- Bár a kérdés látszólag álnaiv, a gyakorlatot elnézve még mindig nem feltétlenül egyértelmű a válasz: lehet ma kulturális intézményt vezetni üzleti ismeretek nélkül?
- A válasz egyértelműen nem. A kérdés csak az, hogy ha a vezető nem rendelkezik a szükséges üzleti ismeretekkel, akkor van-e mellette olyan személy vagy csapat, aki ezt a tudásbeli hiányt pótolhatja.
- Annak idején miért döntött úgy, hogy beiratkozik az Arts&Business képzésre?
- Egyrészt mert mellettem nem volt olyan csapat vagy személy, aki megfelelő kulturális menedzseri ismeretekkel rendelkezett volna, így a szükséges tudást saját magamnak kellett elsajátítanom. Fontos szempont volt, hogy ne csak elméleti, hanem erős gyakorlati kulturális menedzser képzést kapjak. Döntésemben az is nagy hangsúllyal szerepelt, hogy a képzést jól be tudjam illeszteni napirendembe, vezetői teendőim mellé. Ezeknek a feltételeknek a BKF Arts&Business képzése felelt meg.
- Mennyire volt összhangban a képzés az előzetes elvárásaival?
- Teljes mértékben. Sőt bizonyos tekintetben még túl is szárnyalta azt. A képzések sokrétűek és nagyon gyakorlatiasak, életszerűek voltak. Több esetben a saját intézményemben felmerülő problémákat dolgoztam fel, amit miután az adott kurzus vezetőjével és csoporttársaimmal megvitattam, élesben ki is próbálhattam.
- A Balatoni Múzeum igazgatójaként mi az, amit a gyakorlatban is kamatoztatni tudott a képzésben kapott ismeretekből?
- Nem akarok a kérdés elől kitérni, de nem a mindennapi gyakorlattal kezdenék. A szemléletmódom változott rengeteget, már a képzés kezdetétől fogva. A múzeumra és a kiállításokra, az egész múzeumi tevékenységre már jó értelemben vett kulturális termékként tekintek, amit a kultúrafogyasztók számára szeretnék értékesíteni. Ez a gyakorlatban mit jelent a Balatoni Múzeum életében? A képzés óta tudatosabban élünk a marketing eszközökkel, aminek köszönhetően több kultúrafogyasztó jelent meg rendezvényeinken, kiállításainkon. Több együttműködés született a helyi üzleti szférával, amiből talán legizgalmasabb egy közös jegyrendszer, amit a Balatoni Hajózási ZRT-vel együtt dolgoztunk ki és nagy népszerűségnek örvend. Több nyugat-balatoni szállodával is felvettük a kapcsolatot, közös programokat és kedvezményrendszert dolgoztunk ki, ami szintén látogatószámot és bevételt generált. Folyamatban van annak kidolgozása, hogy a múzeum múzeumpedagógiai programjaival megjelenik a szállodai animációk programkínálatában.
Pozitív eredmény továbbá, hogy szintén a múzeumi marketingnek köszönhetően több helyi szervezet, intézmény, bank újra felfedezte a múzeumot mint különleges rendezvényhelyszínt. Legutóbb egy kereskedelmi bank tartotta itt az ügyféltalálkozóját és partnereinek az exkluzív helyszín mellett rendhagyó tárlatvezetésekkel kedveskedett. A sort pedig hosszan lehetne még folytatni.
- A kulturális piac lehetőségei a 2008-as válság óta folyamatosan szűkülőben vannak. Egy most beiratkozó hallgató Ön szerint mit nyerhet a képzéssel?
- A legfontosabb talán a már említett szemléletmód és az a gyakorlati eszköztár, amivel ezt a szemléletet sikerre viheti. Biztos vagyok benne, hogy a képzésen elsajátított ismeretekkel a hallgató és intézménye is jobban meg tud felelni az újabb és újabb kihívásoknak, sikeresebben tudja venni az akadályokat.
- Az Arts&Business kapcsán elsősorban mindig a művészetek világából érkező hallgatókról beszélünk. Mit gondol, egy üzleti szektorból érkező hallgatónak mit tud nyújtani a képzés?
- Meggyőződésem, hogy az üzleti szféra nem ismeri eléggé a művészeti/kulturális világot és a benne rejlő lehetőségeket. Az üzleti szféra számára a képzés lehetőséget teremt arra, hogy betekintsenek egy számunkra ismeretlen, néha titokzatos világba. Párbeszéd alakuljon ki, közös projektek szülessenek, amik mindkét fél számára nyereséget hoznak.
Felkeltettük az érdeklődését a szakkal kapcsolatban is? Az arts&business menedzser képzésről ide kattintva bővebb információkat találhat a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola hivatalos honlapján. A szakmai órák szeptember 27-én kezdődnek. Jelentkezni lehet szeptember 25-ig!