Edu-Art

Sejtbe zárt világegyetem

2010.12.03. 20:28
Ajánlom
2010. szeptember 14-én átütő sikert aratott Kovalik Balázs legújabb rendezése, Arrigo Boito Mefistofeléje. A zenekart Kovács János vezényelte, szólistaként Bretz Gábort, Fekete Attilát, Létay Kiss Gabriellát, Boncsér Gergelyt és Pánczél Évát hallhattuk.

Ha két dolgot kellene mondanunk Arrigo Boitóról, valószínűleg elsőként az jutna eszünkbe, hogy Verdi librettistája volt (az Otelló és a Falstaff szövegkönyve az ő nevéhez fűződik), majd rögtön ezután beugrana a Mefistofele. 1868-ban a milánói Scalában mutatták be a 26 éves ifjú zeneszerző művét, amely akkor csúnyán megbukott, egyfelől a túl hosszadalmas cselekmény miatt (az előadás hajnali két óráig elhúzódott!), másfelől a másodvonalbeli énekesek miatt, harmadrészt pedig az olasz közönség szerint túlságosan modern, hagyományoktól eltérő stílusa miatt. 1875-re Boito lényegében átírta művét, ami másodszorra már nem okozott csalódást a hallgatóságnak. 1876-ban további kis változtatásokat eszközölt a darabban, ez utóbbi változatot halhattuk/láthattuk most Kovalik Balázs értelmezésében.

Mondhatni, leesett az állam az előadás nyitójelenete után. Eddig három rendezést láttam Kovaliktól, amelyek után ambivalens érzések maradtak bennem, így kíváncsian vártam, ezúttal mivel áll elő. Már a nyitány alatt felment a függöny, a Mennyország képe tárult a nézőtér elé: angyalok serege táncolt a színpadon, a kör közepén két vörös szárnyas Lucifer-táncos küzdött egymással. Rendkívül eredeti volt Benedek Mari jelmeztervező modern, áttetsző, felfújható tollakból álló angyalszárnya, melyet a tánckar összes tagja viselt.

A kórus egy gigantikus DNS-láncon (avagy csigalépcsőn) mint egy-egy molekula énekelt, köztük a zenekari árokból feljött három harsonás biztosította a zene térhatását. A monumentális látvány és hangzás talán hatásvadász volt, de engem ez csöppet se zavart: ha az volt, hát elérte hatását, hatalmas lelkesedéssel vártam a folytatást.

Lehetetlen felsorolni azt a rengeteg kreatív ötletet, amit Kovalik Balázs megjelenített a színpadon, így csak kedvenceimet ragadom ki. Már megszokott a fiatal rendezőtől, hogy minden színnek külön jelentősége van, ez a mostani előadásra is igaz volt. Természetesen még ő sem tudta kikerülni a piros szín kliséjét, de ez nem is baj, mert így a hallgatóság minden tagjának, nem csak a hozzáértőknek volt világos a szimbolika. Margherita börtönjelenetében a színpad közepén álló hatalmas vértócsával jelenítette meg a nő gyilkosságát, ami elég merész ötletnek számít. Igaz, a jelenet a vége felé már kezdett kissé hasonlítani egy Tarantino-filmrészlethez, de azért hatásos volt.

A boszorkányszombat jelenet mondható közhelyesnek, engem mégis lenyűgözött a látvány. A kórus és tánckar tagjai egységesen fehér és arany ruhában voltak, egy kétszintes kaszinó képe tárult elénk. A nyilvánvaló társadalomkritikán kívül elgondolkodtatott az is, vajon honnan szereztek ennyi egyedi, izgalmas és gyönyörű fehér estélyi ruhát a kórus és a tánckar összes tagjára, hiszen (sajnos) egyáltalán nem ehhez a színvonalhoz szoktam jelmezek tekintetében.

Nagyon ötletesnek találtam, ahogy a színpadon álló gigantikus DNS-lánc alkotta a Föld és a Menny, illetve Pokol és Föld közti kapcsolatot, ha úgy tetszik, azt a bizonyos Paradicsombeli életfát. Többször megjelentek a színpadon átlátszó gömbökben férfiak (a második jelenetben angyalok, az utolsó jelenetben mint Trója felett lebegő férfilelkek). Ez valamiképp egy sejt képét idézte fel bennem, megint csak a rendezés egyik fő koncepciójára reflektálva.

