Edu-Art

Peskó Zoltán: "Idén hosszan beszélek Liszt Faust-szimfóniájáról"

2011.04.19. 13:56
Ajánlom
A 2011-es szombathelyi Nemzetközi Bartók Szeminárium és Fesztivál karmester kurzusát idén ismét Peskó Zoltán vezeti, Tihanyi Lászlóval együtt.

Július 8-tól 18-áig, a tíz nap alatt természetesen munkamegosztás érvényesül. "Nemcsak Tihanyi együttese, az Intermoduláció, hanem a kiváló mezzo, Meláth Andrea is részt vesz a tanításban, ők koncentráltan foglalkoznak Schönberg Pierrot lunaire-jével" - mondja Peskó Zoltán. 

A kurzus kiírásában az szerepel, hogy az első periódusban Peskó Zoltán zenekari próbáit figyelhetik a hallgatók, azt, hogy készülnek föl a fesztivál július 11-i nyitókoncertjére, amelyen részben a „tananyag" darabjai hangzanak el a Savaria Szimfonikusokkal: Bartók Két képe, Liszt A-dúr zongoraversenye, és Richard Strauss Hősi élet című szimfonikus költeménye. Peskó Zoltán úgy véli, a gyakorlatok egyik fontos célja az, hogy a jelentkezők megszokják az érzést: zenekar előtt állnak. „Emlékszem, két-három évig tartott, míg elértem, hogy egy zenekart dirigálva képessé váltam »kihallani« egy-egy szólamot az egészből, és meg tudtam ítélni a karmesterpultról, hogy funkcionálnak az együttes egyes részei. A tőlem tíz méterre ülő második oboista vagy az első brácsás játékát is tudjam kvázi külön, úgy érzékelni, ahogy egy jó fülű, de átlagos hallgató nem. Ennek a képességnek a kifejlesztésében a legjobb mester a gyakorlat."

Ez csak az egyik lényeges része a kurzuson folyó munkának. „A másik az, hogy mindenkinek a leckéjét DVD-re vesszük és a rögzített órákat azután délután, illetve este megnézzük együtt, mindnyájan - meséli Peskó Zoltán. - Nagyon érdekes tapasztalatom, hogy néhány nap után maguk a növendékek milyen kiválóan észreveszik a hibákat, a sajátjukat éppúgy, mint a többiekét, így is segítik egymást. Azt szeretném elérni, hogy megtanulják, már pályájuk első éveiben tudják magukat egyedül kontrollálni."


Arra a kérdésre, hogy milyen képzettségűek jönnek össze egy-egy kurzusra, kell-e számukra zene- és műtörténeti tudnivalókkal szolgálni - Peskó Zoltán azt válaszolta: „Változó az összetétel korban és képzettségben is, de sosem árt egy-egy darabhoz fűződő személyes ismerettel, emlékkel gazdagítani a tudásukat. Idén például biztosan hosszan fogok beszélni a Faust-szimfóniáról, amit én Liszt egyik legnagyobb művének tartok. Hiszen nemcsak Liszt életművében kiemelkedő jelentőségű, hanem motívumkezelésében a kortársakra és az utódokra is rendkívüli hatással volt. Bartók például a h-moll szonáta mellett a XIX. század legnagyszerűbb alkotásának tartotta. Szeretnék rávilágítani, hogy egy-egy motívumot milyen különbözőképpen formál át a zeneszerző, véleményem szerint ennek az elemzésére most szükség van." Érdekes, hogy e Liszt-szimfónia két szélső tételének elrajzolt, eltorzított Faust-arca, mint kompozíciós megoldás, hogyan él tovább a Két kép című Bartók műben, ami ugyancsak a kurzus anyaga, sőt a Hegedűversenyben is.

Magától értetődő alapfeltétel, hogy a kurzus anyagában legyenek Bartók-művek. „Tavaly a három zongoraversenyt vettük Várjon Dénessel, Nagyszerűen dolgoztunk vele, és azt hiszem, a speciális bartóki kísérést sikerrel illesztettük be technikai gyakorlatok közé. Idén Keller András jön hozzánk és a nagy Hegedűversenyt fogjuk együtt tanulni a növendékekkel. Ez is roppant izgalmas lesz, bár különbözőek a nehézségek, Keller azonban óriási kamarazenei és zenekari gyakorlattal bír, tehát sokat várok az együttműködéstől. Egy olyan hangszeres művész, aki hajlandó velünk végigcsinálni a kurzus anyagát, olykor könnyebben old meg valamilyen problémát, mint én. Mert én csak megkérhetem a szólistát, hogy váltson tempókat, ő viszont meg is tudja mutatni. A szólista sokat számít, nekem egész pályám során remek szólistákkal volt dolgom. Azt is a kurzus fontos részének tekintem, hogy bemutassam, hogyan nő össze a zenekari munka a szólistáéval, hogy milyen lényeges elem a koncerten az előkészítő munka. Bármilyen felgyorsult is a világ, a karmester nem állhat csak úgy egyszerűen oda a pódiumra, gondolnia kell rá, mik azok a részletek, amiket előre meg kell beszélnie a szólistával. Azt hiszem, ezek mind olyan gyakorlati problémák, amelyekben segíteni tudunk a növendéknek."

