Edu-Art

Veszelovszki Zsolt: „Szakma, ami tanulható”

2011.10.07. 11:39
Ajánlom
A Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola újonnan induló fesztiválszervező szakirányú továbbképzésének oktatói közül Veszelovszki Zsolt, a PORT.hu alapítója, a csoport vezérigazgatója első hallásra talán kakukktojásnak számít. Még akkor is, ha a fesztiválszervezésben van tapasztalata, a PORT.hu színpadokkal pedig szerte az országban találkozhatunk a legnagyobb zenei és összművészeti kulturális rendezvényeken.

- Az első kulturális programajánló, amit készítettél, egy nyomtatott lap volt még a Műegyetemen, a nyolcvanas évek elején, Heti ajánlat volt a címe. Milyen tartalommal?

- Csak a KISZ adhatott engedélyt a lapra, így az ő engedélyükkel, az egyetemi KISZ-lap mellékleteként jelentünk meg azokkal a máshol nem elérhető, alternatívnak számító programokkal, amik a Pesti Műsorban nem jelenhettek meg.

- Ez a kultúrafogyasztó Veszelovszki Zsolt vagy a businessman Veszelovszki Zsolt vállalkozása volt?

- Szerintem soha nem leszek businessman, ráadásul az pont nem az a korszak volt, úgyhogy egyértelműen a kultúrafogyasztóé. A Műegyetemen furcsa emberek jönnek össze, csak a mi karunkra jártunk vagy négyszázan, és gyorsan rájöttem, hogy valójában nem vagy nem csak műszaki ember vagyok, hanem valahol a kettő között.

- A PORT.hu indulásához azért műszaki-informatikai vénára is szükség volt, nem?

- Korábban is léteztek adatbázisok, de azok nagyon drágák voltak és nehezen hozzáférhetőek. Akkoriban, a kilencvenes évek közepén, már könnyebben lehetett adatbázisokat elérni, adatbázisokat építeni, és azokat publikálni, mert igaz, hogy gyerekcipőben járt, de mégiscsak elindult az internet. Egy számítógépen kívül más nem is nagyon kellett. Akik látták a jövőt, azoknak az érdeklődését felkeltette az oldal, a látogatóink például kezdetben jórészt informatikusok voltak, ma pedig már az idősebb hölgyek is nálunk böngésznek, de sokakat ez a kezdetben nem is foglalkoztatott. Jellemző, hogy a másik oldal, tehát az adatokat szolgáltatók, a programszervezők még sokáig papíron küldték az anyagaikat, sőt volt olyan filmforgalmazó, ahol már Wordben készült a műsor, de kinyomtatva adták ide vagy később, jelentős technikai előrelépést mutatva faxon küldték. Aztán persze az e-mail kora is elérkezett.

- A külföldi terjeszkedést mi indokolta?

- Magától adódónak tűnt az elejétől fogva, az adatbázis úgy készült már a kezdetek kezdetén, hogy az erre alkalmas legyen. 1995-1996-ban indult a PORT.hu, 1998-ban már nézegettük Romániát, 1999-ben a piacra léptünk, 2000-ben elindult a szolgáltatás. Olcsó volt megjelenni vele: készen volt a szoftver, a meglevő adatbázis körülbelül nyolcvan százaléka használható, és illeszkedett abba az ars poeticába is, hogy a különböző kultúrákat közelítsük egymáshoz.

- A fesztiválszervező képzésre szerinted miért van szükség?

- Az utóbbi évek tapasztalatai egyértelműen azt mutatják, fontos, hogy az irányítás minden szinten az alapokkal pontosan tisztában levő szakemberek kezében összpontosuljon. Az alapok, köztük a szervezési vagy marketingismeretek taníthatók, elsajátíthatók, erre persze rárakódik a munka közben szerzett gyakorlat. Azért tartom hiánypótlónak a képzést, mert a tíz-, esetenként százezres nagyságrendű tömeget megmozgató események rendezésének tudásbázisa az ötlet felmerülésétől a projekt lezárásáig és a végső értékeléséig, a PR- és marketingfeladatoktól a kifejezetten technikai részletekig összegezhető.

