Edu-Art

Philipp György: "A Noé bárkája emblematikus mű"

2012.06.19. 14:10
Ajánlom
A 2012-es Budapesti Mahler-ünnep keretében tűzik műsorra szeptember 5-én és 7-én Britten Noé bárkája című gyermekoperáját, melyet a Budapesti Fesztiválzenekar tagjai a Budapesti Énekes Iskola szólistáival és kórusával, valamint zeneiskolásokkal közösen fognak előadni. Az első énekes összpróba után beszélgettünk az előadás rendező-karmesterével, aki egyben a gyerekek felkészítő tanára is.

- Több mint 10 évvel ezelőtt a Zeneakadémián magam is láttam a Budapesti Énekes iskola előadásában a Noé bárkáját. Jól emlékszem, hogy akkor mint gyerek-szólista szerepeltél benne?

- Igen, én is részt vettem az előadásban. Egyszer mint Noé egyik gyereke, Jaffett, máskor pedig ütőhangszeres játékosként. Emlékeim szerint nagyon élveztem, hogy a mű zeneileg fontos, drámai pontjaira a cintányérral, vagy a gonggal én rakhatok ékezetet...  Ha pedig kisebb lettem volna, bizonyára a lelkes állatok egyikeként veszek benne részt.

- Miért aktuális ma is Britten gyermekoperája?

- A Noé bárkája emblematikus mű. Egyrészt annak a szorgalmasságnak a jelképe, ami nemcsak az angol, de a magyar zeneiskolai oktatási szisztémára is jellemző. Ami viszont - a brit rendszerrel szemben - itthon kétségtelenül ritka, az a gyerekénekes-képzés. Magyarországon általában a szép kórus-hangzásra nevelik a kicsiket, ezáltal visszafogottan, finoman tanulnak meg énekelni, hiányzik belőlük az a gátlástalanság, vakmerőség, ami a színpadi léthez elengedhetetlen. Remélem, a mi gyerekszólistáinkban mindez meglesz. Másrészt nagyon fontos a mai magyar „kultúrából" kiemelni a gyerekeket; menteni, ami még menthető - ennek a szimbóluma a bárka. Fischer Iván kezdeményezése, hogy a "Fesztiválzenekar a zeneiskolásokért" program keretében felnőtt hivatásos zenészekkel, adott esetben a Fesztiválzenekar szólistáival muzsikálhassanak együtt gyerekek, ugyanezt a célt szolgálja. Britten darabja az efajta együttmuzsikálás első és egyetemes példája a zenetörténetben, hiszen közel ötven gyerek szerepel a színpadon operaénekesekkel, és ugyanennyi a zenekarban játszik tizenegy hivatásos zenésszel együtt. Már ezek a számok is megdöbbentőek, hát még az a vágyunk, hogy a közönséget is bevonhassuk az éneklésbe, ahogy egyébként a szerzői utasítás is kívánja.

- Kik lesznek az előadás felnőtt szólistái?

- A műnek összesen három felnőtt szereplője van. Noét a mi előadásunkban Cser Péter fogja játszani, Mrs. Noé szerepét Bakos Nelli énekli majd, és László Zsoltot valamint Domahidy Lászlót hallhatják majd mint az Úr hangját.

- A művet magyarul éneklitek majd. Számíthatunk-e most is olyan szöveg-sziporkákra, mint a saját magad által újrafordított, a Fesztiválzenekar 2012-es Mozart-maratonján bemutatott Bastien és Bastienne-rendezésed esetében?

- Az eredeti angol szöveg is tele van effélékkel. A nyelvi aktualizálás ebben az esetben nem olyan élénken van jelen, mint a Bastien esetében, de jelen kell lennie, hiszen a célközönség adott. Apuka és  tanár lévén ismerem a korosztály elvárásait, humorát. A szöveg lefordításában egyébként Bubnó Márk volt segítségemre, aki lélekben szerencsére szintén e korosztályhoz tartozik.

- A Mozart-előadással ellentétben most te is színpadra állsz?

- Igen, itt rendező és karmester is vagyok egy személyben, ami egyrészről igen sok és nehéz feladatot ró rám, másrészről viszont könnyebbség. Szerencsés helyzet ugyanis, amikor a színpadi és zenei történések összhangban létezhetnek, s nincs kiszolgáltatva a rendező a karmester szeszélyeinek, vagy fordítva. Magammal biztos nem fogok vitázni, így sokkal könnyebben hozok döntéseket. Ebben a kettős munkában segítségemre van a már megszokott team, akik az előző produkcióim nagy részében is velem voltak. Közülük ki kell emelni Veres Borcsit, akit állandó munkatársamnak tekintek, és aki most is sok esetben helyettem gondolkodik.

