Edu-Art

Nem könnyű Mozartot énekelni

2015.12.27. 19:16
Ajánlom
Tarjányi Tamás, a Bonni Operaház tagja három éve vezeti az ének tanszakot a Crescendo Nyári Akadémián. Decemberben a Magyar Állami Operaházban Don Ottavio szerepében hallhattuk. Mozartról és a Crescendóról kérdeztük.

- Decemberben háromszor énekelted Budapesten Don Ottavio szerepét a Don Giovanniból. Milyen a kapcsolatod a szereppel?

Tarjányi Tamás

Tarjányi Tamás

– Don Ottavióként 2013-ban debütáltam, épp akkor, amikor újranyitott az Erkel Színház, ami nagy megtiszteltetés volt. Azóta már Bonnban is énekeltem a szerepet, most pedig nagy öröm, hogy újra hazai pályán léphettem színpadra.

– Nemcsak mint énekes tevékenykedsz, hanem mesterkurzust is vezetsz a Crescendo Nyári Akadémián. Fontosnak tartod, hogy Mozart is szerepeljen a jelentkező fiatalok repertoárján?

– Rendszeresen dolgozunk Mozart-jeleneteken a fiatalokkal, és nem árulok el nagy titkot, ha azt mondom, Mozartot énekelni nem könnyű, de a hangnak mindig jót tesz, és az énektanulás szempontjából is rendkívül fontos. Nagyon sokat lehet belőle tanulni, nemcsak technikailag, hanem a karakterformálás és zenei megvalósítás szempontjából is. Mozart alapvető szükséglet egy énekes számára.

– Milyen terveid vannak a 2016-os Crescendo Akadémiát illetően?

– A már hagyománnyá vált dalkurzus és operajelenetek workshop mellett a 2016-os Nyári Akadémiát Shakespeare munkásságának szenteljük, hiszen jövőre esedékes halálának 400. évfordulója. Az ének tanszakon belül az eddigi évekhez hasonlóan elindítjuk tehát a dalkurzust – terveink szerint Shakespeare itt is domináns szerepet fog játszani. Az operajelenetek kurzust pedig két részre választjuk. Az egyik részben különböző operajeleneteken dolgozunk majd a növendékekkel, a másikban pedig Shakespeare darabjai alapján készült operákból válogatunk jeleneteket: Purcell, Rossini, Nicolai, Verdi, Britten, Gounod egy-egy művének részletét fogjuk színpadra vinni. A tematikának megfelelően a minden énekes többféle stílusú operában is kipróbálhatja magát, persze a hangi adottságainak megfelelően. A kiváló énektanárok és korrepetitorok segítségével a két hét alatt nagyon szép eredmények születtek eddig is, remélhetőleg a 2016-os Crescendo Nyári Akadémián is folytatjuk ezt a hagyományt.

Tarjányi Tamás

Tarjányi Tamás

– Mit lehet tudni a tanári karról? Mire számíthatnak az ifjú tehetségek?

– Tavaly a Nyári Akadémia 180 diákjából 40 énekes hallgató volt, mondhatjuk tehát, hogy ez a legnépesebb tanszak, így többszörösen fontos, hogy csodálatos művésztanárokat hívjunk évről évre. 2016-ban Meláth Andrea, Szabóki Tünde és Bretz Gábor fog majd kurzust tanítani. Timothy Bentch, aki a Crescendo művészeti igazgatója szintén foglalkozik majd a hallgatókkal.

– Aktív énekesként, mi az a saját tapasztalat, tudás, amit hasznosítani tudsz a fiatalokkal való közös munka során?

– Fontos megemlítenem, hogy én a Nyári Akadémia ének tanszakának koordinálásáért és az operajelenetek kurzus vezetéséért, illetve operajelenetek rendezéséért vagyok felelős, nem tanítok éneket, és egyelőre nem is szeretnék, mivel én magam is a tanulás fázisában vagyok. Színészként is végeztem, az aktív énekesi pályát néhány éve kezdtem el, és még elevenen él bennem jó néhány dolog, amit a színpadon a munka közben tanultam meg. Többek között ezeket a tapasztalatokat próbálom megosztani a hallgatókkal.