- Ki az, aki jó alany erre? Szerinted milyen kompetenciákkal kell rendelkeznie egy sikeres fesztiválszervezőnek?

- A szervezőkészség a legfontosabb, és nyilván az, hogy érdekelje a terület. Ezeken túl, azt gondolom, ez is egy szakma, ami tanulható.

- A PORT bár támogatóként és színpadaival erősen jelen van a hazai fesztiválokon, de nem szervez fesztivált. Mit fogsz te tanítani?

- Azért láttam fesztivált közelről: a Sziget internetes sátrát - a Sziget.hu Rt. vezérigazgatójaként - magam terveztem, a PORT.hu pedig évekig a Színház- és Táncsátor névadója volt, és a mellette levő kocsmát is üzemeltettük, három éve pedig videós anyagokat készítünk, így megtapasztaltam, hogyan épül fel a részterületekből egy rendezvény.  De utolsó előadóként nem elsősorban nem a PORT-ról szeretnék beszélni, bár a nemzetközi kitekintésről és kapcsolatokról mindenképp esik szó. Arról például, hogy egy fesztivált, akár egy nagyobbat, akár csak egy regionálisat, hogyan lehet átvinni a határokon, és hogyan lehet összerakni úgy a programot, hogy az a határ mindkét oldalán élők számára eltérő nyelv esetén is érdekes legyen, és ez milyen eltérő marketingtervet igényel.

- Jól veszem ki a szavaidból, hogy ezt a képzést "eurokompatibilisnak" tartod?

- Biztos vagyok abban, hogy az itt elsajátított tudással bárhol sikerrel el lehet helyezkedni. Természetesen vannak területek, amelyek a lokális szabályozásokhoz kapcsolódnak, ahhoz mondjuk, hogy mihez milyen engedélyt kell beszeretned, azonban a megszerzett általános alapokkal, a már említett szakmai bázissal nem csupán Magyarországon látok jövőt a leendő fesztiválszervezőknek.

A szakirányú továbbképzésre 2011. október 10. a jelentkezési határidő. A szakról további információkat a www.fesztivalszervezo.eu oldalon találhatnak.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.
Vizuál

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Edu-Art gyerek

Kányádi Sándor mesét mond a krumpliról

A televízió hőskorában, amikor a látványláda értéket közvetített, Kányádi Sándor elmondta a Krumplis mesét a Cimbora című tévéműsorban. A műsor nevét azóta alapítvány őrzi, és a Balatonon rendeznek foglalkozásokat a gyerekeknek.
Edu-Art bohóc

Csinálj magadból hivatásos bohócot!

40 év után először indul nappali tagozatos bohócképzés a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskolában érettségizett fiatalok számára. Emellett más, a cirkuszművészettel kapcsolatos felnőtt szakképzésekre is lehet jelentkezni augusztus 21-ig.
Edu-Art interjú

„Nem biztos, hogy csak a szép hangban lehet gyönyörködni”

Fekete Mari zenei vezető, művésztanár, 55 éve tanít zenés színpadi gyakorlatot a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A pályán eltöltött évtizedekről, régről és a máról, énektanításról és tizenkét németül tátogó törpéről beszélgettünk vele.
Edu-Art tünet együttes

Menedzsert és táncosokat keres a Tünet Együttes!

A független hazai kortárs tánc és színházi élet meghatározó társulata keresi legújabb csapattagjait.
Edu-Art müpa

Tehetségkutatót rendez a Müpa

"A föld alól is előkeresi a tehetségeket a Müpa" - avagy ismét megrendezik a rendhagyó, underground tehetségkutatót a Müpa mélygarázsában. A május 10-ig pályázó zenekarok közül a Müpában idén fellépő zenészekből álló szakmai zsűri választja ki az öt nyertest, akik május 26-án önálló koncertet adhatnak a Garázsband Fesztiválon.