Edu-Art

Szabadság és fegyelem

2010.11.23. 20:38
Ajánlom
Komplexitás. Ez a legtalálóbb kifejezés azon Bach–Schumann–Anderszewski hármas jellemzésére, amelyet 2010. szeptember 30-án ismerhetett meg a Művészetek Palotájába látogató közönség.

Piotr Anderszewskit emberileg és zeneileg összetettség jellemzi. A félig magyar, félig lengyel származású zongoristára már gyermekkorában is több kultúra hatott (hisz - mint egy korábbi interjúban mondta - a nyarakat rendszerint Magyarországon töltötte nagymamájánál). Érett pianistaként több ízben ellátogatott Magyarországra, ma a világ legnagyobb koncerttermeiben lép fel.  Szavakkal nehéz körülírni, amit Anderszewski Bach-interpretációi nyújtanak. A 41 éves zongoraművész gesztusai intellektualitást tükröznek, s ha az ember oly előnyös helyre kap jegyet, ahonnan megfigyelheti kezeit is, akkor nemcsak hallja, de látja is a szabadság és a fegyelem varázslatos szimbiózisát. Anderszewski kimunkált, precíz zárlatai különös érzést váltanak ki a hallgatóságban, s a záróakkordot megelőző, hosszan elnyújtott késleltetései feloldásra vágyó tekintetek százait vonzzák a pódium felé. S minthogy ma is Bach zenéje szolgál a zongoristák "lázmérőjeként", nyugodt szívvel kijelenthetjük: Piotr Anderszewski "kicsattan az egészségtől", s méltán tekinthető Bach, ezáltal a Mindenható szócsövének.

Figyelemre méltó a koncert felépítése: ahogy a művésztől megszokhattuk, az estet Bach-művel kezdi és zárja le. E koncerten közbülső műsorszámként két Schumann-művet hallhattunk. Elsőként a Hat kanonikus etűd hangzott el, amely a komponista kontrapunkt-tanulmányairól árulkodik, hisz a mű keletkezése idejében, 1845-ben Bach zenéjével ismerkedett. Anderszewski ezzel laza átmenetet képezett a két stílus között. A szünet után, remélve, hogy a hallgatóság kényszeresen torokköszörülő harmada néhány cukorka elfogyasztását követően végre elcsitul, visszaültem a helyemre.(Reményeim kudarcba fulladtak.) Egy későbbi (1853) Schumann-mű következett, a Gesänge der Frühe, amelynek hallgatása közben hiányérzetem támadt. Azt éreztem, hogy a pianista nem szakadt el teljesen az eddigi művek szellemiségétől. Talán ezt támasztotta alá maga Anderszewski is (persze szerényen és kis túlzással), amikor ráadásszámként megismételte a darab egy részét. Ezekkel a szavakkal szólt le a színpadról: "Még egyszer eljátszom az utolsó két Schumann-tételt, mert az nagyon rossz volt". Másik ráadásszámával megmelengette a hazai közönség szívét, hiszen a sokakat zavarba ejtő magyarsággal interpretált Három csíkmegyei népdalt adta nekünk búcsúajándékul. Piotr Anderszewski kimért volt, ha Bach azt követelte meg; szárnyaló, ha Schumannt játszott és vérbeli magyar, ha Bartókkal kedveskedett. Ez a komplexitás.

 

2010. szeptember 30. 19:30 - Művészetek Palotája Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Piotr Anderszewski zongoraestje

J. S. Bach: e-moll angol szvit, No. 5 BWV 810

Schumann: Hat kanonikus etűd pedálzongorára, op. 56; Gesänge der Frühe (Hajnali dalok), op. 133

J. S. Bach: d-moll angol szvit, No. 6 BWV 811

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Száz éve született Margot Fonteyn, aki Nurejevvel karöltve forradalmasította a balettet

1919. május 18-án született Margot Fonteyn, a brit Royal Ballet prímabalerinája, akit egy Nurejevvel közös előadása után 89-szer tapsolt vissza a közönség, és aki börtönben is ült.
Klasszikus

Öt éves lett a Virtuózok, így ünnepelnek

Jubileumi ünnepi hangversenyen lépnek fel a Virtuózok klasszikus zenei tehetségkutató műsor elmúlt öt évének legtehetségesebb résztvevői december 30-án a Müpában.
Zenés színház

„A Csárdáskirálynő a Monarchia egyik utolsó sóhajtása”

Könnyű beleszeretni Kálmán Imre édes melódiáiba és ezekbe a furcsa figurákba – véli Vidnyánszky Attila rendező. A Nemzeti Színház vezérigazgatója korábban többször vitt színre operát, mégis a júliusi margitszigeti Csárdáskirálynő lesz az első operettrendezése.
Plusz

Alinda ezúttal Ónodi Esztert kérdezte

Folytatódik a heti rendszerességgel jelentkező portréinterjú széria, melyben Veiszer Alinda kérdezi a Zsidó Művészeti Napok művészeit. Ónodi Eszterrel kitértek arra is, hogy a népszerű színésznő lehetett volna zenész is, sőt szóba került, milyen a “rocker”, az “ufó” és a”libapásztor” Eszter.
Zenés színház

Ingyenes szabadtéri előadással ünnepli fennállása 150. évfordulóját a Bécsi Operaház

Az előadások mellett szintén premierekkel és kiállításokkal várja az intézmény az operabarátokat május 25-én és 26-án.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Edu-Art gyerek

Kányádi Sándor mesét mond a krumpliról

A televízió hőskorában, amikor a látványláda értéket közvetített, Kányádi Sándor elmondta a Krumplis mesét a Cimbora című tévéműsorban. A műsor nevét azóta alapítvány őrzi, és a Balatonon rendeznek foglalkozásokat a gyerekeknek.
Edu-Art bohóc

Csinálj magadból hivatásos bohócot!

40 év után először indul nappali tagozatos bohócképzés a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskolában érettségizett fiatalok számára. Emellett más, a cirkuszművészettel kapcsolatos felnőtt szakképzésekre is lehet jelentkezni augusztus 21-ig.
Edu-Art interjú

„Nem biztos, hogy csak a szép hangban lehet gyönyörködni”

Fekete Mari zenei vezető, művésztanár, 55 éve tanít zenés színpadi gyakorlatot a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A pályán eltöltött évtizedekről, régről és a máról, énektanításról és tizenkét németül tátogó törpéről beszélgettünk vele.
Edu-Art tünet együttes

Menedzsert és táncosokat keres a Tünet Együttes!

A független hazai kortárs tánc és színházi élet meghatározó társulata keresi legújabb csapattagjait.
Edu-Art müpa

Tehetségkutatót rendez a Müpa

"A föld alól is előkeresi a tehetségeket a Müpa" - avagy ismét megrendezik a rendhagyó, underground tehetségkutatót a Müpa mélygarázsában. A május 10-ig pályázó zenekarok közül a Müpában idén fellépő zenészekből álló szakmai zsűri választja ki az öt nyertest, akik május 26-án önálló koncertet adhatnak a Garázsband Fesztiválon.