Edu-Art

Rolf Haas: "Különlegesen közel áll hozzám Berg hegedűversenye"

2013.02.26. 11:30
Ajánlom
A közép-európai régió legrangosabb zeneművészeti egyetemeinek hallgatóiból alakult EUfónia ifjúsági zenekar 2011 után újra a Müpában lép fel. A fiatal tehetségek március negyedikén Oswald Sallaberger karmester irányításával Brahms IV. szimfóniáját, Günther Eisel vonószenekarra írt Concertóját, valamint Alban Berg Hegedűversenyét adják elő. A szólista pedig történetesen épp azon a hangszeren játszik, amelyen a Berg-hegedűversenyt 1935-ben bemutatták. Rolf Haas-t a próbaidőszak elején telefonon értük utol. INTERJÚ

- Az EUfónia zenekar 2013-as turnéja a Közép-európai anzix címet kapta - te mennyire érzed magad európainak? Az USA-ban születtél, és ott is diplomáztál, mielőtt Grazba jöttél tanulni.

- A családom gyökerei miatt mindenképpen: anyai dédszüleim Svédországból, apai nagyszüleim Németországból vándoroltak ki az USA-ba - ezért is kaptam a Rolf nevet.

- És miért éppen Ausztriába jöttél "vissza"?

- Yair Kless miatt. A Grazi Művészeti Egyetem hegedűprofesszorát már korábbról ismertem: jó kapcsolatot ápolt az amerikai tanárommal, rendszeresen jött hozzánk nyári fesztiválokra és mesterkurzusokat tartani a Minnesotai Egyetemre, ahol BA tanulmányaimat végeztem. Többször volt alkalmam játszani neki, és meghívott az osztályába, így a mesterképzést már az ő tanítványaként kezdtem el 2010-ben.

- Kless professzor az elmúlt félévben a Liszt Akadémia vendégoktatójaként többször is Budapestre látogatott. Neked volt rá módod az elmúlt két évben, hogy fölfedezd a Közép-európai régiót?

- Ha tehetem, városlátogatások helyett inkább kirándulni megyek, de Ausztriában több helyre eljutottam, és Csehországban, illetve Szlovéniában is jártam már. Budapesten egy napot volt szerencsém eltölteni néhány évvel ezelőtt, még az egyik Egyesült Államok-béli ifjúsági zenekar európai turnéján, de sajnos nem sok mindenre emlékszem. (Nevet.)

- Azon a Gagliano-hegedűn játszol, amelyen Alban Berg versenyművét a darabot megrendelő Louis Krasner bemutatta. Hogyan került hozzád ez a hangszer?

- Nagyapám, aki a Minneapolis-i Szimfonikus Zenekarban hegedült, Louis Krasner tanítványa volt. Amikor Krasner szert tett egy Stradivarira, addig használt Gagliano-hegedűjét - amelyen a Berg-koncert mellett Schönberg hegedűversenyét is bemutatta - történetesen éppen a nagyapámnak adta el. Gyerekkoromban sokszor elmesélték nekem a hegedű történetét, és nagyapám szerette volna, ha egyszer én is játszhatnék rajta. Egy alkalommal - már itt, Grazban - elmeséltem a sztorit Kless professzornak, akinek annyira megtetszett, hogy rávett, kérjem el nagyapámtól a hangszert, és tanuljam meg a Berg-koncertet. Így is lett, úgyhogy tavaly óta a Gaglianón játszom. Varázslatos hegedű, és tényleg különleges érzés rajta a Berg-koncertet játszani.

- Véletlen egybeesés, hogy éppen ezt a versenyművet tűzték az EUfónia zenekar műsorára, és hogy éppen te leszel a szólista?

- Amikor Kless professzor megtudta, hogy az EUfónia-projekt keretében lehetőség volna zenekarral eljátszani a darabot, azonnal javasolta, hogy jelentkezzem a meghallgatásra. Nagyszerű érzés, hogy kiválasztottak, mert már csak a hangszerem története miatt is különlegesen közel áll hozzám Berg hegedűversenye.

- Pedig nem egyszerű mű, hiszen tulajdonképpen gyászzenéről van szó, amelyben Berg nemcsak mecénása és barátnője, Alma Mahler fiatalon elhunyt lányától, hanem saját életétől is búcsúzik. Hogyan lehet fiatal fejjel mindezt elhegedülni?

- Arra törekszem, hogy a mű zenei-érzelmi skáláját minél jobban átéljem, mert ezen keresztül érzem kifejezhetőnek a darab történetét, hátterét. Különösen a második tétel rendkívül küzdelmes zene, de aztán a záró részben felemelkedik és megbékél. Azt gondolom, hogy ezt az érzelmi utat bejárva lehet Berg mondanivalójához közel férkőzni.

