre is lehet jelentkezni augusztus 21-ig.
Edu-Art interjú

„Nem biztos, hogy csak a szép hangban lehet gyönyörködni”

Fekete Mari zenei vezető, művésztanár, 55 éve tanít zenés színpadi gyakorlatot a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A pályán eltöltött évtizedekről, régről és a máról, énektanításról és tizenkét németül tátogó törpéről beszélgettünk vele.
Edu-Art tünet együttes

Menedzsert és táncosokat keres a Tünet Együttes!

A független hazai kortárs tánc és színházi élet meghatározó társulata keresi legújabb csapattagjait.
Edu-Art müpa

Tehetségkutatót rendez a Müpa

"A föld alól is előkeresi a tehetségeket a Müpa" - avagy ismét megrendezik a rendhagyó, underground tehetségkutatót a Müpa mélygarázsában. A május 10-ig pályázó zenekarok közül a Müpában idén fellépő zenészekből álló szakmai zsűri választja ki az öt nyertest, akik május 26-án önálló koncertet adhatnak a Garázsband Fesztiválon.