Edu-Art

Orlai Tibor: "A színház nem csak az elit kultúra része"

2012.03.26. 14:45
Ajánlom
A március 29-én immár második alkalommal megrendezésre kerülő Arts&Business konferencián - melyre korlátozott számban még lehet jelentkezni! - Orlai Tibor, az Orlai Produkciós Iroda vezetője az üzleti alapú színházcsinálásról tart előadást.

- Te voltál az első itthon, aki színházi producerként egyedülálló módon profi produkciós irodát építettél fel. Közgazdászként végeztél, korábban kereskedőként dolgoztál. Milyen kihívást láttál a színházban?

- Én világéletemben kulturális közegben nőttem föl, állandóan színházba, operába, múzeumba jártam, tehát otthonról hoztam magammal az érdeklődést. De soha nem gondoltam, hogy én ezen a területen mint menedzser vagy producer fogok dolgozni, egyszerűen a véletlen összjátéka folytán csöppentem ide. Nagyon jól éreztem magam, és úgy gondoltam, hogy az üzleti életből hozott tapasztalataimmal egy új gondolkodást, szemléletet tudok megteremteni. Így aztán itt ragadtam, és körülbelül 2006-tól már állandó tevékenységemmé vált a színház.

- A tudatos színházi producer mint szakma akkor még eléggé ritka volt nálunk.

 - Úgy gondoltam, hogy van egy határozott ízlésem, elképzelésem arról, miként lehet elérni, hogy a színház, a színházi világ, a kultúra sok ember mindennapjainak a részévé váljon úgy, hogy közben mindezt minőségben, magas színvonalon és szélesebb közönségréteg számára kínáljuk. Szerintem a színháznak nem szabad egy elit kultúra részévé válnia, hanem széles hatókörrel kell rendelkezni. Engem pedig ez izgatott, hogy ezt hogyan lehet megvalósítani.

- A konferencia egyik témapontja a különböző üzleti modellek a színház területén. Valóban létezik többféle modell is idehaza?

- Alapvetően nem hiszem, hogy modellekben kellene gondolkodni, mert nincs két egyforma produkció sem. Pont az a lényege a munkánknak, hogy mennyire tudsz rugalmas lenni az egyes esetekben, mennyire tudod a helyzethez alakítani az üzleti gondolkodásodat. A modellek helyett kereslet-kínálat viszonyok határozzák meg a stratégiát azzal a céllal párhuzamosan, hogy színvonalas programot kínáljunk a közönségnek.

- Az Orlai Produkciós Irodában egyszerre választhatnak szórakoztató és úgynevezett művész - vagy alternatív - produkciók közül a nézők. Mik ennek a szokatlanul széles repertoárnak a sikertényezői?

- Hiszem azt, hogy lehet olyan minőségi szórakoztató előadásokat létrehozni, ami szélesebb közönséget szólít meg. Ami akár a művészszínházakat látogató közönséget is megszólítja, de igaz ez vice versa is. Mert igenis születnek olyan különleges, alternatív produkciók, mint például a Fédra Fitness, amellyel nem csak az alternatív színházi közönséget találjuk meg, hanem az átlag színházba járó is érdeklődik. Nekem mindig az a fontos, hogy ennek az ollónak a két szárát minél szélesebbre nyissam, ahol több különböző műfajú produkció fér el, és így a közönség is több előadásból választhat. 

- Nyilván ismered és figyelemmel kíséred a külföldi színházi életet is. Milyen alapvető különbségeket látsz a finanszírozás szempontjából Magyarországon és külföldön?

- Én struktúrán kívülinek számítok, mivel sosem használtam állami pénzeket a produkciók létrehozásához. Mindig szponzorok, támogatók, mecénások által biztosított költségvetéssel dolgoztam, illetve a saját magam által befektetett pénzben tudtam gazdálkodni. Külföldön ez gyakorlatilag ugyanígy megy, ahol a producernek az a dolga, hogy az adott előadás költségvetéséhez a pénzügyi hátteret teremtse elő, és nem pedig fordítva. Angolszász országokban sokkal jobban érvényesül az a tendencia, hogy a színház egyfajta invesztálás, amiben a befektető várja a megtérülést. Nálunk ez még nem alakult ki.

