Edu-Art

Vasák Benedek: "Az A38 mindig igyekezett kreatívan működni"

2012.03.08. 12:36
Ajánlom
Március 29-én tartják a második Arts&Business konferenciát "Új utak 2012 kreatív menedzserek nemzetközi konferenciája" címmel, melyen előadóként Vasák Benedek, az A38 Kreatív Igazgatója is részt vesz majd.

- A konferencia témája ezúttal a „Kulturális és kreatív iparágak: kreativitás a kultúrában és a gazdaságban". Miért aktuális ma ez a határterület?

- Abban a gazdasági helyzetben, amelyben ma egy kulturális intézmény van, szinte csak a kreativitással lehet labdába rúgni. Sajnos sok példát láthattunk arra, hogyan tudnak tönkremenni intézmények a korszerűtlen menedzsment technikák miatt. Ahova az A38 Hajó a kilenc éves működése során eljutott, nagyrészt annak köszönheti, hogy mindig igyekezett olyan menedzsment technikákkal működni, és olyan projekteket megvalósítani, amelyekben magas arányban van jelen a kreativitás. Azt hiszem, azzal, hogy az A38 megkapta a lehetőséget, hogy megnyissa ezt a konferenciát, az tulajdonképpen külső szemlélők is elismerik azt a kreatív vezetési irányvonalat, amelyet a Hajó képvisel.

- Hogyan tud egyszerre eleget tenni a művészeti és gazdasági elvárásoknak az A38 csapata?

- Meggyőződésem, hogy ami művészileg értékes, annak nem feltétlenül kell kompromisszumokat kötnie ahhoz, hogy eljusson a közönségéhez. Az esetek nagy többségében meg lehet találni azokat a csatornákat, amik hozzásegítenek a produkció létrejöttéhez. Ha a produkció profilja megengedi, akkor üzleti szponzorokat vonunk be, de ha nem, akkor lehetőségek vannak EU- s és állami pályázatokra. A szponzorokat pedig a céges preferenciáik alapján kell a megfelelő produkcióhoz kell párosítani.

- Nem jelent megkötöttséget állami és más partnerekkel együttműködni?

- Az igazság az, hogy nálunk sok a hely és az ötlet, de az anyagi lehetőségek korlátozottak. Ezért fontosak számunkra az együttműködések. Ha más munkastílusokkal és ötletekkel is találkoznunk, akkor a mi munkánk is dinamikusabbá válik. Nálunk majdnem minden program valamilyen együttműködés kulturális intézetekkel, Európai Uniós országok képviseleteivel és szponzorokkal. A következő projektünk egy roma kulturális fesztivál lesz március 20-22 között, melynek kapcsán szintén sok szervezettel dolgozunk együtt. A közös munka persze nemcsak anyagi, de szakmai segítséget is jelent számunkra.

- Az A38 kulturális központot néhány hete a Lonely Planet szavazásán a „világ legjobb bárjá"nak választották. Mi a Hajó sikeres menedzsmentjének a titka?

- Nagyon sok energiát fektettünk ebbe a bizonyos Lonely Planet közönségszavazásba. Persze az eredmény nem jelenti azt, hogy mi lennénk a világ legjobb bárja, de tény, hogy több mint 13.000 ember bizalmat szavazott nekünk más helyekkel szemben. A kérdésre visszatérve, a menedzsment szempontjából nagyon fontos a munkakultúra, amely minden céget jellemez. Ilyen értelemben a Hajó a leginspiratívabb munkakörnyezet, amivel valaha találkoztam. Nálunk nagyon lapított a hierarchikus piramis és nincsenek ténylegesen kijelölt posztok, inkább projektekben működünk együtt. Ebből adódnak surlósások, de összességében ez az együttműködés kreatívvá tesz és nem unalmas. A Hajó munkatársi magja, amely a programszervezéssel, koncepciógyártással, pályázással foglalkozik, az 20-25 ember. Ez a mag évek óta változatlan formában van jelen.

- A szavazás sikere azt is jelenti, hogy  egy kulturális központ esetében a közönséggel való kapcsolattartás a facebookon hatékonyabb, mint a prémium szaksajtóban való megjelenés?

