Edu-Art

Peskó Zoltán: "Idén hosszan beszélek Liszt Faust-szimfóniájáról"

2011.04.19. 13:56
Ajánlom
A 2011-es szombathelyi Nemzetközi Bartók Szeminárium és Fesztivál karmester kurzusát idén ismét Peskó Zoltán vezeti, Tihanyi Lászlóval együtt.

Július 8-tól 18-áig, a tíz nap alatt természetesen munkamegosztás érvényesül. "Nemcsak Tihanyi együttese, az Intermoduláció, hanem a kiváló mezzo, Meláth Andrea is részt vesz a tanításban, ők koncentráltan foglalkoznak Schönberg Pierrot lunaire-jével" - mondja Peskó Zoltán. 

A kurzus kiírásában az szerepel, hogy az első periódusban Peskó Zoltán zenekari próbáit figyelhetik a hallgatók, azt, hogy készülnek föl a fesztivál július 11-i nyitókoncertjére, amelyen részben a „tananyag" darabjai hangzanak el a Savaria Szimfonikusokkal: Bartók Két képe, Liszt A-dúr zongoraversenye, és Richard Strauss Hősi élet című szimfonikus költeménye. Peskó Zoltán úgy véli, a gyakorlatok egyik fontos célja az, hogy a jelentkezők megszokják az érzést: zenekar előtt állnak. „Emlékszem, két-három évig tartott, míg elértem, hogy egy zenekart dirigálva képessé váltam »kihallani« egy-egy szólamot az egészből, és meg tudtam ítélni a karmesterpultról, hogy funkcionálnak az együttes egyes részei. A tőlem tíz méterre ülő második oboista vagy az első brácsás játékát is tudjam kvázi külön, úgy érzékelni, ahogy egy jó fülű, de átlagos hallgató nem. Ennek a képességnek a kifejlesztésében a legjobb mester a gyakorlat."

Ez csak az egyik lényeges része a kurzuson folyó munkának. „A másik az, hogy mindenkinek a leckéjét DVD-re vesszük és a rögzített órákat azután délután, illetve este megnézzük együtt, mindnyájan - meséli Peskó Zoltán. - Nagyon érdekes tapasztalatom, hogy néhány nap után maguk a növendékek milyen kiválóan észreveszik a hibákat, a sajátjukat éppúgy, mint a többiekét, így is segítik egymást. Azt szeretném elérni, hogy megtanulják, már pályájuk első éveiben tudják magukat egyedül kontrollálni."


Arra a kérdésre, hogy milyen képzettségűek jönnek össze egy-egy kurzusra, kell-e számukra zene- és műtörténeti tudnivalókkal szolgálni - Peskó Zoltán azt válaszolta: „Változó az összetétel korban és képzettségben is, de sosem árt egy-egy darabhoz fűződő személyes ismerettel, emlékkel gazdagítani a tudásukat. Idén például biztosan hosszan fogok beszélni a Faust-szimfóniáról, amit én Liszt egyik legnagyobb művének tartok. Hiszen nemcsak Liszt életművében kiemelkedő jelentőségű, hanem motívumkezelésében a kortársakra és az utódokra is rendkívüli hatással volt. Bartók például a h-moll szonáta mellett a XIX. század legnagyszerűbb alkotásának tartotta. Szeretnék rávilágítani, hogy egy-egy motívumot milyen különbözőképpen formál át a zeneszerző, véleményem szerint ennek az elemzésére most szükség van." Érdekes, hogy e Liszt-szimfónia két szélső tételének elrajzolt, eltorzított Faust-arca, mint kompozíciós megoldás, hogyan él tovább a Két kép című Bartók műben, ami ugyancsak a kurzus anyaga, sőt a Hegedűversenyben is.

