Edu-Art

Robert Martin: "Meg kell találni az egyensúlyt"

2014.09.26. 09:30
Ajánlom
Legutóbb júniusban látta vendégül a Zeneakadémia a New York állambeli Bard College Zenekarát. Az együttes kivételesen magas színvonalú játékával nyerte el a közönség tetszését, és hívta fel magára a kritikusok figyelmét. Az intézmény igazgatójával Robert Martinnal beszélgettünk, aki októberben Budapesten biztosít felvételi lehetőséget a fiatal és tehetséges magyar hallgatók számára. INTERJÚ

- Alig tíz éve alapították a konzervatóriumot.  Mi volt az alapelképzelés, és hogyan lehetett elérni ilyen magas oktatási és művészi színvonalat mindössze néhány év alatt?

- 2003-ban a Frank Gehry által tervezett Fisher Center átadásának időszakában fogalmazódott meg a gondolat, hogy a Bard College-on belül létrehozzunk egy zeneművészeti intézményt is. Az alapötlet abból indult ki, hogy a zeneileg tehetséges hallgatóknak biztosítani tudjunk egy magas szintű úgynevezett közismereti, bölcsészettudományi képzést. A zeneművészeti képzést kínáló intézmények gyakran feledkeznek meg arról a tényről, hogy egy tehetséges és jó képességekkel rendelkező zenészhallgatónak nem csak kizárólagosan zenei tanulmányokat kell folytatnia. Úgy vélem, hogyha egy leendő muzsikus más humán-tudományterületen is ismereteket szerez, az mindenképpen pozitívan, hat nemcsak a szakmai felkészültségére és későbbi játékára de a felnőtt életére is.

Nos, hogy minek köszönhető a gyors siker, azt hiszem elsősorban a nálunk oktató professzoroknak, akik maguk is gyakorló muzsikusok és olyan együttesekben közreműködnek, mint a MET Zenekara, a New York-i Filharmonikusok vagy a Guarneri, az Emerson, a Shanghai és az Orion Vonósnégyesek. Tanáraink között tudhatjuk többek között a híres szopránt Dawn Upshaw-t vagy a nagyszerű zongoraművészt Peter Serkint. Ehhez a másik oldalról természetesen szükségünk van a kiemelkedően tehetséges hallgatókra, akik felkutatásáért komoly erőfeszítéseket teszünk. Ezért is utazom kollégáimmal szerte a világban, hogy ne fordulhasson elő az, hogy egy különleges képességekkel rendelkező fiatal ne jusson el hozzánk pusztán a földrajzi nehézségek miatt. A harmadik tényező pedig abban rejlik, hogy egy olyan karmester vezeti a zenekart mint Leo Botstein, aki ráadásul a Bard igazgatója is.

- A Bard Konzervatórium, ahogy már említette nem független intézményként működik, hanem a Bard College tagintézményeként. Milyen előnyeit látja ennek?

- A hallgatóinktól elvárjuk, hogy a képzési idejük alatt  egyidejűleg két alapszakos, vagyis bachelor diplomát szerezzenek meg. Az egyik természetesen egy szakos diploma (bachelor of music) a másik pedig egy ettől különböző közismereti humánstudium (bachelor of art). Azt mondhatom, hogy a mi főiskolánk az egyetlen világszerte, amelyik ilyen követelményeket támaszt. Olyan hallgatókat keresünk, akik zenei tehetségük mellett más módon is szeretnék bővíteni a tudásukat. Hiszem, hogy a tehetség és az egyéb szellemi kvalitások egészséges egyensúlyát kell fenntartani elsősorban annak érdekében, hogy a hallgatók tisztában legyenek saját szakmai és személyes értékeikkel. Nagy öröm számomra látni, hogy olyan hallgatók kerülnek ki az intézményünkből, akik a szakmai kvalitásaik tökéletesítése mellett teljes emberként tudnak majd mozogni az őket körülvevő világban.

- A Bard nagyon sok szálon kötődik Magyarországhoz.

- A kapcsolat 1956 januárjában kezdődött, amikor a főiskola egy háromszáz fős magyar csoportnak szervezett nyelvi kurzust és orientációs képzést. Köztük volt például Bitó László, aki végül nálunk maradt és 1960-ban biológiából szerzett diplomát. Tanulmányit a Columbia Egyetemen folytatta és elismert orvoskutató lett. Személyesen csak ötven évvel később, 2006-ban ismerhettem meg, amikor egy találkozót szerveztünk ennek az évfolyamnak. Ettől az évtől vált rendszeressé a magyar hallgatók képzése. Az elmúlt nyolc évben huszonöt diák érkezett Magyarországról. Néhány évvel ezelőtt egy szakmai csereprogramot is kialakítottunk, aminek a segítségével meg tudtuk hívni Várjon Dénest, Simon Izabellát, Bársony Pétert és Várdai Istvánt is. 2011-ben egy különleges megtiszteltetésben volt részünk Bitó László részéről, aki nagy mértékben hozzájárult ahhoz, hogy egy új épületrésszel és benne felszerelt stúdiókkal bővüljön a konzervatóriumunk. Az új épület 2013 januárjában került átadásra. Természetesen a magyar szakemberek tanárként és máshogy, ezen túlmenően is segítik a akár a napi, akár pedig a hosszabb távú munkánkat. Ezért is tartózkodom most Budapesten, hogy október 4-én meghallgatást tarthassak leendő magyar hallgatóinknak.

