Edu-Art

Varázslatos hangok – „Magische Töne”

2011.04.29. 14:30
Ajánlom
A Pannon Classics kiadó Goldmark operája, a Sába királynője restaurált felvételét jelentette meg CD-n. Valóságos időutazás!

Ha lenne egy gép, amelynek segítségével időutazást tehetnék... Szívesen meghallgatnám például, hogyan improvizált Bach, de az 1830-as évek Párizsába is ellátogatnék, és nem hagynám ki a századforduló Monarchiájának két nagyvárosát: Bécset és Budapestet sem. Ez utóbbira időnként lehetőségem nyílik a régi hanglemezek hallgatásán keresztül. Az elmúlt hetekben például a századforduló szecessziós Bécsében jártam operaházban - modernebb közlekedési eszközzel: CD-n. Goldmark Károly A Sába királynője című operáját hallgattam meg (Pannon Classic PCL 8053) - olyan élmény, amit nem tartok meg magamnak.

A 20. század első éveiben vagyunk. 1897 októbere óta Gustav Mahler a Hofoper igazgatója, az ő vezetésével rendkívül magas színvonalú produkciók születnek a Ringstrassén. Több híres opera első bécsi előadása valamint új betanulása Mahler személyes irányítása alatt zajlik. Az első általa vezényelt bécsi ősbemutató 1899-ben a keszthelyi születésű Goldmark Károly A hadifogoly című operája volt. Két évvel később pedig új betanulással mutatta be A Sába királynőjét, Goldmark legelső, ószövetségi tárgyú operáját.

Goldmark művei közül Mahler leginkább A Sába királynőjét kedvelte. Különösen a 2. felvonás templomi zenéje tetszett neki, úgy találta, ereje és pompája felidézi az Ószövetség szellemiségét. Talán emiatt is feltűnően sok pénzt áldozott az opera színrevitelére. A Mahler által vezényelt bemutató nagy sikert aratott, az 1901-1902-es szezonban összesen tíz alkalommal játszották és a későbbiekben is a repertoáron maradt. A főbb szerepeket a kor bécsi operasztárjai énekelték, közülük Wilhelm Hesch (A főpap) énekét meg is hallgathatjuk a CD-lemezen.

1904-ben új, még ragyogóbb szereposztással adták elő A Sába királynőjét Bécsben. Mahler talán ezzel próbálta „kárpótolni" a szerzőt, hiszen nem sokkal előtte elzárkózott attól, hogy Goldmark legújabb, Götz von Berlichingen című operáját bemutassa Bécsben. Ugyanakkor mindent megtett azért, hogy Leo Slezakot rávegye, tanulja be Asszád szerepét. Sikerrel járt, és - mint az a lemezen is hallható - Slezak is jól járt a szereppel: a Magische Töne kezdetű áriából készített hangfelvétele valóban mágikusan szép. Az új szereposztás mellett Mahler visszaállított egy korábban húzott részt, a negyedik felvonás végén található duettet, melynek 1909-ben készült felvétele ennek köszönhetően szintén meghallgatható.

A lemezen szereplő felvételek nagy része az új szereposztás után készült. Így alkalmunk nyílik meghallgatni az új szereplők közül Leo Slezak mellett Friedrich Weidemann (Salamon király) és Gerhard Stehmann (Baal-Hanan) hangját is. A főpapot 1904-ben is Wilhelm Hesch énekelte, a CD első száma rögtön az ő áriája. A Sába-keresztmetszet érdekessége, hogy bár a felvételek nem egy időben készültek, mégis szépen összeáll egy, az opera híres részleteit bemutató hangfelvétel-sorozat, beleértve a felvonásokat záró együtteseket is. A hangfelvételek minősége a korszakhoz képest kiemelkedően jó. Ez nagyrészt a kiváló hangrestaurálásnak köszönhető, így még a sokszor kellemetlen élményt nyújtó női hangfelvételek is több mint hallgathatóan szólnak a lemezen Elise Elizza (Szulamit), Elsa Bland (Sába királynője) és Grete Forst (Astaroth) előadásában.

A lemezen öt további, a keresztmetszethez nem kapcsolódó hangfelvétel szerepel. Az összeállítók biztosítani akarták az összehasonlítás lehetőségét, ugyanis négy Asszád (Josef Mann, Enrico Caruso, Erik Schmedes és Andreas Dippel) hangját is meghallgathatjuk, ráadásul Caruso olasz nyelven előadott Magische Tönéjét (a beágyazott videón a restaurálatlan felvétel hallható - a szerk.) valóban érdemes összevetni Slezákéval. Egyetlen magyar énekesként Takáts Mihály kapott helyet a válogatásban, aki Salamon imáját énekli egy 1908-ban, Budapesten készült hangfelvételen.