- Milyen jelmezeket és díszletet terveztek?

- Ez a mű, bármilyen előadásban is készüljön el, olyan témáról szól és olyan eszközökkel dolgozik, amikből könnyedén giccs válhat. Gondoljunk csak bele, hogy kisgyerekek állatjelmezben énekelnek - már önmagában könnyeket csal a szembe. Ezért mindig arra kellett gondolnunk Szűcs Edit jelmez-, és Árvai György díszlettervezőkkel, hogy ragaszkodjunk a szerző által elvárt misztériumjáték-szerű kivitelezéshez. Nem lehet a klasszikus értelemben vett Broadway-show az előadásból, és minél szerényebb, iskolai közegben is elképzelhető megvalósítás szükséges. Külön nehézség, hogy a színpadon élőben kell elkészüljön a bárka, amelyben elfér mintegy 60 ember. Mivel a díszlet statikus, a Lenz Tünde által készített folyamatos háttér-vetítés lesz az, ami a mozdulatlanságot ellensúlyozza.

- Június közepén tartottátok az első, minden énekest érintő közös olvasópróbát (ekkor készültek fotóink). Mikor kezdtétek a gyerekekkel a felkészülést?

- Mivel nem felnőtt, gyakorlott énekesekről és színészekről van szó, amint felkértek minket, elkezdtük gyakorolni a darabot  a gyerek főszereplőkkel - ekkor még nem is tudtam, hogy az előadást én fogom rendezni és vezényelni. Ráadásul a felkészülést kettévágja egy nyári szünet, ami alatt bármi történhet. Lehet, hogy a hat gyerek főszereplőből mind a hat kimutál ezidő alatt. Ezért rögtön két szereposztást tanítottunk be kollégáimmal, Bubnó Tamással és Mezei Jánossal. A zeneiskolás zenekarban is hasonló a helyzet, ott is vannak pót-gyerekek bevetésre készen. Az összpróbák augusztusban kezdődnek majd, akkor jön össze először a zenekar, és addigra készül el a teljes díszlet, valamint a jelmezeink. Izgatottan várjuk!

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Könyv

Depressziós? Olvasson krimit!

Természetesen senkit nem arra buzdítunk, hogy a szakember segítsége vagy esetleg a gyógyszeres kezelés helyett essen neki az Agatha Christie-összesnek, mert mire a végére ér, kutya baj. Annyit azonban kutatások nélkül is állíthatunk, hogy egy jó könyv fel tudja dobni az ember napját.
Klasszikus

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.
Vizuál

Már biztos: mozifilm lesz a Downton Abbey-ből

Hosszú találgatás után most megerősítették, hogy filmváltozat készül az angol sorozatból. A hírek szerint az eredeti szereplőgárda tagjai is visszatérnek.
Zenés színház

Frankó Tünde: „Kedves pikantériát ad...”

Egy művésznek az a legfontosabb, hogy a törekvéseiben a színháza partner legyen - állítja Frankó Tünde. A Palotakoncertek fellépőit bemutató sorozatunkban a népszerű primadonna válaszolt kérdéseinkre.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Edu-Art gyerek

Kányádi Sándor mesét mond a krumpliról

A televízió hőskorában, amikor a látványláda értéket közvetített, Kányádi Sándor elmondta a Krumplis mesét a Cimbora című tévéműsorban. A műsor nevét azóta alapítvány őrzi, és a Balatonon rendeznek foglalkozásokat a gyerekeknek.
Edu-Art bohóc

Csinálj magadból hivatásos bohócot!

40 év után először indul nappali tagozatos bohócképzés a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskolában érettségizett fiatalok számára. Emellett más, a cirkuszművészettel kapcsolatos felnőtt szakképzésekre is lehet jelentkezni augusztus 21-ig.
Edu-Art interjú

„Nem biztos, hogy csak a szép hangban lehet gyönyörködni”

Fekete Mari zenei vezető, művésztanár, 55 éve tanít zenés színpadi gyakorlatot a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A pályán eltöltött évtizedekről, régről és a máról, énektanításról és tizenkét németül tátogó törpéről beszélgettünk vele.
Edu-Art tünet együttes

Menedzsert és táncosokat keres a Tünet Együttes!

A független hazai kortárs tánc és színházi élet meghatározó társulata keresi legújabb csapattagjait.
Edu-Art müpa

Tehetségkutatót rendez a Müpa

"A föld alól is előkeresi a tehetségeket a Müpa" - avagy ismét megrendezik a rendhagyó, underground tehetségkutatót a Müpa mélygarázsában. A május 10-ig pályázó zenekarok közül a Müpában idén fellépő zenészekből álló szakmai zsűri választja ki az öt nyertest, akik május 26-án önálló koncertet adhatnak a Garázsband Fesztiválon.