- Úgy is, hogy az intenzív érzelmi világot nem romantikus melódiákkal és harmóniákkal, hanem bonyolult dodekafon - igaz, tonális részeket, sőt, Bach-idézetet is tartalmazó - zenei nyelven formálta meg Berg?  

- Igen, valóban más Berg zenei nyelve, mint a leggyakrabban játszott hegedűversenyeké, de attól a darab még magán viseli a remekművek összes ismertetőjelét. És a bergi harmónia- és hangzásvilágra tökéletesen rá lehet hangolódni - szólistának, zenekarnak és hallgatóságnak egyaránt.

- A zenekarral lesz alkalmatok egymásra is ráhangolódni, hiszen az EUfónia projektben az elmélyült, közös próbaidőszak legalább olyan fontos, mint maguk a fellépések.

- Egyhetes próbaidőszakot követően március 2-án lépünk fel először Grazban, és utána érkezünk Budapestre. Valóban ritkán adódik lehetőség ilyen aprólékos munkát lehetővé tévő közös felkészülésre, de legalább ilyen sokat fog számítani, hogy egymás után több koncertet adunk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Lemondott Lőrinczy György az NKA alelnöki posztjáról

Az Origo értesülései szerint Kásler Miklós miniszter elfogadta Lőrinczy György indokait a lemondást illetően.
Klasszikus

Bencze Máté döntős a Fiatal Zenészek Eurovíziós Versenyében

A Magyarországot képviselő fiatal szaxofonos az öt döntős közé jutott a Fiatal Zenészek Eurovíziós Versenyén Edinburghben.
Könyv

Könyvtáros osztag kutatja fel a könyveket, amikre csak halványan emlékeznek az olvasók

Előfordult már, hogy egyszerűen nem tudott kiverni a fejéből egy könyvet? Néhány részletére emlékezett, de a címre vagy a szerzőre egyáltalán nem. A New York-i Közkönyvtár a legképtelenebb esetekben is próbál segíteni.
Zenés színház

Kálmán Yvonne: Nem támogatom Kerényi Miklós Gábort

Közösségi oldalán jelentette be a Budapesti Operettszínház korábbi művészeti vezetője, hogy megpályázza a Nagymező utcai teátrum főigazgatói székét. Bejegyzésében Kálmán Imre lányának öt évvel ezelőtti ajánlására hivatkozik, Kálmán Yvonne azonban visszautasítja, hogy támogatná a rendező pályázatát.
Klasszikus

Jelenleg ez a tizenkilenc éves fiú a világ legtöbbet hallgatott csellistája

Már ami a lemezeladási adatokat illeti. Sheku Kanneh-Mason fellépett a brit királyi esküvőn, és 100 ezer példányban adták el a debütáló lemezét. Még nem töltötte be a huszadik életévét.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Edu-Art gyerek

Kányádi Sándor mesét mond a krumpliról

A televízió hőskorában, amikor a látványláda értéket közvetített, Kányádi Sándor elmondta a Krumplis mesét a Cimbora című tévéműsorban. A műsor nevét azóta alapítvány őrzi, és a Balatonon rendeznek foglalkozásokat a gyerekeknek.
Edu-Art bohóc

Csinálj magadból hivatásos bohócot!

40 év után először indul nappali tagozatos bohócképzés a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskolában érettségizett fiatalok számára. Emellett más, a cirkuszművészettel kapcsolatos felnőtt szakképzésekre is lehet jelentkezni augusztus 21-ig.
Edu-Art interjú

„Nem biztos, hogy csak a szép hangban lehet gyönyörködni”

Fekete Mari zenei vezető, művésztanár, 55 éve tanít zenés színpadi gyakorlatot a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A pályán eltöltött évtizedekről, régről és a máról, énektanításról és tizenkét németül tátogó törpéről beszélgettünk vele.
Edu-Art tünet együttes

Menedzsert és táncosokat keres a Tünet Együttes!

A független hazai kortárs tánc és színházi élet meghatározó társulata keresi legújabb csapattagjait.
Edu-Art müpa

Tehetségkutatót rendez a Müpa

"A föld alól is előkeresi a tehetségeket a Müpa" - avagy ismét megrendezik a rendhagyó, underground tehetségkutatót a Müpa mélygarázsában. A május 10-ig pályázó zenekarok közül a Müpában idén fellépő zenészekből álló szakmai zsűri választja ki az öt nyertest, akik május 26-án önálló koncertet adhatnak a Garázsband Fesztiválon.