Edu-Art

Sejtbe zárt világegyetem

2010. szeptember 14-én átütő sikert aratott Kovalik Balázs legújabb rendezése, Arrigo Boito Mefistofeléje. A zenekart Kovács János vezényelte, szólistaként Bretz Gábort, Fekete Attilát, Létay Kiss Gabriellát, Boncsér Gergelyt és Pánczél Évát hallhattuk.

Ha két dolgot kellene mondanunk Arrigo Boitóról, valószínűleg elsőként az jutna eszünkbe, hogy Verdi librettistája volt (az Otelló és a Falstaff szövegkönyve az ő nevéhez fűződik), majd rögtön ezután beugrana a Mefistofele. 1868-ban a milánói Scalában mutatták be a 26 éves ifjú zeneszerző művét, amely akkor csúnyán megbukott, egyfelől a túl hosszadalmas cselekmény miatt (az előadás hajnali két óráig elhúzódott!), másfelől a másodvonalbeli énekesek miatt, harmadrészt pedig az olasz közönség szerint túlságosan modern, hagyományoktól eltérő stílusa miatt. 1875-re Boito lényegében átírta művét, ami másodszorra már nem okozott csalódást a hallgatóságnak. 1876-ban további kis változtatásokat eszközölt a darabban, ez utóbbi változatot halhattuk/láthattuk most Kovalik Balázs értelmezésében.

Mondhatni, leesett az állam az előadás nyitójelenete után. Eddig három rendezést láttam Kovaliktól, amelyek után ambivalens érzések maradtak bennem, így kíváncsian vártam, ezúttal mivel áll elő. Már a nyitány alatt felment a függöny, a Mennyország képe tárult a nézőtér elé: angyalok serege táncolt a színpadon, a kör közepén két vörös szárnyas Lucifer-táncos küzdött egymással. Rendkívül eredeti volt Benedek Mari jelmeztervező modern, áttetsző, felfújható tollakból álló angyalszárnya, melyet a tánckar összes tagja viselt.

A kórus egy gigantikus DNS-láncon (avagy csigalépcsőn) mint egy-egy molekula énekelt, köztük a zenekari árokból feljött három harsonás biztosította a zene térhatását. A monumentális látvány és hangzás talán hatásvadász volt, de engem ez csöppet se zavart: ha az volt, hát elérte hatását, hatalmas lelkesedéssel vártam a folytatást.

Lehetetlen felsorolni azt a rengeteg kreatív ötletet, amit Kovalik Balázs megjelenített a színpadon, így csak kedvenceimet ragadom ki. Már megszokott a fiatal rendezőtől, hogy minden színnek külön jelentősége van, ez a mostani előadásra is igaz volt. Természetesen még ő sem tudta kikerülni a piros szín kliséjét, de ez nem is baj, mert így a hallgatóság minden tagjának, nem csak a hozzáértőknek volt világos a szimbolika. Margherita börtönjelenetében a színpad közepén álló hatalmas vértócsával jelenítette meg a nő gyilkosságát, ami elég merész ötletnek számít. Igaz, a jelenet a vége felé már kezdett kissé hasonlítani egy Tarantino-filmrészlethez, de azért hatásos volt.

A boszorkányszombat jelenet mondható közhelyesnek, engem mégis lenyűgözött a látvány. A kórus és tánckar tagjai egységesen fehér és arany ruhában voltak, egy kétszintes kaszinó képe tárult elénk. A nyilvánvaló társadalomkritikán kívül elgondolkodtatott az is, vajon honnan szereztek ennyi egyedi, izgalmas és gyönyörű fehér estélyi ruhát a kórus és a tánckar összes tagjára, hiszen (sajnos) egyáltalán nem ehhez a színvonalhoz szoktam jelmezek tekintetében.

Nagyon ötletesnek találtam, ahogy a színpadon álló gigantikus DNS-lánc alkotta a Föld és a Menny, illetve Pokol és Föld közti kapcsolatot, ha úgy tetszik, azt a bizonyos Paradicsombeli életfát. Többször megjelentek a színpadon átlátszó gömbökben férfiak (a második jelenetben angyalok, az utolsó jelenetben mint Trója felett lebegő férfilelkek). Ez valamiképp egy sejt képét idézte fel bennem, megint csak a rendezés egyik fő koncepciójára reflektálva.