Tarjányi Tamás

Tarjányi Tamás

– Mi a legfontosabb, amit egy kéthetes intenzív kurzus keretében át kell és lehet adni a hallgatóknak?

– Az egyik legfontosabb, hogy elérjem, hogy az énekeseknek legyen mondandójuk egy-egy jelenettel és szereppel. Ahhoz pedig, hogy merjenek és akarjanak közölni, elengedhetetlen, hogy tisztában legyenek minden pillanatban azzal, hogy miről énekelnek, és éljenek a zenei megformálás lehetőségeivel. Az idő rövidsége és a munka intenzitása ellenére minden esetben megpróbálunk bensőséges hangulatot kialakítani, amiben jókedvvel dolgozik tanár és diák egyaránt. Fontos számomra továbbá az is, hogy a Nyári Akadémia nemcsak szellemi, hanem lelki feltöltődést is jelent a résztvevőknek.

Olvasson tovább a Crescendo Akadémiáról.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Hát ezért érdemelt helyezést Ádám Zsuzsanna a Marton Éva-énekversenyen!

Nagy meglepetések nem voltak, de elsőrangú koncertélményben lehetett része azoknak, akik követték a Marton-énekverseny döntőjét szeptember 15-én este a Zeneakadémia nagytermében vagy a rádióban.
Klasszikus

Szereted a klasszikus zenét? Akkor olvasd el ezeket a regényeket!

Az üveggyöngyjáték, Felhőatlasz, Doktor Faustus. Összegyűjtöttünk néhány alkotást a világirodalomból, amelyek zenéről, zenészekről szólnak.
Zenés színház

Galeano Salas nyerte a III. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny nagydíját

Szeptember 16-án este zajlott a Marton Éva Nemzetközi Énekverseny gálakoncertje, amelyen kihirdették a különdíjak és a verseny nagydíjának nyertesét. A Fidelio különdíját Ádám Zsuzsanna kapta.
Zenés színház

Új megoldást dolgozott ki a Met közönsége elvesztésének megállítására

Történetében először újfajta műsorrenddel várja közönséget a több mint százéves New York-i Metropolitan Opera a 2019-2020-as évadtól kezdődően.
Vizuál

A magyar rendező, akihez az angol király átjárt filmet nézni

Korda Sándor élete népmesére emlékeztet: egy kis alföldi faluból indult el, és meghódította a világot. Sir Alexander Korda néven vált ismertté, a brit filmgyártás megteremtőjének tartják, ugyanis az első filmrendezőként emelték lovagi rangra.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Edu-Art gyerek

Kányádi Sándor mesét mond a krumpliról

A televízió hőskorában, amikor a látványláda értéket közvetített, Kányádi Sándor elmondta a Krumplis mesét a Cimbora című tévéműsorban. A műsor nevét azóta alapítvány őrzi, és a Balatonon rendeznek foglalkozásokat a gyerekeknek.
Edu-Art bohóc

Csinálj magadból hivatásos bohócot!

40 év után először indul nappali tagozatos bohócképzés a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskolában érettségizett fiatalok számára. Emellett más, a cirkuszművészettel kapcsolatos felnőtt szakképzésekre is lehet jelentkezni augusztus 21-ig.
Edu-Art interjú

„Nem biztos, hogy csak a szép hangban lehet gyönyörködni”

Fekete Mari zenei vezető, művésztanár, 55 éve tanít zenés színpadi gyakorlatot a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A pályán eltöltött évtizedekről, régről és a máról, énektanításról és tizenkét németül tátogó törpéről beszélgettünk vele.
Edu-Art tünet együttes

Menedzsert és táncosokat keres a Tünet Együttes!

A független hazai kortárs tánc és színházi élet meghatározó társulata keresi legújabb csapattagjait.
Edu-Art müpa

Tehetségkutatót rendez a Müpa

"A föld alól is előkeresi a tehetségeket a Müpa" - avagy ismét megrendezik a rendhagyó, underground tehetségkutatót a Müpa mélygarázsában. A május 10-ig pályázó zenekarok közül a Müpában idén fellépő zenészekből álló szakmai zsűri választja ki az öt nyertest, akik május 26-án önálló koncertet adhatnak a Garázsband Fesztiválon.