Az énekesek, az énekkar és a zenekar színvonalát csak dicsérni tudom, különösen tetszett Bretz Gábor basszusa és Kovács János muzikális vezénylése. Maga a darab bár nem tartozik a zseniális, megismételhetetlen remekművek közé, de azért sok igen finom megoldás figyelhető meg benne, különösen a zenei textúra vastagságának-vékonyságának tekintetében.

Ebben a félévben sajnos már nem játsszák többet a Mefistofelét, de februártól ismét műsorra kerül: a tavaszi félévben négyszer láthatjuk majd ezt a fantasztikus rendezésű darabot. Mindenkinek ajánlom figyelmébe!

2010. szeptember 14. - Magyar Állami Operaház
Arrigo Boito: Mefistofele

Rend.: Kovalik Balázs

Vez.: Kovács János

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Elmezavara miatt nem ítélik el a zongoraművész volt feleségét, aki megölte két gyermeküket

 Egy texasi bíró hétfőn elmezavara miatt nem találta bűnösnek két kislányuk meggyilkolásában Vagyim Holodenko ukrán zongoraművész volt feleségét.
Vizuál

Így áll most a Liget-projekt – galéria

Töprengett mostanában azon, hogy haladhat a munka a Városligetben és a múzeumokban? Képek és átadási időpontok a cikkben.
Vizuál

Már biztos: mozifilm lesz a Downton Abbey-ből

Hosszú találgatás után most megerősítették, hogy filmváltozat készül az angol sorozatból. A hírek szerint az eredeti szereplőgárda tagjai is visszatérnek.
Zenés színház

Frankó Tünde: „Kedves pikantériát ad...”

Egy művésznek az a legfontosabb, hogy a törekvéseiben a színháza partner legyen - állítja Frankó Tünde. A Palotakoncertek fellépőit bemutató sorozatunkban a népszerű primadonna válaszolt kérdéseinkre.
Zenés színház

Laki Péter: „Ez nem hagyományos gála”

A fiatal táncos komikus igazi showman, és karizmatikus színpadi jelenlétét a Budavári Palotakoncerteken is kamatoztatja: Kerényi Miklós Mátéval együtt látják el a házigazda feladatát.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Edu-Art gyerek

Kányádi Sándor mesét mond a krumpliról

A televízió hőskorában, amikor a látványláda értéket közvetített, Kányádi Sándor elmondta a Krumplis mesét a Cimbora című tévéműsorban. A műsor nevét azóta alapítvány őrzi, és a Balatonon rendeznek foglalkozásokat a gyerekeknek.
Edu-Art bohóc

Csinálj magadból hivatásos bohócot!

40 év után először indul nappali tagozatos bohócképzés a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskolában érettségizett fiatalok számára. Emellett más, a cirkuszművészettel kapcsolatos felnőtt szakképzésekre is lehet jelentkezni augusztus 21-ig.
Edu-Art interjú

„Nem biztos, hogy csak a szép hangban lehet gyönyörködni”

Fekete Mari zenei vezető, művésztanár, 55 éve tanít zenés színpadi gyakorlatot a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A pályán eltöltött évtizedekről, régről és a máról, énektanításról és tizenkét németül tátogó törpéről beszélgettünk vele.
Edu-Art tünet együttes

Menedzsert és táncosokat keres a Tünet Együttes!

A független hazai kortárs tánc és színházi élet meghatározó társulata keresi legújabb csapattagjait.
Edu-Art müpa

Tehetségkutatót rendez a Müpa

"A föld alól is előkeresi a tehetségeket a Müpa" - avagy ismét megrendezik a rendhagyó, underground tehetségkutatót a Müpa mélygarázsában. A május 10-ig pályázó zenekarok közül a Müpában idén fellépő zenészekből álló szakmai zsűri választja ki az öt nyertest, akik május 26-án önálló koncertet adhatnak a Garázsband Fesztiválon.