- Az A38 speciális helyzetben van, hiszen produkciói egyszerre tartoznak a magas- és szubkulturális vonalhoz. E produkciók szervezése közben sajnos azt látom, hogy a kulturális sajtó sajnos ma nincs olyan jó helyzetben Magyarországon. Nincs egy jó értelemben vett megmondó, véleményvezér sajtótermék, mint például a párizsi Les Inrockuptibles, ami egy átfogó művészeti, könnyűzenei filmes témájú magazin 18-29 közötti fiataloknak. Másik, ugyanilyen jelentős lap a londoni New Musical Express. Ha ezekben a lapokban megjelenik egy egy oldalas cikk egy zenekarról, az onnantól kezdve befutott zenekarnak számít. Hogy más példát ne említsünk, az egész brit gitárzene majdhogynem a New Musical Express-ből nőtte ki magát. Nálunk is vannak színvonalas sajtótermékek és kritikusok, de nincs meg ez az erejük. A mi közönségünk nagy része a saját honlap, hírlevelek és közösségi oldalakon keresztül értesül a programjainkról, illetve ami alapján megszületik a döntésük, hogy eljönnek hozzánk. Ebből kiderül, hogy a piacvezető ingyenes programmagazinoknál fontosabbak számunkra a saját kommunikációs csatornák.

A március 29-én a Brit Nagykövetségen „Új utak 2012 - kreatív menedzserek nemzetközi konferenciája" címmel rendezendő ülésszak a művészeti kreativitás gazdasági potenciáljait vizsgálja, és azt, hogy az üzleti életben nélkülözhetetlen szervezőelv, eredményorientáltság és projektszemlélet miként hasznosítható kulturális-kreatív szférában olyan területeken, mint a közönségfejlesztés, a finanszírozás, a programmenedzsment és az irányítás. A konferencia előadóiról, részletes programjáról, valamint a jelentkezés feltételeiről minden információ megtalálható a rendezvényt szervező Arts & Business Kft. honlapján. A március 11-ig jelentkezők jelentős kedvezményt kapnak a részvételi díjból!

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

15 sor színház: Büszkeség és balítélet

Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy rengeteg kultúrát fogyasztunk nap mint nap, kár, hogy élményeinknek csupán töredékét oszthatjuk meg olvasóinkkal. A következő rövid írás a Vígszínház Büszkeség és balítélet című előadásáról szól. 15 sor színház.
Vizuál

Újabb Mijazaki-klasszikus jön a mozikba

Folytatódik az ADS Service Ghibli-sorozata, amely során Mijazaki Hajao újabb remekműve kerül nagyvászonra: az 1989-es A Kiki – A boszorkányfutár április 3-tól lesz látható a magyar mozikban.
Vizuál

Peter Lindbergh képeivel érkezik a Budapest Fotófesztivál

Országos premierrel indítja programsorozatát a Budapest Fotófesztivál – Magyarországon először a Műcsarnokban láthatók a legendás német divatfotográfus, Peter Lindbergh ikonikus alkotásai.
Klasszikus

Minden, amit a Máté-passióról tudni kell

A zenetörténet két talán legismertebb passiója – a János- és a Máté-passió – Johann Sebastian Bach nevéhez fűződik, utóbbit az idei Bartók Tavaszon is hallhatja a közönség. Most elárulunk néhány érdekességet róla!
Zenés színház

Horváth István a Magyar Állami Operaház kamaraénekese lett

A népszerű tenort a március 23-i Bánk bán-előadás tapsrendje alatt érte a meglepetésszerű bejelentés: a következő szezonban a Magyar Állami Operaház legnagyobb címét viselheti.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Edu-Art gyerek

Kányádi Sándor mesét mond a krumpliról

A televízió hőskorában, amikor a látványláda értéket közvetített, Kányádi Sándor elmondta a Krumplis mesét a Cimbora című tévéműsorban. A műsor nevét azóta alapítvány őrzi, és a Balatonon rendeznek foglalkozásokat a gyerekeknek.
Edu-Art bohóc

Csinálj magadból hivatásos bohócot!

40 év után először indul nappali tagozatos bohócképzés a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskolában érettségizett fiatalok számára. Emellett más, a cirkuszművészettel kapcsolatos felnőtt szakképzésekre is lehet jelentkezni augusztus 21-ig.
Edu-Art interjú

„Nem biztos, hogy csak a szép hangban lehet gyönyörködni”

Fekete Mari zenei vezető, művésztanár, 55 éve tanít zenés színpadi gyakorlatot a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A pályán eltöltött évtizedekről, régről és a máról, énektanításról és tizenkét németül tátogó törpéről beszélgettünk vele.
Edu-Art tünet együttes

Menedzsert és táncosokat keres a Tünet Együttes!

A független hazai kortárs tánc és színházi élet meghatározó társulata keresi legújabb csapattagjait.
Edu-Art müpa

Tehetségkutatót rendez a Müpa

"A föld alól is előkeresi a tehetségeket a Müpa" - avagy ismét megrendezik a rendhagyó, underground tehetségkutatót a Müpa mélygarázsában. A május 10-ig pályázó zenekarok közül a Müpában idén fellépő zenészekből álló szakmai zsűri választja ki az öt nyertest, akik május 26-án önálló koncertet adhatnak a Garázsband Fesztiválon.