- A konferencia témája ezúttal a „Kulturális és kreatív iparágak: kreativitás a kultúrában és a gazdaságban". Miért aktuális ma ez a határterület?
- Abban a gazdasági helyzetben, amelyben ma egy kulturális intézmény van, szinte csak a kreativitással lehet labdába rúgni. Sajnos sok példát láthattunk arra, hogyan tudnak tönkremenni intézmények a korszerűtlen menedzsment technikák miatt. Ahova az A38 Hajó a kilenc éves működése során eljutott, nagyrészt annak köszönheti, hogy mindig igyekezett olyan menedzsment technikákkal működni, és olyan projekteket megvalósítani, amelyekben magas arányban van jelen a kreativitás. Azt hiszem, azzal, hogy az A38 megkapta a lehetőséget, hogy megnyissa ezt a konferenciát, az tulajdonképpen külső szemlélők is elismerik azt a kreatív vezetési irányvonalat, amelyet a Hajó képvisel.
- Hogyan tud egyszerre eleget tenni a művészeti és gazdasági elvárásoknak az A38 csapata?
- Meggyőződésem, hogy ami művészileg értékes, annak nem feltétlenül kell kompromisszumokat kötnie ahhoz, hogy eljusson a közönségéhez. Az esetek nagy többségében meg lehet találni azokat a csatornákat, amik hozzásegítenek a produkció létrejöttéhez. Ha a produkció profilja megengedi, akkor üzleti szponzorokat vonunk be, de ha nem, akkor lehetőségek vannak EU- s és állami pályázatokra. A szponzorokat pedig a céges preferenciáik alapján kell a megfelelő produkcióhoz kell párosítani.
- Nem jelent megkötöttséget állami és más partnerekkel együttműködni?
- Az igazság az, hogy nálunk sok a hely és az ötlet, de az anyagi lehetőségek korlátozottak. Ezért fontosak számunkra az együttműködések. Ha más munkastílusokkal és ötletekkel is találkoznunk, akkor a mi munkánk is dinamikusabbá válik. Nálunk majdnem minden program valamilyen együttműködés kulturális intézetekkel, Európai Uniós országok képviseleteivel és szponzorokkal. A következő projektünk egy roma kulturális fesztivál lesz március 20-22 között, melynek kapcsán szintén sok szervezettel dolgozunk együtt. A közös munka persze nemcsak anyagi, de szakmai segítséget is jelent számunkra.
- Az A38 kulturális központot néhány hete a Lonely Planet szavazásán a „világ legjobb bárjá"nak választották. Mi a Hajó sikeres menedzsmentjének a titka?
- Nagyon sok energiát fektettünk ebbe a bizonyos Lonely Planet közönségszavazásba. Persze az eredmény nem jelenti azt, hogy mi lennénk a világ legjobb bárja, de tény, hogy több mint 13.000 ember bizalmat szavazott nekünk más helyekkel szemben. A kérdésre visszatérve, a menedzsment szempontjából nagyon fontos a munkakultúra, amely minden céget jellemez. Ilyen értelemben a Hajó a leginspiratívabb munkakörnyezet, amivel valaha találkoztam. Nálunk nagyon lapított a hierarchikus piramis és nincsenek ténylegesen kijelölt posztok, inkább projektekben működünk együtt. Ebből adódnak surlósások, de összességében ez az együttműködés kreatívvá tesz és nem unalmas. A Hajó munkatársi magja, amely a programszervezéssel, koncepciógyártással, pályázással foglalkozik, az 20-25 ember. Ez a mag évek óta változatlan formában van jelen.
- A szavazás sikere azt is jelenti, hogy egy kulturális központ esetében a közönséggel való kapcsolattartás a facebookon hatékonyabb, mint a prémium szaksajtóban való megjelenés?
- Az A38 speciális helyzetben van, hiszen produkciói egyszerre tartoznak a magas- és szubkulturális vonalhoz. E produkciók szervezése közben sajnos azt látom, hogy a kulturális sajtó sajnos ma nincs olyan jó helyzetben Magyarországon. Nincs egy jó értelemben vett megmondó, véleményvezér sajtótermék, mint például a párizsi Les Inrockuptibles, ami egy átfogó művészeti, könnyűzenei filmes témájú magazin 18-29 közötti fiataloknak. Másik, ugyanilyen jelentős lap a londoni New Musical Express. Ha ezekben a lapokban megjelenik egy egy oldalas cikk egy zenekarról, az onnantól kezdve befutott zenekarnak számít. Hogy más példát ne említsünk, az egész brit gitárzene majdhogynem a New Musical Express-ből nőtte ki magát. Nálunk is vannak színvonalas sajtótermékek és kritikusok, de nincs meg ez az erejük. A mi közönségünk nagy része a saját honlap, hírlevelek és közösségi oldalakon keresztül értesül a programjainkról, illetve ami alapján megszületik a döntésük, hogy eljönnek hozzánk. Ebből kiderül, hogy a piacvezető ingyenes programmagazinoknál fontosabbak számunkra a saját kommunikációs csatornák.
A március 29-én a Brit Nagykövetségen „Új utak 2012 - kreatív menedzserek nemzetközi konferenciája" címmel rendezendő ülésszak a művészeti kreativitás gazdasági potenciáljait vizsgálja, és azt, hogy az üzleti életben nélkülözhetetlen szervezőelv, eredményorientáltság és projektszemlélet miként hasznosítható kulturális-kreatív szférában olyan területeken, mint a közönségfejlesztés, a finanszírozás, a programmenedzsment és az irányítás. A konferencia előadóiról, részletes programjáról, valamint a jelentkezés feltételeiről minden információ megtalálható a rendezvényt szervező Arts & Business Kft. honlapján. A március 11-ig jelentkezők jelentős kedvezményt kapnak a részvételi díjból!