Az énekesek, az énekkar és a zenekar színvonalát csak dicsérni tudom, különösen tetszett Bretz Gábor basszusa és Kovács János muzikális vezénylése. Maga a darab bár nem tartozik a zseniális, megismételhetetlen remekművek közé, de azért sok igen finom megoldás figyelhető meg benne, különösen a zenei textúra vastagságának-vékonyságának tekintetében.

Ebben a félévben sajnos már nem játsszák többet a Mefistofelét, de februártól ismét műsorra kerül: a tavaszi félévben négyszer láthatjuk majd ezt a fantasztikus rendezésű darabot. Mindenkinek ajánlom figyelmébe!

2010. szeptember 14. - Magyar Állami Operaház
Arrigo Boito: Mefistofele

Rend.: Kovalik Balázs

Vez.: Kovács János

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

A Concerto Budapest mutatja be jövő évadban Kurtág György operáját

Tematikus fesztiválokkal, világhírű szólistákkal és sokszínű koncertprogrammal várja a közönséget a Concerto Budapest 2025/26-os évada. Keller András főzeneigazgató kezdeményezésére Bartók művészete kerül fókuszba a szerző halálának 80. évfordulóján.
Vizuál

Cormac McCarthy regényéből forgat filmet Nemes Jeles László

Az Oscar-díjas Nemes Jeles László első angol nyelvű filmjében az Odakint a sötétség című könyvet adaptálja vászonra, a főszerepben Lily-Rose Depp és Jacob Elordi lesz látható.
Plusz

Húsz éve a Balatonnál – összeállt a Kultkikötő jubileumi évada!

Idén különleges évadot ünnepel a Kultkikötő. A szervezőcsapat húsz éve hívja életre a balatoni nyarak felejthetetlen kulturális élményeit. A jubileumi programsorozat négy helyszínen – Földváron, Szárszón, Bogláron és Alsóörsön – várja a színház, a koncert és a családi programok kedvelőit.
Jazz/World

Bor és a hazai jazz legjobbjai a Margitszigeti Színházban

Minikoncertekkel, borkóstolással és egy nagyszabású gálával készül a pünkösdi hétvégére a teátrum. A JAZZ és BOR Ünnepe Fesztiválon a hazai jazzélet fiatal tehetségei is bemutatkozhatnak.
Plusz

Készülj a nyárra a Fidelio júniusi számával!

Részletes programbontásokkal, hírekkel, ajánlókkal és interjúkkal megjelent a Fidelio 2025. júniusi száma. Az ingyenes magazin megtalálható országszerte, az ismert terjesztési pontokon, és az online verzió is elérhető!

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Edu-Art gyerek

Kányádi Sándor mesét mond a krumpliról

A televízió hőskorában, amikor a látványláda értéket közvetített, Kányádi Sándor elmondta a Krumplis mesét a Cimbora című tévéműsorban. A műsor nevét azóta alapítvány őrzi, és a Balatonon rendeznek foglalkozásokat a gyerekeknek.
Edu-Art bohóc

Csinálj magadból hivatásos bohócot!

40 év után először indul nappali tagozatos bohócképzés a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskolában érettségizett fiatalok számára. Emellett más, a cirkuszművészettel kapcsolatos felnőtt szakképzésekre is lehet jelentkezni augusztus 21-ig.
Edu-Art interjú

„Nem biztos, hogy csak a szép hangban lehet gyönyörködni”

Fekete Mari zenei vezető, művésztanár, 55 éve tanít zenés színpadi gyakorlatot a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A pályán eltöltött évtizedekről, régről és a máról, énektanításról és tizenkét németül tátogó törpéről beszélgettünk vele.
Edu-Art tünet együttes

Menedzsert és táncosokat keres a Tünet Együttes!

A független hazai kortárs tánc és színházi élet meghatározó társulata keresi legújabb csapattagjait.
Edu-Art müpa

Tehetségkutatót rendez a Müpa

"A föld alól is előkeresi a tehetségeket a Müpa" - avagy ismét megrendezik a rendhagyó, underground tehetségkutatót a Müpa mélygarázsában. A május 10-ig pályázó zenekarok közül a Müpában idén fellépő zenészekből álló szakmai zsűri választja ki az öt nyertest, akik május 26-án önálló koncertet adhatnak a Garázsband Fesztiválon.