A Sába királynője 44-szer került színre Bécsben Mahler igazgatása alatt, több alkalommal is Mahler vezényletével. Ezen előadások atmoszféráját érezhetjük a felvételeken, s ha csak erre gondolunk, akkor már fölösleges a kérdés, hogy mitől is mágikusak ezek a hangok. Be kell ülni az időgépbe, és meg kell látogatni a bécsi operaházat. Megéri.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Sajgál Erika: A legtöbb ötven fölötti nő most ébred rá a saját erejére

A Rózsavölgyi Szalonban csaknem két éve fut sikerrel a Szívhang, Hárs Anna darabja. A történet három ötvenes barátnőről szól, akik az egyetemen évfolyamtársak voltak, és azóta is összetartanak. A Hédit alakító Sajgál Erikával beszélgettünk.
Színház

Felkavaró vízió a modern nőkről – Alföldi Róbert legújabb rendezése a Pesti Színházban

Október 5-én tartják Wéber Kata Egy nő anatómiája című darabjának magyarországi ősbemutatóját a Pesti Színházban, amelynek alapján Mundruczó Kornél nagy sikerű filmje, a Pieces of a Woman készült.
Jazz/World

Mácsai Pál lesz az utolsó ember a Földön? – új klippel jelentkezik a Platon Karataev

2025 elején jelenik meg a Platon Karataev zenekar negyedik stúdióalbuma, Napkötöző címmel. A lemez második, Nem felelhet című single-jéhez a zenekar frontembere, Balla Gergely koncepciójából Topolánszky Tamás Yvan írt és rendezett klipet.
Klasszikus

Gabriela Scherer: „Bensőséges pillanatokban az ember nem lehet túl hangos”

Első alkalommal jár Budapesten az utóbbi években egyre több nagy operaházban feltűnő svájci szoprán, Gabriela Scherer. Számos német és olasz hősnő után most a földöntúli Szent Erzsébet szerepében hallhatjuk, október 9-én, a Liszt Ünnep nyitókoncertjén.
Klasszikus

Christoph Eschenbach lép fel a MÁV Szimfonikus Zenekarral

Az együttes hatalmas megtiszteltetésnek tekinti, hogy a zenei élet egyik legizgalmasabb karmester-egyéniségének vezényletével két hangversenyt is adhat Budapesten, október 26-án, a Zeneakadémián, 27-én pedig a Pesti Vigadóban.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Edu-Art gyerek

Kányádi Sándor mesét mond a krumpliról

A televízió hőskorában, amikor a látványláda értéket közvetített, Kányádi Sándor elmondta a Krumplis mesét a Cimbora című tévéműsorban. A műsor nevét azóta alapítvány őrzi, és a Balatonon rendeznek foglalkozásokat a gyerekeknek.
Edu-Art bohóc

Csinálj magadból hivatásos bohócot!

40 év után először indul nappali tagozatos bohócképzés a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskolában érettségizett fiatalok számára. Emellett más, a cirkuszművészettel kapcsolatos felnőtt szakképzésekre is lehet jelentkezni augusztus 21-ig.
Edu-Art interjú

„Nem biztos, hogy csak a szép hangban lehet gyönyörködni”

Fekete Mari zenei vezető, művésztanár, 55 éve tanít zenés színpadi gyakorlatot a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A pályán eltöltött évtizedekről, régről és a máról, énektanításról és tizenkét németül tátogó törpéről beszélgettünk vele.
Edu-Art tünet együttes

Menedzsert és táncosokat keres a Tünet Együttes!

A független hazai kortárs tánc és színházi élet meghatározó társulata keresi legújabb csapattagjait.
Edu-Art müpa

Tehetségkutatót rendez a Müpa

"A föld alól is előkeresi a tehetségeket a Müpa" - avagy ismét megrendezik a rendhagyó, underground tehetségkutatót a Müpa mélygarázsában. A május 10-ig pályázó zenekarok közül a Müpában idén fellépő zenészekből álló szakmai zsűri választja ki az öt nyertest, akik május 26-án önálló koncertet adhatnak a Garázsband Fesztiválon.