Magától értetődő alapfeltétel, hogy a kurzus anyagában legyenek Bartók-művek. „Tavaly a három zongoraversenyt vettük Várjon Dénessel, Nagyszerűen dolgoztunk vele, és azt hiszem, a speciális bartóki kísérést sikerrel illesztettük be technikai gyakorlatok közé. Idén Keller András jön hozzánk és a nagy Hegedűversenyt fogjuk együtt tanulni a növendékekkel. Ez is roppant izgalmas lesz, bár különbözőek a nehézségek, Keller azonban óriási kamarazenei és zenekari gyakorlattal bír, tehát sokat várok az együttműködéstől. Egy olyan hangszeres művész, aki hajlandó velünk végigcsinálni a kurzus anyagát, olykor könnyebben old meg valamilyen problémát, mint én. Mert én csak megkérhetem a szólistát, hogy váltson tempókat, ő viszont meg is tudja mutatni. A szólista sokat számít, nekem egész pályám során remek szólistákkal volt dolgom. Azt is a kurzus fontos részének tekintem, hogy bemutassam, hogyan nő össze a zenekari munka a szólistáéval, hogy milyen lényeges elem a koncerten az előkészítő munka. Bármilyen felgyorsult is a világ, a karmester nem állhat csak úgy egyszerűen oda a pódiumra, gondolnia kell rá, mik azok a részletek, amiket előre meg kell beszélnie a szólistával. Azt hiszem, ezek mind olyan gyakorlati problémák, amelyekben segíteni tudunk a növendéknek."

A 2011. július 8-18. között megrendezendő Nemzetközi Bartók Szeminárium és Fesztiválra május 1-ig lehet jelentkezni. További információ a www.bartokfesztival.hu weboldalon.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Így telt Vásáry Tamás 85. születésnapja

A torta egy zongorát mintázott, számtalan zenerajongó köszöntötte, este pedig a Fővárosi Nagycirkusz is meglátogatta. Vásáry Tamás augusztus 11-én ünnepelte a 85. születésnapját.
Tánc

Elhunyt Fenyves Márk mozdulatművész

A táncos-koreográfus, a magyar mozdulatművészet jelenkori képviselőinek egyike 45 évesen tragikusan fiatalon távozott. Úttörő munkásságával és az Orkesztika Alapítvánnyal élő örökséget hagyott maga után.
Zenés színház

Decemberig nem lesz opera az Operában, de azért vannak jó híreink is

Szeptemberben Billy Elliotot játszanak az Erkel Színházban, a társulat vidéken, Székelyföldön, New Yorkban turnézik. Kihirdették a 2019/20-as évadot. Alighanem az Erkel Színház is be fog zárni két évre. Mutatunk néhány fotót az Eiffel Műhelyház és az Ybl-palota felújításáról is.
Jazz/World

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg augusztusban!

Júliusban indult sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent vagy megjelenés előtt álló magyar és külföldi kiadványok közül. Augusztusi válogatásunk már jellemzően az őszi hangulatra készít fel bennünket.
Jazz/World

Elhunyt Aretha Franklin

76 éves korában elhunyt Aretha Franklin, a soul legendás királynője, akinél nyolc éve állapítottak meg rákot.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Edu-Art gyerek

Kányádi Sándor mesét mond a krumpliról

A televízió hőskorában, amikor a látványláda értéket közvetített, Kányádi Sándor elmondta a Krumplis mesét a Cimbora című tévéműsorban. A műsor nevét azóta alapítvány őrzi, és a Balatonon rendeznek foglalkozásokat a gyerekeknek.
Edu-Art bohóc

Csinálj magadból hivatásos bohócot!

40 év után először indul nappali tagozatos bohócképzés a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskolában érettségizett fiatalok számára. Emellett más, a cirkuszművészettel kapcsolatos felnőtt szakképzésekre is lehet jelentkezni augusztus 21-ig.
Edu-Art interjú

„Nem biztos, hogy csak a szép hangban lehet gyönyörködni”

Fekete Mari zenei vezető, művésztanár, 55 éve tanít zenés színpadi gyakorlatot a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A pályán eltöltött évtizedekről, régről és a máról, énektanításról és tizenkét németül tátogó törpéről beszélgettünk vele.
Edu-Art tünet együttes

Menedzsert és táncosokat keres a Tünet Együttes!

A független hazai kortárs tánc és színházi élet meghatározó társulata keresi legújabb csapattagjait.
Edu-Art müpa

Tehetségkutatót rendez a Müpa

"A föld alól is előkeresi a tehetségeket a Müpa" - avagy ismét megrendezik a rendhagyó, underground tehetségkutatót a Müpa mélygarázsában. A május 10-ig pályázó zenekarok közül a Müpában idén fellépő zenészekből álló szakmai zsűri választja ki az öt nyertest, akik május 26-án önálló koncertet adhatnak a Garázsband Fesztiválon.