- Tanítható szerinted a kulturális produceri szakma?

- Meggyőződésem, hogy minden szakmának az alapjai taníthatóak csak meg, de az, hogy te azon a területen sikeres leszel-e, az már a saját képességeiden, génjeiden múlik. A valódi tapasztalatot csak a gyakorlat során lehet igazán magadévá tenni. A színházi produceri szakma nagyon összetett, mivel szükség van hozzá financiális érzékre, átlátó- és szervezőkészségre, sőt, olykor komoly pszichológiai érzékre is, mivel érzékeny alkotókkal, művészekkel dolgozunk együtt. Én olyannak látom ezt, mint egy nagy mozaiktáblát, amiből minden alkotónak jut valamennyi rész, de az, hogy az egész kép összeálljon, a producer munkáján és átfogóképességén múlik. Ennek a szakmának a lényege az, hogy képes legyél egy irányba mozgatni az embereket úgy, hogy az individualitását mindenki megőrizhesse, de emellett mégis a nagy cél irányába menjenek.

Ha kíváncsi Orlai Tibor produceri tapasztalatainak további részleteire, jelentkezzen a március 29-én a Brit Nagykövetségen "Új utak 2012 - kreatív menedzserek nemzetközi konferenciája" címmel tartandó rendezvényre! A konferencia a művészeti kreativitás gazdasági potenciáljait vizsgálja, és azt, hogy az üzleti életben nélkülözhetetlen szervezőelv, eredményorientáltság és projektszemlélet miként hasznosítható kulturális-kreatív szférában olyan területeken, mint a közönségfejlesztés, a finanszírozás, a programmenedzsment és az irányítás. A konferencia előadóiról, részletes programjáról, valamint a jelentkezés feltételeiről minden információ megtalálható a rendezvényt szervező Arts & Business Kft. honlapján.

Jelentkezéseket korlátozott számban még elfogadnak március 28-ig!

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Jazz/World

A 88 éves Omara Portuondo fogja beragyogni a tavaszt

A Buena Vista Social Club egykori énekese, a kubai Edith Piafnak is nevezett örökifjú díva május 18-án és 19-én két koncertet is ad a MOM Sportban, Last Kiss turnéja keretében.
Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Edu-Art gyerek

Kányádi Sándor mesét mond a krumpliról

A televízió hőskorában, amikor a látványláda értéket közvetített, Kányádi Sándor elmondta a Krumplis mesét a Cimbora című tévéműsorban. A műsor nevét azóta alapítvány őrzi, és a Balatonon rendeznek foglalkozásokat a gyerekeknek.
Edu-Art bohóc

Csinálj magadból hivatásos bohócot!

40 év után először indul nappali tagozatos bohócképzés a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskolában érettségizett fiatalok számára. Emellett más, a cirkuszművészettel kapcsolatos felnőtt szakképzésekre is lehet jelentkezni augusztus 21-ig.
Edu-Art interjú

„Nem biztos, hogy csak a szép hangban lehet gyönyörködni”

Fekete Mari zenei vezető, művésztanár, 55 éve tanít zenés színpadi gyakorlatot a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A pályán eltöltött évtizedekről, régről és a máról, énektanításról és tizenkét németül tátogó törpéről beszélgettünk vele.
Edu-Art tünet együttes

Menedzsert és táncosokat keres a Tünet Együttes!

A független hazai kortárs tánc és színházi élet meghatározó társulata keresi legújabb csapattagjait.
Edu-Art müpa

Tehetségkutatót rendez a Müpa

"A föld alól is előkeresi a tehetségeket a Müpa" - avagy ismét megrendezik a rendhagyó, underground tehetségkutatót a Müpa mélygarázsában. A május 10-ig pályázó zenekarok közül a Müpában idén fellépő zenészekből álló szakmai zsűri választja ki az öt nyertest, akik május 26-án önálló koncertet adhatnak a Garázsband Fesztiválon.