A 2011. július 8-18. között megrendezendő Nemzetközi Bartók Szeminárium és Fesztiválra május 1-ig lehet jelentkezni. További információ a www.bartokfesztival.hu weboldalon.

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

„Én glóriával átallépem azt” – Stuart Mária-premier az Operaházban

Bár a Stuart Mária izgalmas történelmi dráma, igazi mondanivalója mégiscsak az, hogyan képes valaki mindezeket a küzdelmeket maga mögött hagyni, és a halál közelségének tudatában számot vetni életével. A május 10-i, bemutató előadáson jártunk.
Klasszikus

Farkas Gábor a Zeneakadémia új rektora

Miután a Zeneakadémia szenátusa a zongoraművész pályázatát támogatta, a köztársasági elnök kinevezte Farkas Gábort a 2025. május 15. és 2030. május 14. közti időszakra a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorává.
Vizuál

Minden, amit tudni lehet Wes Anderson új filmjéről

Kézigránátok, abszurd karakterek, orgyilkosok, szimmetriák és persze sztárparádé. Május 29-étől látható a magyar mozikban napjaink egyik legnépszerűbb rendezőjének új, A föníciai séma című filmje. Összegyűjtöttük, mi mindent lehet tudni Wes Anderson új alkotásáról. 
Klasszikus

A klasszikus zene és a jazz kiválóságai vehettek át Bartók Rádió Zenei Díjat

Másodszor adta át a Bartók Rádió az előző év kiemelkedő zenei teljesítményeinek elismeréseként díjait a hazai klasszikus zene kiválóságainak. A május 14-én, a Budapest Music Centerben rendezett díjátadón mások mellett elismerésben részesült Medveczky Ádám, Sümegi Eszter, Kelemen Barnabás és Dresch Mihály is.
Könyv

„A leírt szó mindig veszélyes, de csak annak, aki fél tőle" – az Open Books is felszólalt az átláthatósági törvény ellen

Al Ghaoui Hesna, Alföldi Róbert, Cserhalmi György, Csáki Judit, Kemény Zsófi, Kepes András, Dr. Máté Gábor, Szentesi Éva és Ungváry Krisztián is aláírta az Open Books kiadó nyílt levelét, amelyben szolidaritásukat fejezik ki azokkal, akik veszélyeztetve érzik magukat a kormány új törvénytervezete miatt. 

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Edu-Art gyerek

Kányádi Sándor mesét mond a krumpliról

A televízió hőskorában, amikor a látványláda értéket közvetített, Kányádi Sándor elmondta a Krumplis mesét a Cimbora című tévéműsorban. A műsor nevét azóta alapítvány őrzi, és a Balatonon rendeznek foglalkozásokat a gyerekeknek.
Edu-Art bohóc

Csinálj magadból hivatásos bohócot!

40 év után először indul nappali tagozatos bohócképzés a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskolában érettségizett fiatalok számára. Emellett más, a cirkuszművészettel kapcsolatos felnőtt szakképzésekre is lehet jelentkezni augusztus 21-ig.
Edu-Art interjú

„Nem biztos, hogy csak a szép hangban lehet gyönyörködni”

Fekete Mari zenei vezető, művésztanár, 55 éve tanít zenés színpadi gyakorlatot a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A pályán eltöltött évtizedekről, régről és a máról, énektanításról és tizenkét németül tátogó törpéről beszélgettünk vele.
Edu-Art tünet együttes

Menedzsert és táncosokat keres a Tünet Együttes!

A független hazai kortárs tánc és színházi élet meghatározó társulata keresi legújabb csapattagjait.
Edu-Art müpa

Tehetségkutatót rendez a Müpa

"A föld alól is előkeresi a tehetségeket a Müpa" - avagy ismét megrendezik a rendhagyó, underground tehetségkutatót a Müpa mélygarázsában. A május 10-ig pályázó zenekarok közül a Müpában idén fellépő zenészekből álló szakmai zsűri választja ki az öt nyertest, akik május 26-án önálló koncertet adhatnak a Garázsband Fesztiválon.