- Mire számíthat egy magyar hallgató, aki Önökhöz jelentkezik?

- A campusunk 150 km-re északra helyezkedik el New York központjától a Hudson folyó völgyében, egy gyönyörű és inspiratív környezetben. Ahogy már említettem kitűnő, a mai napig gyakorló művészek tartják a kiscsoportos kurzusainkat. Természetesen eleinte meglehetősen intenzívnek tűnhet a képzés de, délutánonként mód nyílik a közös, illetve egyéni kikapcsolódásra is.

- Mi az, ami Ön szerint kiemeli a Bardot a többi hasonló intézmény közül?

- Azok a diákjaink, akik megfordultak már az Egyesült Államok, vagy akár Európa nevesebb konzervatóriumaiban, az intézményünk belsőséges, intim atmoszféráját hangsúlyozzák, illetve azokat a különleges koncertlehetőségeket, amiket biztosítani tudunk. A kilencven főből álló zenekarunk nemrég turnézott Kína hét nagyvárosában, illetve részt vettek egy oroszországi és kelet-európai koncertkörúton is, amelynek az egyik állomása volt a már említett júniusi budapesti hangverseny a Zeneakadémián.

- Milyen tervei  vannak a konzervatórium vezetőjeként az elkövetkezendő években?

- Október 17-én a roma holokauszt kapcsán tartunk megemlékezést. Az esemény művészeti koordinátora Fischer Ádám lesz, aki Mozart Requiemjét fogja vezényelni. Nagy öröm számunkra, hogy a kiváló karmester ellátogat hozzánk és részt vesz ezen a fontos eseményen.  A megemlékezés során panel-beszélgetéseket is tartunk majd "Történelem és Felelősség" címmel.

Zenekarunk következő évadának kiemelkedő eseménye lesz egy közös koncert az Amerikai Szimfonikus Zenekarral, akikkel Haydn Teremtés című oratóriumát adják majd elő. Természetesen megtartjuk a hagyományos versenyeinket és megrendezzük a kamarazenei maraton is. A 2016-os évre pedig egy új koncertkörutat tervezünk a Távol-Keletre.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

A néző bosszantása és kényeztetése – jegyzetek az idei POSZT-ról

Ha valaki valóban egy fesztiválra kíváncsi, arról szeretne összbenyomást kapni, leküzdhetetlen akadályokba ütközik. Csak látszólag egyszerű megoldás, hogy módszeresen végignézi valamennyi előadást.
Zenés színház

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Ütős napunk volt tegnap Miskolcon. Délután stand-up, este pedig a várva várt idei népopera: a RockGiovanni. Nevettünk, izgultunk, elámultunk, ünnepeltünk, kutyagoltunk, fáztunk... És persze jól el is fáradtunk. De megérte.
Zenés színház

Bartók Plusz Operafesztivál: Rohanok koncertről koncertre

Milyen jó is azoknak, akik nem szeretik a klasszikus zenét! Jaj nem, persze nem úgy értem, szóval milyen könnyű is azoknak... Hm, nem, nem könnyű, sőt... Akkor meg milyen jó azoknak, akik két-három helyen is tudnak lenni egyszerre! Olyan meg nincs...
Klasszikus

87 évesen elhunyt Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

A világhírű orosz karmester több ízben járt Magyarországon is. Több mint félszáz művet írtak neki kortárs zeneszerzők.
Klasszikus

Daganatos betegségből gyógyuló sorstársainak gyűjt a Virtuózok döntőse

Lukács Gergely tavaly a döntőig jutott a Virtuózok tehetségkutató műsorban. A tubaművész most egy fontos ügy érdekében kéri közönségének támogatását. A rákból felépült művész a Démétér ház daganatos betegségből gyógyuló lakóinak szeretne segíteni, akik ugyanazt a nehéz utat járják végig, amit egykor ő.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Edu-Art bohóc

Csinálj magadból hivatásos bohócot!

40 év után először indul nappali tagozatos bohócképzés a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskolában érettségizett fiatalok számára. Emellett más, a cirkuszművészettel kapcsolatos felnőtt szakképzésekre is lehet jelentkezni augusztus 21-ig.
Edu-Art interjú

„Nem biztos, hogy csak a szép hangban lehet gyönyörködni”

Fekete Mari zenei vezető, művésztanár, 55 éve tanít zenés színpadi gyakorlatot a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A pályán eltöltött évtizedekről, régről és a máról, énektanításról és tizenkét németül tátogó törpéről beszélgettünk vele.
Edu-Art tünet együttes

Menedzsert és táncosokat keres a Tünet Együttes!

A független hazai kortárs tánc és színházi élet meghatározó társulata keresi legújabb csapattagjait.
Edu-Art müpa

Tehetségkutatót rendez a Müpa

"A föld alól is előkeresi a tehetségeket a Müpa" - avagy ismét megrendezik a rendhagyó, underground tehetségkutatót a Müpa mélygarázsában. A május 10-ig pályázó zenekarok közül a Müpában idén fellépő zenészekből álló szakmai zsűri választja ki az öt nyertest, akik május 26-án önálló koncertet adhatnak a Garázsband Fesztiválon.
Edu-Art oktatás

Felszabadulni a mozgásban

Harmadik éve működik a Budapesti Fesztiválzenekar projektje, a TérTáncKoncert. A Hősök terén látható látványos előadás mögött nehéz, de élményekkel teli munka van. A Fidelio a tértáncosok egyik vidéki regionális találkozóján járt.